גולשים בזמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גולשים בזמן
Sliders
לוגו הפתיחה
לוגו הפתיחה
סוגה מדע בדיוני, סדרת היסטוריה אלטרנטיבית עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים טרייסי טורמה
רוברט ק. וייס
כותבים טרייסי טורמה עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי אלן איסטמן, Jim Charleston, אדם נימוי, Paul Raimondi, David Peckinpah, Jefferson Kibbee, ורן גילום, דוד גרוסמן, ריינלדו וילאלובוס, David Livingston, Jim Johnston, Michael Miller, Richard Compton, Mark Sobel, David J. Eagle, פול לינץ', Guy Magar, ג'ף וולנף, לס לנדאו, קולין בקסי, ג'פרי לוי, Reza Badiyi, טימותי בונד, מריו פיליפ אזופרדי, Helaine Head, ג'ון מקפירסון, אנדי טנאנט, ג'ון קרצ'מר, פליקס אנריקה אלקלה, מיכאל קוייש, ג'רי אוקונל, פריס ברקליי, Peter Ellis עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ג'רי אוקונל (עונות 1–4)
סברינה לויד (עונות 1–3)
קליבנט דריקס
ג'ון ריס-דייוויס (עונות 1–3)
קארי ווהרר (עונות 3–5)
צ'ארלי או'קונל (עונה 4)
רוברט פלויד (עונה 5)
טמבי לוק (עונה 5)
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 5 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 88 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
הפצה NBCUniversal הפקות, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה דני לוקס עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 44 דקות
שידור
רשת שידור FOX (עונות 1–3)
Sci Fi Channel (עונות 4–5)
רשת שידור בישראל ערוץ הילדים
AXN
תקופת שידור מקורית 29 במרץ 199529 בדצמבר 1999 (42 דקה) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הגולשים בעונה הראשונה (מימין לשמאל): קווין, פרופסור ארתורו, רמברנדט ווייד
"מד הזמן" שפותח את חור התולעת ומגלה לגולשים כמה זמן נשאר להם בכל עולם

גולשים בזמן (במקור באנגלית: Sliders) היא סדרת טלוויזיה אמריקנית מסוגת מדע בדיוני אשר נוצרה בידי רוברט ק. וויס וטרייסי טורמה. הסדרה שודרה במקור בין השנים 1995–2000 ועלילתה נסובה סביב חבורה של ארבעה אנשים אשר עוברת בין יקומים מקבילים דרך חורי תולעת ומנסה למצוא את דרכה חזרה ליקומם המקורי. בזמן המעבר שלהם בין יקומים, הם נחשפים להיסטוריה אלטרנטיבית ותוצאותיה (למשל יקום בו גרמניה הנאצית ניצחה במלחמת העולם השנייה).

השם בו הופצה הסדרה בישראל, "גולשים בזמן", מטעה, מכיוון שהחבורה למעשה אינה גולשת בזמן לעבר ולעתיד אלא נמצאת באותו זמן אך ביקומים מקבילים. שם הסדרה בעברית נובע ככל הנראה משימוש ב"מד הזמן" אשר באמצעותו, נפתח חור התולעת למימד הבא כאשר נגמר הזמן המוקצב.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קווין מלורי (ג'רי אוקונל) הוא סטודנט מבריק לפיזיקה המצליח ליצור במרתף ביתו מכונה המאפשרת מעבר בין יקומים מקבילים. לאחר ניסוי ראשוני מוצלח, בו עבר ליקום מקביל לזמן קצר, הוא מגלה שבזמן שנעדר, כפיל מיקום מקביל הגיע לזה שלו, התחזה לו וגרם למספר תקריות מביכות בחייו. מלורי פוגש בכפיל וזה מנסה ללמד אותו על ה"גלישה" - מעבר בין היקומים. הכפיל מנסה להזהיר את מלורי שלא לנסות לחזור ליקום המקורי לפני שמד זמן ביחידת השליטה על המעבר מתרוקן, אך זמנו נגמר והוא חוזר ליקום ממנו בא בטרם הצליח להעביר את המסר.

