גריפינדור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף גודריק גריפינדור)
סמל בית גריפינדור

בית גריפינדור הוא בית בבית הספר הוגוורטס, בסדרת ספרי "הארי פוטר" שכתבה ג'יי קיי רולינג. בית זה נוסד על ידי גודריק גריפינדור, והתכונות הרצויות בו הן אומץ-לב, אצילות, נועזות ותושייה. מקור השם הוא ביצור המיתולוגי "גריפין" (Griffin) בדמות אריה מכונף, וכן במילה הצרפתית דור (D'or), שפירושה "מוזהב". בהתאם לכך, סמל הבית הוא אריה זהוב על רקע אדום.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

גריפינדור הבית המרכזי ביותר בסדרת הספרים, משום שאליו שובצו הגיבורים הראשיים בסדרה: הארי פוטר, רון ויזלי והרמיוני גריינג'ר. נוכחותו של הארי בגריפינדור העלתה את קרנו של הבית. הארי הוביל רצף ניצחונות בגמר גביע הבתים השנתי בקווידיץ', רצף ניצחונות של נבחרת הקווידיץ', ואף ייצג את הוגוורטס בטורניר הקוסמים המשולש. במהלך אירועי הספר החמישי, תלמידי השנה החמישית בגריפינדור מייסדים את "צבא דמבלדור" בניצוחו של הארי. זאת בתגובה לחזרת וולדמורט והשתלטות דולורס אמברידג' על הוגוורטס. אליהם מצטרפים מספר מצומצם של תלמידים מרייבנקלו והפלפאף. בקרב על הוגוורטס בספר האחרון, מרבית תלמידי גריפינדור לא בורחים, ומשתתפים במלחמה נגד וולדמורט ואוכלי המוות. רוב חברי "מסדר עוף החול" גם הם יוצאי בית גריפינדור, בניגוד לאוכלי המוות, שרובם הם יוצאי בית סלית'רין. בין חברי המסדר והבית ניתן למנות את אלבוס דמבלדור, כל בני משפחת ויזלי, ג'יימס ולילי פוטר, סיריוס בלק, רמוס לופין ומינרווה מקגונגל.

התכונות הרצויות לתלמידי הבית הן אומץ-לב, אצילות, נועזות ותושייה. מצנפת המיון תיארה אותו: "אם אומץ לב ותושייה, אמצא אצלו במוח, אודיע חיש את זה האיש, לגריפינדור לשלוח!". מינרווה מקגונגל הסבירה כי בעולם הקוסמים שמור כבוד לביתו של גודריק גריפינדור כבר אלף שנה ("עשר מאות" כלשונה). בספר השני, שולף הארי את חרבו של גודריק גריפינדור מתוך מצנפת המיון כשנלחם בבסיליסק. בדיעבד הוסבר לו על ידי מנהל הוגוורטס, אלבוס דמבלדור, כי "רק תלמיד גריפינדור אמיתי יוכל לשלוף את החרב".

הכניסה לחדר המועדון של בית גריפינדור נמצאת בקומה השביעית של אחד ממגדלי הטירה, ומוסתרת על ידי דיוקן "האישה השמנה".

גודריק גריפינדור[עריכת קוד מקור | עריכה]

גודריק גריפינדור כפי שנראה על קלף במשחק "הארי פוטר וחדר הסודות"
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

גריפינדור הוא אחד מארבעת מייסדי הוגוורטס, והוא נחשב ללוחם אמיץ וסובלני כלפי ילידי מוגלגים. על שמו קרוי מכתש גודריק, בו התגוררו משפחות פברל, דמבלדור ופוטר. החפצים שהותיר אחריו הם מצנפת המיון (שאותה הציע על מנת למיין את התלמידים לבתים השונים לאחר מותם של המייסדים) וחרב אשר חושלה על ידי גובלינים. בין שני חפצים אלו יש קשר חשוב, שכן רק תלמיד אשר באמת שייך לבית גריפינדור יכול להשתמש בשעת צרה במצנפת ולהוציא ממנה את חרב גריפינדור. לחרב יש תפקיד מהותי בספרים, שכן הארי פוטר השיג ממצנפת המיון את החרב ובעזרתה הרג את הבסיליסק, וגם שימשה ככלי להשמדת ההורקרקסים של וולדמורט (בניגוד לחפצים של שאר מייסדי הוגוורטס, אשר שימשו כהורוקרוקסים).

תלמידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דין תומאס (אלפרד אינוק)
קולין קריווי (יו מיטשל)
שיימוס פיניגן (דוון מאריי)

מלבד הארי פוטר, הרמיוני גריינג'ר ובני משפחת וויזלי, מוזכרים במהלך הסדרה מספר תלמידים נוספים מבית גריפינדור:

  • קייטי בל מבוגרת מהארי פוטר ומחבריו בשנה אחת. הופעותיה בספרים הן בגלל היותה אחת הרודפות בקבוצת הקווידיץ' של גריפינדור, ומלבדן יש לה תפקיד מצומצם ביותר. עם זאת, בספר השישי היא נפגעת מקללה אפלה חזקה לאחר שנגעה בטעות בשרשרת שנשלחה על ידי דראקו מאלפוי והייתה אמורה להגיע אל אלבוס דמבלדור.
  • לבנדר בראון לומדת באותה שכבה עם הארי. היא חברתה הטובה ביותר של פארווטי פאטיל, ובדומה לה מעדיפה את מקצוע הלימוד גילוי עתידות. לבנדר מחבבת מאוד את רון ויזלי, ובמשך תקופה קצרה בספר השישי הם יוצאים. בזמן שהם יוצאים מתואר כיצד היא מתנהגת ברכושניות רבה כלפי רון כך שלבסוף הוא מואס בה ומחליט להיפרד. בספר השביעי מותקפת על ידי פנריר גרייבק בקרב על הוגוורטס ושם מוצאת את מותה.
  • אנג'לינה ג'ונסון היא תלמידה המבוגרת מהארי ומחבריו בשנתיים. היא אחת מהרודפות בקבוצת הקווידיץ', והיא גם חברתן הטובה של קייטי בל ואליסיה ספינט. לאנג'לינה אין תפקיד משמעותי בספרים מלבד הקווידיץ'. בספר החמישי היא נבחרת לתפקיד קפטן קבוצת הקווידיץ' של גריפינדור, ומצטרפת לצבא דמבלדור. לאחר אירועי הספר השביעי היא מתחתנת עם ג'ורג' ויזלי, ולשניים נולדים שני ילדים (רוקסן ופרד).
  • לי ג'ורדן לומד באותה שכבה עם פרד וג'ורג' ויזלי, והוא חברם הטוב ביותר. ג'ורדן הוא הפרשן במשחקי הקווידיץ' עד הספר החמישי. בספר השביעי הוא יורד למחתרת בגלל רדיפות משרד הקסמים, ומנחה את תוכנית הרדיו המחתרתית "מבט לפוטר".
  • אוליבר ווד הוא תלמיד הלומד בבית גריפינדור במהלך שלושת הספרים הראשונים. הוא כיהן כקפטן והשומר של קבוצת הקווידיץ' של הבית, ובספר הראשון לימד את הארי כיצד לשחק. הוא נלהב מאוד בכל הנוגע לקווידיץ'. בשנתו השביעית והאחרונה הוא הוביל את הקבוצה לזכייה בגביע הקווידיץ' של הוגוורטס. לאחר שסיים את לימודיו חתם בקבוצת המילואים של פאדלמיר יונייטד. הופיע שוב בספר השביעי במהלך הקרב על הוגוורטס.
  • רומילדה ויין לומדת בשכבה של ג'יני ויזלי. היא לא מוזכרת כלל בחמשת הספרים הראשונים, ורק בספר השישי מתואר כיצד היא זוממת לגרום להארי להתחיל איתה, למרות חוסר רצונו המופגן של הארי. היא רוקחת להארי שיקוי אהבה מוסווה בשוקולד כדי לפתות אותו, אך הארי לא בוטח בה ולא אוכל את השוקולד. מספר חודשים לאחר מכן רון אוכל מהשוקולד ומתאהב ברומילדה לזמן קצר.
