ג'יימס דוהאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ג'יימס דוהן)
ג'יימס דוהאן
James Doohan
ג'יימס דוהאן
ג'יימס דוהאן
לידה 3 במרץ 1920
ונקובר, קולומביה הבריטית, קנדה
פטירה 20 ביולי 2005 (בגיל 85)
רדמונד, וושינגטון, ארצות הברית
מקום קבורה תחנת החלל הבינלאומית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1952–2005 (כ־53 שנים)
מקום לימודים
  • בית הספר לתאטרון נייברהוד פלייהאוס
  • Sarnia Collegiate Institute and Technical School עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס מונטגומרי "ג'ימי" דוהאןאנגלית: James Montgomery "Jimmy" Doohan;‏ 3 במרץ 192020 ביולי 2005) היה שחקן ואמן קול קנדי, הידוע בעיקר בגין תפקידו כמונטגומרי "סקוטי" סקוט בסדרות הטלוויזיה ובסרטי הקולנוע של "מסע בין כוכבים". אפיון הדמות של המהנדס הראשי של ספינת החלל אנטרפרייז הפך לאחד מהאלמנטים המוכרים ביותר בזיכיון. רבים מהמאפיינים, הגינונים והביטויים שהוא יצר עבור סקוטי הפכו למושרשים בתרבות הפופולרית.

בעקבות הצלחתו במסע בין כוכבים, הוא הגדיל את ההכנסה שלו והראה את המשך תמיכתו במעריצים שלו על ידי ביצוע הופעות ציבוריות רבות. דוהאן, לעיתים קרובות, עשה מאמצים גדולים כדי לעודד מספר גדול של מעריצים, אשר הוא שימש השראה עבורם, כדי להגיע להישגים משלהם בהנדסה ובתחומים אחרים, כתוצאה מעבודתו של דוהאן ומעידודו.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוהאן נולד בוונקובר, בריטיש קולומביה, קנדה, הצעיר מבין ארבעה ילדיהם של ויליאם ושרה דוהאן, שהיגר מבנגור, דאון קאונטי, צפון אירלנד. אביו היה רוקח, וטרינר, ורופא שיניים, ואמו הייתה עקרת בית.[2] על פי דיווחים, אביו של דוהאן המציא צורה מוקדמת של בנזין אוקטן גבוה בשנת 1923. באוטוביוגרפיה של דוהאן משנת 1996 מתוארת מחלת האלכוהוליזם החמורה של אביו. המשפחה עברה לסרניה, אונטריו, שם למד בבית ספר תיכון והצטיין במתמטיקה ובמדעים. הוא התגייס אל יחידת הצוערים 102 של הצבא הקנדי המלכותי.

שירות צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת מלחמת העולם השנייה, דוהאן הצטרף לחיל התותחנים הקנדי המלכותי. הוא שימש כלוטננט בגדוד התותחנים 13 של חטיבת הרגלים הקנדית 3. דוהאן נסע לאנגליה בשנת 1940, לצורך אימונים. הקרב הראשון שלו היה הפלישה לנורמנדי בחוף ג'ונו, ביום הפלישה. לאחר שהרג שני צלפים, דוהאן הוביל את אנשיו למקום גבוה יותר, דרך שדה של מוקשים נגד טנקים, שבו הם תפסו עמדות הגנה ללילה. בעוברו אל מאחז פיקוד בשעה 23:30 באותו הלילה, דוהאן נפגע משישה כדורים שנורו לעברו ממקלע ברן על ידי זקיף קנדי לחוץ:[3] ארבעה ברגלו, אחד בחזה ואחד באצבע האמצעית הימנית. הכדור בחזהו נעצר על ידי קופסת סיגריות כסופה אשר קיבל מאחיו במתנה. את אצבעו האמצעית הימנית נאלצו לקטוע, עובדה שהוא היה צריך להסתיר במהלך הקריירה שלו כשחקן.[4]

דוהאן הוכשר כטייס (שסיים את קורס טיס תצפית אוויר עם 11 קציני תותחנים קנדיים אחרים),[5] והטיס מטוסי Taylorcraft Auster Mark V עבור טייסת 666, כקצין תותחנים מלכותי קנדי, לתמיכה בקבוצה 1 של תותחני הצבא הקנדי המלכותי. כל שלוש הטייסות הקנדיות היו מאוישות בקציני ארטילריה-טייסים, ובליווי אנשי מש"ק חיל האוויר וחיל התותחנים כמשקיפים.[6][7]