נלהב מתגליתו, קווין מזמין להדגמה את המרצה שלו לפיזיקה, פרופסור מקסימיליאן ארתורו (ג'ון ריס-דייוויס), ואת ידידתו הטובה וייד (סברינה לויד). השלושה יוצאים למסע ביקום מקביל, אך עקב טעות בחישוב, חור התולעת שואב לתוכו גם עובר אורח ליד ביתו של מלורי - זמר בשם רמברנדט בראון (קליבנט דריקס). הארבעה מגיעים לעולם הנמצא בעידן קרח. מד הזמן מורה להם כי עליהם להמתין 5 שעות, אך כאשר טורנדו מאיים על חייהם הם נאלצים לגלוש בזמן מוקדם יותר, דבר הגורם לאובדן הקואורדינטות של יקום המוצא שלהם.

פרקי הסדרה עוקבים אחר הרפתקאותיהם של הארבעה ביקומים המקבילים השונים אליהם הם גולשים, כאשר הם מתמודדים עם מצבים המעמידים אותם בסכנה. לעיתים קרובות הם מתערבים באירועי המקום אליו הגיעו ופועלים למען עשיית טוב כראות עיניהם. במקרים אחרים על החבורה למנוע מגורמים הרוצים לנצל את טכנולוגיית הגלישה למטרותיהם ואף להילחם בגזע עוין המבקש לכבוש את כל העולמות המקבילים.

עונות 1–2[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי העונות הראשונות התמקדו בהתמודדות הגולשים עם הכפילים מהיקומים המקבילים[1] ובהתמודדות הגולשים במערכות חוקים אחרות אשר קיימות ביקומים אליהם הגיעו, כמו יקום שבו הזמן נע לאחור, יקומים בהם ארצות הברית הפסידה במלחמותיה הגדולות (למשל במלחמת העצמאות של ארצות הברית ובמלחמה הקרה), יקום שבו מהפכת שנות השישים לא הפסיקה, יקום בו מוצרי החשמל הוצאו מחוץ לחוק, יקום ששם את מבטחו בעל טבעי ועוד רבים אחרים. הגולשים צריכים להתמודד לא רק עם כפיליהם, אלא גם עם תוצאות ההתערבות שלהם ביקומים מקבילים גם לאחר עזיבתם (דבר שהגיע לשיאו כאשר הגולשים השאירו אחריהם טכנולוגית נשק גרעיני ביקום שבו איינשטיין סירב לתמוך בפיתוחו של נשק זה).

עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה זו, הגולשים מגיעים ליקום המאוים להיכחד על ידי פולסר, ושלטונות הצבא מנסים לפתח טכנולוגיית גלישה כדי להגר ליקום אחר. לחבורה מצטרפת מגי בקט (בגילומה של קארי ווהרר), טייסת בחיל הנחתים, שרודפת אחר מפקדה, קולונל ריקמן (רוג'ר דלטרי), שרצח את בעלה. הגולשים מגלים שריקמן נדבק במהלך מלחמת המפרץ בפטרייה שהורסת את מח העצם שלו, וכדי לשרוד הוא שואב את מח העצם מאנשים אחרים ובכך גורם להם לנזק מוחי. ריקמן שואב חצי מנוזל מח העצם של פרופסור ארתורו וגורם לו שיתוק קל, החבורה מוצאת את הפרופסור גוסס ומלווה אותו לשער, ריקמן יורה בהם אבל הורג את ארתורו שהגן על מאלורי, ובורח עם שלט אשר, לדעת קווין, יוכל להחזיר את הגולשים ליקום הראשוני, שזוכה לכינוי Earth Prime. הגולשים רודפים אחר ריקמן בין היקומים המקבילים עד שבפרק האחרון של העונה ריקמן נהרג לאחר שפספס את השער הזמן ונפל למותו, וייד ורמברנדט חוזרים ליקום הראשוני, בעוד קווין ומגי ממשיכים במסעותיהם, עקב תקלה בשלט.

