גרוויטי פולס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרויטי פולס
Gravity Falls
סוגה קומדיה, הרפתקאות, פנטזיה, אנימציה, מתח, מסתורין, על-טבעי
יוצרים אלכס הירש עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים אלכס הירש, מייקל ריאנדה, טים מקיאון, אורי וולינגטן, זאך פאז
בימוי ג'ון אאושימה, אהרון ספרינגר, ג'ו פיט, רוב רנזטי, מאט בראלי, סטפן סנדובל, סוניל הול
מדבבים ג'ייסון ריטר
קריסטן שאל
אלכס הירש
לינדה קרדליני
מדבבים בעברית דניאל מגון
שרון שחל
אמנון וולף
ערן מור
עדן גמליאלי יאל
פסקול בראד בריק
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית (דובב לשפות נוספות, ביניהן עברית, רוסית וגרמנית)
מספר עונות 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 41
הפקה
מפיק טוביאס קונן טרוסט
בריאן דואל
סוזנה אולסון
רוב רנזטי
מפיקים בפועל אלכס הירש
חברת הפקה Disney Television Animation
מוזיקה Brad Joseph Breeck עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 22 דקות
(למעט פרקים מיוחדים, כגון: פרק 12 בעונה 2 (30 דקות) ופרק 20 בעונה 2 (פרק כפול, 40 דקות)
שידור
רשת שידור ערוץ דיסני
דיסני XD
דיסני+
רשת שידור בישראל ערוץ דיסני ישראל
דיסני+
פורמט (תמונה) 1080p HDTV
פורמט (קול) דולבי דיגיטל 5.1
תקופת שידור מקורית 15 ביוני 201215 בפברואר 2016
תקופת שידור בישראל 1 בנובמבר 201231 באוגוסט 2016
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרויטי פולסאנגלית: Gravity Falls) היא סדרת טלוויזיה מונפשת מסוגת הרפתקה, מסתורין וקומדיה ששודרה במקור בערוץ דיסני ובדיסני XD מ-2012 עד 2016. עלילת הסדרה עוקבת אחרי דיפר ומייבל פיינס, תאומים בני 12 שנשלחים על ידי הוריהם לבלות את החופש הגדול אצל דודם, סטן, שמנהל מלכודת תיירים בעיירה הבדיונית גרוויטי פולס שבאורגון. במהלך הקיץ דיפר ומייבל נתקלים במגוון תופעות על-טבעיות המתרחשות בעיירה. הסדרה זכתה לביקורות חיוביות רבות ולמדרוג גבוה והשפיעה רבות על סדרות הנפשה שנוצרו אחריה. ב-2013 דורגה גרוויטי פולס על ידי מגזין TV Guide כאחת מ-60 סדרות ההנפשה הגדולות ביותר בכל הזמנים[1].

עונה השנייה בערוץ דיסני מה-25 ביוני 2012, ועד ה-2 באוגוסט 2013. בערוץ דיסני ישראל, עונה זו שודרה מ-1 בנובמבר 2012 עד ל-14 במרץ 2014[2].

עונה השנייה שודרה בערוץ דיסני XD מה-4 באוגוסט 2014 ופרק הסיום ב-19 בפברואר 2016. במקביל שודרה בערוץ דיסני, שני הפרקים הראשונים שודרו קודם בערוץ דיסני, הפרק הראשון ב-1 באוגוסט 2014. בערוץ דיסני הפרק האחרון שודר ב-19 בפברואר 2016. בערוץ דיסני ישראל, העונה שודרה מדצמבר 2014[3]. בישראל פרק סיום העונה שודר בערוץ דיסני ישראל ב-31 באוגוסט 2016.

לאחר סיומה יצאו חמישה ספרים בעקבותיה: "גרוויטי פולס: יומן 3" המהווה את היומן שבסדרה (יצא בשני ספרים, חלק א' וחלק ב'), "המדריך של דיפר ומייבל למסתורין ולכיף", "גרוויטי פולס קללת אוצר שודדי הזמן", "גרוויטי פולס האגדות האבודות". חמשת הספרים תורגמו לעברית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגלגל של ביל. התמונה הופיעה לפריים בודד בשיר הפתיחה של כל פרק ובמספר מקומות במהלך הסדרה, אם כי חשיבותו מתגלה רק בפרק האחרון.

הסדרה עוקבת אחר תאומים בני 12, דיפר פיינס ומייבל פיינס. הם נשלחים על ידי הוריהם לחופשת קיץ ב"בקתת המסתורין". מלכודת התיירים של דוד שלהם, סטאן פיינס, הנמצאת בעיירה נידחת בשם גרוויטי פולס. בתחילת הסדרה דיפר מוצא ביער יומן מסתורי עם המספר 3 עליו ובו רישומים בנוגע למפלצות ויצורים שונים הנמצאים בעיירה. במהלך החופשה התאומים נקלעים להרפתקאות מסעירות הכוללות מפלצות ותופעות על-טבעיות. לרוב הרפתקאותיהם נלווים אליהם: דודם סטאן, וונדי (עובדת בת 15 בבקתת המסתורין שדיפר מאוהב בה) וסוס (עובד נוסף וגדול גוף, שעובד בבקתה מאז היה בן 12). בעונה הראשונה הם יוצאים להרפתקאות, בערך אחת לפרק. בפרק 19 גדעון פיצקי, האויב של סטאן שהיומן השני בבעלותו, מזמן שד משולש בשם ביל צופן (באנגלית: Bill Cipher) כדי שייכנס למוחו של סטאן. מייבל, דיפר וסוס נכנסים גם הם למוח של סטאן ומביסים את ביל שמבטיח שיחזור. בסוף פרק 20 סטאן לוקח לגדעון את היומן השני ולוקח לדיפר את היומן השלישי. בסצנה האחרונה של הפרק, וגם של העונה, מתברר שהיומן הראשון היה אצל סטאן. הוא רצה את כל היומנים כדי לתקן ולהפעיל מחדש מכונה במעבדה מסתורית, הנמצאת מאחורי מכונת החטיפים.

