ג'ק ראסל טרייר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
ג'ק ראסל טרייר
Jack Russell Terrier
ארץ מוצא אנגליה
שימושים ציד, שעשועים ולוויה
קבוצה טריירים
תכונות
משקל 5-8 ק"ג
גובה כתפיים 25-30 ס"מ
גובה 25 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
תוחלת חיים 15-17 שנים
תיאור בעל פרווה לבנה ברובה, כתמים חומים/שחורים, משתנה מכלב לכלב.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סוגי פרווה
שיער שבור

ג'ק ראסל טרייראנגלית: Jack Russell Terrier) הוא גזע של כלב הבית. מספר הגזע שלו הוא #345. גזע כלבים קטנים, ידידותיים וקלים לאילוף. לבנים ברובם, בעלי שלושה סוגי פרווה (זיפי, שבורה וחלק), סוג הפרווה משתנה מכלב לכלב. כלב נמרץ, אוהב לשחק, אמיץ וקשוח.

מקור והיסטוריית הגזע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הג'ק ראסל טרייר נקרא על שם הכומר ג'ון ראסל (1795-1883), מפתח הגזע, שבנוסף לפעילותו בכנסייה, עסק בציד. מטרתו של ג'ון ראסל הייתה ליצור כלב קטן ואסרטיבי, לצורך ציד שועלים. תהליך הפיתוח התרחש בדבונשייר (Devonshire) שבאנגליה במחצית השנייה של המאה ה-19. הכלב הקטן והלוחמני הזה שימש באותה תקופה באמת כעוזר לציד חיות קטנות ובעיקר שועלים, כאשר תפקידו העיקרי היה לחפור בורות מחוץ למערות השועלים ולטמון בהם פיתיונות. מרביעים שונים התלהבו ממוסר העבודה הגבוה של הג'קים והרביעו את הגזע עם כלבים שונים, מה שיצר כיום גזע מגוון ונרחב של טריירים. אף על פי שיש שני גזעים שנקראים לעיתים קרובות "ג'ק ראסל", נהוג להבחין בין שני סוגים של הגזע: פארסון ראסל טרייר וג'ק ראסל טרייר.

נתונים, מאפיינים ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לג'ק ראסל טרייר רגליים קצרות יחסית ובשילוב חזה צר, והדבר מקנה לו יתרון בציד שועלים ומכרסמים כגון חולדות מתחת לפני השטח. חוש ריח מצוין ורגליים חזקות, מספקים לכלב קצב ריצה כמו של כלבי הציד. בשל כך, לעיתים משמש הג׳ק ראסל טרייר ככלב משטרתי. ג'ק ראסל הוא נועז וחסר פחד, כלב חכם ואינטליגנטי, נמרץ ואוהב. טוב עם ילדים אך חשוב שהילד לא יתגרה בו שכן אם הג'ק לא מרגיש בטוח לגמרי, הוא עלול להתגונן ולהתפרע. מגיע לגובה של כ-25 עד 30 ס"מ ולמשקל ממוצע של כ-7 ק"ג. לכלב אוזניים כפתורים או נפולות, רגליים שלא הסתובבו פנימה ולא החוצה, עיניים שקדיות.

אילוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

הג'ק ראסל טרייר ידוע בתור כלב שאם תתנו לו אצבע, הוא ירצה את כל היד, על כן חשוב ביותר שבעלי הכלב יהיו המנהיגים שלו וילמדו אותו את מקומו. לג'קים מוסר עבודה גבוה מאוד והם עובדים על מנת לעבוד. הם גזע כלבים קל, נוח ומתאים לאילוף, צייתן, כל עוד האימונים נוקשים ועקביים. הג'ק ראסל ידוע בכישוריו לבצע פעלולים ועל כן גזע זה מככב בתוכניות טלוויזיה וסרטים. חשוב להיות מנהיג עבור הכלב ולתת לו חוקים ברורים לגבי מה מותר ומה אסור, אחרת הוא עלול להיות לא מחונך, להפגין שליטה, ולפתח בעיות התנהגות כמו התפרעויות, נזק, נביחות בלתי פוסקות ועלול לתקוף כלבים אחרים. על כן חובה להיות נוקשים, עקביים וקשוחים. כלבים אלה חופרים, מטפסים וקופצים ולא רצוי לשחרר אותם מן הרצועה אלא אם כן הם מאולפים מאד.

מחלות נפוצות וטיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

גזע זה רגיש לבעיית רגליים בה פיקות הברכיים יוצאות ממקומן. כמו כן, הראסלים ידועים במחלות גנטיות בעיניים, חירשות ובעיית ירכיים הנפוצה אצל כלבים קטנים בשם לג-פרתס. תוחלת החיים הממוצעת של גזע זה עומדת על 15 שנים ולעיתים יותר.

סוגי פרווה
שיער זיפי

גידול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לגדל את הג'ק ראסל טרייר בדירה או בית, כל עוד הוא מקבל הרבה שעות ריצה והתעמלות. יש להוציאו לטיולים ארוכים ואם יש לו מרחב לרוץ בו משוחרר, הוא יהיה בשיאו. ג'קים אוהבים לחפור ולטפס, מה שאומר שאם משחררים אותו, רצוי לתחום את המקום כנדרש. ללא ספורט וריצה, כלבים אלו יכולים להפוך רעשניים ובעליהם יכולים לצפות לניסיונות רבים להשגת תשומת לב ומשחקי מלחמה כשהם מגיעים הביתה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]