גוטליב גלוגה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גוטליב גלוגה
לידה 18 ביוני 1812
בראקל, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 בדצמבר 1898 (בגיל 86)
ניס, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה בלגיה, גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק האוניברסיטה החופשית של בריסל עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד פרופסור עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מסדר לאופולד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גוטליב (תֶיאופיל) גלוּגֶה (Gottlieb (Théophile) Gluge; ‏ 18 ביוני 1812, בראקל, וסטפאליה22 בדצמבר 1898, ניס, צרפת) היה חוקר מוביל בתחום הרפואה ורופאו האישי של לאופולד השני מלך בלגיה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלוגה נולד בשנת 1812 בבראקל (Brakel) שבווסטפאליה (גרמניה). הוא למד רפואה באוניברסיטת ברלין ובשנת 1835 קיבל דוקטור לרפואה. שנתיים לפני שסיים את לימודיו הוא פרסם מאמר על ההיסטוריה והפתולוגיה של השפעת ("Die Influenza oder Grippe, nach den Quellen Historisch-Pathologisch Dargestellt", שעליו זכה בפרס מפקולטת האלמה מאטר שלו. בכך היה גלוגה הרופא הראשון שתיאר את מחלת השפעת.

בשנת 1836, לאחר שסיים את לימודיו, יצא גלוגה להשתלמות בפריז. בשנת 1838, בהמלצתו של אלכסנדר פון הומבולדט, התמנה כפרופסור לפיזיולוגיה באוניברסיטה החופשית של בריסל, והחזיק בתפקיד זה עד 1873, בעת שהיה (במשך שנים רבות) רופאו של מלך בלגיה.

בשנת 1846 קיבל אזרחות בלגית, ולאחר שפרש מהאקדמיה בשנת 1873, עבר להתגורר בבריסל, אם כי בילה את מרבית זמנו בנסיעות. גלוגה היה חבר האקדמיה המלכותית למדעים ואמנויות של בלגיה, שעודנה מעניקה לכבודו פרס דו-שנתי בתחום הפיזיולוגיה.

גלוגה היה אחד הרופאים הראשונים שבחנו במיקרוסקופ רקמות חולות בגוף; בדרך זו הוא ביקש לצבור ידע על הגורמים העיקריים של המחלות, וכך גם לברר מהו תהליך הטיפול הנכון ביותר. במהלך מחקרו הוא גילה טפיל ייחודי בדגי כלכית (Gasterosteidae), שניתן לו השם Glugea microspora.

גלוגה פרסם מאמרים בכתבי עת רפואיים מובילים בגרמניה, צרפת, ובלגיה. וכתב את הכרכים העוסקים בפיזיולוגיה ב"האנציקלופדיה הפופולרית" (Encyclopédie populaire) משנת 1850.

גלוגה נפטר בניס שבצרפת בשנת 1898.

פרסומיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאמרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "Anatomisch-Mikroskopische Untersuchungen zur Allgemeinen und Speziellen. Pathologle," vol. i., Minden and Leipsic, 1839; vol. ii., Jena, 1841
  • "Abhandlungen zur Physiologie und Pathologie," Jena, 1841;
  • "Atlas der Pathologischen Anatomie," Jena, 1843 to 1850;
  • La Nutrition, ou la Vie Considérée dans Ses Rapportsavec les Aliments," Brussels, 1856;
  • "Abcès de la Rate et Sa Guérison," ib. 1870.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גוטליב גלוגה בוויקישיתוף