ג'יימס (נהר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נהר ג'יימס
James River
שפך נהר ג'יימס למפרץ צ'ספיק שיוצר את נמל המפטון רודס - מפה משנת 1859
שפך נהר ג'יימס למפרץ צ'ספיק שיוצר את נמל המפטון רודס - מפה משנת 1859
שפך נהר ג'יימס למפרץ צ'ספיק שיוצר את נמל המפטון רודס - מפה משנת 1859
מידע כללי
אורך 715[א] ק"מ
ספיקה ממוצעת 194 מ"ק לשנייה
אגן ניקוז 27,019 קמ"ר
מוצא נקודת מפגש של נהר קָאוֹפַּאסְטיר ונהר ג'קסון, הרי אלגני(אנ'), וירג'יניה
יובלים צ'יקהומיני, Slate River, Tye River, Skiffe's Creek, Rivanna River, Rockfish River, Pedlar River, Warwick River, Hardware River, Grays Creek, Maury River, Powhite Creek, Willis River, Powell's Creek, Pagan River, Hoffler Creek, Nansemond River, Bailey Creek, Jennings Creek, Appomattox River, Jackson River, Cedar Creek, College Creek, Falling Creek, Chuckatuck Creek, Craig Creek, Cowpasture River, Hampton River עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך המפטון רודס, מפרץ צ'ספיק, וירג'יניה
מדינות באגן הניקוז וירג'יניה
אגן הניקוז של נהר ג'יימס
אגן הניקוז של נהר ג'יימס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נהר ג'יימסאנגלית: James River) הוא נהר ראשי[ב] במרכז מדינת וירג'יניה שמתחיל בהרי האפלצ'ים, אורכו כ-560 קילומטרים, והוא נשפך למפרץ צ'ספיק. למעשה, אורכו של הנהר הוא 715 קילומטרים, זאת אם מחשבים גם את נהר ג'קסון(אנ'), אשר הוא הארוך מבין שני פלגי המקור של הנהר. חלק ניכר ממקורות המים במרכז וירג'יניה מתנקזים לנהר ג'יימס. יחד עם נהר ססקואנה, הוא נחשב לנהר הארוך ביותר במזרח ארצות הברית, ובמקום ה-16 באורכו בארצות הברית, וה-12 באורכו עבור נהרות שזורמים בתחום מדינה אחת בלבד. ג'יימסטאון וויליאמסבורג(אנ'), הבירות הקולוניאליות הראשונות של וירג'יניה, וריצ'מונד, בירתה הנוכחית של וירג'יניה, שוכנות על גדות נהר ג'יימס[1].

אגן הניקוז, מקורות הנהר ומהלכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראש הנהר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטח אגן הניקוז של נהר ג'יימס הוא 27,020 קמ"ר. כ-4% משטח אגן הניקוז הוא מים פתוחים. לנהר 2 מקורות: מערבי - נהר ג'קסון(אנ'), ומזרחי - נהר קָאוֹפַּאסְטיר(אנ'). שני אלה נפגשים מדרום לעיירה "שער הברזל"(אנ') על הגבול בין מחוזות אלגני(אנ') ובּוֹטֶטוֹרְט(אנ')[ג]. ממפגש הנהרות הללו בהרי האפלצ'ים, הוא זורם למפרץ צ'ספיק.

היובלים העיקריים המזינים את נהר ג'יימס (מראש הנהר ובכיוון מורד הזרם למפרץ צ'ספיק)[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נהר ג'קסון - אחד משני המקורות של נהר ג'יימס, שאורכו כ-155 קילומטרים, יוצא ממחוז היילנד(אנ') בסמוך לגבול עם וירג'יניה המערבית וזורם אל נקודת המפגש עם המקור העיקרי השני - נהר קָאוֹפַּאסְטיר, כמוזכר לעיל.
  • נהר קָאוֹפַּאסְטיר - המקור של נהר ג'יימס שאורכו כ-135.8 קילומטרים, יוצא מצפון מזרח מחוז היילנד וזורם אל נקודת המפגש עם המקור העיקרי השני - נהר ג'קסון כמוזכר לעיל.
  • נהר Maury(אנ') - אורכו כ-69 קילומטרים, יוצא מנקודה במחוז רוקברידג'(אנ') ונשפך לנהר ג'יימס ליד העיירה גלאזגו(אנ') שמצפון מערב ללינצ'בורג[ד].
  • נהר אפומטוקס(אנ') - זורם ממערב לריצמונד לאורך 253 קילומטרים ונשפך לנהר ג'יימס ממערב, ליד העיירה סיטי פוינט(אנ') שמדרום לריצמונד[ה].
  • נהר Chickahominy(אנ') - יוצא כ-28 קילומטרים מצפון מערב לריצמונד, ועוקף אותה ממזרח. אורכו כ-140 קילומטרים, והוא ונשפך לנהר ג'יימס מצפון מערב לג'יימסטאון[ו].
  • נהר וורוויק(אנ') - יוצא כמה קילומטרים ממערב ליורקטאון(אנ') אורכו כ-23.2 קילומטרים והוא נשפך למפרץ של נהר ג'יימס, שנמצא ממערב ל"ניופורט ניוז"[ז].
  • נהר פאגאן(אנ') - יוצא מנקודה שנמצאת ב-4.5 קילומטרים צפונית לסמית'פילד(אנ') וזורם למרחק של כ-20 קילומטרים ונשפך לנהר ג'יימס דרך מיצר שממוקם בגדה הנגדית של "ניופורט ניוז"[ח].
  • נהר Nansemond(אנ') - יוצר מהשפך של אגם Meade שמצפון לעיר סופולק(אנ') וזורם לאורך כ-32 קילומטרים עד שנשפך למפרץ של נהר ג'יימס ממערב לנורפוק[ט].

