ג'ים קרוצ'י

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ים קְרוֹצֶ'י
Jim Croce
לידה 10 בינואר 1943
פילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית
פטירה 20 בספטמבר 1973 (בגיל 30)
נאטצ'יטוצ'ס, לואיזיאנה, ארצות הברית
שם לידה ג'יימס ג'וזף קרוצ'י
מקום קבורה פנסילבניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19661973. (כ־7 שנים)
מקום לימודים אוניברסיטת וילאנובה, Malvern Preparatory School, Upper Darby High School עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק זמר-יוצר.
סוגה פולק, פולק רוק, קאנטרי, בלוז.
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה, אקורדיון.
חברת תקליטים קפיטול רקורדס
EMI
אטלנטיק רקורדס
ABC Records
שיתופי פעולה בולטים מורי מיוליסן(אנ').
http://www.jimcroce.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ים קְרוֹצֶ'יאנגלית: Jim Croce;‏ 10 בינואר 1943, פילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית20 בספטמבר 1973, נאטצ'יטוצ'ס, לואיזיאנה ארצות הברית), היה זמר-יוצר אמריקאי-יהודי, שפעל בסוגות הפולק, פולק-רוק, בלוז וקאנטרי. בין 1966 ל-1973 הוציא קרוצ'י 6 אלבומים ו-11 סינגלים.

ראשית הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ים נולד בפילדלפיה לפלורה ולג'ים שהיה ממוצא איטלקי ובגיל 5 כבר ניגן באקורדיון. ב-1960 לאחר שסיים בית ספר תיכון הועסק בחברת בנייה וב-1964 נרשם לאוניברסיטת וילאנובה שבעירו ובמהלך לימודיו שר במקהלת האוניברסיטה ועבד למחייתו כתקליטן. במהלך לימודיו פגש קרוצ'י את אינגריד יקובסון (אנ') שהייתה ממוצא יהודי ובהמשך הפכה לסופרת וזמרת-יוצרת בפני עצמה. הם נישאו וקרוצ'י התגייר. מאמצע שנות ה-60 הופיעו בני הזוג יחדיו, בתחילה בשירי פולק וקאנטרי של אמנים ידועי שם ובהמשך גם עם חומר מקורי. ב-1966 יצא אלבומו הראשון של קרוצ'י שנקרא "Facets". ב-1969 הוציאו בני הזוג קרוצ'י את אלבומם המשותף הראשון שנקרא "Jim & Ingrid Croce" ועברו להתגורר בניו יורק. האלבום נכשל, הם חזרו לפילדלפיה וג'ים התפרנס למחייתו כנהג משאית ובנאי.

שיא הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1970 פגש קרוצ'י את הזמר והנגן מורי מיוליסן, הם החלו בשיתוף פעולה מקצועי וב-1972 הוחתם על חוזה הקלטות באולפני ABC Records. במאי 1972 הוציא קרוצ'י את האלבום "You Don't Mess Around with Jim" שהגיע לראש רשימת רבי המכר של הבילבורד האמריקאי ומתוכו בלטו השירים "Operator" ו-"Time in a Bottle" שהוקדש לבנו אדריאן, הגיע למקום ה-1 במצעדים וידע הצלחה גדולה גם בישראל. ב-2005 ידע השיר "Operator" עדנה מחודשת כאשר הזמרת טורי איימוס ביצעה גרסת כיסוי שלו במהלך הופעותיה. בינואר 1973 הוציא קרוצ'י את האלבום "Life and Times" שהגיע למקום ה-7 בבילבורד האמריקאי ומתוכו בלט השיר "Bad, Bad Leroy Brown" אשר ביולי 1973 הגיע לראש המצעדים בארצות הברית. השיר זיכה את קרוצ'י בשתי מועמדויות לפרס גראמי של 1973 והקריירה שלו הגיעה לשיאה. קרוצ'י החל לעבוד על אלבום נוסף.

אחריתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 בספטמבר 1973 סיימו קרוצ'י ומיוליסן הופעה באוניברסיטת המדינה נורת'ווסטרן שבלואיזיאנה ועלו על מטוס מסחרי קטן שאמור היה להטיסם להופעה נוספת בשרמן טקסס. למרות תנאי מזג אוויר מצוינים לא הצליח המטוס לצבור גובה וב-22:45 התנגש בצמרת עץ בקצה מסלול ההמראה והתרסק. כל נוסעי המטוס נספו בתאונה. קרוצ'י נקבר בבית העלמין על שם חיים סולומון בפנסילבניה. ב-1 בדצמבר 1973 יצא אלבומו "I Got a Name" והגיע למקום ה-2 בבילבורד האמריקאי. מאלבום זה התפרסם השיר "I'll Have to Say I Love You in a Song" שהגיע לראש המצעד האמריקאי. בשנת 2012 הכניס קוונטין טרנטינו את השיר "I Got a Name" לפסקול הסרט "ג'אנגו ללא מעצורים" תוך שהוא מציין בסוגריים (מהגיבור האחרון של אמריקה).

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיריו וסיפור חייו של קרוצ'י שנגעו בתמצית ההוויה האמריקנית, הותירו את יצירתו פופולרית לאורך השנים ושימשו השראה לכותבים רבים. ב-1974 הופק תקליט אוסף משיריו וב-1990 נכנס להיכל התהילה של הפזמונאים האמריקאים. שירו של קרוצ'י "Bad, Bad Leroy Brown" שימש השראה לפרדי מרקיורי כשכתב את השיר "Bring Back That Leroy Brown" והופיע באלבום Sheer Heart Attack של להקת קווין. קרוצ'י הוזכר באחד מסיפוריו הקצרים של סטיבן קינג ונכתבו מספר שירים לזכרו. בנו אדריאן ג'יימס קרוצ'י(אנ') גדל להיות זמר-יוצר בפני עצמו ומ-1993 הוציא 7 אלבומים.

באלבומה, "סרנדה" (אן אם סי, 2015), ביצעה חוה אלברשטיין את "זמן בבקבוק" תרגום שלה לשירו של קרוצ'י "Time in A Bottle". בנו של קרוצ'י אדריאן ג'יימס קרוצ'י A.J.Croce הוא זמר ויוצר ובין היתר שר את שירי אביו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ים קרוצ'י בוויקישיתוף