העונה השנייה עוסקת בהתבגרותם של דיפר ומייבל ובחיפושם אחר מחבר היומנים.

בפרק 11 של עונה 2 סטאן מסיים את תיקון המכונה המסתורית ומתחילה ספירה לאחור בסופה המכונה תפעל. הממשלה מגלה את הדברים הלא חוקיים שסטאן עשה כדי לבנות את המכונה ועוצרת את סטאן. סטאן בורח ומגיע אל בקתת המסתורין שם נמצאים דיפר, מייבל וסוס. כשהמכונה מופעלת יוצא מתוכה אחיו של סטאן, פורד, שהוא מחבר היומנים. במשך שנים חקר את גרוויטי פולס ובנה מכונת מעבר בין ממדים (אותה מכונה שסטאן שחזר). הוא נתקע בין ממדים אחרי ריב עם סטאן, שאחרי 30 שנה הצליח להחזירו.

מפרק 12 פורד התווסף לסדרה ויצא עם הדמויות הראשיות להרפתקאות. הוא גילה שהפעלת מכונת המעבר בין ממדים פתחה סדק ביקום שמאפשר לביל להשתחרר מממד הסיוטים בו גר ולהשתלט על היקום. פורד חוסם את הסדק. בפרק 17 בעונה 2 מייבל מוסרת לביל, שהתחזה לבלנדין, את הסדק. אחרי שביל משחרר את הסדק מתחיל פרק בן שלושה חלקים בשם המוזרמגדון. בראשון ביל מקבל צורה אמיתית וחזקה במיוחד ומביא את חבריו המפלצות אל גרוויטי פולס ומביא עליה אבדון. הוא כולא את מייבל בבועה. במהלך הפרק הופך ביל את רוב תושבי גרוויטי פולס לאבן ואת פורד לפסל מזהב. הוא מסדר את התושבים שהפך לאבן לצורת כיסא ענקי. דיפר מוצא את וונדי וסוס והם הולכים לשחרר את מייבל. בכל החלק השני דיפר, וונדי וסוס נמצאים בבועה של מייבל. הבועה צבעונית ושמחה מאוד, ורק אחרי שכנועים מייבל מסכימה לצאת ממנה. בחלק השלישי הם מגלים שסטאן והרבה דמויות מפרקים קודמים מסתתרים בבקתת המסתורין שהוטל עליה כישוף שמונע ממוזרויות להיכנס. הם יוצרים מהבקתה רובוט ענקי המחסל את חבריו של ביל. במקביל ביל מגלה שהוא וחבריו לא יכולים לעזוב את גרוויטי פולס בגלל חוק משיכת המוזרויות. הוא משחרר את פורד כדי שינטרל בשבילו את חוק משיכת המוזרויות אך פורד מסרב. אחרי שהחבורה של סטאן מחסלת את חבריו של ביל הם משחררים את האנשים שהפכו לאבן. ביל תופס אותם, הופך אותם לדגלים וכולא את סטאן, פורד, דיפר ומייבל. פורד מחליט לתת לביל להיכנס לו למוח ולקחת את הנוסחה המנטרלת את חוק משיכת המוזרויות, אבל אז מתברר שסטאן ופורד החליפו בגדים ושביל נכנס למוח של סטאן. פורד מוחק לסטאן את כל הזיכרונות ובכך גם מוחק את ביל. דיפר ומייבל, לא מקבלים את מחיקת הזיכרונות של סטאן, מנסים להזכיר לו הכל וגם מצליחים. לסיום הם נפרדים מחבריהם וחוזרים לביתם בקליפורניה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מייסון "דיפר" פיינס (עונות 1–2) - בן 12, אחיה התאום של מייבל, מתארח בגרוויטי פולס במהלך הקיץ. מאופיין בסקרנות רבה, בביישנות, בנחישות ובחוכמה, ובעונה 2 מפגין אומץ רב בשמירת משפחתו. בפרק הראשון דיפר מוצא יומן ביערות ועליו הספרה 3 בתוך כף יד בעלת שש אצבעות. היומן מכיל את הסודות של גרוויטי פולס ובכללם תיאורים של מגוון רחב של יצורים ומפלצות השוכנים בצללים, חפצי קסם ומגוון משפטי זימון רוחות זומבים ועוד. דיפר חוקר אותם באובססיביות ומגלה שמחבר היומן הוא דוד שלו (אחיו של סטאנלי) ומגיב לזה בשמחה מוגזמת. הוא מאוהב בוונדי אך היא מסבירה לו שזה לא אפשרי בגלל הפרשי הגיל ביניהם, ובהדרגה הוא מקבל את זה. הוא חבר טוב מאוד של סוס. בגלל האשוח המצויר על הכובע שלו סמלו של דיפר בגלגל של ביל הוא עץ אשוח. בפרק האחרון בסדרה חוגג את יום הולדתו ה-13.
  • מייבל פיינס (עונות 1–2) - בת 12, אחותו התאומה של דיפר. מתארחת בגרוויטי פולס במהלך הקיץ. מתוארת כילדה ילדותית ותמימה יחסית לגילה, לעיתים הודות לילדותיות שלה מגלה המון דברים מסקרנים. אויבת מושבעת של פאסיפיקה (עד אמצע עונה 2), וחברה טובה של קנדי וגרנדה. בסוף עונה שתיים ביל כולא אותה ב״כלא הדמיון״ (הבועה של מייבל). בבועה כל האזרחים ילדותיים ותמימים כמוה, הקיץ לא נגמר וכל מה שרוצים-קורה. לאחר משפט ארוך שכמעט מוביל לכליאתם של מייבל ודיפר שם לנצח, היא מצליחה לצאת משם בעזרת דיפר. היא מבינה שהכל מזויף ושהופנטה על ידי ביל. באחד הסוודרים הבולטים ביותר שלה (היחיד שלבשה יותר מפעם אחת) ישנו סמל הכוכב נופל הידוע, לכן זהו סמלה בגלגל של ביל. בפרק האחרון בסדרה חוגגת את יום הולדתה ה-13.
