גמביט (קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמביט
Gambit
גמביט, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Excalibur Vol.4 #2 מנובמבר 2019, אמנות מאת לוצ'יו פרילו.
גמביט, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Excalibur Vol.4 #2 מנובמבר 2019, אמנות מאת לוצ'יו פרילו.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה Uncanny X-Men Annual #1990
(יולי 1990)
יוצרים כריס קלרמונט
ג'ים לי
גילום הדמות טיילור קיטש ("אקס-מן המקור: וולברין")
מידע
שם אמיתי רמי אטיאן לבו
כינויים לה דיאבלה בלאנק, רוברט לורד, דירג', מוות, גאמבו, קייג'ין, עכבר ביצות, קלינט ברטון
סטטוס פעיל
מקום לידה ניו אורלינס עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע מוטאנט
מין זכר
מקצוע נוכל וגנב
מומחיות אקרובטיקה וזריזות ידיים, קרב פנים אל פנים והטלת קליעים, נוכלות וגנבות
כוחות יכולת לטעון חפצים באנרגיה קינטית אשר גורמת למבנה המולקולרי שלהם להיות בלתי יציב, מה שמוביל לפיצוץ.
יכולת להאיץ חפצים ואת עצמו.
קסם היפנוטי עדיין.
כלי נשק מוט לחימה טלסקופי ממתכת, קלפים מתפוצצים, שריון גוף קל
חברה בקבוצה אקס-מן, אקסקליבר, גילדת הגנבים של ניו אורלינס
חברה לשעבר בקבוצה אקס-מן המדהימים
אקס-פקטור החדשים
המשוטטים
פרשי אפוקליפס
האצילים
אקסטרים אקס-מן
פיראטי הארגמן
סגנון לחימה קיקבוקס צרפתי וסבאט ואמנות הבוג'וטסו, לחימה עם מוט טלסקופי ממתכת, יידוי קלפים מתפוצצים
אזרחות אמריקאי ממוצא קייג'ון
דמויות קשורות
משפחה ז'אק ורושל לבו (סבים, מתים)
ז'אן-לוק לבו (אב מאמץ)
הנרי לבו (אח מאמץ, מת)
מרסי לבו (גיסה מאמצת, מתה)
בליז מרסו (דוד מאמץ)
תיאורן מרסו (בן דוד מאמץ)
אטיאן מרסו (בן דוד מאמץ, מת)
אמיל לאפין (בן דוד מאמץ)
בלה דונה בודרו (אישה לשעבר)
מריוס בודרו (חותן לשעבר, מת)
ג'וליאן בודרו (גיס מאמץ, מת)
אנה "רוג" מארי לבו (אשה)
אויבים מיסטר סיניסטר, Candra עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמביטאנגלית: Gambit, על שם המושג גמביט) הוא דמות בדיונית של גיבור-על מוטאנט המופיעה בחוברות הקומיקס אקס-מן ביקום מארוול קומיקס. דמותו הופיעה לראשונה בחוברת Uncanny X-Men Annual #1990 מאוגוסט 1990, ונוצרה על ידי הכותב כריס קלרמונט והמאייר ג'ים לי.

גמביט הוא האלטר אגו של רמי לבו, מוטאנט ממוצא קייג'ון בעל יכולת לטעון חפצים באנרגיה קינטית ובכך לגרום להם להתפוצץ. סימן ההיכר שלו הוא חבילת קלפי משחק, אותם הוא נוהג להטיל במיומנות רבה לאחר שטען אותם באנרגיה ובכך להשתמש בהם כנשק כלפי אויביו. דמותו מוצגת לרוב כנוכל שרמנטי וחביב. על אף חברותו בקבוצת האקס-מן, הרי שעברו של גמביט מפוקפק, ובמקור הוא עסק בגנבה במסגרת גילדת גנבים בניו אורלינס. כותבי הקומיקס השונים השתמשו בעבר מפוקפק זה מספר פעמים כדי ליצור ספק לגבי מוסריותו של גמביט, ובכך לגרום לקונפליקטים בינו ובין שאר הדמויות.