למרות שלא ממש היה חבר בחיל האוויר הקנדי, דוהאן כונה פעם "הטייס הכי המטורף בחיל האוויר הקנדי". על פי סיפור מימיו כטייס דוהאן גלש עם מטוס - הוקר הוריקן או מטוס אימונים סילוני - בין עמודי טלגרף רק כדי להוכיח שניתן לעשות זאת, מה שזיכה אותו בנזיפה חמורה. (ההישג בפועל בוצע במטוס Mark IV Auster, במישור סולסברי שבצפון אנדובר, בסוף האביב של 1945).[8][9]

קריירת משחק מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המלחמה, דוהאן החל את קריירת המשחק שלו. עבודתו החלה בהופעה בתוכנית ברשת הרדיו הקנדית CBC ב-12 בינואר 1946. הוא לקח שיעורי דרמה בטורונטו, ולאחר מכן זכה במלגה לשנתיים ל-"Neighborhood Playhouse" שבניו יורק; בין חבריו ללימודים: לזלי נילסן, טוני רנדל וריצ'רד בון. במשך כמה שנים דוהאן נסע הלוך וחזור בין טורונטו לבין ניו יורק, על פי דרישת מקום העבודה שלו. בתקופה זו הופיע בכ-4,000 תוכניות רדיו וכ-400 תוכניות טלוויזיה, וזכה למוניטין רב בשל הרבגוניות שלו.

באמצע שנות ה-50 הוא הופיע בדמות "שומר יערות העץ טום" (המקבילה הצפונית ל"באפלו בוב") בגרסה הקנדית של תוכנית הילדים "Howdy Doody". בצירוף מקרים, ויליאם שאטנר, לימים - עמיתו של דוהאן בצוות השחקנים של מסע בין כוכבים - הופיע באותה העת בו-זמנית כ"רנג'ר ביל", בגרסה האמריקאית. כמו כן, דוהאן ושאטנר הופיעו יחד בסדרת המדע בדיוני הקנדית משנות ה-50 "Space Command".

דוהאן שיחק את התפקיד הראשי בפיילוט לסדרת דרמה שהפיקה רשת הטלוויזיה הקנדית CBC בשם "Flight into Danger" שנכתבה על ידי ארתור היילי. בין תפקידיו הטלוויזיוניים השונים ניתן למנות הופעות אורח רבות, כגון: אזור הדמדומים, הנמלט, פייטון פלייס, בגבולות המסתורין, מעשי כשפים, בוננזה ועוד. בפרק בוננזה "Gift of Water" משנת 1962 הוא שיתף פעולה עם השחקנית מייג'ל בארט, שלימים תלוהק לתפקיד האחות צ'אפל בסדרה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית". כמו כן, הוא הופיע כעוזר לנשיא ארצות הברית בשני פרקים של הסדרה "Voyage to the Bottom of the Sea".

"מסע בין כוכבים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

טביעות היד של ג'יימס דוהאן בחזית אמפיתיאטרון גבעות הוליווד שבפארק השעשועים "אולפני הוליווד של דיסני" מקבוצת "דיסניוורלד".

דוהאן פיתח כישרון למבטאים, כילד.[9] באודישן לתפקיד של מונטגומרי סקוט, המהנדס הראשי של ספינת החלל אנטרפרייז, על פי ג'ין רודנברי (היוצר של מסע בין כוכבים), דוהאן עשה כמה מבטאים שונים. רודנברי שאל אותו איזה מבטא הוא מעדיף, ודוהאן ענה: "טוב, אם אתה רוצה מהנדס, עדיף שהוא יהיה סקוטי כי, מניסיוני, כל המהנדסים הטובים בעולם היו סקוטיים".[10]

בשנים מאוחרות יותר, דוהאן היה חוזר ומספר אודות תהליך הליהוק בכנסי מסע בין כוכבים, כשהוא מדגים מגוון גדול של קולות ודמויות. כאשר רודנברי יצר את "מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה" בתחילת שנות ה-70, היכולות של דוהאן לבצע קולות שונים באו לידי שימוש, בכך שהוא ביצע את מרבית תפקידי "הכוכב האורח" הגבריים שבסדרה, לרבות רוברט אפריל, הקפטן הראשון של האנטרפרייז. דוהאן גם ביצע את קולו של הנווט החייזר ארקס, ולעיתים קרובות ביצע ארבעה קולות שונים וייחודיים בכל פרק.