  • סטאנלי פיינס, דוד סטאן (עונות 1–2) - דוד רבא (אחיה של סבתם שריל ) של מייבל ודיפר, מארח את דיפר ומייבל בבקתה שלו בגרוויטי פולס במהלך הקיץ. איש מוזנח בעל קול צורמני שמרוויח כסף בעזרת מלכודת התיירים שלו שנקראת "בקתת המסתורין". סטאן די קמצן, דבר המסביר את היותו גונב מחנויות פעמים רבות ומבצע פשעים נוספים. במהלך הסדרה מתברר שסטאן מסתיר סודות רבים ממייבל ודיפר, הוא מתואר כדמות המורכבת בסדרה. הוא הסתיר את המצאתו של פורד אחיו - הפורטל. סטאן ופורד היו החברים הטובים ביותר בילדותם, כמו מייבל ודיפר. עד שסטאן גילה שפורד עומד להתקבל לקולג'. הם רבו וסטאן עזב את הבית. אחרי הרבה שנים נפגשו אך רבו שוב ופורד נשאב לתוך הפורטל שבנה מאז סטאן מנסה להחזיר את אחיו, תוך כדי לקיחת הזהות והשם שלו והפיכת ביתו ל"בקתת המסתורין". דיפר ומייבל כלל לא ידעו שיש לו אח תאום. בפרק האחרון נמחק זכרונו. סטאן התחזה לפורד על מנת שביל יחשוב שהוא אחיו התאום, ויוכל להיכנס לראשו ולמצוא את נוסחת המוזריות, שתסייע לו לצאת משטחי גרוויטי פולס אל שאר העולם. כשנכנס לראשו של סטאן, פורד מוחק את זיכרונו. כך ביל (ששהה בראשו) נמחק גם הוא. הזיכרון של סטאן חזר כשחזר לבקתה ונזכר בדברים שם. על תרבושו הידוע של סטאן מצויר דג, וזהו סמלו של סטאן בגלגל של ביל. יש תאוריות האומרות שהיה נשוי בעבר לאידה מ"בית הינשוף".
  • סטאנפורד פילבריק פיינס, דוד רבא פורד (עונה 2) - דוד רבא (אחיה של סבתם שריל) של מייבל ודיפר, אחיו של סטאנלי. בעל אופי חרוץ ופיקח. המחבר של שלושת היומנים, שהיו רישומי מחקר שתיארו את המוזרויות של גרוויטי פולס. במהלך מחקריו בצעירותו רימה אותו ביל כך שיבנה פורטל למעבר בין ממדים ויוכל להשתלט על היקום. פורד נשאב לתוך הפורטל שבנה בגלל מריבה עם אחיו, ועבר בין יקומים במשך תקופה. במחצית העונה השנייה סטאנלי מדליק את הפורטל וגורם לשובו של אחיו. פורד כועס עליו כיוון שפתיחת הפורטל איפשרה לביל מעבר לעולם שלהם. לאחר האירוע פורד ודיפר התחברו ומצאו תחומי עניין משותפים: המשחק האהוב עליהם ("מבוכים, מבוכים ועוד מבוכים"), שניהם חכמים ולשניהם סקרנות לגבי המוזרויות וגרוויטי פולס. לפורד הייתה מעבדה סודית מתחת לבקתה, בה חקר את גרוויטי פולס ואת המתרחש בה, וכתב את שלושת היומנים. פורד נולד עם שש אצבעות בכל יד ולכן זה סמלו בגלגל של ביל. לכן התחיל לחקור את המוזריות, שלפי מחקריו מרוכזים בגרוויטי פולס, ולכן הוא מגיע לשם לראשונה.
  • סוס אלזמירנו רמירז (עונות 1–2) - איש התחזוקה של בקתת המסתורין. גדול גוף. אדם ידידותי, ילדותי. מוצג כטיפש אך לעיתים אומר דברי חוכמה ופילוסופיה. לעיתים מתנהג באופן משונה. הופך במהירות לחבר טוב מאוד של דיפר ומייבל.על חולצתו הקבועה של סוס יש סימן שאלה ולכן זהו הסמלו בגלגל של ביל. החולצה שייכת ל"בקתת המסתורין" ובקתת המסתורין שמתאפיינת בכך שתיירים לא יודעים מה קורה בה, ולכן סימן השאלה על החולצה. לאחר שסטאן משלים עם אחיו, הם רוצים לצאת למסע ולסגור את בקתת המסתורין לתמיד, לבסוף סטאן את סוס למנהל הבקתה יחד עם מלודי.
  • וונדי קורדרוי (עונות 1–2) - עובדת בבקתת המסתורין, בת 15, מתוארת כנערה מתבגרת. דיפר מאוהב בה. חבריה הטובים הם טאמברי, רובי, לי, נייט ותומפסון. עוברת ללמוד בתיכון בסוף הסדרה. אביה הוא חוטב עצים המכונה "דן הגבר" (דן קורדרוי). וונד נחשבת ל"קרת רוח" ולכן סמלה של וונדי בגלגל של ביל הוא שקית של קרח. במהלך הסדרה הודתה שהיא לא אדישה אלא לחוצה בכל דקה ביום.
  • רטט (עונות 1–2) - החזיר של מייבל. מייבל זכתה בו בקרנבל כאשר ניחשה את משקלו הנכון. באחד הפרקים מייבל ביקשה מסטאן לשמור על רטט, סטאן התעצבן עליו והשאיר אותו בחוץ, כך נחטף בידי פטרודקטיל. משהבין שרטט חשוב למייבל סטן מציל אותו בסוף הפרק. דמותו הייתה מועמדת לפרס ניקלודיאון לחיה המדובבת הטובה ביותר.

