ג'ורג' מילן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' פרנסיס מילן
George Francis Milne
פילדמרשל ג'ורג' מילן
פילדמרשל ג'ורג' מילן
לידה 5 בנובמבר 1866
אברדין, סקוטלנד הממלכה המאוחדת בריטניהבריטניה
פטירה 23 במרץ 1948 (בגיל 81)
לונדון, הממלכה המאוחדת בריטניהבריטניה
מקום קבורה Boyndie עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה הצבא הבריטי עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Claire Marjoribanks Maitland (3 ביוני 1905–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Joan Claire Florence Milne, George Milne, 2nd Baron Milne עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הצבא הבריטיהצבא הבריטי הצבא הבריטי
תקופת הפעילות 18851933 (כ־48 שנים)
דרגה פילדמרשל (צבא בריטניה) פילדמרשל
תפקידים בשירות
השתתף במלחמת הבורים השנייה.
מפקד אוגדה בחזית המערבית במלחמת העולם הראשונה.
מפקד הצבא הבריטי בחזית המקדונית במלחמת העולם הראשונה.
מפקד הפיקוד המזרחי של הצבא הבריטי 19221926.
ראש המטה הכללי הבריטי 19261933.
פעולות ומבצעים
עיטורים
מסדר האמבט אביר הצלב הגדול של מסדר האמבט
מסדר מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש אביר הצלב הגדול של מסדר מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש
אות השירות המצוין אות השירות המצוין
תואר ברון
תפקידים אזרחיים
נציב מצודת לונדון.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ג'ורג' מילן נפגש עם הגנרל הסרבי ז'יוויין מישיץ'

סר ג'ורג' מילן, ברון מילן הראשוןאנגלית George Milne, 1st Baron Milne;‏ 5 בנובמבר 1866, אברדין, סקוטלנד, הממלכה המאוחדת23 במרץ 1948, לונדון, הממלכה המאוחדת) היה מפקד הכוחות הבריטים בחזית המקדונית במלחמת העולם הראשונה בדרגת גנרל ומאוחר יותר כיהן כראש המטה הכללי של צבא הממלכה בדרגת פילדמרשל.

תחילת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילן למד באוניברסיטה שבעיר הולדתו ומאוחר יותר סיים את האקדמיה הצבאית המלכותית בוולוויץ'. ב-1885 הוצב כקצין ארטילריה בחיל התותחנים המלכותי וב-1898 נמנה עם כוחותיו של הוריישו קיצ'נר במסע לסודאן. בין 1899 ועד 1902 לחם במלחמת הבורים השנייה, במסגרתה עוטר באות השירות המופתי על הצטיינותו בשדה הקרב. ב-1913 מונה לקצין הארטילריה של האוגדה הרביעית.

מלחמת העולם הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה הוצב מילן עם אוגדתו בצרפת שם נטל חלק בקרבות החזית המערבית ובכלל זה קרב לה קאטו, הקרב הראשון על המארן, הקרב הראשון על האן וקרב איפר הראשון והשני. באוקטובר הועלה לדרגת בריגדיר גנרל. בראשית 1915 לאחר שרות קצר כקצין מטה של הקורפוס הבריטי השלישי, הועלה לדרגת מייג'ור-ג'נרל ומונה לתפקיד ראש המטה הכללי של הגיס הבריטי השני. ביוני מונה מילן לפקד על דיוויזיית הרגלים ה-27 של צבא הוד מלכותו, במסגרת הארמייה השנייה ובסוף השנה נשלח עם אוגדתו לגזרת סלוניקי שביוון.

במאי 1916 מונה למפקד הקורפוס הבריטי ה-16 ביוון, שכונה "גיס סלוניקי", החליף את הגנרל בריאן מהון ונטל חלק בקרבות החזית המקדונית. הכוחות הבריטים היו חלק ממערך כוחות מדינות ההסכמה באזור, אשר עד דצמבר 1917 פעלו תחת פיקודו של הגנרל הצרפתי מוריס סראי שלא זכה לאמונם המקצועי של הבריטים ככלל ומילן בפרט. בחזית המקדונית, על כל חייל שנהרג בקרבות נפטרו שניים ממחלות ומגיפות, בעיקר ממלריה שעשתה שמות בקרב החיילים והמפקדים הבריטים ועניין זה פגע ביכולותיו הפיקודיות של מילן בגזרה[1].

עד אפריל 1917 ניהלו הבריטים מלחמת התשה מול צבא ממלכת בולגריה וממועד זה עברו למתקפה. בראשית 1918 מנה קורפוס סלוניקי 4 דיוויזיות חיל רגלים, חטיבת פרשים ובסך הכל כ-140,000 חיילים. בנוסף סופחו לכוחותיו שתי דיוויזיות של הצבא היווני. בעוד שהכוחות שתחת פיקודו נכשלו שוב ושוב במתקפותיהם בגזרת אגם דויראן, הרי שבספטמבר 1918 נחלה המתקפה הבריטית לאורך חזית עמק הווארדאר הצלחה וסייעה להתמוטטות קו החזית הבולגרי. באמצע נובמבר, לאחר חתימת הסכם הפסקת האש, נכנס עם כוחותיו לעיר איסטנבול. למרות הכישלון הפיקודי ומבצעי, לא נתפש מילן כאחראי לתבוסה והאבדות הכבדות שספגו הבריטים בקרב דויראן השלישי ובסיום המלחמה הועלה לדרגת גנרל[2].

פסגת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המלחמה המשיך לפקד על הכוחות הבריטים בזירת הבלקן והים השחור. במאי 1920, במהלך מלחמת יוון–טורקיה פיקד על הכוחות הבריטים שנכנסו לאיסטנבול, פעלו להחרמת נשק, פיזרו את הפרלמנט ואבטחו את מיצרי הבוספורוס. פעולה זו שהיקפה לא עלה בקנה אחד עם כוונת הדרג המדיני בלונדון המשיכה להעיב על יחסי טורקיה ובריטניה במשך שנים ובעקבותיה סיים מילן את תפקידו באזור ונקרא לשוב לבריטניה לתפקיד מטה. ב-1922 מונה למפקד הפיקוד המזרחי של צבא הממלכה ומ-1926 ועד 1933 כיהן כראש המטה הכללי הבריטי, בדרגת פילדמרשל. מילן פעל נחרצות נגד מדיניות צמצום כוחו של הצבא הבריטי ובכלל זה הכוונה לבטל כמעט לחלוטין את כוחות השריון[2].

אחריתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1933 השתחרר מילן משירות צבאי פעיל ומונה לנציב מצודת לונדון, תפקיד שעיקרו טקסי ושמור למפקדי צבא בכירים שפרשו לגמלאות. בשנה זו עוטר בתואר הברון מילן הראשון מסלוניקי ורוביסלו שבמחוז אברדין. מילן נישא ב-1905 לברונית קלייר מרג'וריבנקס ובנו בכורו ג'ורג' דאגלס מילן ירש את תוארו. במהלך מלחמת העולם השנייה התנדב מיילן למשמר האזרחי הבריטי ובמקביל שימש ככתב צבאי בעיתון "סאנדיי כרוניקל". הלורד מילן הלך לעולמו בלונדון ב-23 במרץ 1948 והוא בן 81 שנים[2].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג' מילן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Gordon ,Brook-Shepherd, November 1918, Little, Brown and Company, Boston, Toronto, edition 1981, pages 116-117.
  2. ^ 1 2 3 אינצקלופדיה לתולדות מלחמת העולם הראשונה, "סר ג'ורג' פרנסיס מילן", באתר גוגל ספרים (באנגלית).