עונה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרומגס, שהופיעו בפרק אחד בסוף העונה השנייה, חוזרים והופכים למרכז הסדרה. הקרומגס היו אבולוציה של האדם הניאנדרתלי מיקום שבו לא רק שהאדם הניאנדרתלי לא הוכחד, אלא אף הצליח לשעבד את ההומו סאפיינס. אותו אדם ניאנדרתלי יצר חברה אחידה, מיליטריסטית ולאומנית, המאוחדת רק בזכות הפניית שנאת התושבים להומו סאפיינס בכל היקומים שבהם הוכחד האדם הניאנדרתלי. בהיותם יוצאי דופן לעומת האדם הניאנדרתלי אשר נכחד בשאר היקומים, הקרומגס הניאנדרתלים התפתחו מבחינה טכנולוגית יותר מכל בני ההומו סאפיינס משאר היקומים. בעזרת כלי התעופה המשוכללים שלהם הם יכלו לגלוש בין יקומים בצורה המונית ונשלטת, להעביר בהם צבאות ולהשתלט על ההומו ספיאנס ביקומים המקבילים.

בתחילת העונה חוזרים הגולשים ל-Earth Prime, אך מגלים שזה נכבש על ידי הקרומגס. קווין מגלה שהוא מאומץ ולמעשה מוצאו מיקום אחר והחבורה מתחילה לתור אחר אחיו התאום - קולין (צ'ארלי א'וקונל). במהלך העונה פוטרה השחקנית סברינה לויד, דבר שהתבטא בכך שהדמות שהיא מגלמת, וייד, נחטפה על ידי הקרומגס. הדמות חזרה, גם אם בקולה בלבד, להופעת אורח באחד הפרקים שבעונה החמישית.

עונה 5[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר העונה הרביעית האחים א'וקונל (שגילמו את קווין מלורי ואחיו התאום קולין) התפטרו. כדי להתמודד עם חסרונם, הוכנס לסדרה מדען מטורף בשם ד"ר גייגר (פיטר ג'וראסיק), המפתח תהליך בין-ממדי שלטענתו הוא בעל יכולת ריפוי, אך כתוצאה מהנסיונות התברר שקווין התמזג לתוך עוזר המעבדה של המדען בעוד אחיו אבד בתוך המערבולת תוך שהוא גולש ללא שליטה בין העולמות (תופעה שכונתה באופן אירוני "לא תקוע", שכן האדם במערבולת ממשיך לנוע ללא הרף בחור התולעת אך אינו מגיע לשום מקום). העוזר אליו מֻזַּג קווין מלורי (רוברט פלויד) חוֹבֵר למגי ורמברנדט, כשמצטרפת אליהם עוזרתו של המדען - דיאנה דייוויס (טמבי לוק), שנשבעת לעזור לחבורה למצוא את קולין ולהפריד בין שני הקווינים.

בפרק האחרון בסדרה ד"ר גייגר מוסר לחבורה את מיקום יקומי הבית שלהם. כשהחבורה מתכוונת לגלוש אליהם, הם מגיעים במקום זאת לעולם שבו מעלליהם מוכרים לכל. מתברר כי באותו עולם אדם זקן החל לחזות בכל הרפתקאותיהם ולתעד אותן ואף הופקה סדרת טלוויזיה פופולרית עליהם. הזקן מסביר לחבורה כי אם יגלשו מיקום זה - זו תהיה גלישתם האחרונה. החבורה מחליטה להסתכן ולגלוש ביחד עם הווירוס כדי לגרש את הקרומגס באמצעות נשק ביולוגי אותו פיתחו תושבי היקום בו הם נמצאים עתה מעולמו של רמי - Earth Prime, אך שלט הגלישה שלהם נהרס. לבסוף מצליחה החבורה לאפשר לרמי לגלוש לבדו בעזרת ציוד ישן של הקרומגס, וזה גולש בחזרה ליקומו ובגופו הנשק הביולוגי. סוף פתוח זה של העלילה הותיר מקום רב לתהיות על גורלו של רמי, אך כבר בעת הפקת הפרק היה ידוע כי יהיה זה הפרק האחרון בסדרה.