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שמביולוק - גמד מכושף. שאחרי שקולל על ידי מכשף רשע יכול להגיד רק את שמו "שמביולוק". פעם ב-1,000 שנה יכול לדבר בשפת בני האדם

הרעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פספיקה אליס צפון מערב היא האויבת לשעבר של. דיפר ומיבל. (ולעיתם נדירות. סטן). היא ילדה מפונקת מקובלת ועשירה שכל הזמן מנסה שמיבל תרגיש רע, בהתחלה היא הביסה את מיבל בקרב ריקודים (עם רמאויות ). ואחר כך שיקרה שמשפחתה הקימה את. העיר גרוויטי פולס אך דיפר ומיבל גילו שמשפחתה של פסיפיקה לא הקימה את גרוויטי פולס ובעונה 2 התחרתה נגד מיבל והפסידה ובהמשך פסיפיקה היתידדה עם דיפר ומיבל, משפחת צפון מערב עשירים ורמאים (כולל פסיפיקה), פסיפיקה היא ילדה מקובלת שחצנית מאוד.
  • גדעון צ'ארלס גליפול (נקרא גם "גדעון פיצקי" או "גדעון הקטן") (עונות 1–2) - ילד המגיע לגרוויטי פולס כמדיום ומתאהב במייבל. שונא גיבורים ובעיקר את דיפר וסטאן. במהלך הסדרה מנסה נואשות לקרב אליו את מייבל, הדוחה אותו בכל פעם. החזיק ביומן השני, עד שנלקח ממנו על ידי סטאן. הנבל הראשי בעונה הראשונה, במהלך העונה השנייה נמצא בכלא (בסוף הוא משתחרר). שירת את ביל באפוקליפסה ("מוזרמגדון") אך מורד בו כדי להציל את מייבל (חושב שככה תאהב אותו). באוהל הטלפתי שלו הסמל הוא כוהב הטלפתיה, ולכן זה סמלו של בגלגל של ביל. בסוף העונה השנייה מחליט להפוך לאדם טוב.
  • ביל צופן (עונות 1–2) - האנטגוניסט הראשי של הסדרה. יצור בצורת משולש צהוב עם עין אחת (מבוסס על האילומינטי) עם כובע ועניבת פרפר. רוצה להשתלט על היקום עם חבריו הבין ממדיים ולהפוך אותו לכאוס. להשגת מטרותיו ביל עושה עסקאות מפוקפקות. הוא בעל יכולת שכנוע רבה, העוזרת לו להתל ולרמות אנשים אחרים לטובתו. בשלושת הפרקים האחרונים מביא את המוזרמגדון שמטרתו להפיל מוזרות על היקום, תוכניתו נכשלת כשהוא מבין שיש מחסום המפריד בין גרוויטי פולס לשאר העולם. פורד הוא האדם היחיד היודע את המשוואה לניפוץ המחסום, ביל מתכנן להשתלט על מוחו של פורד ולקחת את המשוואה ממוחו. סטאן מתלבש כמו פרוד כדי שביל ישתלט על המוח שלו, וכך ביל מפסיד.
  • גיפאני (עונה 2) - דמות נערה יפנית מהמשחק "אקדמיית הדייטים" - סימולטור דייטים שסוס קונה בעונה השנייה כדי ללמוד להתחיל עם בנות. בהתחלה נראית כנחמדה, אך כשסוס פגש את מלודי הופכת למטורפת. היא עוקבת אחרי סוס ומנסה לפגוע במלודי כדי שיהיה רק שלה. כשסוס זורק את הדיסק שלה לתנור הוא מנצח אותה. לפי "יומן 3" היא עברה למשחק "לוחמי הקרב" והפכה לבת זוגו של ראמבל מק'סקרמיש.

דמויות מהעתיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בלֵנדין בלנג'מין בלָנדין (עונות 1–2) - מתקן סטיות בזמן. דיפר ומייבל מוליכים אותו שולל וגורמים להסתבכותו עם תינוק הזמן. בלנדין מתחרה נגדם בזירת משחקי הזמן של הגלדיאטורים "גלובנאר" ומפסיד במשחק. לאחר שניצחו לדיפר ומייבל ניתנה הזכות לשלוט בגורלו (באישור תינוק הזמן ועל-פי חוקי התחרות). הם קובעים שגורלו הוא שיער יפה וחזרה לצוות "מתקני הסטיות בזמן" (בפיקוח תינוק הזמן).
  • לולף (עונה 1) - עובד בצוות מתקני הסטיות בזמן. אחד מהשוטרים שנשלחו לתפוס את בלנדין בפרק 9 של עונה 1 (כי לא פיקח על החריגות) ובפרק 8 של עונה 2 (כיוון שברח מהכלא).
  • תינוק הזמן (עונה 1–2) - שליט הזמן, תינוק ענק שבמצחו מצויר שעון חול. הושמד על ידי ביל (ראו למעלה). בכתוביות הסיום של פרק 18 של עונה 2 צוין שהוא מתחדש לאחר 1000 שנים.