דמותו של גמביט מדורגת במקום ה-65 ברשימת גיבורי-העל הגדולים, לפי אתר IGN.[1] הדמות זכתה לעיבודים נוספים מחוץ לקומיקס, ביניהם ב"אקס-מן: סדרת האנימציה" ו"אקס-מן 97", "אקס-מן: אבולוציה" ו-"וולברין והאקס-מן". את דמותו של גמביט בסרט הלייב אקשן "אקס-מן המקור: וולברין" גילם השחקן טיילור קיטש. סרט ספין אוף בכיכובו של צ'נינג טייטום תוכנן עוד מאז שנת 2014, אך נכנס לגיהנום פיתוחי ומאז בוטל.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי עלילות הקומיקס, גמביט נולד תחת השם רָמי לָבּוֹ בניו אורלינס ונחטף על ידי גילדת גנבים אשר פעלה בעיר, שחשבה כי הוא כלי הנבואה שיביא לשלום בינם לבין גילדת המתנקשים היריבה. הוא אומץ על ידי כנופיות רחוב והתמחה בגנבות ופריצות מנעולים, עד אשר ניסה לפרוץ לביתו של ראש גילדת הגנבים, אשר התרשם מתעוזתו והחליט לאמצו. עם בגרותו גילה גמביט את כוחותיו המיוחדים, אך בחר להסתירם מחבריו ומשפחתו. הוא נאלץ לחושפם רק כאשר משימת חניכה מטעם גילדת הגנבים כשלה והוא נלכד.

בניסיון ליישב את הסכסוך בין הגילדות היריבות הוא נישא לבלה דונה בודרו, נכדתו של ראש המתנקשים. אחיה של בלה דונה דרש לקיים עמו דו-קרב מיד לאחר החתונה, במהלכו גמביט הרג אותו, וכעונש הוגלה מהעיר.[2]

טבח המוטאנטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אקס-מן: טבח המוטאנטים

גמביט נאלץ לנדוד ברחבי העולם ולהתפרנס מגנבות ופריצות. הוא החל להאבק בכוחותיו וראה בהם קללה, עד אשר בייאושו פנה למיסטר סיניסטר, מוטאנט מרושע המתמחה בגנטיקה. גמביט ביקש מסיניסטר לעזור לו לשלוט בכוחותיו וזה הסכים והחלישם, בתמורה למשימות אותן נאלץ גמביט לבצע. באחרונה שבהן התבקש גמביט להוביל חבורת מוטאנטים בשם המשוטטים בנבכי תעלות הביוב של ניו יורק. גמביט גילה לחרדתו כי חבורת המוטאנטים ביקשה להגיע למחבואם של חבורת מוטאנטים נוספת אותה ביקשה לחסל, הידועה בשם מורלוקים. גמביט לא הצליח לעצור את ההרג, אבל כן הצליח להציל ילדה אחת העונה לשם שרה - מוטאנטית צעירה שתיוודע בכינוי מארו. גמביט שמר בסוד על מעורבותו בתקרית מחבריו לקבוצת האקס-מן. לאחר מכן עזב את סיניסטר, והמשיך בנדודיו.[3]

אקס-מן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנדודיו ברחבי העולם, גמביט נתקל בסטורם הצעירה, שחיה ברחובות קהיר, ועזר לה להימלט מזעמו של מלך הצללים.[4] שניהם הצטרפו לשורות האקס-מן ועד מהרה הוא עזר להם להילחם בתושבי ג'נושה המוטאנטים[5] והחל רוכש את אמונם, פרט לוולברין, שלא סמך עליו. בינו לבין רוג החלה מערכת יחסים סבוכה - הוא מתענה בעקבות זכרונות העבר שלו והיא בעקבות אי-יכולתה לגעת מבלי לשאוב את כוחותיו ואת זכרונותיו. כאשר האקס-מן גילו על עברו של גמביט עם המורלוקים, נערך לו משפט באנטארקטיקה על ידי אריק לנשר (מגנטו בתחפושת). רוג נאלצה לספוג את זכרונותיו, מה שגילה את דבר מעורבותו בטבח המוטאנטים ולאחר המשפט האקס-מן החליטו להדיח את גמביט ולהשאירו באנטארקטיקה.

לאחר תקופה ארוכה רוג החליטה לחפש את גמביט אך ללא הצלחה. זמן קצר לאחר מכן האקס-מן נתקלו בו כאשר ניסה לגנוב את גביש הארגמן של סיטוראק, מקור כוחו של ג'אגרנוט. גמביט הסכים לחזור לאקס-מן בעיקר בשל כבודו העצמי ואהבתו לרוג.

