גיור-מושון-שופרון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גיור-מושון-שופרון (מחוז)
Győr-Moson-Sopron megye
סמל גיור-מושון-שופרון
סמל גיור-מושון-שופרון
סמל גיור-מושון-שופרון
דגל גיור-מושון-שופרון
דגל גיור-מושון-שופרון

מנופי המחוז
מדינה הונגריההונגריה הונגריה
חבל מערב טרנסדנוביה
נפות במחוז 7
ערים במחוז 12
בירת המחוז גיור
תאריך ייסוד 16 במרץ 1950 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 4,207.94 קמ"ר (דירוג: 13)
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 465,945 (דירוג: 6, 1 באוקטובר 2022)
קואורדינטות 47°40′N 17°15′E / 47.667°N 17.250°E / 47.667; 17.250
אזור זמן UTC +1
http://www.gymsmo.hu

לחצו כדי להקטין חזרה

מחוז גיור-מושון-שופרוןמחוז קומארום-אסטרגוםמחוז ואשמחוז זאלהמחוז וספרםמחוז שומוג'מחוז פיירמחוז טולנהמחוז באראניהבודפשטמחוז פשטמחוז באץ'-קישקוןמחוז נוגראדמחוז הוושמחוז יאס-נאג'קון-סולנוקמחוז צ'ונגרדמחוז בורשוד-אבאוי-זמפלןסבולץ'-סטמאר-ברגמחוז בקשמחוז היידו-ביהראוסטריהסלובניהקרואטיהסרביהצ'כיהסלובקיהאוקראינהרומניה
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גיור-מושון-שופרוןהונגרית: Győr-Moson-Sopron) הוא מחוז בצפון-מערב הונגריה. בצפונו זורם נהר הדנובה, המהווה גם את הגבול הבינלאומי עם סלובקיה, ממזרח הוא גובל עם מחוז קומארום-אסטרגום, מדרום עם מחוז וספרם, מדרום-מערב עם מחוז ואש וממערב עם אוסטריה. בירת המחוז היא העיר גיור.

במחוז גיור-מושון-שופרון עוברים נתיבי התחבורה הראשיים שמחברים את מרכז אירופה למערבה. הכביש המהיר (M1), בין בודפשט לווינה ומסילת הברזל בין שתי ערי הבירה עוברים דרכו. עורק תחבורה חשוב נוסף שעובר בגבולו הוא נהר הדנובה. בהג'שהלום (Hegyeshalom) שבתחום המחוז נמצא מעבר הגבול היבשתי העמוס ביותר בהונגריה. בנוסף לעיר גיור, שמשמשת כבירת המחוז, גם העיר שופרון שבמחוז מפורסמת בזכות הרקע ההיסטורי והתרבותי שלה. במחוז 12 ערים ובסך הכל 183 יישובים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם המחוז שונה מגיור-שופרון לגיור-מושון-שופרון ב-1990. שטחו הנוכחי נקבע ב-1950 במסגרת הגדרה מחודשת של המחוזות בהונגריה. הוא נוצר על ידי איחוד חלקים מהמחוזות ההיסטוריים: גיור (בלטינית: Jauriensis), מושון (בלטינית: Mosoniensis) ושופרון (בגרמנית: Ödenburg), שנוסדו בתקופת ממלכת הונגריה. ב-1921, בעקבות הסכם טריאנון, הועברו החלקים המערביים של המחוזות ההיסטוריים מושון ושופרון לאזור בורגנלנד שבאוסטריה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גיור-מושון-שופרון בוויקישיתוף