גמר מונדיאל 1970

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר מונדיאל 1970
אצטדיון האצטקה בו נערך משחק הגמר
אצטדיון האצטקה בו נערך משחק הגמר
אירוע מונדיאל 1970
תאריך 21 ביוני 1970
מיקום אצטדיון האצטקה, מקסיקו סיטי, מקסיקו
שיפוט רודי גלוקנר (גרמניה המזרחית)
צופים 107,412
FIFA.com

גמר מונדיאל 1970 התקיים באצטדיון האצטקה במקסיקו סיטי, מקסיקו ב-21 ביוני 1970, ובו נקבע שאלופת העולם לשנת 1970 היא נבחרת ברזיל, שניצחה את נבחרת איטליה בתוצאה 1-4. לראשונה בטורניר, נפגשו שתי זוכות עבר במשחק הגמר. הייתה זו הזכייה השלישית של ברזיל בתולדותיה בגביע העולם, בכך השלימה זכיות בשלושה מארבעת הטורנירים האחרונים, והופעה בארבעה מתוך ששת משחקי הגמר האחרונים.

ברזיל הובילה ראשונה במשחק משער של פלה, אך עוד בתוך המחצית הראשונה איטליה השוותה את התוצאה משער של רוברטו בונינסנייה. במחצית השנייה כבשו ז'רסון, ז'אירזיניו וקרלוס אלברטו, כדי להשלים ניצחון 1-4 וזכייה בטורניר.

לברזיל הייתה זו הופעה רביעית בגמר המונדיאל (משחקה מול אורוגוואי במונדיאל 1950 נחשב בעיני רבים למשחק הגמר של הטורניר, על אף שלא נערך בו משחק גמר רשמי). ברזיל השיגה ניצחון בשני משחקי הגמר הרשמיים בהם השתתפה, גמר מונדיאל 1958 מול שוודיה וגמר מונדיאל 1962 מול צ'כוסלובקיה. עבור איטליה הייתה זו הופעה שלישית בגמר מונדיאל, לאחר שניצחה שני משחקי הגמר הקודמים שלה, גמר מונדיאל 1934 מול צ'כוסלובקיה וגמר מונדיאל 1938 מול הונגריה. ברזיל עקפה את איטליה ואת אורוגוואי בטבלת הזכיות, והפכה לשיאנית הזכיות במונדיאל באותו הזמן.

לאחר הזכייה של ברזיל, הוענק לה גביע ז'יל רימה בפעם האחרונה ולצמיתות, לכבוד זכייתה השלישית. החל ממונדיאל 1974, חולק הגביע החדש של פיפ"א.

מאמן נבחרת ברזיל, מריו זגאלו, היה לראשון בהיסטוריה שזוכה בתואר כשחקן (1958, 1962) וכמאמן, ופלה היה לראשון, ועד כה ליחיד בהיסטוריה, שזוכה בתואר שלוש פעמים כשחקן.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפגשים קודמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק זה היה המשחק השני בין הנבחרות בתולדות המונדיאל. קדם לו מפגש חצי הגמר של מונדיאל 1938, בו איטליה ניצחה בתוצאה 2-1 והעפילה לגמר, בדרך לזכייה בטורניר[1].

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלב הראשון של הטורניר חולקו 16 הנבחרות המשתתפות לארבעה בתים, כששתי הראשונות מעפילות לשלב רבע הגמר. החל משלב זה התקדמו הנבחרות בשיטת נוקאאוט במשחק אחד.

ברזיל שלב איטליה
יריבה תוצאה שלב הבתים יריבה תוצאה
נבחרת צ'כוסלובקיה בכדורגל צ'כוסלובקיה 1 - 4 משחק ראשון נבחרת שוודיה בכדורגל שוודיה 0 - 1
נבחרת אנגליה בכדורגל אנגליה 0 - 1 משחק שני נבחרת אורוגוואי בכדורגל אורוגוואי 0 - 0
נבחרת רומניה בכדורגל רומניה 2 - 3 משחק שלישי נבחרת ישראל בכדורגל ישראל 0 - 0
טבלת בית ג'
נבחרת נקודות משחקים ניצחונות תיקו הפסדים שערים
זכות חובה הפרש
ברזילברזיל ברזיל 6 3 3 0 0 8 3 5
אנגליהאנגליה אנגליה 4 3 2 0 1 2 1 1
רומניהרומניה רומניה 2 3 1 0 2 4 5 -1
צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה 0 3 0 0 3 2 7 -5
טבלאות סופיות טבלת בית ב'
נבחרת נקודות משחקים ניצחונות תיקו הפסדים שערים
זכות חובה הפרש
איטליהאיטליה איטליה 4 3 1 2 0 1 0 1
אורוגוואיאורוגוואי אורוגוואי 3 3 1 1 1 2 1 1
שוודיהשוודיה שוודיה 3 3 1 1 1 2 2 0
ישראלישראל ישראל 2 3 0 2 1 1 3 -2
יריבה תוצאה שלבי הנוקאאוט יריבה תוצאה
נבחרת פרו בכדורגל פרו 2 - 4 רבע הגמר נבחרת מקסיקו בכדורגל מקסיקו 1 - 4
נבחרת אורוגוואי בכדורגל אורוגוואי 1 - 3 חצי הגמר נבחרת גרמניה המערבית בכדורגל גרמניה המערבית 3 - 4 (ה)
שלט להנצחת "משחק המאה", כינויו של מפגש חצי הגמר בין איטליה לגרמניה המערבית במונדיאל 1970