השפך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשפך הנהר למפרץ צ'ספיק, ליד ניופורט ניוז פוינט[י], נהרות אליזבת(אנ') ו-נאנסמונד(אנ') מצטרפים לנהר ג'יימס ויוצרים את אזור הנמל המכונה המפטון רודס. בין קצה חצי האי וירג'יניה ליד אולד פוינט קומפורט(אנ')[י"א] לאזור וילובי ספיט(אנ') של נורפוק בדרום המפטון רודס, קיימת תעלה המובילה מהמפטון רודס אל החלק הדרומי של מפרץ צ'ספיק, ויוצאת אל האוקיינוס האטלנטי כמה קילומטרים מזרחה יותר. כלי שיט רבים עוברים בנהר זה כדי לייבא ולייצא את מוצרי וירג'יניה.

סכרים לאורך הנהר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל הפוטנציאל שלו להפקת אנרגיה בנקודות מתאימות, ובהיותו גם נתיב מים למסחר, נבנו סכרים רבים לאורך הנהר מאז תקופת ההתיישבות האירופית של האזור. בעוד שרוב הסכרים הללו הוסרו או נכשלו, עדיין קיימים מספר סכרים לאורך המסלול העליון של הנהר. מראש הנהר במורד הזרם ועד לריצ'מונד נמצאים הסכרים הבאים לפי סדר הופעתם[2]:

  • המיזם ההידרואלקטרי של קשיו(אנ') - סכר של 7.5 מגה וואט (MW)[3] מופעל על ידי חברת Virginia Electric Power, הפועלת בשם חברת Dominion Virginia Power והמספקת חשמל בחלקים מווירג'יניה, צפון קרוליינה ודרום קרוליינה. המיזם ממוקם על גבול מחוזות בדפורד(אנ') ואמהרסט(אנ') שבוירג'יניה, בסמוך לעיירה גלזגאו(אנ')[י"ב].
  • מיזם ה-Hydropower של בדפורד(אנ') - סכר של 5 מגה וואט[4] ממוקם בסמוך לסכר קשיו ובמרחק כקילומטר וחצי ממנו במורד הנהר. במיזם תעלה שמפנה את הזרימה לתחנת הכוח המשאירה נתיב למסלול העיקרי של הנהר. זהו האמצעי מבין 3 מיזמים הידרואלקטריים שממוקמים האחד בסמוך לשני.
  • סכר הביג איילנד(אנ') - סכר של 480 קילוואט (KW)[5] והוא השלישי והאחרון בסדרה של 3 מיזמים שמשתרעים לאורך 7.5 קילומטרים לאורך נהר ג'יימס בקטע שחוצה את הרי ה"בלו רידג'".
  • סכר מפלי קולמן(אנ') - סכר של 1.5 מגה וואט[6] ממוקם קילומטרים ספורים מדרום (במורד הזרם) של סכר ביג איילנד.
  • סכר Holcomb Rock(אנ') - הראשון משלושה סכרים הממוקמים ליד העיירה לינצ'בורג. ממוקם בסמוך וממזרח לסכר מפלי קולמן. הפיק בשנת 2008 מעל ל-6 מיליון קוט"ש[7], קרי הספק ממוצע של כ-700 קילוואט[י"ג].
  • סכר Reusens(אנ') - סכר בהספק של 12.5 מגה וואט[8]. ממוקם מספר קילומטרים מדרום לסכר "סלע הולקומב" לכיוון לינצ'בורג.
  • סכר סקוטס מיל(אנ') - סכר בהספק של 4.5 מגה וואט[9], ממוקם בתוך העיר לינצ'בורג.
  • סכר בושר'ס(אנ') משמש בעיקר לאספקת מים, וממוקם בעיר ריצ'מונד[10].

