ג'ורדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ג'ורדיאנגלית: Geordie) הוא כינוי לאדם הבא מאזור הטיינסייד (אנ') הצמוד לנהר הטיין באנגליה[1], וכן גם כינוי לניב הנפוץ בקרב אוכלוסייה זו. ישנן הגדרות שונות לכינוי זה, אך לאורך ההיסטוריה הוא שימש כדי לתאר אנשים מצפון-מזרח אנגליה[2]. ג'ורדי יכול להיות גם אדם שנולד באזור הטיינסייד, בפרט בניוקאסל, ובאזורים שמסביב[3]. לא כל אדם מצפון-מזרח אנגליה מזדהה בתור ג'ורדי[4].

באופן דומה "סמוגי" (smoggy) הוא כינוי למי שבא מאזור טיסייד (אנ') שבאנגליה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הניב הג'ורדי הוא המשך והתפתחות של השפה שדוברה על ידי המתיישבים האנגלו-סקסונים, ואומצה על ידי הבריטונים כאשר נלחמו בפולשים הפיקטים לאחר סיום השלטון של רומא העתיקה בבריטניה במאה ה-5. העמים האנגליים(אנ'), הסקסוניים והיוטיים שהגיעו לאזור התעלו מבחינה פוליטית וחברתית על תושבי בריטניה הילידים, הודות להגירה שלהם ממולדתם לאורך חוף הים הצפוני באירופה. הממלכות האנגלו-סקסוניות שנוצרו לאורך ימי הביניים דיברו בעיקר ניבים שונים של אנגלית עתיקה, אשר היו שונים זה מזה בפונולוגיה, במורפולוגיה, בתחביר ובמילונאות. שמרנות לשונית זו גורמת לכך שכתביו של המלומד האנגלו-סקסוני בדה ונרביליס מתורגמים בהצלחה לג'ורדי, לעומת אנגלית מודרנית[2].

בצפון אנגליה ובסקוטיש בורדרס, אשר היו תחת שלטון ממלכת נורת'מבריה בתקופה זו, התפתח ניב נורת'מברי(אנ'). מאוחר יותר, הגירת האירים השפיעה על הפונולוגיה של הניב הג'ורדי מתחילת המאה ה-19 והלאה[5][6].

המונח "ג'ורדי" יכול לשמש גם לתיאור אוהדים של מועדון ניוקאסל יונייטד[7]. כוס הסקונאר הג'ורדי שימשה באופן מסורתי להגשת בירה ניוקאסל[8].

הזהות והניב הג'ורדי מזוהים בעיקר עם אנשים ממעמד הפועלים[9]. סקר שנעשה בשנת 2008 על ידי עיתון "הסקוטסמן" מצא כי המבטא הג'ורדי הוא "הכי אטרקטיבי באנגליה"[10].

כיסוי גאוגרפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר מתייחסים לעם, לעומת הניב, מילונים מתייחסים לג'ורדי לרוב בתור יליד או תושב ניוקאסל והסביבה[11], אזור הכולל את בלית', אשינגטון, צפון טיינסייד, ניוקאסל, דרום טיינסייד וגייטסהד[12]. לפי מפקד נתונים משנת 211, אזור זה כולל כ-700,000 תושבים.

מקורו של המושג "ג'ורדי" הוא ממכרות הפחם בצפון מזרח אנגליה[13]. אגן הניקוז של השם "ג'ורדי" יכול לכלול את המחוזות נורת'מברלנד ודרהאם[14], או להיות מוגבל רק לאזור ניוקאסל והטיינסייד[1]. סקוט דובסון, מחבר הספר "Larn Yersel Geordie", טען כי סבתו, אשר גדלה בעיר בייקר שבתוך ניוקאסל, האמינה כי כורי הפחם הם הג'ורדים האמיתיים[2]. קיימת תיאוריה לפיה השם הגיע מכורי הפחם של נורת'מברלנד ודרהאם. לפי המילון האנגלי של אוקספורד, פואמות ושירים שנכתבו באזור זה בשנת 1876 דיברו על הג'ורדים[3].

כשם שקוקני מתואר לרוב כמישהו ש"נולד לצלילי כנסיית סנט מרי לה בו", המושג ג'ורדי הוגדר היסטורית בעזרת המונח "במרחק יריקה מהטיין"[15]. אקדמאים מתייחסים לניב הג'ורדי כ"אנגלית הטיינסייד".

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר תאוריות הועלו לגבי מקור הכינוי. ישנה הסכמה כללית כי המונח בא מן השם "ג'ורג'". הסבר אחד הוא כי השימוש בשם החל בזמן מרד היעקוביטים בשנת 1745. היעקוביטים טענו כי תושבי ניוקאסל הם תומכים נלהבים בבית המלוכה ההאנוברי ובמיוחד של המלך ג'ורג' השני. הסבר נוסף למקור השם הוא בפנסי הבטיחות בהם השתמשו כורי הפחם באזור, שנקראו "פנסי ג'ורדי" על שם ממציאם ג'ורג' סטיבנסון, בניגוד ל"פנסי דייווי", על שם האמפרי דייווי, שהיו בשימוש באזורים אחרים של אנגליה. האזכור הראשון למונח ג'ורדי הופיע בשנת 1823 על ידי קומיקאי מקומי. בהקשר זה המונח ג'ורדי בא כמשל ל"אידיוט".

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Geordie, באתר AskOxsford
  2. ^ 1 2 3 Roots and Origins of the Geordie Dialect, באתר England's North East
  3. ^ 1 2 Geordie Guide: Defining Geordie, באתר Newcastle University
  4. ^ Are you Geordie, a Mackem or a Smoggie?, באתר Chronicle Live
  5. ^ Irish Migration 19th Century. Newcastle and Weetslade., באתר Tyneside Family History
  6. ^ ריימונד היקי, A Source Book for Irish English, ינואר 2002
  7. ^ ANDY GRAY & RICHARD KEYS: EPL PREDICTIONS - WEEK 2, באתר Sport360‏, 24 באוגוסט 2013
  8. ^ Meet The Geordie Schooner, באתר פורבס, 17 במאי 2010
  9. ^ סבסטיאן ניקל, The Geordie Dialect. On Language Identity and the Social Perception of Tyneside English, באתר Grin
  10. ^ Scots accent is UK's second favourite, בעיתון "The Scotsman",‏ 25 בספטמבר 2008
  11. ^ Geordies, באתר The Free Dictionary
  12. ^ The Blaydon Races, באתר Wayback Machine
  13. ^ ג'ון טרוטר ברוקט, A glossary of North country words, in use : with their etymology, and affinity to other languages ; and occasional notices of local customs and popular superstitions,‏ 1829
  14. ^ ג'ון קמדן הוטן, The Slang Dictionary,‏ 1869
  15. ^ GEORDIE DIALECT, באתר BBC,‏ 17 בינואר 2005