תושבי גרוויטי פולס[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פידלפורד האדרון ג'יי מק'גאקט "מק'גאקט הזקן" (עונות 1–2) - מכונאי זקן, משוגע ומזוקן. חי במזבלה העירונית. שותפו לשעבר של פורד. הקים את אגודת העין העיוורת, מטרתה למחוק זיכרונות מטרידים ומוזרים מאנשים. בעיקר מסתורי העיר בהם נתקלים האנשים, וזה על מנת לאפשר להם חיים שלווים ורגועים חסרי פחד. מחק לעצמו את הזיכרון כל כך הרבה פעמים שמוחו התרוקן מכל ידע שהיה לו וכך הפך למשוגע. בסוף הסדרה קנה את אחוזת "צפון מערב" לאחר שמכר פטנטים מצליחים לממשלת ארצות הברית וקיבל עליהם מיליונים. מק'גאקט הוא מלומד ומרכיב משקפיים מפרק שבע "קהילת העין העיוורת", לכן סמלו בגלגל של ביל הוא משקפיים.
  • רובי סטייסי ולנטינו (עונות 1–2) - מכונה גם "רובי וי". בחור בעל שיער שחור קצר ופצעי בגרות ("חצ'קונים"). אופי אלים, אדיש ושטחי. מנגן בגיטרה חשמלית, שר ונוהג לעשות גרפיטי ברחבי העיירה גרוויטי פולס. חבר לשעבר של וונדי ונמצא בקבוצת החברים של וונדי. רובי מתקשה להשלים עם פרידתו מוונדי ומאשים בכך את דיפר. למייבל יש אמפתיה כלפיו והיא מנסה לעזור לו להתגבר על הפרידה. בפרק 9 עונה 2- "אל האהבה" (באנגלית: Love god) בעקבות שתייה של שיקוי אהבה, רובי וטמברי (נערה שחיה בעיר וחברה בקבוצת החברים של וונדי) נהיים זוג וזה עוזר לרובי להתגבר על הפרידה מוונדי. רובי לא מזכיר את הוריו לעולם, הוא חושב שהם שמחים מדי ביחס לעובדה שהם מנהלי לוויות. על הז'קט השחור הקבוע שלו יש ציור של לב שרוט, וזה סמלו של רובי בגלגל של ביל. לדברי וונדי הוא לובש אותו מכיתה ה'.
  • קנדי צ'ו (עונות 1–2) - חברה טובה של מייבל ושל גרנדה. קנדי רזה, נמוכה וממושקפת, ממוצא סיני. היא בכיתה ו'. בקיץ-ווין (חג שהומצא על ידי תושבי גרוויטי פולס בסגנון האלווין רק בקיץ) התחפשה לסוכרייה. בטיול הרס - האטרקציות של דוד סטאן, עונה 2 פרק 16, התאהבה Edwin, אבל זו לא הובילה לשום מקום.
  • גרנדה (עונות 1–2) - חברה טובה של מייבל ושל קנדי. ילדה שמנמנה (דבר המעניק לה מראה מגושם) גדולה וחזקה מאוד, עם קול עמוק וגברי. נהיית חברתו של הנסיך האוסטרי מריוס.
  • שריף בלאבס (עונות 1–2) - השריף של גרוויטי פולס. אדם נמוך קומה, כהה-עור וכבד משקל. לא מאמין בדיפר ונוטה לזלזל בו בשל היותו ילד. ההפך מסגן דורלאנד (ראו למטה). שריף בלאבס יוצא עם סגן דורלאנד.
  • סגן דורלאנד (עונות 1–2) - שותפו רף השכל של שריף בלאבס. הפוך במראהו משריף באבלס (ראו למעלה). נחשף שסגן דורלאנד יוצא עם שריף בלאבס.
  • פרסטון צפון מערב (עונות 1–2) - אביה של פאסיפיקה. קשוח. עשיר, חסר סבלנות ושונא אזרחים פשוטים. לאחר שנשבע אמונים לביל והשקיע את החסכונות באיגרות חוב מוזרות, נאלץ למכור את האחוזה כדי לפרנס את משפחתו.
  • טובי הנחוש (עונה 1) - כתב כושל בעיתון גרוויטי פולס. היה חבר באגודת העין העיוורת. מאוהב בשנדרה חימדז (ראו למטה). עבד בשביל גדעון פיצקי (ראו למעלה) באחד מפרקי הסדרה ובספר "גרוויטי פולס - כוחות נסתרים".
  • שנדרה חימנז (עונות 1–2) - כתבת ב"חדשות גרוויטי פולס". היא מקצועית ומפורסמת ועולה בכך לעומת טובי הנחוש.
  • טיילר אופנוענחמוד (קיוטבייקר) (עונות 1–2) - אזרח מן השורה, תמיד מעודד אנשים. מפרק 14 עונה 2 ראש העיר של גרוויטי פולס. נוהג לחבוש כובע באולר.
  • סוזן "עין עצלה" (עונות 1–2) - בעלים של מסעדה צנועה בגרוויטי פולס. במהלך הסדרה סטאן מתאהב בה. עינה השמאלית לא מתפקדת בגלל מכונה שפורד המציא וסטאן הציג בבית התעלומות (בקתת המסתורין).
  • דן קורדרוי "דן הגבר" (עונה 1) - בריון שרירי ואביה של וונדי. חוטב עצים עצבני המסתובב עם גרזן ביד.
  • מלודי (עונה 2) - יחסים משתנים עם סוס, שהתחילו בדייט אחיו הייתה לבת זוגו. במהלך הסדרה עזבה אותו לפורטלנד, וחזרה בפרק הסיום לנהל יחד עם סוס את "בקתת המסתורין".
  • ספרוט (עונה 1) - אדם מבוגר ומוזר המנהל חווה בכניסה לגרוויטי פולס. השתתף באגודת העין העיוורת.
  • איוון ״איוון האיום״ וקסלר (עונה 2) - מנהל אגודת העין העיוורת. על ראשו יש איורים מפורטים של חלקי המוח ומה תפקידם. לאחר שדיפר מחק את זיכרונו, מייבל שינתה את שמו לטוט-טוט מקנאמבל סנאזל וסיפרה לו שהוא נגן קאנטרי נודד.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה זכתה לביקורות חיוביות רבות[4]. מבקר הטלוויזיה של מגזין וראייטי, בריאן לורי, אמר על הסדרה:

סדרה קלילה ואיכותית ומביאה כמה דגדוגי נוסטלגיה בקרב הורי הצופים הצעירים

בריאן לורי, "Gravity Falls", מגזין וראייטי, 12 ביוני 2012

מבקר הטלוויזיה של היומון לוס אנג'לס טיימס, רוברט לויד, ביקר את הסדרה כבינונית[5]. מבקר הטלוויזיה של "ניו יורק דיילי ניוז", דוד הינקלי, ערך סקירה על הסדרה ועל חלק מדמויותיה ונתן לסדרה שבחים רבים[6]. מאט בלום, מבקר הטלוויזיה של מגזין "Wired", השווה את הסדרה ל"פיניאס ופרב" ול"רגולר שואו" וציין כי היא נמצאת מעליהם ברמת ההומור שלה וכתב "חכם, מוזר ונוגע בלב איפה שהוא"[7].

שידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערוץ דיסני / דיסני XD[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבריטניה ובאירלנד הסדרה שודרה לראשונה ב-20 ביולי 2012 כהצצה ולראשונה באופן רשמי ב-7 בספטמבר 2012. באוסטרליה ובניו זילנד הסדרה שודרה לראשונה ב-17 באוגוסט 2012 בהצצה ובאופן רשמי ב-24 בספטמבר 2012. בברזיל, ההצצה הראשונה לסדרה הייתה ב-29 בספטמבר 2012 ושידור הסדרה המקורי החל מה-6 באוקטובר 2012. בדרום אפריקה החלה הסדרה ב-19 באוקטובר 2012. בדרום-מזרח אסיה, בסינגפור, במלזיה ובפיליפינים החלה הסדרה ב-27 באוקטובר 2012. בישראל שודרה הסדרה לראשונה ב-1 בנובמבר 2012. ביפן שודרה הסדרה לראשונה ב-10 באפריל 2013 כחגיגות השנה היפנית החדשה. בהודו הסדרה שודרה לראשונה ב-16 בספטמבר 2013. בקנדה, הסדרה שודרה בערוץ המשפחה קנדה החל מה-15 ביוני 2012 כהצצה ובאופן רשמי ב-6 ביולי 2012, והחל מפתיחת ערוץ דיסני קנדה ב-1 בספטמבר 2015 ולאחר מכן עברה לערוץ דיסני XD קנדה החל מפתיחתו ב-1 בדצמבר 2015, שידורי הסדרה הסתיימו בערוץ המשפחה קנדה בינואר 2016.

מדינות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוסטרליה הסדרה משודרת בערוץ 7Two. באירלנד הסדרה משודרת גם ב-RTÉ Two. בצ'ילה הסדרה משודרת בערוץ 13. בניו זילנד הסדרה משודרת גם ב-TV2. בבריטניה גם ב-CITV.

השפעת הסדרה על התעשייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרוויטי פולס נחשבה[דרוש מקור] כתוכנית בעלת השפעה רבה עבור תוכניות אנימציה רבות שבאו בעקבותיה, כולל סטיבן יוניברס, סטאר נגד כוחות הרשע, בית הינשוף, אמפיביה וריק ומורטי. דוגמאות אחרות להשפעת התוכנית כוללות יצוג דמויות להט"ב בבית הינשוף, והמשכיות בעלילה בניגוד לסיפורים בודדים של פרק בודד שהיו נהוגות בסדרות מצוירות קודם לכן. התוכנית שומרת על קהל מעריצים נאמן שנים לאחר תום הסדרה. יוצר התוכנית החביא מגוון של קודים, קריפטוגרמות, הודעות לאחור ורמזים סודיים אחרים שהמעריצים יוכלו למצוא בכל פרק, מה שתרם לעלילה ולמסתוריות. חלק מהמבקרים השוו את גרוויטי פולס לתוכניות מסתורין למבוגרים כמו טווין פיקס, אבודים ותיקים באפילה.

בזמן ששודרה, התוכנית הייתה הסדרה בעלת הדירוג הגבוה ביותר של דיסני XD, עם ממוצע של 1.8 מיליון צופים לפרק.

בקיץ 2016, היוצר של גרוויטי פולס, אלכס הירש, ערך חפש את המטמון בינלאומי המכונה "ציד צופן". מטרתו הייתה למצוא את הפסל האמיתי של ביל צ'יפר, שהופיע בקצרה בסיום הסדרה. הפעילות התקיימה בין 20 ביולי ל-3 באוגוסט 2016, וכללה שליפה ופענוח של חידות וקודים שהוסתרו במקומות שונים ברחבי העולם. רמז אחד היה כרוך בפאזל של 2,000 חלקים שלקח כמה ימים להשלים. ב-3 באוגוסט 2016, נמצא הפסל ביער ברידספורט, אורגון. בעוד הראשונים לפסל קיבלו פרסים שונים, הירש הבהיר שהמסע עצמו הוא האוצר האמיתי. ב-3 באוגוסט 2016 הפסל הוסר על ידי הרשויות עקב סכסוך רכוש והוחזק זמנית במשטרת רידספורט בעוד הירש דואג להעבירו למקום אחר. עד 5 באוגוסט, הפסל הגיע באופן זמני לפארק ביסנטיאל בריידספורט, לפני שהועבר לצמיתות ל -Confusion hill בפירסי, קליפורניה.

ב-8 באוגוסט 2020, ערוץ דיסני שידר פרק בהשראת גרוויטי פולס של התוכנית אמפיביה שכותרתו "מוזיאון השעווה". הפרק היה מחווה לגרוויטי פולס וכלל את אלכס הירש בתפקיד קולי.

ב-11 בספטמבר 2020, שוחרר סרטון קצר בערוץ היוטיוב של ערוץ דיסני בשם "Gravity Falls x Line Rider". הסרטון בוסס על משחק האינטרנט Line Rider. זהו הראשון בסדרה חדשה של סרטונים קצרים עבור דיסני. דיסני שיתפה פעולה עם אמני Line Rider מארק רובינס, בן הארווי ודייוויד לו עבור הסדרה.

ב-25 בספטמבר 2020 שוחרר סרטון נוסף של גרוויטי פולס בערוץ היוטיוב של ערוץ דיסני בשם "Call Me Maybe Parody". בסרטון מייבל שרה את "Call Me Mabel", פרודיה על "Call Me Maybe" של קארלי ריי ג'פסן. הסרטון יצא כחלק מסדרה בשם "קריוקי שבור" בה דמויות שונות של דיסני שרות פארודיות על שירי פופ.