בכל הסכרים הנ"ל קיימים גם מתקני נופש ושעשועים שנסמכים על האגם המלאכותי שנוצר כתוצאה מסכירת הנהר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילידים חיו בווירג'יניה במשך 16,000 שנה לפני שהמתיישבים האירופאים הגיעו אליה. אלה היו שבטי הקונפדרציה(אנ') של פאוהאטן(אנ') שהתיישבו בכפרים ליד נהר ג'יימס, וזה שימש להם מסדרון תחבורה, כמו גם ולמתנחלים הראשונים אחר כך[11]. האינדיאנים אשר אכלסו את האזור בסוף המאה ה-16 ותחילת המאה ה-17 כינו את הנהר "נהר הפאוהאטן", על שם השבט שחי באזור. המתיישבים הראשונים שהגיעו לאזור בשנת 1607, קראו לנהר, "ג'יימס", על שם מלך אנגליה ג'יימס הראשון, ולהתיישבות האנגלית הקבועה הראשונה ביבשת אמריקה, שהוקמה כ-56 ק"מ ממפרץ צ'ספיק במעלה הזרם, קראו ג'יימסטאון. זו הסיבה שנהר ג'יימס ידוע בכינוי "הנהר המייסד" של אמריקה, וביתה של הבירה הקולוניאלית הראשונה של וירג'יניה בוויליאמסבורג נמצא על גדותיו[12][י"ד].

לאורך נהר ג'יימס התחוללו קרבות קריטיים במהפכה האמריקאית ובמלחמת האזרחים[11].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יימס בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אם מחשבים גם את נהר המקור שלו - ראו בפתיח לערך.
  2. ^ נהר ראשי הוא תרגום מאנגלית ל-"Major river", והכוונה היא לנהר שאינו מהווה יובל של אף נהר אחר, והוא קולט מים מיובלים רבים, ונשפך בסופו של דבר אל בסיס סחיפה המוחלט, שהוא בדרך כלל אוקיינוס או ים. סימוכין ראו כאן.
  3. ^ לצפיה בנקודת המפגש על מפה, לחצו כאן.
  4. ^ לצפייה בנקודת השפך של הנהר, לנהר ג'יימס, ליד גלזגו שמצפון מערב ללינצ'בורג, לחצו כאן. הגדילו את המפה כדי לעקוב אחרי נתיב הנהר.
  5. ^ לצפייה בנקודה בה נשפך הנהר לנהר ג'יימס לחצו כאן.
  6. ^ לצפייה במסלול הנהר ובנקודת השפך לנהר ג'יימס, לחצו כאן.
  7. ^ לצפייה במסלול הנהר והשפך שלו למפרץ המוזכר לעיל, לחצו כאן.
  8. ^ לצפייה במסלול הנהר ובנקודת השפך לנהר ג'יימס, לחצו כאן.
  9. ^ לצפיה במסלול הנהר ובנקודת השפך לנהר ג'יימס, לחצו כאן.
  10. ^ במפה משנת 1859, המוצבת בראש הערך, המקום מצוין מעל הכיתוב Hampton Roads בלב שפך הנהר - יש להגדיל את המפה כדי להבחין בפרטים.
  11. ^ הנקודה רשומה ממש ממזרח לפינה הדר' מזרחית של חצי האי.
  12. ^ לצפיה במיקום המיזם על מפה לחצו כאן.
  13. ^ המנה של 6 מיליון קוט"ש מחולקים במספר השעות בשנה.
  14. ^ לצפיה במיקום ג'יימסטאון וויליאמסבורג על מפה עדכנית לחצו כאן.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ James River, Britannica Encyclopedia
  2. ^ Dams of Bedford County, Virginia (and more), US Army Corps of Engineers National Inventory of Dams
  3. ^ Cushaw P-906, Hydropower Reform Coalition
  4. ^ Bedford P-5596, Hydropower Reform Coalition
  5. ^ Report of Property Owner Survey Report GP Big Island, LLC under P-2902. FERC Ascension Number 20130122-5303. January 22, 2013.
  6. ^ Coleman Falls P-5456, Hydro Power Refom Coalition
  7. ^ About: Holcomb Rock Dam, DBpedia
  8. ^ Reusens, Eagle Creek Renewable Energy
  9. ^ Scott's Mill Hydroelectric Project, Scotts Mill Hydro
  10. ^ About: Bosher Dam, DBpedia
  11. ^ 1 2 James River America’s Founding River, American Rivers
  12. ^ A Short History of Jamestown, National Park Service - Historic Jamestown