דמותו של מונטגומרי סקוט, כפי שנהגתה, הייתה אמור להיות קבועה-למחצה. הובהר כי בשל נטייתו הטכנולוגית הגבוהה, לוטננט-קומנדר סקוט היה השלישי בשרשרת הפיקוד של האנטרפרייז, ולעיתים - הספינה נשארה תחת פיקודו. בדמותו של סקוט נעשה שימוש לעיתים קרובות בעלילות-משנה הנוגעות לתקלות כלשהן בספינה (כגון גבישי דיליתיום אשר מסדירים את פעילות מנוע העיוות, מכשיר הטלפורטציה "טרנספורטר", או רק התעסקות בצינורות ה"ג'פריס"), וכן כמי שמדכא את גישותיו השאפתניות מבחינה טקטית של קפטן קירק, אשר דורש ממנו למצות את יכולות ההנעה/ההגנה של ספינת החלל (הזוכות לתגובה הקלאסית: "אני לא יכול לדחוף אותו יותר מהר, קפטן!"). במסגרת זו, סקוט הוכיח עצמו כמהנדס מאלתר (שיפוצניק), או מומחה היי-טק, לעיתים קרובות ככל הנראה מחזיק את האנטרפרייז שלמה עם לא יותר מקצת חוט. בסופו של דבר, מעריצים רבים ראו את האנטרפרייז עצמה ככוכבת של הסדרה, ובכך הציבו את סקוט בעמדה הבלתי נמנעת של המגן שלה. לדוגמה, בפרק "The Trouble With Tribbles", סקוט עומד מנגד, ואף שומר על צ'קוב שלא יקלע לצרות עם הקלינגונים המטיחים עלבונות בקפטן קירק; אולם, סקוטי בעצמו נגרר לתגרה אלימה, כאשר הקלינגונים מעליבים את האנטרפרייז עצמה.

דוהאן צוטט כאומר: "סקוטי הוא 99% ג'יימס דוהאן ואחוז אחד מבטא". תוך שימוש ביכולותיו הווקליות הניכרות, דוהאן המציא את שפתם של הוולקנים ואת השפה הקלינגונית אשר נשמעים כחלק מהדיאלוג בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: הסרט". מאוחר יותר, בלשנים מקצועיים, במיוחד מארק אוקרנד, הרחיבו את השפה הקלינגונית לשפה מתוכננת מלאה עם דקדוק עובד. בנוסף לגילום דמותו של סקוטי, דוהאן ביצע מספר קולות של דמויות אורחות במסע בין כוכבים, ביניהן:

  • סרגון, בפרק "Return to Tomorrow".
  • M-5, בפרק "The Ultimate Computer".
  • קול מרכז הבקרה, בפרק "Assignment: Earth".
  • האורקל, בפרק "For the World Is Hollow and I Have Touched the Sky".

לאחר "מסע בין כוכבים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס דוהאן (משמאל) מבקר במרכז לפיתוח התעופה של נאס"א ע"ש דריידן, יחד עם הטייס ברוס פטרסון, על רקע מטוס Northrop M2-F2; ה-13 באפריל 1967.