עונות ושינויים במהלך הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונות הראשונות שודרו ב-FOX. העונה השלישית החלה לעבור מספר שינויים, מיקום הצילומים עבר מוונקובר, קנדה ללוס אנג'לס, קליפורניה שהייתה יותר קרובה לאולפנים של FOX. היא יותר התבססה על אקשן עם אלמנטים או השראה מסרטי קולנוע פופולריים. טרייסי טורמה איבד את השליטה בצוות ההפקה ועזב לאחר סכסוך פנימי עם המפיק בפועל דייוויד פקינפה שלקח אחריות מלאה על הסדרה. לאחר עזיבתו של טורמה ג'ון ריס-דייוויס, שרצה לפרוש לאחר ביקורת חריפה נגד המפיק וחוסר האיכות של התסריטים, פוטר באמצע העונה השלישית. מחליפתו הייתה קרי ווהרר שנשארה עד לסיום סדרה. בתום העונה השלישית רשת FOX ביטלה את הסדרה. הסדרה עברה לערוץ הכבלים "Sci Fi Channel" בו שודרה עד העונה החמישית. העונה החמישית נחשבת לכושלת מכולם, מאחר שסבלה משינויים בעלילה, לאחר עזיבתם של השחקנים ג'ון ריס-דייוויס, סברינה לויד, וג'רי אוקונל, ובעיות תקציב שגרמו למפיקים לאחר תום העונה החמישית לבטל את הסדרה, למרות שהעונה החמישית הסתיימה בקליף האנגר ולא קיבלה סיום יותר סופי.

דוגמאות לעולמות מקבילים שהוצגו בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עולם שבו ברית המועצות ניצחה במלחמת העולם השנייה וכבשה את ארצות הברית.
  • עולם שבו הפניצילין מעולם לא התגלה. בעולם הזה הכפיל של קווין אינו סטודנט לפיזיקה אלא סטודנט לרפואה, והוא חולה 0 של חיידק אלים שהוביל למגפה בשם הקיו (the Q). כל הגולשים, מלבד קווין נהיים חולים אט אט, כאשר מצבה של וייד הוא החמור ביותר. הפרופסור מצליח למצות מעובש חומר אנטיביוטי, ובכך מפתח הן תרופה למגפה ומגלה לעולם את האנטיביוטיקה.
  • עולם שבו ממציא של רובוטים בעלי רגשות הוביל להריגת של כל בני האדם בעולם. כאשר הרובוטים הרגישו מנוצלים או פגועים הם רצחו את האנשים סביבם. בסוף הפרק מתברר שהממציא של הרובוטים האלה הוא למעשה רובוט שהאישיות שלו הועתקה מהממציא האנושי. וייד מנהלת רומן עם רובוט אנושי בפרק הזה, וכמעט נרצחת על ידי החברה שלו, שהיא רובוטית מדגם ישן יותר.
  • עולם שבו ניתן להוציא את הנפש מהגוף ולהעביר אותה לתוכנת מחשב. הגולשים חושבים שהם מתארחים במלון צ'נלדר (מלון שמופיע בפרקים רבים בסדרה ומהווה נקודת מפגש לרגע הגלישה) ואז מגלים שאין יציאה. מדען מחשב הסובל מאובססיה חולנית לשלמות ביקש ליצור עולם אוטופי, ועולם זה הוא תוכנת המחשב שהגולשים נמצאים בו.
  • עולם שבו מתבצעת שטיפת מוח לגאונים. כאשר הגולשים מגיעים לעולם זה, הפרופסור נלקח מהם בכוח על ידי יחידות סער. הגולשים מגיעים למקום לכידתו ומגלים אולפן, שבו כולם שחקנים המעמידים פנים שהם חיים במאה השבע עשרה. הפרופסור חושב שהוא שרלוק הולמס, וילד גאון מפרק את השלט של הגולשים. מתברר שהשחקן שמגלם את ג'ק המרטש, הוא האחראי על ניסוי שטיפת המוח והוא יצא מדעתו והחל לרצוח שחקניות על הסט.
  • עולם שבו ברברים שולטים בעולם. ד"ר דיאנה והגולשים עוזרים לקבוצה של משכילים לשמר את כל הידע שצברו במשך אלפי שנים, כאשר הברברים באים לשרוף ולהרוס את מקום המסתור שלהם ואת הספרייה האחרונה בעולם זה. כל המידע נאגר על פני גביש גדול, על ידי צריבה של אותות בדומה לתקליט CD-ROM.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]