גוגל דסקטופ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Google Desktop
מפתח חברת גוגל
מחזור חיים 14 באוקטובר 2004 – 14 בספטמבר 2011 (6 שנים ו־47 שבועות) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה 5.9.1005.12335 עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה Cross-platform
נכתבה בשפות C++ עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג רישיון תוכנה חינמית
קטגוריה Desktop search
desktop.google.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גוגל דסקטופאנגלית: Google Desktop) הייתה תוכנת חיפוש תוכן בשולחן העבודה שיוצרה על ידי גוגל עבור מערכות ההפעלה לינוקס, Mac OS X ו-Windows. התוכנה אפשרה לחפש תוכן מגוון במחשב כגון: כתובות דואר אלקטרוני, קובצי מחשב, תמונות, מוזיקה, וידאו, דפי אינטרנט ווידג'טים, צ'אטים דפי אינטרנט להצגה, וגאדג'טים נוספים של גוגל. בחודש ספטמבר 2011 הודיעה חברת גוגל על הפסקת תמיכה והפעלה של כמה ממוצריה, ובהם גוגל דסקטופ.

מפתוח קבצים (Indexing)[דרושה הבהרה][עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר התקנת גוגל דסקטופ על המחשב, התוכנה סורקת את תכולת הכונן הקשיח של המשתמש ויוצרת ממנו אינדקס. מיד לאחר ההתקנה המשתמש יכול לבצע חיפוש עבור קובץ מסוים ולקבל את התוצאות, בדומה מאוד לתוצאות החיפוש של מנוע חיפוש באינטרנט.

גוגל דסקטופ יכול למפתח גם סוגים נוספים של מידע במחשב האישי, למשל דואר אלקטרוני, היסטוריית חיפוש מדפדפני אינטרנט (גוגל כרום, אינטרנט אקספלורר מוזילה ופיירפוקס), מסמכי "אופיס" בפורמט Microsoft Office ו-OpenDocument, תכתיבים של תוכנות מסרים מיידיים מנותני שירות שונים (AOL, ‏Google,‏ MSN,‏ סקייפ,‏ Tenecent QQ) כמו גם סוגים שונים של קובצי מדיה (מוזיקה, וידאו ונוספים). סוגים נוספים של קבצים ניתן למפתח בעזרת תוספים הניתנים להורדה מהאינטרנט וגם ישנה האפשרות להתנות לגוגל דסקטופ למפתח רק סוגים מסוימים של קבצים.

במפתוח הראשוני, גוגל דסקטופ סורקת עד 100,000 קבצים לכל כונן קשיח כלומר, גוגל דסקטופ לא תמפתח את כל הקבצים בפעם הראשונה עבור משתמש אשר בכונן הקשיח שלו יהיו יותר מ-100,000 קבצים. עם זאת התוכנה תמשיך להוסיף למאגר האינדקס קבצים נוספים בעזרת תכונה הנקראת Real-Time Indexing, בכל פעם שהמשתמש יפתח או יזיז אותם.

סרגל צד[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת מהתכונות הבולטות של גוגל דסקטופ היא סרגל הצד, אשר מכיל בתוכו מספר גאדג'טים שימושיים לצד שולחן העבודה. סרגל הצד קיים בגרסאות התוכנה עבור מערכות ההפעלה חלונות ולינוקס ומגיע במצב ברירת המחדל שלו עם הגאדג'טים הבאים: • אי מייל - מאפשר למשתמש לצפות בתיבת הדואר המסופקת על ידי גוגל. • מחברת שרבוט - שם ניתן לרשום לעצמנו תזכורות ולשמור אותן. • תמונות - מציג עבורנו מצגת תמונות מתיקייה מסוימת במחשב (במקור "My Pictures") • חדשות - מציג עבורנו את הכותרות האחרונות מגוגל חדשות ואת השעה בה הן פורסמו, בהתאם לתוכן אותו אנו קוראים באינטרנט. • מזג אוויר - מציג תחזית לפי מיקום שהמשתמש בוחר. • גזיר אינטרנט - מציג עבורנו תוכן מעודכן מRSS וAtom. • גוגל טוק - אם גוגל טוק מותקנת במחשב, ניתן להצמיד אותה לסרגל הבית בלחיצה כפולה על כותרת החלון.

סרגל הצד מעוגן לאחת מצלעות המסך של שולחן העבודה, ניתן להפעיל עבורו הסתרה אוטומטית בדומה לסרגל המשימות של ווינדוס. לרוב הסרגל יכסה בין 1/6-1/9 משטח המסך לפי הגדרות המשתמש ובהתאם לגודל ורזולוציית המסך שלו. חלונות אחרים ייאלצו לשנות את גודלם בהתאם. כאשר הסרגל ממוזער ניתן להגדיל חלונות אחרים לגודל מלא, וכאשר עוברים עם סמן העכבר מעל הצד בו הסרגל ממוקם, הסרגל יתרחב ויכסה זמנית חלק מהחלון המלא.

כאשר הסרגל ממוזער יופיעו התראות עבור הודעות אי מייל וחדשות עדכניות בצורה של חלון שיקפוץ מעל סרגל המשימות.

חיפוש מהיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר מחפשים בתיבת החיפוש של גוגל דסקטופ יופיע חלון "Quick Find". בחלון זה יוצגו שש (ניתן לשנות את הכמות) התשובות הרלוונטיות ביותר ממחשבו של המשתמש. התוצאות בחלון יתעדכנו אם המשתמש יחפש ערכים אחרים וינטרל את הצורך לפתוח חלון חדש.