דוהאן קיווה שמסע בין כוכבים תועיל לקריירת המשחק שלו.[9] לאחר שהסדרה הסתיימה, לעומת זאת, הוא מצא את עצמו מוגבל לטייפקאסט אחד, והיה לו קשה להשיג תפקידים אחרים. לאחר שיחה עם רופא השיניים שלו, הוא הבין שהוא "תמיד יהיה סקוטי", ויוכל לפרנס את עצמו בהכנסות מהופעותיו האישיות. בניגוד למספר חברים אחרים לצוות השחקנים של הסדרה, דוהאן התענג לפגוש מעריצים ותמיד היה מוכן לבדר עם סיפור - או שיר. פרט לכך, היו לו מספר תפקידים קטנים וחולפים, חלק בעקבות תהילת "מסע בין כוכבים", כמו תפקיד של קפטן בתוכנית בוקר לילדים "Jason of Star Command", או הופעת קמע בסרט טלוויזיה, בתפקיד "ג'ימי דוהאן, הבחור ששיחק את סקוטי במסע בין כוכבים". היה לו גם תפקיד בסדרת הטלוויזיה "Homeboys in Outer Space", בה גילם דמות בשם "פיפן": משחק מילים על סקוטי ועל כוכב הכדורסל סקוטי פיפן. כמו כן, הוא הופיע בתפקיד עצמו בפרק בתוכנית "The Ben Stiller Show". הוא גם גילם את דיימון וורוויק, אביו של ג'יימס וורוויק, באופרת הסבון "היפים והאמיצים", בשנים 19961997.

כאשר הוחיה זיכיון מסע בין כוכבים, דוהאן שב לגלם את דמותו של סקוטי בשבעה סרטי "מסע בין כוכבים", וכן בהופעת אורח בסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא", בפרק "Relics" - אשר בסופם הוא נותר מצב נוח מבחינה כלכלית. רבות מהופעותיו של דוהאן בסרטים התמקדו בדמות של סקוטי, כמו גם הופעת קמע בסרט הפארודי "מת לצחוק", בו הוא מגלם שוטר שאומר לקצין הממונה עליו: "אני נותן את כל מה שהיא יכולה לתת, קפטן!", באותו המבטא שהוא השתמש במסע בין כוכבים. עם זאת, הוא סירב לתרום את קולו לפרק "פיוצ'רמה" "Where No Fan Has Gone Before", או לאפשר לעשות שימוש בתמונתו, ועל כן "הוחלף" בפרק על ידי דמות חדשה שנוצרה - "וולשי", שקיבל בסופו של דבר את הטיפול המקובל ב-"חולצה אדומה".

למרות שהוא המשיך לעבוד עם ויליאם שאטנר בסרטי מסע בין כוכבים, בחייו הפרטיים שאטנר לא מצא חן בעיני דוהאן, אשר צוטט כאומר: "אני אוהב את קפטן קירק, אבל אני לא יכול לומר שאני מאוד אוהב את ביל", ואף סירב להעניק ריאיון לשאטנר עבור ספרו "Star Trek: Memories", ספר הזכרונות הראשון של שאטנר מהתוכנית. עם זאת, דוהאן הסכים להתראיין עבור "Star Trek: Movie Memories", ספרו השני של שאטנר.[11] במאמר של Associated Press, שפורסם בסמוך למועד הכנס האחרון בו דוהאן השתתף, באוגוסט 2004, נכתב כי דוהאן כבר סלח לשאטנר וכי השניים תיקנו את מערכת היחסים ביניהם.

חיים מאוחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך השנים, אוהדים רבים אמרו שדוהאן היה זה שהניע אותם לבחור בהנדסה כמקצוע. האסטרונאוט ניל ארמסטרונג, מהנדס לפני שהצטרף אל תוכנית אפולו של נאס"א, אמר באופן אישי לדוהאן, על במה בהופעה הפומבית האחרונה של דוהאן, "ממהנדס אחד למשנהו, תודה, חבר".[12] בראיון מאוחר יותר, בסמוך למועד צאת סרט המעריצים הראשון, דוהאן סיפר את סיפורה של מעריצה צעירה ששקלה להתאבד; דוהאן אמר שהוא שכנע אותה להגיע לכנס המעריצים הבא בהשתתפותו, ומאוחר יותר גילה שעידודו והמילים טובות שלו לא רק שהצילו את חייה, אלא גם היוו עבורה השראה לחזור לבית הספר ולהפוך ולהיות מהנדסת אלקטרוניקה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוהאן היה נשוי שלוש פעמים. יש לו ארבעה ילדים, לארקין, דירדרה, והתאומים כריסטופר ומונטגומרי, עם אשתו הראשונה ג'נט יאנג, ממנה התגרש בשנת 1964. נישואיו לאניטה יגל נמשכו בשנים 1967–1972, ולשניים לא היו ילדים. בתחילת 1974, הציגו בפניו מעריצה בת 17 בשם ונדי בראונברגר, לה נישא במהלך אותה השנה - כאשר מלאו לה 18, והוא בן 54 - בתאריך ה-12 באוקטובר 1974, כאשר שחקן מסע בין כוכבים ויליאם קמפבל שימש עבורו כשושבין.[13][14] לדוהאן ולבראונברגר נולדו שלושה ילדים: אריק, תומאס, ושרה. שרה נולדה בשנת 2000, כאשר דוהאן היה בן 80.

