גרופון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרופון
Groupon
לוגו גרופון
לוגו גרופון
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית
בורסה נאסד"ק (2011GRPN) עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים אנדרו מייסון עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 2008–הווה (כ־16 שנים)
חברות בנות LivingSocial עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה שיקגו עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי שיקגו, אילינוי, ארצות הברית
ענפי תעשייה מסחר אלקטרוני
שווי שוק 424.92 מיליון דולר (28 במרץ 2024)
הכנסות 2.8 מיליארד דולר (2017)
רווח 14 מיליון (2017)
הון עצמי 210,296,000 דולר אמריקאי (נכון ל־31 בדצמבר 2021) עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 10,000 (2015)
 

Groupon.com (עולמי)

groo.co.il (בישראל)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרופוןאנגלית: Groupon, הלחם של המילים 'group' 'קבוצה' עם 'coupon' 'קופון') היא חברה המפעילה אתרי אינטרנט מסוג העסקה היומית ברחבי העולם, אשר מציגים שוברי הנחה השמישים בחברות מקומיות או ארציות. אתר גרופון הראשון הושק בנובמבר 2008, בהתחלה בהצעת עסקאות באזור שיקגו, ובמהרה גם בבוסטון, ניו יורק וטורונטו. נכון לאוקטובר 2010, חברת גרופון משרתת מעל 150 שווקים בצפון אמריקה, ו-100 שווקים נוספים באירופה, אסיה, ודרום אמריקה, וברשותה מעל ל-35 מיליון משתמשים רשומים. גרופון שולטת במספר עסקים ברחבי העולם, אשר כולם התחילו במקור כאתרים מסוג העסקה היומית, אך רובם מותגו מחדש בעקבות רכישתם למותג 'גרופון'.

הרעיון מאחורי גרופון נהגה על ידי המנכ"ל הנוכחי של החברה, תושב פיטסבורג במקור, אנדרו מייסון. הרעיון תפס במהרה את תשומת לבו של מעסיקו לשעבר של מייסון, אריק לפקופסקי, אשר סיפק השקעה ראשונית של מיליון דולר עבור פיתוח הרעיון. באפריל 2010, החברה הוערכה ב-1.35 מיליארד דולר. לפי מחקר שערכה מחלקת השיווק של גרופון אשר דווח במגזין פורבס ובוול סטריט ז'ורנל, גרופון "מעריכה כי היא מתקדמת לעבר הכנסות של מיליארד דולר במכירות, מהר יותר מכל עסק אחר, אי פעם".

לעומת זאת, חברת המחקר פורסטר טענה בדו"ח שפרסמה באוקטובר 2011 כי המודל העסקי של גרופון הוא "כישלון", ושהפירמה נהפכה לדוגמה ל "כמה מהר להיט אינטרנט יכול ליפול". בדו"ח הראשון שפרסמה גרופון מאז הנפקתה, דיווחה החברה על הפסדים של 9.8 מיליון דולר לרבעון האחרון של שנת 2011 לפי שיטת חישוב חשבונאית של בסיס מותאם.

ב-2012 המשיכה החברה לפרסם דו"חות שאכזבו את המשקיעים ומחיר המניה בבורסה ירד בכ-75%. משקיעים מרכזיים בחברה מכרו את כל החזקותיהם במניותיה. בדו"חות הרבעון השני של השנה דיווחה גרופון על רווח נקי של 28.4 מיליון דולר (מול הפסד של 107.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד) אך הכנסותיה וציפיותיה להכנסות עתידיות היו נמוכות מכפי שחזו האנליסטים. שווי החברה (נכון לאוגוסט 2012) עומד על סך של 4 מיליארד דולר, וזאת כאשר הצעת הרכש בנובמבר 2010 מאת "גוגל", ניתנה על פי שווי חברה של 6 מיליארד דולר.[1]

ב-2017, גרופון העולמית מכרה את שליטתה בגרופון ישראל לקרן השקעות מקומית, והאתר עבר מיתוג חדש לשם "GROO".

