ז'קלין ביסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ג'קלין ביסט)
ז'קלין ביסט
Jacqueline Bisset
ז'קלין ביסט, 2007
ז'קלין ביסט, 2007
לידה 13 בספטמבר 1944 (בת 79)
ווייברידג', אנגליה, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Winifred Jacqueline Fraser Bisset עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1965 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים Lycee Francais Charles de Gaulle עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
פרסים והוקרה פרס גלובוס הזהב (2014) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וויניפרד ז'קלין פרייז'ר ביסטאנגלית: Winifred Jacqueline Fraser Bisset; נולדה ב-13 בספטמבר 1944) היא שחקנית אנגלייה, זוכת פרס גלובוס הזהב ומועמדת לפרס אמי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביסט, 1989

ביסט נולדה בעיירה ווייברידג' שבמחוז סארי, דרום-מזרח אנגליה. בתם של ארלט אלכסנדר, עורכת דין ושל מקס פרייז'ר ביסט, רופא. גדלה בפרבר טילהארסט שבעיר רדינג, ביסט היא סקוטית מצד אביה ואנגלייה –צרפתייה מצד אמה שברחה מפריז עם הצבא הבריטי בזמן מלחמת העולם השנייה. למדה במוסד הלימוד הצרפתי הרשמי באנגליה, "בית הספר הצרפתי על שם שרל דה גול" (Lycée Français Charles de Gaulle) (אנ').

בתור ילדה למדה ביסט בלט, לקחה מספר שיעורי משחק ודגמנה. כדוגמנית צעירה עזרה ביסט רבות לאמה שאובחנה כחולת מחלת טרשת נפוצה, גם בזמן שעבדה כשחקנית מצליחה בהוליווד מצאה ביסט את הזמן לטוס מדי פעם בחזרה לאנגליה ולטפל באמה. הוריה התגרשו בשנת 1968, אביה שעזב את הבית בזמן שאמה חלתה נפטר מסרטן המוח בגיל 71 ואמה נפטרה בשנת 1999.

ביסט היא הסנדקית של כוכבת הקולנוע אנג'לינה ג'ולי, מעולם לא נישאה.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביסט התחילה את דרכה בקולנוע הבריטי באמצע שנות ה-60 בסרטו השני של רומן פולנסקי בארצות הברית "ללא מוצא", בקומדיה "שניים לדרך" ובקומדיית הריגול הלא הרשמית מסדרת סרטי ג'יימס בונד "קזינו רויאל", בה שיחקה בתפקיד סוכנת הביון הרוסית גברת גודהאייס. ב-1968 קיבלה במה גדולה יותר והכרה ראשונה כשהועמדה לפרס גלובוס הזהב לשחקנית החדשה הטובה של השנה על תפקידה בדרמה "המסע המתוק", התפרסמה בנוסף בדרמת הפעולה המשטרתית "בוליט" בתפקיד קת'י, חברתו של קצין המשטרה פרנק בוליט (סטיב מקווין). ב-1970 שיחקה בסרט האסונות "נמל תעופה" בתור הדיילת הראשית גוון.

ב-1973 שיחקה בסרט הצרפתי המצליח של פרנסואה טריפו "לילה אמריקאי" בתור השחקנית הבריטית ג'וליה בייקר ולצד פול ניומן במערבון של ג'ון יוסטון "השופט רוי בין". ב-1974 השתתפה במותחן של סידני לומט "רצח באוריינט אקספרס" בתפקיד הרוזנת אלנה אנדרניי. ב-1977 מיצבה את עצמה כסמל סקס לאחר שהופיעה בסרט האסונות "התהום" מול ניק נולטי ורוברט שו. סצנת הפתיחה של הסרט כללה צילומים של ביסט בצלילה בים כשהיא לובשת חולצת T לבנה. מפיק הסרט, ג'ון פיטרס, אמר מאוחר יותר כי "חולצת ה-T הזו עשתה אותי אדם עשיר". מאוחר יותר הגדיר אותה המגזין ניוזוויק כ"אשה היפה בעולם".[1] ב-1978 הועמדה ביסט לפרס גלובוס הזהב על הופעתה הקומית בתור השפית נטשה אוב'ריין בקומדיית המסתורין "רציחות קטנות של אשפי מטבח גדולים". בשנות ה-80 התפרסמה ביסט בעיקר בדרמה הספרותית "למרגלות הר הגעש" בתפקיד יאבון אשתו לשעבר של הקונסול בריטי האלכוהוליסט ג'פרי פירמין (אלברט פיני), הופעה עלייה הועמדה ביסט לפרס גלובוס הזהב לתפקיד משנה הטוב ביותר ובסרט האסונות "מרוץ נגד הזמן".

ב-1995 הועמדה ביסט לפרס סזאר על תפקידה בסרט הצרפתי "הטקס" וב-1999 לפרס אמי ולפרס גלובוס הזהב על הופעתה במיני סדרה "ז'אן ד'ארק" בתור איזבל ד'ארק אמה של המצביאה הצרפתייה ז'אן ד'ארק (לילי סובייסקי). ב-1999 הופיעה גם במיני סדרה "ישו" בתפקיד מרים אמו של ישו. ב-2003 שיחקה בקומדיה "מצב לאהבה" בתור בעלת המסעדה לילה מונטאגני. ב-2005 הופיעה בדרמת הפעולה הביוגרפית "דומינו" בתור סופי ווין אמה של ציידת הראשים דומינו הארווי (קירה נייטלי). ב-2006 הצטרפה אל העונה הרביעית של סדרת הדרמה "ניפ/טאק" ושיחקה בתפקיד אשת העסקים ג'יימיס ליבאו. ב-2013 זכתה בפרס גלובוס הזהב על תפקידה בסרט הטלוויזיה "Dancing on the Edge". בשנת 2017 שיחקה בסרט הצרפתי "מאהב כפול" של הבמאי פרנסואה אוזון.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Jesus ‏(1999) - סרט מיני טלוויזיה של CBS - בתפקיד: מארי.
  • An Old Fashioned Thanksgiving‏ (2008) - סרט טלוויזיה של הולמרק - בתפקיד: איזבלה.
  • מקביל (2018) - בתפקיד: שארלוט ברטון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ז'קלין ביסט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]