בנו כריסטופר הופיע ב-"מסע בין כוכבים: הסרט", בשנת 1979, וכן בסרט האתחול מחדש של ג'יי ג'יי אברהמס, "סטארטרק" (עם סיימון פג בתפקיד מונטגומרי סקוט).[15]

עם ההכרזה על "האויב בתוכנו - סטארטרק", מעריצים שוב החלו במסע להחזיר את כריסטופר לאנטרפרייז, לאחר הופעתו משנת 2009, בטענה כי "האנטרפרייז צריכה דוהאן".[16]

בריאות לקויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוהאן סבל ממחלת פרקינסון, מסוכרת, וממחלות ריאה אינטרסטיציאליות במהלך חייו. בשנת 2004, הוא אובחן עם מחלת אלצהיימר.[17]

מוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 ביולי 2005, בשעה 5:30 בבוקר, דוהאן נפטר בביתו שברדמונד, וושינגטון, עם ונדי אשתו וידידו הוותיק וסוכנו, סטיב סטיבנס, לצדו. הסוכן שלו זיהה את הגורם כדלקת ריאות ומחלת אלצהיימר. בצירוף מקרים, דוהאן מת ביום השנה לנחיתת אפולו 11 על הירח, שניתן לטעון כי הוא ההישג ההנדסי הגדול ביותר בהיסטוריה האנושית.[18]

כמעט שנתיים לאחר מותו, כרבע אונקיה (7 גרם) של האפר של דוהאן נשלח לחלל,[19] על פי בקשתו בצוואתו. אפרו, יחד עם אפרם של אסטרונאוט המרקורי גורדון קופר, כמו גם של עוד כ-200 אחרים, שוגר על טיל SpaceLoft XL, ב-28 באפריל 2007, כאשר הרקטה נכנסה, לזמן קצר, אל החלל החיצון, במהלך טיסה תת-מסלולית שנמשכה כארבע דקות, בטרם צנחה אל עבר כדור הארץ, כמתוכנן, עם האפר עדיין בתוכה.[20] לאחר מכן, שוגר טיל פלקון 1, ב-3 באוגוסט 2008, במה שאמור היה להיות מסלול לווייני נמוך, עם זאת הרקטה נכשלה, כשתי דקות לאחר השיגור.[21] שאר אפרו פוזר מעל מצר ים בוושינגטון.[22][23] ב-22 במאי 2012, כד קטן שמכיל כמה משרידיו של דוהאן בצורת אפר הוטס לחלל על סיפונה של החללית Dragon כחלק מטיסת הדגמה.[24]

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוכבו של ג'יימס דוהאן בשדרת הכוכבים של הוליווד, זמן קצר לאחר מותו.

מעלליו של סקוטי כמהנדס הראשי מטיל האימה על סיפון האנטרפרייז שימש השראה לתלמידים רבים לפתח קריירה בתחום ההנדסה. בשל כך, בית הספר להנדסה במילווקי העניק לדוהאן תואר לשם כבוד בתחום ההנדסה.[25] הוא הונצח בכוכב בשדרת הכוכבים של הוליווד ב-31 באוגוסט 2004. למרות בריאותו הרופפת, הוא נכח בטקס, אשר לימים הפך להיות הופעתו הפומבית האחרונה.