בדצמבר 2023 הודיעה חברת הנדל"ן והקניונים מליסרון על סגירת אתר גרופון בישראל (GROO), עקב "חוסר כדאיות כלכלית ושינויים בסביבה העסקית והצרכנית שבה פועלת גרופר, בפרט בתחומי התיירות והפנאי".[2] בתחילת שנת 2024 נסגר האתר לצמיתות.[3]

מודל עסקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

העסק הציע קופון קבוצתי אחד ביום בכל אחד מהשווקים בהם החברה פועלת. העסקה הותנתה בהצטרפותם של כמות מסוימת של אנשים אליה, בתוך מסגרת זמן קצובה. אם מינימום האנשים הקבוע מראש לא הושג, אף אחד לא היה זכאי להשתתף בעסקה. בכך הצטמצם הסיכון של קמעונאים, אשר יכולים לראות בקופונים הנחות הניתנות בשל כמות, כמו גם ככלי שיווקי. גרופון הרוויחה מכך שהיא שמרה כמחצית מהסכום ששילם הלקוח עבור העסקה. כך למשל, כאשר מוצר שעולה לכאורה 80 ש"ח, נרכש על ידי הלקוח באתר החברה בתמורה ל-40 ש"ח, אז לאחר מכן גרופון והעסק אשר מספק את המוצר התחלקו ביניהם ב-40 ש"ח ששולמו. כלומר, למעשה בעל העסק העניק מוצר בשווי 80 ש"ח וקיבל תמורתו בקירוב 20 ש"ח בלבד. בשונה משיטות פרסום אחרות, הסוחר לא שילם דבר מראש עבור הפרסום אותו הוא קיבל. בשל התרכזותה של החברה בקידום מכירות, גרופון העסיקה כמות גדולה למדי של עובדים לצורך תכנון תיאור העסקאות שמציעה החברה – תיאורים המוצגים באתר החברה ובאי-מיילים אותם היא שלחה. תיאורים אלו נחשבו לגורם שתרם משמעותית לפופולריות של האתר, באמצעות יכולתם לשלב את עובדות העסקה יחד עם הומור שנון.

ישנן גם בעיות אפשריות עם המודל העסקי. למשל, עסקה מוצלחת במיוחד יכולה להפתיע עסק קטן אשר אינו מוכן לה עם הצפה של לקוחות, מה שעלול לגרום לחוסר שביעות רצון מצד הלקוחות בשל שירות איטי או כושל, או לגרום לכך שלא יהיו מספיק מוצרים במלאי כדי לספק את הביקוש. ענקית האופנה גאפ, הצליחה אומנם להתמודד עם 445,000 קופונים שנרכשו לשימוש בחנויותיה בארצות הברית בעסקה כלל ארצית (למרות מספר תקלות בשרתיה שאירעו בשלב מסוים), אך עסק קטן לא בהכרח יוכל להתמודד עם הצפת הלקוחות. כך למשל, חנות One coffee shop בפורטלנד נאבקה עם הצפת לקוחות במשך שלושה חודשים שלמים, לאחר שמכרה 1,000 שוברים ביום אחד דרך אתר גרופון. בשל בעיה זו, מציעים בכירים בגרופון, להגביל מראש את היקף השוברים המוצעים לכמות סבירה.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרופון העולמית החלה לפעול בשוק הישראלי עם רכישתו של אתר ההטבות החברתית הישראלי גרופר בינואר 2011, בעסקה שהוערכה ב-15 מיליון דולר. גרופר היה האתר הישראלי הראשון בתחום הרכישות הקבוצתיות, כאשר החל לפעול במרץ 2010.[4] במאי 2011 הגיש אתר הקופונים הישראלי 'באליגם' (Baligam) תביעה כנגד גרופון ישראל, בטענה כי כאשר גולשים חיפשו בגוגל אחר 'באליגם', הם הופנו בפועל ללינק המוביל לאתר המתחרה של גרופון ישראל.[5]

בשנת 2017 קרן הפרייבט אקוויטי סקיי (Sky) רכשה את השליטה בגרופון ישראל יחד עם הנהלת החברה בראשות המנכ"ל תומי שנפלד, בעסקה שהוערכה בכמה עשרות מיליוני שקלים.[6] גרופון העולמית ממשיכה להחזיק מניות בחברה הישראלית. ביוני 2018 השיקה החברה בישראל מיתוג חדש[7] והודיעה על שינוי השם מגרופון ל-GROO (גרו). המהלך לווה בקמפיין בהשקעה של 2.5 מיליון שקל, בכיכובו של אביעד קיסוס.

ביולי 2021 רכשה מליסרון את גרופר לטובת פיתוח זרוע טכנולוגית שצפויה להושק בשנת 2022, גרופר הייתה צפויה להשתלב כזרוע בפני עצמה בחברה. בדצמבר 2023 הודיעה חברת הנדל"ן והקניונים מליסרון על סגירת אתר גרופון בישראל (GROO) בקרוב,[8] ובתחילת שנת 2024 נסגר האתר לצמיתות.[9]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרופון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]