ב-3 באוקטובר 2021, תוכנית הטלוויזיה "משפחת סימפסון" שדרה את הפרק "בארט בכלא!" שהציג קמיע קצר של ביל צ'יפר כאחד מגלגוליו הרבים של לוקי, שמדובב על ידי אלכס הירש בתפקיד אורח.

כמה אמני סטוריבורד לשעבר וחברי צוות הפקה שעבדו על גרוויטי פולס המשיכו ליצור סדרות וסרטים משלהם:

תאוריות גרוויטי פולס[עריכת קוד מקור | עריכה]

סודות גרוויטי פולס[עריכת קוד מקור | עריכה]

סודות גרוויטי פולס היא סדרה בערוץ דיסני XD ובה שישה פרקים קצרים בהם מתגלים סודות הסדרה, כמו כן אלכס הירש הוציא פרק מיוחד ובו הוא חושף רעיונות וסודות, שאת חלקם היה ניתן רק לנחש לולא פרק זה.

דיבוב הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקיד מדבב באנגלית מדבב בעברית
דיפר פיינס ג'ייסון ריטר דניאל מגון
מייבל פיינס קריסטן שאל שרון שחל
סטנלי "סטאן" פיינס אלכס הירש אמנון וולף
סוס אלכס הירש ערן מור
וונדי לינדה קרדליני עדן גמליאל
רטט די בראדלי בייקר צביקה פורמן
העז גומפרס פרנק וולקר לא מדובב לעברית
פידלפורד ה' מקגאקט אלכס הירש יובל סגל
שריף בלאבס קווין מייקל ריצ'רדסון צביקה פורמן
סגן דורלאנד קית' פרגוסון צביקה פורמן
סטאנפורד "פורד" פיינס ג'יי קיי סימונס סער בדישי
ביל צופן אלכס הירש יובל סגל
גדעון פיצקי פ'רוף ואן אורמן דן קיזלר
פאסיביקה צפון מערב ג'קי בסקרינו לורן סביר
טובי הנחוש גרג תרקינגטון אלעד בהרב
רובי טי. ג'יי. מילר יהונתן מגון

סקירה הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה מספר פרקים תקופת שידור מקוריתארצות הבריתארצות הברית תקופת שידור בישראלישראלישראל
שידור ראשון שידור אחרון שידור ראשון שידור אחרון
1 20 15 ביוני 2012 2 באוגוסט 2013 11 בנובמבר 2012 14 במרץ 2014
2 21 1 באוגוסט 2014 15 בפברואר 2016 7 דצמבר 2014 31 באוגוסט 2016

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר הפרק
(בסדרה)
מספר הפרק
(בעונה)
שם הפרק בעברית שם הפרק באנגלית תאריך שידור מקוריארצות הבריתארצות הברית תאריך שידור בישראלישראלישראל
1 1 תיירים לכודים Tourist Trapped 15 ביוני 2012 11 בנובמבר 2012
2 2 אגדת הגובלוונקר The Legend of the Gobblewonker 29 ביוני 2012 12 בנובמבר 2012
3 3 ציידי ראשים Headhunters 30 ביוני 2012 13 בנובמבר 2012
4 4 היד שמנענעת את מייבל The Hand That Rocks the Mabel 6 ביולי 2012 14 בנובמבר 2012
5 5 אי הנעימות The Inconveniencing 13 ביולי 2012 15 בנובמבר 2012
6 6 דיפר נגד הגבריות Dipper vs. Manliness 20 ביולי 2012
7 7 דיפר הכפול Double Dipper 10 באוגוסט 2012
8 8 אוצר לא הגיוני Irrational Treasure 17 באוגוסט 2012
9 9 החזיר של הנוסע בזמן The Time Traveler's Pig 24 באוגוסט 2012
10 10 לוחמי הקרב Fight Fighters 14 בספטמבר 2012
11 11 דיפר הקטן Little Dipper 28 בספטמבר 2012
12 12 קיץ-ווין Summerween 5 באוקטובר 2012
13 13 מייבל הבוס Boss Mabel 15 בפברואר 2013
14 14 בור ללא תחתית Bottomless Pit 1 במרץ 2013
15 15 מים עמוקים The Deep End 15 במרץ 2013
16 16 החדר המסתורי Carpet Diem 5 באפריל 2013
17 17 טירוף להקת בנים Boyz Crazy 19 באפריל 2013
18 18 העולם שלפני החזיר Land Before Swine 28 ביוני 2013
19 19 מדלגי החלומות Dreamscaperers 12 ביולי 2013
20 20 עלייתו של גדעון Gideon Rises 2 באוגוסט 2013 14 במרץ 2014

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר הפרק
(בסדרה)
מספר הפרק
(בעונה)
שם הפרק בעברית שם הפרק באנגלית תאריך שידור מקוריארצות הבריתארצות הברית תאריך שידור בישראלישראלישראל
21 1 מסיבה מפחידה Scary-oke 1 באוגוסט 2014 7 דצמבר 2014
22 2 בתוך הבונקר Into the Bunker 4 באוגוסט 2014 8 בדצמבר 2014
23 3 מלחמת הגולף The Golf War 11 באוגוסט 2014 9 בדצמבר 2014
24 4 אופרת גרביים Sock Opera 8 בספטמבר 2014 10 בדצמבר 2014
25 5 סוס והבחורה האמיתית Soos and the Real Girl 22 בספטמבר 2014 11 בדצמבר 2014
26 6 אימה של חנות מזכרות Little Gift Shop of Horrors 4 באוקטובר 2014
27 7 קהילת העין העיוורת Society of the Blind Eye 27 באוקטובר 2014
28 8 המשחק של בלנדין Blendin's Game 10 בנובמבר 2014
29 9 אל האהבה The Love God 26 בנובמבר 2014
30 10 תעלומת אחוזת צפון-מערב Northwest Mansion Mystery 16 בפברואר 2015
31 11 לא מה שהוא נראה Not What He Seems 9 במרץ 2015
32 12 אגדת שני הסטאנים A Tale of Two Stans 13 ביולי 2015
33 13 מבוכים, מבוכים ועוד מבוכים Dungeons, Dungeons & More Dungeons 3 באוגוסט 2015
34 14 המועמד הסטאנשורי The Stanchurian Candidate 24 באוגוסט 2015
35 15 החד-מייבל האחרון The Last Mabelcorn 7 בספטמבר 2015
36 16 אטרקציה על אם הדרך Roadside Attraction 21 בספטמבר 2015
37 17 דיפר ומייבל נגד העתיד Dipper and Mabel vs. the Future 12 באוקטובר 2015
38 18 מוזרמגדון - חלק 1 Weirdmageddon Part 1 26 באוקטובר 2015 31 באוגוסט 2016
39 19 מוזרמגדון 2: הבריחה מהמציאות Weirdmageddon 2: Escape from Reality 23 בנובמבר 2015
40 20 מוזרמגדון 3: חלק א' - לכבוש בחזרה את פולס Weirdmageddon 3: Take Back The Falls 15 בפברואר 2016
41 21 מוזרמגדון 3: חלק ב' -איפשהו ביער

