גנוב על הירח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גנוב על הירח
Despicable Me
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
בימוי פייר קופין
כריס רנו
הופק בידי כריס מלדאנרי, ג'נט הילי עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט קינקו פאול וקן דאוריו
עריכה גרגורי פירלר
פאם זיאגנהאן
מדבבים סטיב קארל, ג'ייסון סיגל, ראסל בראנד, ג'ולי אנדרוז
מדבבים בעברית אוהד שחר, עידן אלתרמן
מוזיקה הנס צימר
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה Illumination Entertainment
חברה מפיצה סרטי יוניברסל
שיטת הפצה הפצה לאולמות הקולנוע עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 9 ביולי 2010
ישראלישראל 5 באוגוסט 2010
משך הקרנה 95 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה קומדיה
אנימציה
תקציב $69,000,000
הכנסות $543,113,985
הכנסות באתר מוג'ו despicableme
סרט הבא גנוב על המיניונים (2013)
despicable.me
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גנוב על הירחאנגלית: Despicable Me, בתרגום חופשי לעברית: "נבזה שכמותי") הוא סרט קומדיה אמריקאי בהנפשה ממוחשבת של אולפני אילומינשיין מ-2010. הסרט בוים על ידי פייר קופין וכריס רנואד, והתסריט נכתב על ידי סינסו פאול וקן דריו על פי סיפור מקורי מאת סרחיו פבלוס. בסרט מדבבים סטיב קארל, ג'ייסון סגל, ראסל בראנד, מירנדה קוסגרוב, קריסטן ויג, ויל ארנט וג'ולי אנדרוז. עלילת הסרט עוקבת אחר גרו, נבל-על שמאמץ שלוש ילדות יתומות במטרה לנצל אותן לביצוע מזימה מרושעת, אבל המזימה משתבשת כשגרו נקשר רגשית בטעות לילדות.

"גנוב על הירח" זכה להצלחה מסחרית וביקורתית. רף ההכנסות של הסרט עומד על $543,113,985[1] ובכך דורג כסרט התשיעי ברווחיותו של שנת 2010.[2] הסרט זכה לביקורות חיוביות רבות, ואף הועמד לפרס אנני לסרט הטוב ביותר.[3] לאור הצלחתו נוצרו לסרט מספר סרטי המשך, כשהראשון שבהם הוא "גנוב על המיניונים", וגם סדרת סרטי ספין אוף, כשהראשון שבהם הוא "המיניונים".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרו, נבל-על ותיק ומצליח, גר בפרוור שקט עם כלבו, המדען המטורף דוקטור נפאריו וצבא המשרתים שלו, המכונים מיניונים. יום אחד מתגלה שהפירמידה הגדולה של גיזה נגנבה על ידי נבל צעיר בשם וקטור. גרו מקנא בהצלחתו של וקטור ומחליט לרקום תוכנית זדונית של גנבת הירח. דוקטור נפאריו מזהיר את גרו מפני העלויות הכלכליות הגבוהות של תוכנית כזו, וגרו נאלץ לבקש הלוואה מהבנק. מנהל הבנק, מר פרקינס, מסרב לתת לגרו הלוואה עד שהוא יגנוב מכשיר-כיווץ איתו יוכל לכוות את הירח לגודל קטן וניתן לגניבה. גרו והמיניונים מצליחים לגנוב את רובה הכיווץ ממעבדה סודית, אבל וקטור מתעמת איתם שם ונמלט עם המכשיר.

אחרי שלל נסיונות כושלים לפרוץ למבצרו של וקטור, גרו מגלה שהיחידים שמורשים להיכנס הן שלוש ילדות יתומות–מרגו, אדית ואגנס–שמוכרות לוקטור עוגיות מדי שבוע כדי להתרים כסף לבית היתומים שלהן. גרו מתחזה לרופא שיניים ומאמץ את הילדות כדי לחדור באמצעותן למבצר. אחרי שמכשיר הכיווץ חוזר לידיו, גרו מתכונן לנטוש את הילדות בפארק שעשועים, אבל אחרי שהן מכריחות אותו לעלות איתן על המתקנים בפארק הוא נקשר אליהן ומחליט לשמור אותן לעת עתה.

גרו מציג למר פרקינס את מכשיר הכיווץ, אבל זה מחליט לפתע לבטל את מימון המזימה. גרו האומלל מספר למיניונים את החדשות הרעות, אבל אחרי שאגנס נותנת לגרו את קופת החיסכון שלה המיניונים מחליטים לתרום לתוכנית מחסכונותיהם האישיים, וביחד הם מצליחים לממן את המזימה. בינתיים, מר פרקינס גוער בוקטור, שמתגלה שהוא למעשה בנו, ודורש ממנו לנצח את גרו בכל מחיר.

דוקטור נפאריו מחשב את היום שבו הירח יהיה במיקום המדוייק שדרוש לביצוע התוכנית, אבל מדובר באותו יום שבו מתוכנן רסיטל הבלט של הבנות, מה שמכניס את גרו להתלבטות. נפאריו סבור שהבנות מסיחות את דעתו של גרו, והוא מוסר אותן חזרה לבית היתומים. גרו טס לירח, מכווץ אותו וגונב אותו בהצלחה. הוא ממהר משם לרסיטל, שם הוא מוצא פתק מוקטור שמוסר לו שהוא חטף את הבנות.

וקטור דורש את הירח ככופר תמורת הבנות, אבל אחרי שגרו מוסר את הירח וקטור מסרב לשחרר אותן. גרו הזועם מסתער על המבצר וחודר לתוכו, ווקטור המפוחד ממריא עם הבנות והירח במטוס המילוט שלו. בעוד גרו נאחז במטוס מבחוץ, הירח מתחיל לגדול ולטלטל את המטוס. גרו מציל את הבנות ונמלט בעוד הירח גדל חזרה לגודלו הטבעי וחוזר למסלולו בעוד וקטור נמצא עליו. בביתם, גרו נותן לבנות לשחזר את הרסיטל שהשתבש, אך עם התערבותם של המיניונים הרסיטל הופך למסיבת ריקודים פרועה.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדבבים בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות והכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה בעיקר לביקורות חיוביות. לפי האתר "Rotten Tomatoes", כ-82% ממבקרי הקולנוע בארצות הברית נתנו לסרט ציון חיובי בהתבסס על 179 ביקורות. יתר על כן, בסוף השבוע הראשון לצאתו של הסרט הוא הכניס כ-56.3 מיליון דולר, מה שמיקם אותו כסרט המכניס ביותר בשבוע זה. ובתוך כחודש הסרט הכניס למעלה מ-200 מיליון דולר. בסך הכול הסרט הכניס כ-251 מיליון דולר בארצות הברית וכ-544 מיליון דולר ברחבי העולם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גנוב על הירח בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]