גימלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף גימלי בן גלוין)
גימלי
גימלי (גמד לוחם עם גרזן קרב) – בגילומו של ג'ון ריס-דייוויס, בסרטי "שר הטבעות" של פיטר ג'קסון
גימלי (גמד לוחם עם גרזן קרב) – בגילומו של ג'ון ריס-דייוויס, בסרטי "שר הטבעות" של פיטר ג'קסון
גימלי (גמד לוחם עם גרזן קרב) – בגילומו של ג'ון ריס-דייוויס, בסרטי "שר הטבעות" של פיטר ג'קסון
סוג גיבור ודמות משנה
שם ספר שר הטבעות
הופעה ראשונה שר הטבעות - אחוות הטבעת
יוצרים ג'ון רונלד רעואל טולקין
גילום הדמות ג'ון ריס-דייוויס
מידע
שם אמיתי Gimli Gloinson, גימלי בן-גלוין
כינויים גימלי חבר-האלף (רֵע-העֶלף), אדון המערות הנוצצות
סטטוס חי
גזע גמד
מין זכר
מקצוע לוחם
שיוך אחוות הטבעת
נטייה טוב
מומחיות לחימה, שירה
כוחות חוסן גופני, אריכות ימים
כלי נשק גרזן קרב
סגנון לחימה שולט בגרזן קרב
מקום מגורים נולד בהרים הכחולים ועבר עם אביו לארבור. לאחר מלחמת הטבעת ייסד קהילת גמדאים במערות הנוצצות שבנקרת הלם.
דמויות קשורות
משפחה אב: גלוין
חברים אראגורן, לגולס, פרודו בגינס, גלדריאל
אויבים אורקים, טרולים, עכבישי ענק, סארומן, הנאזגול וסאורון

גימליאנגלית: Gimli) הוא דמות בדיונית, המופיעה בספר שר הטבעות מאת ג'ון רונלד רעואל טולקין. גימלי הוא גמד וחבר באחוות הטבעת, חבורה של בני הארץ התיכונה שמלווים את פרודו בגינס במסעו להשמיד את הטבעת האחת של שר האופל סאורון.

גימלי בעולמו של טולקין[עריכת קוד מקור | עריכה]

גימלי, בנו של גלוין, הוא גמד מעמו של דורין. גימלי נולד בהרים הכחולים שבחוף המערבי של הארץ התיכונה. הוא בנו של גלוין, שהיה חבר בחבורה של תורין צינת-אלון ובילבו בגינס שיצאה לכבוש את ארבור ההר הבודד. אחרי שחרור ההר הבודד מסמאוג הדרקון וקרב חמשת הצבאות, עברו גלוין ומשפחתו, ובה גימלי, להתגורר בממלכת ארבור. גימלי הוא לוחם ללא חת והנשק המועדף עליו הוא גרזן קרב או קרדום. הוא התנדב ללוות את ההוביט פרודו בגינס במסעו להשמיד את הטבעת האחת. יחד איתו מלווים את פרודו ההוביטים סאם גמג'י, מרי ופיפין, הקוסם גנדלף, בני האדם אראגורן ובורומיר והעלף לגולאס. בהתחלה, לגולאס וגימלי חשדנים ועוינים אחד כלפי השני עקב יריבות עתיקת-שנים בין גמדים לעלפים, אך במהלך המסע הם שוברים את מסכת העוינות והדעות הקדומות ונהיים ידידים בנפש. יש הטוענים שגימלי נסע ביחד עם לגולאס לארץ הברוכה, אמן, משכנם של רוב העלפים בארדה. יש אומרים כי גימלי קיבל אישור כניסה לוולינור בהשפעת גלדריאל (אותה הרשים בעדינותו ואצילותו) והיה הגמד הראשון שהגיע לשם.

בידי מעריציו הוא נקרא לעיתים גימלי בן גלוין (Gimli Gloinson - גימלי גלוינסון) או גימלי רע-העלף (Gimli Elfriend - גימלי עֶלפְרֶנְד).

גימלי בספר שר הטבעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחוות הטבעת[עריכת קוד מקור | עריכה]

גימלי מגיע ביחד עם אביו גלוין אל המועצה הגדולה שזימן אלרונד אדון ריבנדל. בריבנדל הוא לומד על הטבעת האחת ועל כך שמחליטים להשמידה על ידי זריקתה ללב הר האבדון (הר הגעש בו היא חושלה) שנמצא בלב מורדור – ממלכת הצללים של סאורון. בסופה של האספה, ההוביט פרודו בגינס מתנדב לקחת את הטבעת בעצמו למורדור. גימלי מתנדב, יחד עם אראגורן ובורומיר בני האדם, לגולאס העלף, גנדלף הקוסם וההוביטים סאם גמג'י, מרי ופיפין ללוות את פרודו בבטחה עד ליעדו. כך נוצרת "אחוות הטבעת".

גימלי חמוש בגרזן קרב, שריון שרשראות וקסדה.

