ג'יימס באדג' דייל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יימס באדג' דייל
ג'יימס באדג' דייל בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו (2010)
ג'יימס באדג' דייל בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו (2010)
לידה 1 במאי 1978 (בן 45)
ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1990 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים מנהטנוויל קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אמילי וייקרסהאם עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס באדג' דיילאנגלית: James Badge Dale; נולד ב-1 במאי 1978) הוא שחקן אמריקאי. התפרסם בזכות הופעותיו בסדרות הטלוויזיה המצליחות "24" בתור צ'ייס אדמונדס ו"הפסיפיק" בתור הטוראי רוברט לאקי. הופיע בסרטים "השתולים" ו"בעל זבוב".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייל נולד בניו יורק לשחקן גרובר דייל ולשחקנית אניטה מוריס. בגיל 10 נבחן לתפקיד הילד סיימון בדרמת ההתבגרות המבוססת על הרומן "בעל זבוב", לצורך הצילומים נאלץ דייל לנטוש את לימודיו ואת אזור מגוריו ולנסוע לג'מייקה למשך חמישה חודשים. לבסוף דייל קיבל את התפקיד והסרט יצא לאקרנים יצא ב-1990. למד ב"מכללת מנהטנוויל" ושיחק בתור שוער בקבוצת ההוקי המקומית עד שקרע שריר ברגלו. במהלך תקופת ההחלמה מהפציעה חזרה לדייל התשוקה לתחום המשחק, לאחר שלמד במגמת הדרמה במכללה המשיך לפתח את יכולותיו במוסדות משחק מקצועיים בניו יורק.

התפרסם לראשונה מאז תפקידו הראשון בעונה השלישית של סדרת המתח הפופולרית " 24" בתור סוכן היחידה ללוחמה בטרור צ'ייס אדמונדס, שותפו של ג'ק באואר (קיפר סאת'רלנד) והחבר הסודי של בתו קים (אלישה קאת'ברט). ב-2006 שיחק במותחן הפשע של מרטין סקורסזה "השתולים" בתור באריגן חברו של קולין סאליבן (מאט דיימון) להכשרה במשטרת בוסטון, בסצנה המפורסמת ביותר מתוך הסרט "סצנת המעלית" יורה באריגן למוות בבלש הסמוי בילי קוסטיגן (לאונרדו דיקפריו) ובשוטר בראון (אנתוני אנדרסון) ולאחר מכן נורה למוות בעצמו על ידי סאליבן. ב-2010 התפרסם בדמותו הראשית של הטוראי רוברט לאקי בסדרת המלחמה של סטיבן ספילברג וטום הנקס "הפסיפיק". באותה השנה קיבל דייל את התפקיד הראשי של איש המודיעין המבריק ויל טראברס בסדרת המתח הפסיכולוגית "רוביקון", ושיחק בסרטו הביוגרפי של רוברט רדפורד "הקנוניה".

בשנת 2017 שיחק בדרמה הביוגרפית של ג'וזף קוסינסקי "רק האמיצים" לצד מיילס טלר.

בשנת 2018 שיחק במותחן הפשע "עצים קטנים", לצד טסה תומפסון, ובמותחן "בחשכת הליל".

ב-2019 שיחק לצד פרנק גרילו בסרט "לתוך האפר", ושיחק בסרט הפשע "קיטצ'ן" אודות נשות מאפיונרים משכונת הלס קיצ'ן של שנות השבעים בניו יורק שלוקחות את העסק לידיהן לאחר שה-FBI עוצרים את בעליהן.

בשנת 2021 שיחק בסרט הקומדיה השחורה "חוויה מתקנת".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יימס באדג' דייל בוויקישיתוף