ג'ילונג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ילונג
Geelong
רחוב מורבול, רחובה הראשי של ג'ילונג, במהלך חג המולד
רחוב מורבול, רחובה הראשי של ג'ילונג,
במהלך חג המולד
מדינה אוסטרליהאוסטרליה אוסטרליה
מדינה ויקטוריה (אוסטרליה)ויקטוריה (אוסטרליה) ויקטוריה
תאריך ייסוד 1838 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 1,240 קמ"ר
גובה 14 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 180,239 (10 באוגוסט 2021)
 ‑ צפיפות 165.3 נפש לקמ"ר (2001)
קואורדינטות 38°09′S 144°21′E / 38.15°S 144.35°E / -38.15; 144.35 
אזור זמן UTC +10
http://www.geelongcity.vic.gov.au
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בניין הדואר של העיר
שפת הים והמרינה

ג'ילונגאנגלית: Geelong) היא העיר השנייה בגודלה במדינת ויקטוריה שבאוסטרליה. העיר היא עיר נמל עם אוכלוסייה עירונית של כ-184,000 איש[1]. ג'ילונג ממוקמת במפרץ קוריו, 75 קילומטרים דרומית מערבית לבירת המדינה, מלבורן.

העיר היא שער לאתרי תיירות מפורסמים, במיוחד "דרך האוקיינוס הגדולה", חוף שרידי האוניה וחצי האי בלירין. ג'ילונג היא גם בית למועדון הכדורגל השני הוותיק ביותר בעולם, מועדון הכדורגל של ג'ילונג, נקרא על ידי המקומיים "החתולים".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני הקמת המושבות הלבנות בתחילת המאה ה-19, אזור ג'ילונג וחצי האי בלרין אוכלס במקור על ידי שבטים אבוריג'ינים.

האדם הלא-אבוריג'יני הראשון שתועד מבקר באזור ג'ילונג היה לוטננט ג'ון מוריי, אשר פיקד על ספינת "ליידי נלסון".

גאוגרפיה ואקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ילונג ממוקמת במפרץ קוריו, מפרצון דרומי מערבי של פורט פיליפ. העיר מוקפת בשטחים נרחבים של חוות חקלאיות מתפתחות, וידועה ביקביה הרבים ובחופי הגלישה לאורך "דרך האוקיינוס הגדולה". במזג אוויר בהיר, קו הרקיע של מלבורן נראה מאזורים מסוימים בג'ילונג. נהר בראוון זורם דרך העיר לכיוון דרום לפני הכניסה למיצר בס.

ג'ילונג מחוברת באמצעות דרכים לכל דרום-מערב מדינת ויקטוריה. העיר מחוברת לערים אחרות כמו מלבורן באמצעות דרך M1, לוורנמבול באמצעות דרך A1, באלארט באמצעות דרך A300, ולהמילטון באמצעות דרך B140.

חומרים רבים שימשו לבניית בניינים ויקטוריאניים רבים הגיעו מג'ילונג, כמו האבן הכחולה, אשר שימשה ליצירת המדרגות של בית הפרלמנט במלבורן ואבן חול, אשר שימשה לבניית קתדרלת Sacred Heart בבנדיגו.

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטמפרטורה הגבוהה הממוצעת היא 25.6 מעלות צלזיוס (מקסימום) במהלך חודש פברואר עד ל-14.1 מעלות צלזיוס (מינימום). הטמפרטורות בחורף נעות מ-13.9 מעלות ל-5.1 מעלות. כמות הגשמים השנתית הממוצעת היא 551.8 מ"מ.[2].

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התעשיות והמעסיקים הגדולים ביותר בג'ילונג הם פורד אוסטרליה, אשר נוסדה ב-1926, גודפריי הירסט – יצרן שטיחים, טארגט אוסטרליה (אנ'), אלקואה, סטגלס ורויאל דאטצ' של – בתי זיקוק. רשתות שיווק אוסטרליות גדולות כמו טארגט אוסטרליה אשר החלה לפעול בג'ילונג בשנת 1925, עם משרדיה הראשיים אשר עדיין ממוקמים במקומם המקורי בצפון ג'ילונג ברחוב טומפסונס. העיר הקרובה טורקי היא המקום לרבים מיצרני ציוד הגלישה, כמו ריפ קורל (Rip Curl), כמו כן גם חופי הגלישה הטובים באוסטרליה ומוזיאון הגלישה העולמי [2].

אגודת בניין הפירמידה, נוסדה בג'ילונג בשנת 1959, התמוטטה בשנת 1990 והשאירה אחריה חובות של כ-2 מיליארד דולר אוסטרלי. רבים ממשקיעי ג'ילונג הושפעו כלכלית מהתמוטטות זו.

חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוניברסיטאות ומכללות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר נמצא בית הספר לדקדוק המפורסם של ג'ילונג, אשר בין בוגריו הנסיך צ'ארלס, רופרט מרדוק, קארי פאקר, ראשי ממשלת אוסטרליה לשעבר, לורד ברוארס (סגן נשיא אוניברסיטת קיימברידג'). בית הספר מושך מבקרים לאזור ג'ילונג וסטודנטים מכל העולם.

אוניברסיטת דיקין ממוקמת בפרבר וורן פונדס ובעלת קמפוס בשטח החוף של מפרץ קוריו בג'ילונג. הקמפוס בוורן פונדס יהיה בית לבית הספר לרפואה האזורי הראשון של מדינת ויקטוריה, שייפתח ב-2008. מוסדות להשכלה גבוהה נוספים בג'ילונג הם מוסד גורדון של TAFE, המכללה לניהול חוות על שם מרקוס הולדאם, המכללה התאולוגית הרפורמית, מרכז לסיבים בינלאומי, מכללת ג'ילונג והמכללה הבינלאומית ע"ש קרדיניה.

בג'ילונג ממוקמות מעבדות מחקר גדולות, בחטיבת CSIRO לבריאות בעלי חיים במולאפ, חטיבת CSIRO לטכנולוגיות טקסטיל והמוסד הימי ומשאבי מים.

בתי ספר ציבוריים וספריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בג'ילונג ישנן ספריות רבות, ממוקמות בפרברי ברואון האדס, בלמונט, צ'ילוול, קוריו, דרייסדייל, ג'ילונג, ג'ילונג מערב, הייטון, ניוקומב, אוושן גרוב, קווינסקליף וטורקי. שירות ספרייה ניידת מסייר באזור ג'ילונג המורחב, במחוז חוף הגלישה ובמחוז מישורי הזהב עבור אלו אשר אינם יכולים לבקר בספרייה בעצמם [3].

אומנות ובידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ילונג היא בית למספר גדול של פאבים, מועדוני לילה ומופעי מוזיקה חיה וגם הייתה מקום מגורם של להקות ומוזיקאים אוסטרליים מפורסמים כמו בארי קרוקר, מג'יק דירט, ג'ף לנג, דניס וולטר, להקת החדר הלבן, פסטיבל אופשור ופסטיבל פופיקטל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ http://www.geelongaustralia.com.au/library/pdf/5175/84.pdf
  2. ^ "Climate Averages for Australian Sites". Bureau of Meteorology. נבדק ב-2006-12-20.