דמותו של סקוטי נולדה בלינלית'גוו, סקוטלנד. בשנת 2007, מועצת מערב לות'יאן הציבה לוח זיכרון שיש לזכרו של דוהאן.[26] ערים אחרות בסקוטלנד טוענות כי הן מקום הולדתו של סקוטי, ומבקשות להיות מקום הנצחתו, ובהן אברדין, אלג'ין, ואדינבורו.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוטוביוגרפיה
  • Doohan, James; Peter David (1996). Beam Me Up, Scotty: Star Trek's "Scotty" in his own words. ISBN 0-671-52056-3.
סדרת רומנים מדע בדיוני (The Flight Engineer)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יימס דוהאן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Obituary: James Doohan". BBC News. 2005-07-20. נבדק ב-2007-04-29.
  2. ^ James Doohan profile at Film Reference.com
  3. ^ Graves, Donald E. (2005). Century of Service. New York: Midpoint Trade Books Inc. p. 244. ISBN 1-896941-43-5.
  4. ^ Despite his efforts, the injured hand can be seen in several Star Trek episodes: "The Trouble With Tribbles", "Tomorrow Is Yesterday", "The Enemy Within", "The Ultimate Computer" and "Catspaw", as well as in The Search for Spock when giving parts from the USS Excelsior to Dr. Leonard McCoy, in The Final Frontier when Nyota Uhura brings him dinner on the bridge of the USS Enterprise-A, and in the Star Trek: The Next Generation episode "Relics", when the missing finger is clearly apparent as Scotty offers Captain Jean-Luc Picard a drink while on a re-creation of the original Enterprise bridge.
  5. ^ Knight, Darrell (2010). Artillery Flyers at War. Bennington: Merriam Press. p. 482. ISBN 978-0-557-32964-9.
  6. ^ Battle History 666. Calgary: Abel Book Company. 2006.
  7. ^ Fromow, D.L. (2002). Canada's Flying Gunners: A History of the Air Observation Post of the Royal Regiment of Canadian Artillery. Air O.P. Pilot's Association. ISBN 0-9730055-0-5.
  8. ^ Whitfield, Stephen E. (1968). The Making of Star Trek. New York: Ballantine Books. p. 245. ISBN 0-345-24691-8.
  9. ^ 1 2 3 "'Star Trek' Ace Is Former Pilot". Beaver County Times. Beaver, Pennsylvania. United Press International. 1969-04-21. pp. B12. נבדק ב-6 במאי 2011. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ Hayward, Anthony (2005-07-22). "Obituary: James Doohan". The Independent. נבדק ב-2008-08-14.
  11. ^ Shatner, William, Star Trek: Movie Memories. Harper Collins: New York, 1994
  12. ^ Soul of Star Trek
  13. ^ "Wende and James Doohan Marriage Profile". אורכב מ-המקור ב-2012-02-10. נבדק ב-26 ביוני 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ "Wende Braunberger Doohan". IMDb. נבדק ב-2007-02-06.
  15. ^ "Christopher Doohan". IMDb. נבדק ב-2008-12-03.
  16. ^ Star Trek Fans (17 בינואר 2012). "Bring Back Christopher Doohan for "Star Trek XII"". Variety. נבדק ב-20 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ "Star Trek Scotty has Alzheimer's". BBC News. 2004-07-07. נבדק ב-2007-02-06.
  18. ^ James Doohan - Biography - IMDb
  19. ^ Space Flights, Inc., Celestis Memorial Spaceflights. "We offer the launch of a symbolic portion of the cremated remains as a memorial service, not final disposition of all the remains, because although dramatic progress is being made by entrepreneurs in reducing launch costs, spaceflight is still quite expensive." The ampules carrying each person's remains.
  20. ^ CNN, 'Scotty's' 'beamed up' ashes fall in New Mexico, May 19, 2007.
  21. ^ NASASpaceflight.com – SpaceX Falcon I FAILS during first stage flight
  22. ^ Lane, Frederick (2007-04-03). "Ashes of Star Trek's 'Scotty' Headed to Space". Sci-Tech Today. נבדק ב-2007-04-03.
  23. ^ CNN News: 'Star Trek' actor's ashes heading to space this month
  24. ^ Moskowitz, Clara (2012-05-22). "Ashes of Star Trek's 'Scotty' Ride Private Rocket Into Space". Space.com. New York. ארכיון מ-2012-05-22. נבדק ב-2012-05-22.
  25. ^ James Doohan. James Doohan on engineering students.
  26. ^ Doohan us proud