במהלך המסע להשמדת הטבעת חל תהליך של התקרבות והתיידדות בין גימלי הגמד ללגולאס העלף. בין הגמדים והעלפים שררה איבה בת אלפי שנים. העלפים ראו בגמדאים יצורים גסים, חמדנים וחסרי חן ואילו הגמדאים ראו בעלפים סנובים מתנשאים שלעולם לא יוכלו להעריך גמדאים ולהבין לליבם. תהליך זה מתבטא ביצירת ידידות ובשבירת דעות קדומות - כאשר גימלי מראה ללגולאס שהוא לא מה שהוא חשב בנוגע לגמדאים ואילו לגולאס מראה לגימלי שהעלפים יכולים להעריך את התכונות האציליות של הגמדאים.

במכרות מוריה, גימלי מגלה רגשנות לא צפויה, לנוכח קהזד-דום, ממלכת הגמדאים המפוארת והעתיקה שנחרבה בידי הבאלרוג, ואף מסתכן בחייו כדי להביט במימיו הצלולים של קהלד-זרם. במסעם במוריה גימלי מגלה שבאלין, חברו של אביו גלוין, נהרג בידי אורקים. גנדלף מקריב את עצמו על הגשר של קהזד-דום והורג את הבאלרוג.

כאשר הם מגיעים לממלכת לות'לוריין, משכנם של העלפים קלבורן וגלדריאל, גימלי זוכה לטיפול גרוע מהשומרים מכיוון שהוא גמד. השומרים דורשים ממנו ללכת בעיניים קשורות וגימלי מסרב. אראגורן ולגולאס, כדי למנוע אלימות, מסכימים אף הם ללכת בעיניים עצומות למרות מעמדם הגבוה בקרב העלפים. כאשר הם ניצבים בפני האדון והגבירה, קלבורן נוזף בחבורה על מעברם דרך מכרות מוריה ואובדנו של גנדלף ומטיח ביקורת בגמדאים ששחררו את השד הנורא הזה מרבצו. להפתעתו הרבה של גימלי, הגבירה גלדריאל זהובת-השיער מפייסת אותו במילים חמות ומביעה הבנה לכאבו הגדול, תוך שזירת שמות בשפת הגמדאים (קהזד-דום, קהלד-זרם). גימלי מתרשם ומתרגש עמוקות מחביבותה של הגבירה ומחזיר לה מחמאות במילים חמות לא פחות ואומר לה שהיא יפה יותר מכל אבני החן שבמעמקי ארץ (מחמאה אדירה כאשר היא באה מפיו של גמד). בערך בזמן זה, גימלי ולגולס נהיים לידידים טובים.

כאשר החבורה עוזבת את מעונה, גלדריאל מצווה על כל אחד מבני החבורה לבקש מתנה ומעניקה להם חפצי קסם. גימלי לא מבקש שום אוצר ושום חפץ קסם. בהתחלה הוא איננו רוצה כלום ורק מברך את גלדריאל על יופייה וחביבותה, אך אחרי שהיא מתעקשת הוא מבקש שלושה תלתלים משערה הזהוב. גלדריאל מתרגשת מהמחווה האבירית של הגמד ונעתרת לבקשתו.

בעקבות התפרקות האחווה באמון הן, אראגורן, לגולאס וגימלי מחליטים לרדוף אחרי האורוק-האי ששבו את מרי ופיפין.

שני הצריחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוש הכבוד הגבוה של גימלי מסבך אותו בצרות גם כאשר החבורה נקלעת למפגש עם פרשי רוהן. אחרי מרדף ממושך בעקבות האורוק-האי שחטפו את מרי ופיפין, פוגשים אראגורן, לגולאס וגימלי את איאומר, שמוביל 105 פרשים אחרי שרדף אחרי גדוד האורקים, והשמיד אותו. גימלי כועס כאשר איאומר מדבר סרה בגלדריאל וגימלי אומר לו שילמדו לקח. בסופו של דבר אראגורן מצליח לנטרל את הפוטנציאל המסוכן לאלימות ומפייס בין שני הצדדים.

בקרב על נקרת הלם גימלי מוכיח את ערכו הרב כלוחם ללא חת. הוא מציל את חייו של איאומר ונלחם אחוז תזזית בהמוני האורוק-האי שמסתערים על המבצר. גימלי ולגולאס פוצחים בתחרות שחיטת-אורקים, בה גימלי וגרזנו הבלתי-נלאה מנצחים את לגולאס וקשתו בתוצאה 42–41 (בסרט של פיטר ג'קסון: 43–42). לגולאס לא מצטער על הפסדו, אלא שמח לראות שידידו נשאר בחיים, שכן בזמן שלגולס ואראגורן התבצרו עם תיאודן המלך במבצרו, גימלי נותר למטה עם החיילים הפשוטים להילחם בהמוני האורקים ולהגן על המערות הנוצצות בהן התחבאו נשות וילדי רוהן.

