ואוול

(הופנה מהדף גבעת ואוול)
ואוול
Wawel
מידע כללי
סוג קומפלקס מבנים, גבעה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום קרקוב עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
גובה מעל פני הים 228 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 50°03′15″N 19°56′07″E / 50.054167°N 19.935278°E / 50.054167; 19.935278
(למפת קרקוב רגילה)
 
ואוול
ואוול
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
המצודה (טירת ואוול) מימין וקתדרלת ואוול משמאל
מבט מגדות הוויסלה

וָאוֵולפולנית: Wawel) היא מתחם בנוי בקרקוב, בגובה 228 מטרים מעל פני הים, בגדה השמאלית של הנהר ויסלה. המבנים העיקריים בגבעה הם טירת ואוול, ששימשה במשך כמה מאות שנים משכן למלכי פולין וכיום היא מוזיאון, וקתדרלת ואוול, אתר ההכתרה והקבורה של מלכי פולין והאתר בו טמונים שרידיו של סטניסלב הקדוש, הקדוש הפטרון של פולין. בכך היוותה הגבעה הן את המרכז השלטוני והן את המרכז הדתי של ממלכת פולין מן המאה ה-11 ועד אובדן עצמאות פולין במאה ה-17 ונותרה מרכז לאומי חשוב ומחוז-חפץ בעת המאבקים לעצמאות פולין.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחינה גאולוגית הגבעה היא גוש אבן גיר מתקופת היורה. הממצאים הארכאולוגיים בגבעת ואוול מעידים על התיישבות אנושית באתר כבר בתקופת האבן[1]. לפי האגדה נוסדה קרקוב במאה ה-7 על ידי הנסיך קרקוס שבנה אותה מעל למערה בתחתית הגבעה בה התגורר הדרקון של ואוול (Smok Wawelski)[2]. במאה ה-9 הוקם על הגבעה קסטרום (מחנה מבוצר) של שבט הויסטולאנים (Wiślanie) הסלאבי. שליט פולין הראשון משושלת פיאסט, מיישקו הראשון, כבש את המקום בסוף המאה ה-10 וקבע בו את אחד מאתרי מגוריו (לאחר פוזנן וגנייזנו). יורשיו המשיכו בכך והמלך ולדיסלב הראשון הרמן קבע את קרקוב כבירתו ב-1038. ב-1320 הוכתר בקתדרלת ואוול ולדיסלב הראשון (ארוך האמה) ומאז הוכתרו בה כל מלכי פולין.

מבנה הקתדרלה הראשון הוקם על הגבעה סמוך להקמתה של בישופות קרקוב בשנת 1000, הקתדרלה הניצבת כיום נחנכה ב-1364.

הטירה הוקמה במהלך המאה ה-14, בימיהם של קז'ימייז' השלישי (הגדול), ולדיסלב השני יגיילו וידוויגה, מלכת פולין.

שני המבנים שופצו והורחבו, בעיקר בתקופת הרנסאנס במאה ה-16, על ידי אדריכלים ואמנים שהובאו מאיטליה.

ב-1609 העביר המלך זיגמונט השלישי ואזה את בירתו לוורשה והגבעה החלה לרדת מגדולתה. במסגרת המלחמה הצפונית הקטנה בשנים 16551657 ושוב ב-1702 נכבשה קרקוב על ידי שוודיה וחלקים מהמצודה ניזוקו. בעת חלוקות פולין וכיבושה על ידי רוסיה ופרוסיה, ננטשה הגבעה לפרקי זמן ארוכים ומצבה התדרדר. עם זאת המשיכה הגבעה להיות מוקד ללאומיות ולפטריוטיות הפולנית. ב-1815 נערכה בקתדרלת ואוול הלווייתו של יוזף פוניאטובסקי ומאז היא הפכה לפנתאון לאומי בו נקברו גיבורים לאומיים ומחיי השפה והתרבות הפולנית בהם לוחם החירות תדיאוש קושצ'ושקו; המשורר הלאומי אדם מיצקביץ' (שעצמותיו הועברו למקום ב-1890); "אבי הדרמה הפולנית", יוליוש סלובצקי ואחרים. בשנת 2010 נקברו במקום גם נשיא פולין לך קצ'ינסקי ורעייתו מריה, שנספו בהתרסקות מטוס חיל האוויר הפולני ברוסיה.

בשנת 1905 הורה פרנץ יוזף הראשון, קיסר אוסטריה לחייליו לסגת מהגבעה, דבר שנתן את האות לתנופת שיקום ושיפוץ המבנים הלאומיים בה. במהלך חפירות ארכאולוגיות בעת השיקום התגלתה הרוטונדה של מריה הבתולה המתוארכת ל-970 לערך. עם כינונה של הרפובליקה הפולנית השנייה, לאחר מלחמת העולם הראשונה, הכריז הפרלמנט הפולני על הגבעה כאתר לאומי ייצוגי ועל המצודה כמעונו הרשמי של נשיא פולין.

במהלך מלחמת העולם השנייה שימשה המצודה משכנו של המושל הכללי של השטחים הכבושים בפולין הנס פרנק. באותה תקופה שדדו הנאצים אוצרות רבים מהמצודה והקתדרלה[3][4].

מאז כינון הרפובליקה הפולנית השלישית ב-1990 שוקמו מבני הגבעה ונקבעו בה מספר מוזיאונים, בהם מוזיאון המצודה ודירות השרד, מוזיאון יוחנן פאולוס השני והמוזיאון ההיסטורי לתולדות פולין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ואוול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]