ג'ימו, קיסר יפן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ג'ימו)
ג'ימו
神武天皇
הקיסר ג'ימו עם הקידה העצמית הסמלית שלו, מאת אדאצ'י ג'ינקו (אנ')
הקיסר ג'ימו עם הקידה העצמית הסמלית שלו, מאת אדאצ'י ג'ינקו (אנ')
לידה 13 בפברואר 711 לפנה"ס
מזרח קיושו
פטירה 9 באפריל 585 לפנה"ס (בגיל 126)
כנראה קאשהירה (אנ')
שם לידה 彦火火出見 עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Unebiyama-no-Ushitora-no-Sumi-no-Misasagi עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג איסוקיוריהימי
Ahiratsuhime עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית המלוכה של יפן
אב אוגאיהפוקיאזו
אם טיימאורי-היים
צאצאים טאגישימימי
קישומימי
היקוואי
קמויאימימי
סויזאי, קיסר יפן
יורש העצר סויזאי
קיסר יפן ה־1
11 בפברואר 660 לפנה"ס9 באפריל 585 לפנה"ס
(75 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הקיסר ג'ימו (איור)

ג'ימו (13 בפברואר 711 לפנה"ס9 באפריל 585 לפנה"ס[1]) היה קיסר יפן הראשון לפי הכרוניקות ניהון שוקי וקוג'יקי. ביפן המודרנית, הצטרפותו האגדית של ג'ימו מסומנת כיום היסוד הלאומי (אנ') ב-11 בפברואר.

עלייתו מתוארכת באופן מסורתי לשנת 660 לפנה"ס. המיקום המדויק של עלייתו לשלטון וייסוד יפן נדון במשך מאות שנים. מאז 1863 מקובל לזהותו בקאשהירה (אנ'). היסטוריונים הדגישו כי אין הוכחות לקיומו של ג'ימו, ורוב החוקרים מסכימים כי הוא דמות אגדית. עם זאת, סיפוריו עשויים לשקף אירועים ממשיים. באימפריה היפנית של שנות ה-30 וה-40 של המאה העשרים, היה מסוכן להטיל ספק בקיומו של ג'ימו, עקב עקב עליית כוחות לאומניים.

במיתולוגיה היפנית, ג'ימו היה צאצא של אלת השמש אמטראסו, דרך נכדה ניניג'י (אנ'), וכן צאצא של אל הסערה סוזאנו (אנ'). הוא יצא עם משלחת צבאית מהיוגה (אנ') ליד הים הפנימי סטו, כבש את יאמאטו (אנ') וקבע אותה כמרכז כוחו.

שם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ימו מתועד כשליט הראשון של יפן בשתי כרוניקות מוקדמות, ניהון שוקי וקוג'יקי. ניהון שוקי נותן את תאריכי שלטונו בשנים 660585 לפנה"ס. בתקופת שלטונו של הקיסר קאנמו (אנ') (737806), החוקר אומי נו מיפון (אנ') מינה שליטים לפני הקיסר אוג'ין (אנ') כ"טנו" (天皇, "ריבון שמימי"), ונתן לכמה מהם כולל ג'ימו את שמותיהם הקנוניים. לפני זמן זה, שליטים אלה היו ידועים בשם סומרה נו מיקוטו או אוקימי. זה החל תחת הקיסרית סויקו, והשתרש לאחר רפורמת טאיקה עם עלייתו של שבט נאקטומי (אנ').

על פי ניהון שוקי, הקיסר ג'ימו נולד ב-13 בפברואר 711 לפנה"ס (היום הראשון של החודש הראשון של לוח השנה הסיני), ומת ב-9 באפריל 585 לפנה"ס (היום האחד עשר של החודש השלישי).

גם קוג'יקי וגם ניהון שוקי נותנים את שמו של ג'ימו כקאמו-יאמטו איורה-ביקו נו מיקוטו (神倭伊波礼琵古命) או קאמו-יאמטו איורה-ביקו נו סומרהמיקוטו (神日本磐余皇彦). איורה מציינת טופוניום (אנ') (שם של מקום ישן באזור נארה) אך המשמעות המדויקת שלו אינה ברורה.

בין שמותיו הנוספים היו ואקאמיקנו נו מיקוטו (若御毛沼命), קמאו-יאמטו איורה-ביקו הוהודמי נו מיקוטו (神日本磐余彦火火出見尊) והיקוהוהודמי (彦火火出見).

הבית הקיסרי של יפן (אנ') ביסס באופן מסורתי את תביעתו לכס המלכות על הירידה המשוערת שלו מאלת השמש אמטראסו דרך סבא רבא שלו, ניניג'י (אנ').

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי אמונת השינטו, הקיסר ג'ימו הוא צאצא ישיר של אלת השמש, אמטראסו. הוא ושלושת אחיו הגדולים נולדו וגדלו באזור מיאזאקי שבאי קיושו בדרום יפן, ונדדו מזרחה כדי לשלוט על שטח גדול יותר. בדרך נקלעו לקרבות עם שליטים מקומיים, ואחיו הבכור נהרג באזור אוסקה של ימינו. ג'ימו הבין כי הוא ואחיו הובסו בקרבות משום שלחמו לכיוון מזרח, כנגד השמש, ולפיכך שינה את טקטיקת הקרב כך שיתקדמו מערבה בזמן הקרב. הוא זכה למספר ניצחונות, בין השאר בסיוע ציפור מיתית בעלת שלוש רגליים. כך, הגיע עד יאמטו, שהיא סאקורי של ימינו. לאחר ששליט נוסף באזור זה, אשר טען כי אף הוא בן האלים, פגש בג'ימו והחליט לקבל עליו את מרותו, הוכתר ג'ימו לקיסר יפן. לפי המסורת, הוא מת בגיל 126, לאחר ששלט יותר מ-75 שנה, אך לא ידוע מקום קבורתו. מאמינים כי הקאמי שלו שוכנת במקדש באזור נארה.

בדומה ליתר הקיסרים הקדומים של יפן המתוארים בכרוניקות העתיקות, גם הקיסר ג'ימו נחשב לדמות מיתית שלא התקיימה במציאות. זאת היות שאין אף ראיה היסטורית מוצקה לקיומו. לטענת מרבית ההיסטוריונים, הקיסר הממשי הראשון של יפן היה הקיסר אוג'ין, שתקופת שלטונו מתוארכת לשנים 270230 לספירה בערך; הקיסר הראשון שתקופת שלטונו מתוארכת בוודאות הוא קימאי, 571539 לספירה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ימו, קיסר יפן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על פי המסורת היפנית