נבחרת ברזיל הוגרלה בשלב הבתים לבית ג', ואיתה הוגרלו אלופת העולם המכהנת אנגליה, רומניה, וצ'כוסלובקיה. ברזיל הרשימה התקפית כשהשיגה מאזן מושלם בבית, עם רביעייה במשחק הפתיחה מול צ'כוסלובקיה, וניצחון יוקרתי על אלופת העולם אנגליה. ברזיל כבשה בסך הכל שמונה שערים בשלב הבתים, ז'אירזיניו סיים את השלב עם ארבעה שערים, ופלה כבש שלושה. ברזיל הגיעה לרבע הגמר שם פגשה את פרו. כבר לאחר רבע שעה ברזיל צעדה ביתרון 2-0, בדרך לניצחון 4-2 והעפלה לחצי הגמר. בשלב זה פגשה ברזיל את אורוגוואי, שהובילה עליה 1-0. דקה אחת לסיום המחצית ברזיל השיגה את השוויון, ובמחצית השנייה כבשה פעמיים נוספות, בדרך לניצחון 3-1 והעפלה לגמר המונדיאל; שבו זכתה עם מאזן מושלם של 6 ניצחונות בתום 90 הדקות.

נבחרת איטליה הוגרלה בשלב הבתים לבית ב', לצד נבחרות שוודיה, ישראל ואורוגוואי. במשחקה הראשון בטורניר כבשה איטליה כבר בדקה ה-10, בדרך לניצחון 1-0 על שוודיה. שער זה היה היחיד במשחקיה של איטליה בשלב הבתים, כשאת משחקיה מול אורוגוואי וישראל היא סיימה בשוויון 0-0, ועלתה לשלב הבא מהמקום הראשון בבית, עם מאזן עגום של ניצחון אחד ושער זכות אחד, למול מאזן הגנתי מצוין של אפס ספיגות בשלב הבתים. ברבע הגמר פגשה איטליה את המארחת מקסיקו, שלעיני הקהל הביתי עלתה ליתרון בדקה ה-13. רק אז חזרה איטליה לכבוש לראשונה מאז משחק הפתיחה, היא נהנתה משער עצמי בדקה ה-25 כדי להשוות, ובמחצית השנייה כבשה שלוש פעמים נוספות בדרך לניצחון 4-1. ב-17 ביוני פגשה איטליה את גרמניה המערבית באצטדיון האצטקה, שאירח גם את הגמר, למפגש חצי גמר שזכה לכינוי "משחק המאה" (בספרדית: Partido del Siglo). בפעם היחידה בתולדות המונדיאלים, נכבשו חמישה שערים בהארכה. רוברטו בונינסנייה העלה את איטליה ליתרון ראשון בדקה השמינית של המשחק, אך גרמניה הצליחה להשוות משער של פרנץ בקנבאואר בדקה האחרונה. בהארכה, גרד מילר השלים מהפך בדקה ה-94. ארבע דקות אחר כך איטליה השוויתה ל-2-2 משער של טרצ'יזיו בורניץ', ובדקה ה-104 לואיג'י ריבה החזיר את היתרון לאיטליה. מילר עוד השווה פעם נוספת, בדקה ה-110, אך דקה אחר כך ג'אני ריברה כבש את שער הניצחון, 4-3 לאיטליה במשחק שהונצח לאחר מכן בלוח על קירות האצטדיון, והקנה לה את הזכות להשתתף בגמר המונדיאל.

שופט המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

רודי גלוקנר מגרמניה המזרחית נבחר לשופט המשחק. עוזרי השופט, רודולף שרר משווייץ ואנחל רוברטו קרזה הארגנטינאי, נבחרו לשמש כקוונים במשחק.

גלוקנר היה לשופט הגרמני הראשון, והיחיד עד כה, בהיסטוריה של גמר המונדיאל. הוא נבחר לאחר שבברזיל הסכימו לכל שופט אירופאי בכיר, בעוד באיטליה התנגדו לשופט דרום אמריקאי במשחק.

במהלך הטורניר גלוקנר שפט במשחק נוסף, בשלב הבתים בין אורוגוואי ואיטליה (0-0).

עוזרי השופט שימשו גם הם כשופטים ראשיים במהלך הטורניר. שרר שפט בניצחונה של ברית המועצות 4-1 על בלגיה בשלב הבתים, ובניצחונה של איטליה 4-1 על מקסיקו ברבע הגמר. קרזה שפט בניצחונה של מקסיקו על בלגיה 1-0 בשלב הבתים, ובניצחונה של גרמניה המערבית על אנגליה 3-2 בהארכה בשלב רבע הגמר.

מהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברזיל עלתה ליתרון ראשון כבר בדקה ה-18. הוצאת חוץ מאגף שמאל של טוסטאו הגיעה לריבלינו, שהמשיך את הכדור הקופץ מהאוויר אל תוך הרחבה. פלה נגח לפינת השער וקבע 1-0, בשער ה-100 של ברזיל בתולדות המונדיאלים. בדקה ה-37, כדור שהורחק מתוך הרחבה האיטלקית הגיעה לחוליית ההגנה הברזילאית. לאחר התמסרויות בחצי המגרש שלה, ניסה קלודואלדו למסור כדור קופץ בעקבו. רוברטו בונינסנייה הגיע במהירות וחטף את הכדור, עבר שלושה שחקנים וביניהם פליקס, שוער ברזיל, כדי לגלגל מ-16 מטר אל הרשת החשופה, ולקבוע את תוצאת המחצית, 1-1.

במחצית השנייה איטליה, שהגיעה עייפה לאחר המשחק הדרמטי בחצי הגמר מול גרמניה המערבית, לא הצליחה להתמודד עם המשחק הברזילאי הסוחף. בדקה ה-66, ברזיל חזרה להוביל. ז'רסון השתלט על הכדור 18 מטר משערה של איטליה, ובעט כדור חזק ברגל שמאל בחצי גובה לפינת השער של אנריקו אלברטוסי. חמש דקות אחר כך ברזיל כבשה את שערה השלישי. ז'רסון הגביה כדור ממחצית המגרש אל תוך הרחבה. פלה הוריד את הכדור בראשו למרכז הרחבה, לשם הגיע ז'אירזיניו, שקבע מקרוב 3-1. ז'אירזיניו השלים שער בכל אחד ממשחקיה של ברזיל במונדיאל, שבעה שערים בסך הכל, מה שמיקם אותו שני בטבלת הכובשים של הטורניר. בדקה ה-86 נכבש שער שנחשב לאחד היפים בתולדות גביע העולם. שמונה שחקני שדה ברזילאים נגעו בכדור במהלך, שהסתיים במסירה של ז'אירזיניו לפלה, שהיה עם גבו אל השער. פלה מסר את הכדור לאגף הימני, לשם הגיע קפטן ברזיל קרלוס אלברטו, שבעט כדור שטוח ועוצמתי מתוך הרחבה בנגיעה אחת לפינה הרחוקה. שערו של קרלוס אלברטו קבע את תוצאת המשחק, 4-1 לברזיל, אלופת העולם בפעם השלישית.


21 ביוני 1970 נבחרת ברזיל בכדורגל ברזיל 4–1 נבחרת איטליה בכדורגל איטליה אצטדיון האצטקה, מקסיקו סיטי
צופים: 107,412
שיפוט: גרמניה המזרחיתגרמניה המזרחית רודי גלוקנר
פלה הובקע שער בדקה ה- 18' 18'
ז'רסון הובקע שער בדקה ה- 66' 66'
ז'אירזיניו הובקע שער בדקה ה- 71' 71'
קרלוס אלברטו הובקע שער בדקה ה- 86' 86'
בונינסניה הובקע שער בדקה ה- 37' 37'
ברזיל
איטליה
ברזיל:
שוער 1 פליקס
מגן ימני 4 קרלוס אלברטו (קפטן) הובקע שער בדקה ה- 86' 86'
בלם 2 בריטו
בלם 3 פיאזה
מגן שמאלי 16 אבראלדו
קשר ימני 7 ז'אירזיניו הובקע שער בדקה ה- 71' 71'
קשר מרכזי 5 קלודואלדו
קשר מרכזי 8 ז'רסון הובקע שער בדקה ה- 66' 66'
קשר שמאלי 11 ריבלינו כרטיס צהוב
חלוץ מרכזי 9 טוסטאו
חלוץ מרכזי 10 פלה
מאמן:
ברזילברזיל מריו זגאלו
איטליה:
שוער 1 אנריקו אלברטוסי
מגן ימני 2 טרצ'יזיו בורניץ' כרטיס צהוב
בלם 5 פיירלואיג'י סרה
בלם 8 רוברטו רוסאטו
מגן שמאלי 3 ג'אצ'ינטו פאקטי (קפטן)
קשר אחורי 10 מריו ברטיני הוחלף בדקה ה-75 75'
קשר מרכזי 13 אנג'לו דומנגיני
קשר מרכזי 16 ג'אנקרלו דה סיסטי
קשר התקפי 15 סנדרו מאצולה
חלוץ מרכזי 11 לואיג'י ריבה
חלוץ מרכזי 20 רוברטו בונינסנייה הובקע שער בדקה ה- 37' 37' הוחלף בדקה ה-84 84'
מחליפים:
18 אנטוניו ג'וליאנו נכנס כמחליף בדקה ה-75 75'
14 ג'אני ריברה נכנס כמחליף בדקה ה-84 84'
מאמן:
איטליהאיטליה פרוצ'ו ולקארג'י

שופט: גרמניה המזרחיתגרמניה המזרחית רודי גלוקנר
קוונים: שווייץשווייץ רודולף שרר, ארגנטינהארגנטינה אנחל נורברטו קרזה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]