גדיעת קרניים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרה לחלב גדועת קרניים

גדיעת קרניים היא פעולה המתבצעת בפרות במשקי הבית בעולם. גדיעת הקרניים מתבצעת על מנת למנוע מהפרה לגרום לנזק[דרוש מקור] לפרה אחרת, לחקלאי המגדל אותה או לעצמה בתוך מכלאות וחצרות, שם היא עלולה להיפגע כתוצאה מחיכוך בברזל, שער, גדר וכדומה.

גדיעת הקרניים מתבצעת בכמה שיטות:

  • משחה - חומר כימי אשר נמרח על בסיס הקרניים הפוטנציאליות, בגיל כשבוע ומונעת את צמיחת הקרניים. שיטה זו היא המומלצת על ידי ארגוני צער בעלי חיים, מכיוון שאינה כרוכה בסבל מיותר מעבר לנדרש. אך העגל סובל מכוויות למשך מספר ימים נוספים. ומגלה אי שקט.
  • מכשיר מצית - מכשיר זה, הנראה כמו מצית גדולה עגולה, יוצר כוויה בשורש הקרן. הכווייה מכאיבה, אך לאחר מספר דקות העגל חוזר לעצמו. למרות הכאב החד שנוצר כתוצאה משימוש בשיטה זו, יש הטוענים כי מכיוון שהיא מהירה יותר, עדיף להשתמש בה לטובת העגל שמשך סבלו מתקצר משמעותית.

על פי חוקי צער בעלי חיים, בארץ ובעולם - יש לאלחש את אזור הקרניים לפני ביצוע הגדיעה.

תהליך הגדיעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגדיעה נעשית בדרך כלל על ידי וטרינר או אדם מקצועי אחר אשר הוכשר לכך. התהליך מתבצע בדרך כלל באביב או בסתיו, כאשר אין זבובים בשפע. צריבה, היא תהליך של הריגת טבעת צמיחת הקרן באמצעות חום, תהליך זה מתבצע כאשר העגל הוא צעיר מאוד, לא יותר מ-3 או 4 שבועות. בזמן הזה, הקרניים קטנות מאוד, ולא הספיקו לגדול או להתחבר לגולגולת. ככל שהצריבה נעשית מוקדם יותר, כך גם הכאב של העגל קטן. צריבת הקרן נעשית בדרך כלל באמצעות מוט ברזל מלובן.

ניתן גם להשתמש בסכין מעוקלת כדי לחתוך את הקרן אם העגל לא עבר את גיל החודש. זהו תהליך פשוט, שמסיר את הקרן לגמרי, ובנוסף גם את טבעת הצמיחה שלה.

עבור עגלים מבוגרים, בדרך כלל מתחת לגיל 8 חודשים, הקרן התחילה לגדול ולהתחבר לגולגולת ואז אפשר להשתמש בקטר או מסור.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ללא הרדמה, ללא אחריות משפטית. על פסק-הדין בעניין גדיעת קרני פרות מתוך אתר אנימלס

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גדיעת קרניים בוויקישיתוף