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה זכתה בשני פרסי אמי, באותן קטגוריות - הישגים יוצאים מן הכלל לאנימציה, בשנים 2014, ו-2015.

שנה פרס קטגוריה מועמד תוצאה
2012 פרס אנני תכנון ההפקה הטוב ביותר בתוכנית טלוויזיה[8] לן וורל מועמדות
הדיבוב הטוב ביותר[9] קריסטן צ'אל זכייה
2013 פרסי בחירת הנוער תוכנית האנימציה הטובה ביותר[10] גרוויטי פולס מועמדות
פרס אנני תוכנית האנימציה הטובה ביותר לילדים[11] גרוויטי פולס מועמדות
בימוי תוכנית הטלוויזיה הטוב ביותר[11] ג'ון אאושימה מועמדות
הפקת הסטוריבורד הטובה ביותר[11] אלונסו ראמוס-רמירז מועמדות
פרס Golden Reel עריכת סאונד הטובה ביותר בטלוויזיה: אנימציה[12] גרוויטי פולס מועמדות
פרסי הטלוויזיה של PAAFTJ סדרת האנימציה הטובה ביותר גרוויטי פולס מועמדות
הבימוי הטוב ביותר לסדרת אנימציה ג'ון אושימה מועמדות
הכתיבה הטובה ביותר לסדרת אנימציה מייקל ריאנדה ואלכס הירש מועמדות
המדבב הטוב ביותר בסדרת אנימציה אלכס הירש מועמדות
המדבבת הטובה ביותר בסדרת אנימציה קריסטן צ'אל מועמדות
שיר הפתיחה הטוב ביותר בסדרת אנימציה שיר הפתיחה של גרוויטי פולס זכייה
2014 פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון החיה המדובבת הטובה ביותר רטט מועמדות
פרסי בחירת הנוער בחירת הטלוויזיה: סדרה מונפשת גרוויטי פולס מועמדות
2015 פרס אנני סדרת האנימציה הטובה ביותר גרוויטי פולס זכייה
פרס אמי הישגים יוצאים מן הכלל באנימציה אלונסו רמירז ראמוס זכייה
פרס האקדמיה הבריטית לילדים בינלאומי גרוויטי פולס זכייה
פרסי בחירת הנוער בחירת הטלוויזיה: סדרה מונפשת גרוויטי פולס מועמדות
2016 פרס אנני הישגים יוצאים מן הכלל בבימוי אנימציה מאט בראלי זכייה
פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון סדרת האנימציה המועדפת גרוויטי פולס מועמדות
פרס פיבודי סדרת ילדים גרוויטי פולס מועמדות
פרסי בחירת הנוער בחירת הטלוויזיה: סדרה מונפשת גרוויטי פולס מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרוויטי פולס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Rich Sands, ‏TV Guide Magazine's 60 Greatest Cartoons of All Time, באתר TV Guide, ‏24 בספטמבר 2013
  2. ^ חודש של חגיגות בערוץ דיסני! באתר הורים וילדים(הקישור אינו פעיל, 30.3.2020)
  3. ^ גרוויטי פולס עונה 2
  4. ^ "Gravity Falls – Season 1 Reviews, Ratings, Credits, and More". Metacritic. 29 ביוני 2012. נבדק ב-11 באוקטובר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Lloyd, Robert (11 ביוני 2012). "Review: Bouncy, weightless fun with 'Gravity Falls'". Los Angeles Times. נבדק ב-8 ביולי 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Hinckley, David (29 ביוני 2012). "New animated Disney series 'Gravity Falls' rises to an endearing level of tween cool". New York Daily News. נבדק ב-8 ביולי 2012. {{cite web}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל, 16.10.2021)
  7. ^ Blum, Matt (28 ביוני 2012). "Gravity Falls Rises to the Level of Disney Channel's Best". Wired Magazine. ארכיון מ-2013-02-09. נבדק ב-8 ביולי 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Beck, Jerry (3 בדצמבר 2012). "Annie Award Nominations 2012". Cartoon Brew. נבדק ב-5 בדצמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Beck, Jerry (2 בפברואר 2013). "Annie Award Winners". Cartoon Brew. נבדק ב-5 בדצמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Lewis, Casey. "Teen Choice Awards Nominations Announced! Who Made The Cut This Year?". Teen Vogue. נבדק ב-5 בדצמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ 1 2 3 Amidi, Amid (2 בדצמבר 2013). "Complete List of 2013 Annie Award Nominations". Cartoon Brew. נבדק ב-5 בדצמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "The 61st MPSE Golden Reel Awards Nominees (Television)". אורכב מ-המקור ב-2014-08-25. נבדק ב-2 בפברואר 2014. {{cite web}}: (עזרה)