אקסטרים אקס-מן: XSE[עריכת קוד מקור | עריכה]

גמביט התנדב להצטרף לצוות האקסטרים של סטורם בעקבות יומני של דסטיני, מוטאנטית יריבה בעלת יכולות חיזוי, אך רוג חששה פן תפגע בו בעזרת כוחותיה וסירבה לצרפו. גמביט פנה חזרה לגנבה. עד מהרה הוא הופלל על ידי איש העסקים סבסטיאן שו (מהחוג הפנימי של מועדון הלפייר) ברצח בוס העולם התחתון. בעזרתה של רוג וקבוצת אקסטרים אקס-מן, גמביט הוכיח את חפותו. הקבוצה התמודדה מול פלישה חוצנית, ובמהלכה אדם בשם ורגאס כמעט הצליח להרוג את גמביט כששיפד אותו ואת רוג ביחד על חרבו. שניהם שרדו את הפגיעה אך גמביט נותר במצב אנוש. רוג הצליחה לשכנע אותו שלא לוותר בעודו נד בין חיים ומוות. בעקבות הפגיעה שניהם איבדו את כוחותיהם באופן זמני והחליטו לפרוש מהקבוצה לטובת אהבתם.

הצטרפות מחודשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשגמביט ורוג חזרו, חברת מועדון הלפייר בשם טסה הצליחה להצית מחדש את הכוחות שלהם אך הם לא יכלו לשלוט בהם. כתוצאה מכך גמביט איבד את הראיה לאחר שקלף שהוא טען התפוצץ לו בפרצוף.[6] לבקשתה של רוג ועם תיסכולה לגבי מצבם, סייג' הצליחה להחזיר לגמביט את ראייתו. לאחר זמן מה שניהם ניסו לשקם את יחסיהם עם חזרתם לאחוזה, ואף עברו תרפיה טלפתית בעזרתה של אמה פרוסט. אמה החורגת של רוג, מיסטיק, לא הייתה מרוצה מיחסיהם וניסתה להתערב כאשר הסתננה לאחוזה ושינתה את צורתה לרוג עצמה, בניסיונה לשכנע את גמביט כי מוטב לו עמה, שכן היא "רוג ללא כוחות מוטאנטים".

פרשי אפוקליפס[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר אירועי "בית אם", שבעקבותם רוב המוטאנטים בעולם איבדו את כוחם, אפוקליפס ניצל את ההזדמנות כדי לקום שוב ואילץ מוטאנטים שונים להצטרף אליו כפרשי אפוקליפס שלו. בתור "מלחמה" הוא צירף את המוטאנט סופג הקרינה רדיואקטיבית גייזר, בתור "רעב" את המוטאנט קולט קרינת השמש סאנפייר, בתור "מגפה" את פולאריס השולטת במגנטיות ובתור "מוות" את גמביט, שהתנדב לשורותיו של אפוקליפס כדי לרגל אחריו לטובת האקס-מן. גמביט חשב כי יוכל להתנגד לכוחותיו של אפוקליפס, אך תהליך הפיכתו ל"מוות" גרם לאיבוד זהותו ושפיותו.

לאחר שהאקס-מן הביסו את אפוקליפס, סאנפייר עזב עם גמביט בניסיון לרפא את גופו ואת מוחו. שניהם נראו בפעם האחרונה בחברתו של לא אחר מאשר מיסטר סיניסטר.

המשוטטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעזרתו של מיסטר סיניסטר, גמביט חזר לקדמותו וכחלק מחברי המשוטטים.[7] במהלך משימה להשיג מידע אודות העתיד, הוא וסאנפייר גילו את קייבל ואילצו אותו להפעיל מנגנון השמדה עצמית שפוצץ את מפקדת האקס-מן על האי פרובידנס. המאורע השפיע במובן מסוים על אופיו של גמביט. מאוחר יותר, הוא השמיד את יומניה של דסטיני ומנע ממיסטר סיניסטר ומחבורת המשוטטים מלהשיגם.[8]

תסביך משיח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אקס-מן: תסביך משיח

בסיסו של מיסטר סיניסטר באנטארקטיקה הותקף בידי חבורת האקס-מן, אשר חיפשה אחר התינוקת הראשונה שנולדה עם הגן המוטאנטי לאחר אירועי "בית אם". גמביט עצמו מותקף על ידי וולברין, שמענה אותו ומאלץ אותו לגלות כי התינוקת נמצאת עם קייבל.[9] בישופ מוצא את התינוקת ומנסה להורגה, אך גמביט וחבורתו עוצרים בעדו. המשוטטים עוזבים עם התינוקת.[10]