  • קורמק מקלאגן מבוגר מהארי ומחבריו בשנה אחת. הוא אחד התלמידים המועדפים על פרופסור סלגהורן בשל קשריו הענפים במשרד הקסמים. לאחר הרעלתו של רון הוא מוחלף על ידי מקלאגן בתפקיד השומר של קבוצת הקווידיץ' של גריפינדור, אך כבר במשחקו הראשון מפגין יכולת חלשה ופוצע את הארי בטעות. הוא מתואר כאדם שתלטן וכעסן.
  • פרוואטי פאטיל לומדת באותה שכבה עם הארי, אחותה התאומה של פדמה פאטיל מרייבנקלו. פרוואטי היא בת זוגו של הארי פוטר בנשף חג המולד במהלך טורניר הקוסמים המשולש. חברתה הטובה ביותר היא לבנדר בראון, ובדרך הכלל הן מוזכרות בספרים ביחד. בסוף הספר השישי היא ופדמה עוזבות את הוגוורטס בהוראת הוריהן, החוששים מהמצב הביטחוני בעקבות רציחתו של דמבלדור.
  • שיימוס פיניגן לומד באותה שכבה עם הארי, ומוצאו הוא מאירלנד. שיימוס מתואר כאוהד קווידיץ' נלהב. שיימוס לא מאמין להארי הטוען בספר החמישי שוולדמורט חזר, ובין השניים פורץ ריב עז. לאחר מספר התרחשויות שלא מוסברות על ידי רשויות עולם הקוסמים הוא מתחיל לפקפק בגרסה ה"רשמית", ולבסוף חוזר להאמין להארי ומצטרף לצבא דמבלדור. שיימוס סובל מאוד תחת משטרו של סוורוס סנייפ בהוגוורטס בספר השביעי, והוא נוטל חלק פעיל בקרב על הוגוורטס.
  • קולין קריווי צעיר מהארי בשנה אחת. הוא בן להורים מוגלגים, ואחיו הגדול של דניס קריווי הלומד גם כן בגריפינדור. קולין מעריץ את הארי, ונפגע מכך בספר השני כאשר הוא מאובן על ידי בסיליסק בזמן שרצה לבקר את הארי במרפאה. בספרים הבאים אין לו תפקיד משמעותי, והוא מתואר בעיקר בזמן שהוא מנסה לדבר עם הארי. בספר השביעי הוא משתתף בקרב על הוגוורטס על אף שהוא צעיר מדי, ונהרג במהלכו.
  • דין תומאס הוא חברו הטוב ביותר של שיימוס פיניגן. דין מתאר את עצמו כבן מוגלגים. ג'יי קיי רולינג אמרה שאביו של דין לא סיפר לאימו שהוא קוסם על מנת להגן עליה, ונרצח על ידי אוכלי מוות לאחר שסירב להצטרף אליהם. בספרים הראשונים תפקידו של דין מצומצם מאוד, אך מנגד יש מספר התייחסויות לכך שהוא חובב כדורגל והוא אוהד את קבוצת הכדורגל ווסט האם יונייטד האנגלית. כמו כן מוזכר שהוא טוב בציור. בספר החמישי הוא מצטרף לצבא דמבלדור. בסוף הספר הוא מתחיל לצאת עם ג'יני ויזלי, מה שגורם לקנאתו של הארי (המאוהב בה) בספר השישי. בספר השביעי דין ממלא תפקיד משמעותי יותר. הוא מוגדר כבן מוגלגים על ידי משרד הקסמים, ונאלץ לחיות במחתרת. בסופו של דבר הוא נלכד על ידי אוכלי המוות, אך משוחרר מאחוזת מאלפוי על ידי גמדון הבית דובי ומשתתף בקרב על הוגוורטס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גריפינדור בוויקישיתוף