ג'יימס מקברייד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יימס מקברייד
James McBride
לידה 11 בספטמבר 1957 (בן 66)
ברוקלין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק נגן סקסופון, סופר, עיתונאי
מקום לימודים אוברלין קולג', אוניברסיטת קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות The Color of Water עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
אתר באנגלית
חתימה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס מקבריידאנגלית: James McBride; נולד ב-11 בספטמבר 1957) הוא סופר, עיתונאי ומוזיקאי אמריקאי-יהודי, זוכה פרס הספר הלאומי על ספרו "ציפור אלוהים שבשמים" משנת 2013.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקברייד גדל בשכונת עוני בברוקלין, ניו יורק. אביו של מקברייד היה כומר אפרו-אמריקאי בשם אנדרו מקברייד ומת מסרטן ריאות בגיל 45 בטרם נולד ג'יימס. אמו (נולדה בשם רוחל זילסקה מאוחר יותר שינתה שמה לרחל דבורה שילסקי מאוחר יותר שינתה לרות מקברייד ג'ורדן, אפריל 1921 - ינואר 2010) הייתה יהודיה שמוצא משפחתה בפולין.

ג'יימס היה הצעיר שבילדי רות מנישואיה הראשונים לכומר אנדרו, והילד השמיני מבין 12 ילדיה. "אני גאה בהיסטוריה היהודית שלי" הוא מספר "מבחינה טכנית אני מניח שאפשר לומר שאני יהודי מאחר שאימי יהודייה... אך היא התנצרה כך שכעת השאלה היא בידי תאולוגים... אני פשוט קם בבוקר ושמח שאני חי". ספרו "צבע המים" עוסק בהיסטוריה המשפחתית שלו ושל אמו.
מקברייד בוגר לימודי תואר ראשון בהלחנה מקולג' אוברליין משנת 1979 ותואר שני בעיתונאות מאוניברסיטת קולומביה. מקברייד מתגורר בניו יורק ובפנסילבניה, נשוי ואב לשלושה ילדים.

קריירה עיתונאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתור עיתונאי, עסק בכתיבה למספר רב של עיתונים וכתבי-עת פופולרים, בהם "הבוסטון גלוב", "וושינגטון פוסט", כתב העת "פיפל", "רולינג סטון", "שיקגו טריביון" ועוד.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרו הידוע ביותר הוא האוטוביוגרפיה "צבע המים" שיצא לאור בשנת 1996 ומתאר את חייו במשפחה גדולה, אפרו-אמריקנית וענייה המונהגת על ידי אמא לבנה דתייה אדוקה המחנכת על ברכי הנצרות. הספר מתאר את חייה של אמו כבת לרב דרשן ואת תהליך המרתה את דתה לנצרות בזמן נישואיה הראשונים.

"חשבתי שזה יתקבל גם בקהילה השחורה אבל זה נמכר הרבה יותר טוב בקהילה היהודית הלבנה" מספר ג'יימס על הספר "רוב הקוראות שלי הן נשים יהודיות לבנות בגיל העמידה". ספר זיכרונות זה נמצא היה למעלה משנתיים ברשימות רבי המכר של הניו יורק טיימס וכיום הוא חלק מתוכנית הלימודים בתיכונים ובאוניברסיטאות ברחבי ארצות הברית. על הספר זכה בפרס אניספילד-וולף בשנת 1997.

בשנת 2002 פרסם את רומן המלחמה "נס בסנטה אנה" הסוקר את קורותיהם של ארבעה חיילים אמריקאים-אפריקאים באיטליה מאמצע 1944 עד אפריל 1945. הספר עובד לסרט קולנוע בבימויו של ספייק לי ויצא לאקרנים בשנת 2008.

בשנת 2008, פרסם מקברייד את הרומן "שיר שעוד יושר" המבוסס על אירועים אמיתיים שהתרחשו במלחמת האזרחים האמריקנית.

בשנת 2013 פרסם את הנובלה הקומית "ציפור אלוהים שבשמים", יצירה שמספרת על חיו של מתנגד העבדות הידוע לשמצה ג'ון בראון. הוא זכה בפרס הספר הלאומי האמריקאי לשנת 2013.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקברייד הוא נגן סקסופון, הטנור של להקת "שאריות רוק בוטום", וחיבר שירים עבור אניטה בייקר, גרובר וושינגטון ג'וניור, פורה פה וגארי ברטון. כמו כן, קיבל מספר פרסים ואותות הוקרה על פעילותו המוזיקלית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יימס מקברייד בוויקישיתוף