ג'יימס קלאוול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יימס קלאוול
James Clavell
לידה 10 באוקטובר 1924
סידני, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 בספטמבר 1994 (בגיל 69)
ווה, שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Charles Edmund Dumaresq Clavell עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוסטרליה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1958 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת ברמינגהאם עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Michaela Clavell עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס קלאוולאנגלית: James Clavell;‏ 10 באוקטובר 19247 בספטמבר 1994) היה תסריטאי, במאי קולנוע וסופר שכתב סדרת ספרים, שנקראה מאוחר יותר "הסאגה האסייתית", שהתפרסה על פני אזורים רבים בעולם ומאות שונות; הספר המוכר ביותר בסדרה הוא שוגון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס קלאוול נולד בסידני שבאוסטרליה ב-10 באוקטובר 1924. אביו היה קצין בריטי ששירת בצי המלכותי ולכן בילה את רוב ילדותו בחלקים שונים של האימפריה הבריטית. ב-1940 הצטרף לארטילריה הבריטית המלכותית ונשלח למלזיה להילחם נגד היפנים במלחמת העולם השנייה. הוא נפצע מאש מכונת ירייה ובסופו של דבר נשבה ונלקח למחנה שבויים יפני בג'אווה. זמן מה לאחר מכן הועבר לכלא צ'אנגי שנמצא ליד סינגפור. ניסיונותיו וחוויותיו שם הפכו מאוחר יותר לבסיס לספרו הראשון, מלך עכברוש, שפורסם ב-1962.

עד 1946 עלה קלאוול, ששוחרר בינתיים ממחנה השבויים, לדרגת קפטן, אך תאונת אופנוע סיימה את שירותו הצבאי. הוא החל ללמוד באוניברסיטת בירמינגהם, שם פגש את אפריל סטרייד, שחקנית, שנישאה לו ב-1951. דרכה, קלאוול גילה את תעשיית הסרטים. הוא עזב עם משפחתו לניו־יורק ב-1953, שם עבד בטלוויזיה, ולאחר מכן הם עברו להוליווד. בסופו של דבר זכה קלאוול להצלחה כתסריטאי עם The Fly ו-Watusi. הוא גם עיבד לתסריט את הסרט הקלאסי The Great Escape מספר של פול בריקהיל. הדבר עזר לבסס את מעמדו בהוליווד, ועד 1959 הוא הפיק וביים סרטים רבים.

ב-1963 הפך קלאוול לאזרח של ארצות הברית. בשנות השישים הוא חי בהונג קונג ושם כתב גם את טאי פאן שפורסם ב-1966.

הוא מת משבץ, לאחר סרטן, בשווייץ בשנת 1994.

עבודתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקריירה הקולנועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלאוול החל לכתוב להוליווד ב-1953, בזמן ששהה בה ובניו יורק. את התסריט של 'הזבוב' הוא כתב ב-1958 יחד עם ג'ורג' לנגילן. הסרט זכה לפופולריות רבה ואף לגרסה מחודשת בשנת 1986. הסרט מספר על מדען שחווה תאונה מחרידה בזמן שניסה את מכונת הטלפורטציה החדשה שלו; זבוב נכנס למכונה יחד איתו וכך הוא הפך למפלצת – חצי־זבוב וחצי־אדם.

את Watusi עיבד קלאוול מספר של ה. ריידר הגארד ב-1959, ומיד לאחר מכן פנה לכתוב ולביים את Five Gates to Hell – סרט דרמה מלחמתית שמתרחש במהלך מלחמת וייטנאם. Walk Like a Dragon הוא יצירה משותפת של קלאוול (שגם ביים) ודניאל מיינווארינג. הסרט היה מערבון רגיל למדי, אך ניכרו בו ידיו של קלאוול שהכניס מאפיינים ודמויות מהמזרח־הרחוק.

הבריחה הגדולה, הוא סרטו המוכר ביותר של קלאוול, אותו עיבד יחד עם וו. ר. בורנט מספר של פול בריקהיל. הסרט, שנחשב לסרט קאלט, מספר את סיפורם האמיתי של מספר אמנים אסירים שכבר ברחו בעבר ממחנה־שבויים וכעת כלואים בתוך מחנה אשר אמור להיות חסין מבריחות, בזמן מלחמת העולם השנייה. בחלקו הראשון של הסרט השבויים רק מנסים להסיח את דעת השומרים בשעה שהם חופרים את דרכם החוצה, בעוד החלק השני הופך הרפתקה בשעה שהאסירים משתמשים בכל כלי־תחבורה אפשרי כדי לצאת מאירופה הכבושה.

מיד לאחר "הבריחה הגדולה", ב-1964, השתתף בכתיבת התסריט של הסרט טייסת 633 המבוסס על ספר מאת פרדריק סמית'. הסרט, דרמה מלחמתית, מספר את סיפורה של טייסת 633 שמקבלת עליה את המשימה להפציץ מפעל דלק גרמני בנורווגיה ונתקלת בדרך בתלאות ובעיות רבות.

The Satan Bug היה הסרט הבא שבהפקתו השתתף קלאוול, ב-1965. גם את הסרט הזה עיבד קלאוול מספר ביחד עם אדם אחר. הפעם הספר היה The Satan Bug מאת איאן סטיוארט (שם העט של אליסטר מקלין), והעיבוד התבצע ביחד עם אדוארד אנהלט.

גם את לאדוני באהבה, יצירתו הקולנועית הבאה, הוא ביים ועיבד מספר של אדוארד בראית'וויט.

טריוויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קלאוול הוא האב הביולוגי של פטרה ברט ברנדו, שאומצה על ידי מרלון ברנדו.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טאי־פאן ומלך עכברוש, שניהם עובדו לקולנוע גם כן, אך קלאוול כלל לא השתתף בתהליך, ככותב או כבמאי.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסאגה האסיאתית:

ספריו האחרים:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]