אחרי הקרב, גימלי פוצח בפני לגולאס בשיר על המערות הנוצצות ומתאר בפיוטיות את יופיין הרב. דבר זה מפתיע ביותר את לגולאס, שכן מעולם לא חשב שהגמדים הגסים והפשוטים יוכלו לעלות על העלפים העדינים ביופי שירתם, זה היה הרגע בו לגולאס הבין בצורה חד-משמעית כי גזע הגמדאים אינו כמו שחשב תחילה. גימלי מנצל את ההפתעה כדי לסחוט מלגולאס הבטחה לבקר ביחד במערות, כאשר המשימה תושלם. בתמורה, לגולאס סוחט מגימלי הבטחה לבקר יחד ביער פנגורן.

שיבת המלך[עריכת קוד מקור | עריכה]

גימלי ולגולאס ממשיכים ללוות את אראגורן בנאמנות, ואף נכנסים איתו לדרך המתים של דימהולט שבתוך ההר. גימלי מעריך את לגולאס בעקבות חוסר הפחד שלו מלהיכנס למערה החשוכה, אף על פי שהוא עצמו מפחד.

בקרב האחרון נגד צבאותיו של סאורון מול השער השחור של מורדור, גימלי מציל את חייו של פיפין כאשר הוא מגלה את רגלו מתחת לגופת טרול ומונע ממנו להימחץ למוות.

אחרי שסאורון הובס והטבעת האחת הושמדה, גימלי מטייל עם לגולאס במערות הנוצצות וכן ביער פנגורן. אחרי כן, גימלי לוקח שבט מבני עמו מן ההר הבודד ארבור ומתיישב במערות הנוצצות של אגלארונד (Aglarond), שנמצאות מאחורי נקרת הלם. גימלי מייסד שם קהילת גמדאים פורחת ומשגשגת.

אחרי שארגורן מוכתר למלך גונדור, גימלי מגייס בנאים מבני עמו ומסייע לו לשקם את מינאס טירית, שנפגעה קשות במלחמה נגד צבאות מורדור. חרשי הגמדאים בונים למינאס טירית שער חדש עשוי פלדה ומיתריל, ומסייעים לה בשיפוץ החומות והמבנים השונים.

אחרי שהגיע זמנו של גימלי, מספרים שלגולאס בנה ספינה אפורה ושט כשגימלי עמו אל ארצות האלמוות שבמערב. אם נכונה השמועה הרי הוא הגמד הראשון והאחרון שהולאר התירו לו לעשות זאת.

בסרטים של פיטר ג'קסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרטי "שר הטבעות" של פיטר ג'קסון, גימלי מגולם על ידי השחקן ג'ון ריס-דייוויס. רייס-דייוויס נבחר בגלל גודלו, דבר שהקל על האפקטים המיוחדים בסצינות של גימלי וההוביטים. רייס-דייוויס גם דיבב את האנט זקן-עץ.

בסרט גימלי חמוש בגרזן קרב דו-להבי דו-ידני, בצמד קרדומים חד-ידניים (אחד מהם הוא "גרזן הליכה") ובפגיונות הטלה. הוא עוטה שריון שרשראות וחובש קסדת פלדה (בניגוד לשאר בני החבורה שלבושים רק בשריון עור). בספר לעומת זאת, הוא חמוש רק בקרדום אחד.

בסרט, האישיות של גימלי היא הגזמה של סטריאוטיפ הגמד הגס, הקשוח, ה"קוטר" ואוהב הקרבות, ובעצם ההפך הגמור מהדמות שגימלי מייצג בספר המקורי. גימלי משמש בסרט בעיקר כאתנחתא קומית והידידות שלו עם לגולאס לא מפותחת בסרט (אם כי לא מעט בדיחות ורגעים קומיים מבוססים על היריבות ביניהם). בגרסת הבמאי ניתן יותר מקום לפיתוח דמותו של גימלי ומופיעים בה המתנה שביקש מגלדריאל, ניצחונו על לגולאס בתחרות הריגת אורקים ועוד.

מעריצים רבים לא אהבו את הזלזול בגימלי בסרט והפיכתו לבדיחה מהלכת. ברם, את ההפוגה הקומית הוא מספק בהצלחה.

עץ משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דורין בן-האלמוות
העידן הראשון
 
 
דורין השישי
1731–1980
 
 
נין הראשון
1832–1981
 
 
תרין הראשון
1934–2190
 
 
תורין הראשון
2035–2289
 
 
גלוין
2136–2385
 
 
אוין
2238–2488
 
 
נין השני
2338–2585
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דין הראשון
2440–2589
בורין
2450–2711
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תרור
2542–2790
פרור
2552–2589
גרור
2563–2805
פירן
2560–2711
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תרין השני
2644–2850
נין
2563–2805
פונדין
2662–2799
גרוין
2671–2923
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תורין השני
צינת-אלון

2746–2941
פררין
2751–2799
דיס
2760
דין
רגל-ברזל
2767–3019
באלין
2763–2994
דוואלין
2772–3112
אוין
2774–2994
גלוין
15–2783 עידן רביעי
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פילי
2859–2941
קילי
2864–2941
תורין השלישי
קסדת-אבן
2866
גימלי
רע-העלף

2879–3141
 
 
(דורין השביעי והאחרון)

מקרא[עריכת קוד מקור]

     – מלכי עם דורין
      – מת בקרב


מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]