ג'רונימו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ג'ירונימו)
ג'רונימו
Goyaałé
לידה 16 ביוני 1829
חילה, Arizpe, הרפובליקה המקסיקנית הראשונה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 בפברואר 1909 (בגיל 79)
פורט סיל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, מקסיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Beef Creek Apache Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Alope
She-gha
Shtsha-she
Ih-tedda
Zi-yeh
Chee-hash-kish
Nana-tha-thtith
Ta-ayz-slath
Azul עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'רונימו (16 ביוני 182917 בפברואר 1909) היה כינויו בפי דוברי האנגלית של גויאלה (Goyaałé), מנהיג לוחמי אפאצ'י שנלחמו בכוחות האמריקאים במשך תקופה של כ-25 שנה באמצע המאה ה-19.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'רונימו נולד סמוך לנהר חילה, ברצועת באדונקוה שהייתה שייכת לאפאצ'ים. חונך על ידי אמו ג'ואנה ואביו טבלישים, ברוח המסורת האפאצ'ית. נישא לטא-אייז-סלאט ונולדו להם שלושה ילדים. בהמשך חייו ג'רונימו נשא נשים רבות אחרות. משמעות שמו המקורי בשפת צ'יריקוואה הייתה "מפהק", והוא קיבל את כינויו "ג'רונימו" (Geronimo), (על שם הירונימוס) מהמקסיקנים שלחמו בו.

ב-15 במרץ 1851 התקיפו 400 חיילים בפיקודו של הקולונל חוזה מריה קרסקו את המחנה של ג'רונימו. לאחר ההתקפה שלח הצ'יף של השבט, באותה העת, מנגס קולורדס, את ג'רונימו לנקום על ההתקפה. יחד עם חייליו, רכבו לראשונה לאורך מדבר סונורה במטרה לנקום במתקיפים. במשך תקופה ארוכה ג'רונימו נלחם בכוחות הצבאיים המקסיקנים ולאחר מכן - האמריקאים ואף על פי שסבל מנחיתות מספרית הוא הצליח להימלט מהם במשך כ-25 שנים. ג'רונימו הצהיר שהוא מעולם לא היה צ'יף אך ללא ספק הוא היה מנהיג צבאי ורוחני.

ג'רונימו נכנע לכוחות האמריקאים ב-4 בספטמבר 1886 ונשלח לכלא פורט פיקנס שבפלורידה, בנפרד ממשפחתו. לאחר פחות משנה הוא אוחד עם משפחתו, ובשנת 1894 הם הועברו לפורט סיל שבאוקלהומה.

ב-1905 ג'רונימו סיפר את סיפורו למפקח ס. מ. בארט בלאוטון, אוקלהומה. הוא נפטר בשנת 1909, ונקבר בבית הקברות לשבויי מלחמה אפאצ'יים בפורט סיל, ליד לאוטון שבאוקלהומה.

הצנחנים בצבא האמריקאי נוהגים לצעוק ג'רונימו לפני הקפיצה מהמטוס כאות לאומץ לבם מול המוות כפי שג'רונימו היה נוהג להסתער על אויבים חזקים ממנו ללא פחד ולשרוד בכל הקרבות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'רונימו בוויקישיתוף