תיבת חיפוש (Deskbar)[עריכת קוד מקור | עריכה]

"דסקבר" ("תיבת שולחן" בתרגום חופשי) היא תיבת טקסט, המאפשרת לבצע חיפוש ישירות משולחן העבודה. קבצים יופיעו בחלון החיפוש המהיר, ותוצאות של חיפוש באינטרנט ייפתחו בחלון של דפדפן ברירת המחדל של המשתמש. תיבת החיפוש של היישומון יכולה להיות ממוקמת בצמוד לסרגל המשימות, או לצוף מעל שולחן העבודה בכל מקום שנבחר.

מפתוח[דרושה הבהרה] של דואר אלקטרוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוגל דסקטופ הייתה יכולה ליצור אינדקס ממאגרי מידע מקומיים של תוכנות כגון Microsoft Outlook, IBM, Lotus Notes, Mozilla Tunderbird. עבור דואר אלקטרוני המסופק דרך גוגל ניתן לבנות מאגרי מידע של חשבונות גוגל הנמצאים בשרתים ולא ממוקמים פיזית על המחשב.

גאדג'טים ותוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאדג'טים הם מיני אפליקציות אשר ניתן למקם בכל מקום על שולחן העבודה או להצמיד לסרגל הצד, הם מציגים עבורנו אי מיילים חדשים, תמונות, חדשות ומזג אוויר. גוגל נותנת גישה לגלריה של גאדג'טים קיימים מאתר הבית שלה וגם מקדמת עידוד של מפתחים ליצור עבור פלטפורמת הגוגל דסקטופ, היא עושה זאת בעזרת פרסום של ערכת פיתוח תוכנה עבורם ומתחזקת בלוג עבור כל מי שרוצה לפתח עבור גוגל דסקטופ. ישנה מערכת אוטומטית שנקראת "Google Desktop Hall Of Fame" שם מפתחים יתקדמו על בסיס הצלחת האפליקציה שלהם.

רשימת תוצאות חיפוש: כותרת מטא מידע - תוצאות החיפוש יופיעו תחת המטא כותרת של הקובץ, בכך גוגל דסקטופ יוצרת חוויית שימוש טובה יותר שכן לרוב שמות הקובץ לאו דווקא מייצגים את תוכן המידע ואילו המטא כותרת (כאשר היא קיימת) קשורה באופן ישיר לתוכן אותו מכיל הקובץ.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבטחת מידע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2007 נמצאו מספר פרצות אבטחת מידע בממשק גוגל דסקטופ על ידי עמית ארז מחברת Watchfire. הפרצות אפשרו לאדם עם כוונות זדוניות גישה קבועה מרחוק למידע של המחשב, וגרוע מכך, במקרים מסוימים, גם שליטה מלאה עליו. גוגל נאלצה לבצע שינויים ועדכונים בתוכנה על מנת לחסום את ליקויי האבטחה שהתגלו.

פרטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצות רבות של שמירת הפרט וזכויות הפרט כגון ארגון Electronic Frontier Foundation בארצות הברית, הביעו דאגה שמידע אישי יכול להיות מועתק ממחשבים של משתמשים אל הרשת. גרסה 3 של גוגל דסקטופ הכילה בתוכה אופציות מסוימות והמדאיגה מבניהן, מאפשרת לבצע חיפוש של קבצים בין מחשבים שונים של המשתמש דרך הרשת. על מנת לבצע את הפעולה גוגל העתיקה את הקבצים של המשתמש לשרתיה דבר שעורר ביקורת רבה ושאלות בנוגע לפרטיות המידע של המשתמשים. היו חששות רבים לכך שהמידע יכול להיות זמין יותר ובעזרת צווי בית משפט וארגון EFF גובשה המלצה לא להשתמש בתוכנה. נוסף על כך אילו אשר מצוי במחשבם מידע רגיש לא כדאי שיפעילו את פונקציית השיתוף מרחוק שכן הם עלולים לעבור על הסכמי סודיות שחתמו עם מעסיקים וחוקי פרט מסיימים. בעיות נוספות שעלו היו מהסכם הרישיון של התוכנה אשר המשתמש נאלץ לאשר, היו סעיפים בעיתים רבים הנוגעים לרמת הטמעת התוכנה במערכת המידע של המשתמש, כמו גם שינויים עתידיים במסגרת הסכם הרישיון שהלקוח אוטומטית מאשר אותן ללא היכולת לראות אותם מבעוד מועד.

הקונפליקט בין הצורך בפרטיות לבין הנוחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת הטענות שחברת גוגל העלתה ביחס לפגיעת התוכנה בפרטיות, התייחסה לרצון של אנשים רבים לוותר על הפרטיות בעבור הנוחיות ובעבור תוצאות חיפוש טובות יותר. ד"ר אלעד שגב התייחס[1] לאותו קונפליקט בין חופש המידע לזכות לפרטיות. לטענתו, התחלופה או האיזון בין השניים היא מוקד עיקרי בעבור חברת המידע. מצד אחד גישה טובה יותר למידע אונליין עשוי לספק הזדמנויות ויתרונות למבחר של שחקנים, אך מנגד היא עשויה להוות איום לפרטיות ומכאן גם לביטחון המורחב של האינדיבידואל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Segev, E. (2008). Search Engines and Power: A Politics of Online