האקס-מן מגלים את מקום מחבואם של גמביט וחבורת המשוטטים, אך למעשה גמביט איפשר להם לאתרו. במוסרו את התינוקת למיסטר סיניסטר, האחרון מתגלה כמיסטיק בתחפושת, לאחר שזו הרגה אותו בעזרת כוחותיה של רוג. גמביט חוטף את התינוקת ומחזיר אותה לצ'ארלס אקסבייר. התינוקת נוגעת ברוג ושואבת ממנה את כל כוחותיה, כולל את אישויותיה הרבות מלבד זו של מיסטיק. רוג מבקשת זמן לעצמה, ושגמביט לא יעקוב אחריה.[11]

אנו עומדים מופרדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גמביט מגלה כי גילדת המתנקשים של ניו אורלינס נשלחה על מנת להרוג את צ'ארלס אקסבייר. הוא מאתר את אקסבייר, מצילו ממוות והודף את תוקפיו. גמביט ואקסבייר עושים את דרכם למתקן מחקר גרעיני באלמוגורדו, ניו מקסיקו - המקום בו לכאורה מיסטר סיניסטר ערך את ניסוייו הגנטיים. גילדת המתנקשים תוקפת שוב, ואקסבייר נלקח למתקן המחקר.[12] גמביט מגלה כי זו שרצתה במותו היא חניכתו ואהובתו לשעבר של מיסטר סיניסטר. היא מתכננת להשתמש באקסבייר כדי להפעיל את מכונת הקרונוס של סיניסטר ולהחיות את כוחו בגופה. גמביט מביס את יתר חברי גילדת המתנקשים בעזרתו של סבסטיאן שו, ושניהם כורתים ברית זמנית מתוך צורך להשמיד את מכונת הקרונוס של סיניסטר. גמביט טוען את סבסטיאן שו באנרגיה קינטית, ובכך נותן לו מספיק כוח בשביל לפוצץ את המקום.

גמביט ואקסבייר מוצאים את רוג, ואקסבייר מגלה כי כוחותיה לא ממש התפתחו מעבר לשלב הראשוני, וכי זו הסיבה שהיא אינה יכולה לשלוט בהם. הוא נעזר בטלפתיה כדי לקרוע מעליה את החסימות הנפשיות ואת שליטתה של מיסטיק עליה, מה שעוזר לה להשתלט לראשונה על כוחותיה.[13]

כוחות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גמביט טוען את מוט המתכת שלו ואת הטפרים של וולברין באנרגיה קינטית, לאחר מכן הוא משתמש במוט הטעון כדי להקפיץ את וולברין שמשמיד את הסנטינל הראשי באמצעות הטפרים הטעונים באנרגיה. מתוך אקס-מן 97 פרק ראשון.

גמביט הוא מוטאנט עם היכולת לנצל את האנרגיה הפוטנציאלית האצורה בעצמים ולהפכה לאנרגיה קינטית, פעולה שמכונה "טעינת" העצם, אשר לרוב מובילה לפיצוצו. גמביט מעדיף לטעון עצמים קטנים, ובפרט את קלפי המשחק שנהפכו לסימן ההיכר שלו, שכן ככל שהעצם יותר גדול לוקח יותר זמן לטעון אותו, וכן שקל לו יותר ליידות עצמים קטנים. עצם עובדה זו היא גם המגבלה היחידה על יכולת הטעינה של גמביט. רוב הטעינה מתבצעת באמצעות מגע גופני. עוצמת הפיצוץ שיוצר העצם תלויה במסת העצם שהוא טוען, למשל: עוצמת הפיצוץ של קלפי המשחק שהוא מידה שקולה לזו של רימון יד. גמביט יכול להשתמש ביכולתו גם כדי להאיץ עצמים באמצעות הגברת האנרגיה הקינטית שלהם. כך למשל - הוא יכול לטעון את מוט בו שלו במספיק אנרגיה כדי לשטח בית.

יכולתו של גמביט לתעל אנרגיה מעניקה לו יכולות פיזיות על-אנושיות (קלות-תנועה, מהירות, רפלקסים, מהירות תגובה, זריזות, גמישות, קואורדינציה, איזון וחוסן). יכולות אלה מוסיפות חדות לאמנות הלחימה שפיתח ובה יש שימוש רב באקרובטיקה.

לגמביט גם יש את היכולת ליצור שדה הגנה על מוחו המגן עליו מפני איתור וחדירה של טלפתים.

בנוסף, לגמביט יש קסם כריזמטי היפנוטי, המאפשר לו להשפיע בעדינות על יצורים תבוניים, ולגרום להם להאמין לדבריו ולהקשיב לעצותיו. קסם זה נחשב לחזק כל כך, שגמביט יכול להקסים גם את מלך הצללים.[14] עם זאת, הקסם לא עובד על אלה שמודעים ליכולת זו של גמביט.[15]

במהלך קרב, גמביט לובש שריון גוף קל ומשתמש במוט לחימה טלסקופי ממתכת. גמביט מאומן היטב באמנויות לחימה, בפרט בקיקבוקס צרפתי או סבאט ואמנות הבוג'וטסו ללחימה עם מוט. הוא לוחם מיומן בקרב פנים אל פנים המשתמש בטכניקות לחימה מהרחוב ואקרובטיקה. גמביט הוא מיידה קלפים מוכשר, שבאמצעות האנרגיה הקינטית שהוא מקנה לקלפים הוא יכול ליידות לטווח רחוק ובדיוק רב. גמביט מצטיין בכל מיומנויות הגנבה, שכן הוא אומץ וגודל על ידי גילדת הגנבים.

אחרי שאפוקליפס השתמש ב"טכנולוגיה השמיימית" כדי להפוך את גמביט לאחד מארבעת פרשיו, "מוות", גמביט מקבל את היכולת להפוך חומרים וגזים לרעילים ואת היכולת לגרום מחלות ומגיפות.[16] נראה כי טכנולוגיה זו לא עזבה את גופו לחלוטין שכן בזמן התקפה טלפתית עליו, הוא נהפך שוב למוות והרג את התוקף. אחרי כן גופו של גמביט חזר לצורתו הרגילה, ומכך עולה שגמביט יכול להחליף בין אישיותו הרגילה לאישיותו של מוות.[17][18]

הפוטנציאל המלא של כוחותיו של גמביט הוא עצום, וניתן לו באופן זמני כאשר נלחם בבן החדש (New Son), גרסת מציאות חלופית של עצמו. בכוחות מלאים, גמביט יכול לשלוט בכל ההיבטים של האנרגיה עד לרמה המולקולרית, דבר המאפשר לו לתמרן את פוטנציאל האנרגיה הביו-קינטית שלו כדי לשרוף לאפר, לגרום חוסר נוחות מולקולרי, ליצור פיצוצים מתוזמנים (ולשלוט בשחרור האנרגיה), לירות מטחי אנרגיה, להתגבר על כוח הכובד, לרפא פצעים, לטעון עצמים באמצעות ראייה וללא מגע, ובאופן מעשי להתקיים כיישות אנרגטית. היה לו את הכוח לשתק יצורים אחרים או למנוע מהם לעצור. הוא יכול היה לדמות סוגי אנרגיה אחרים באמצעות תמרון האנרגיה הקינטית, כגון קרינה תת-אדומה וקרינת מיקרוגל, על ידי הגברת התנודות המולקולריות, הן לחימום והן לקירור. הוא יכול היה אף להשתמש בכוחותיו כדי לנסוע בזמן ולהפוך את עצמו לאנרגיה חיה שהצטרפה לזרם הקינטי. גמביט יכול לרפא את עצמו על ידי הגברת פעילותו התאית. למרות כל יכולות אלה, הוא לא מצליח לשמרן ומאבד אותן אחרי שנלחם בבן החדש, ובכך חזר ליכולותיו הרגילות.

גמביט יודע לדבר במספר שפות באופן שוטף, בעיקר באנגלית וצרפתית בניב קייג'ון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גמביט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Top 100 Comic Book Heroes: #65 - Gambit
  2. ^ X-Men Origins: Gambit #1, August 2009
  3. ^ Uncanny X-Men #350, December 1997
  4. ^ Uncanny X-Men #266, August 1990
  5. ^ Uncanny X-Men #270-272, November 1991-January 1992
  6. ^ New X-Men (X-Men Vol.2) #158, August 2004
  7. ^ X-Men Vol.2 #200, August 2007
  8. ^ X-Men Vol.2 #202, October 2007
  9. ^ X-Men Vol.2 #205, January 2008
  10. ^ Uncanny X-Men #494, March 2008
  11. ^ New X-Men Vol.2 #46, March 2008
  12. ^ X-Men Legacy #212, July 2008
  13. ^ X-Men Legacy #224, July 2009
  14. ^ Uncanny X-Men #266
  15. ^ Rogue Vol.3 #4
  16. ^ X-Men vol. 2 #185
  17. ^ X-Men: Legacy Annual #1
  18. ^ X-Men: Legacy #229