גריגורי שטרן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גריגורי מיכאילוביץ' שטרן
Григо́рий Миха́йлович Штерн
שטרן במדי שרד; על הצוורון מצוינת דרגתו: מפקד ארמייה מן הדרג השני
שטרן במדי שרד; על הצוורון מצוינת דרגתו: מפקד ארמייה מן הדרג השני
לידה 20 ביולי 1900
סמלה, ליד צ'רקסי, האימפריה הרוסית האימפריה הרוסיתהאימפריה הרוסית
הוצאה להורג 28 באוקטובר 1941 (בגיל 41)
קויבישב, ברית המועצות ברית המועצותברית המועצות
מקום קבורה Rogozhskoye Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אקדמיית פרונזה עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הצבא האדום
תקופת הפעילות 19191941 (כ־22 שנים)
דרגה גנרל-פולקובניק (1940 - 1943) גנרל-פולקובניק
פעולות ומבצעים
מלחמת האזרחים ברוסיה
מלחמת האזרחים בספרד
קרב אגם חסן
קרב חלקין גול
מלחמת החורף
עיטורים
גיבור ברית המועצות גיבור ברית המועצות
עיטור לנין (2) עיטורי לנין
עיטור הדגל האדום (3) עיטורי הדגל האדום
עיטור הכוכב האדום עיטור הכוכב האדום
הנצחה
מוצבת אבן זיכרון ליד סמרה, במקום שבו הוצא להורג
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גריגורי שטרןרוסית: Григо́рий Миха́йлович Штерн)‏ (24 ביולי 1900 - 28 באוקטובר 1941) היה גנרל יהודי בצבא האדום שהוצא להורג ללא משפט בימי סטלין.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

גריגורי מיכאילוביץ' שטרן נולד בשנת 1900 באוקראינה בעיירה סמילה, ליד העיר צ'רקסי. אביו היה רופא. בשנת 1919 הצטרף שטרן למפלגה הקומוניסטית. השתתף במלחמת האזרחים כקומיסר של רגימנט ולאחר מכן כקומיסר של חטיבת פרשים בצבא האדום. שטרן נמנה עם שורה של יהודים שתרמו לניצחון הצבא האדום במלחמת האזרחים, בהם יעקב גמרניק ויונה יקיר, שהנהיג רפורמה רחבה בצבא האדום.

לאחר סיום מלחמת האזרחים המשיך שטרן לשרת בצבא האדום. בשנים 19261929 למד שטרן באקדמיה הצבאית על שם מיכאיל פרונזה. בשנים 19291936 שירת שטרן במשרד ההגנה הסובייטי.

שטרן השתתף במלחמת האזרחים הספרדית בשנים 19371938 כיועץ צבאי ראשי לכוחות הממשלה הרפובליקנית. במאי 1938 הוצב שטרן במטה חזית המזרח הרחוק. ביולי 1938 השתתף שטרן בקרב אגם חסן בו נצחו כוחות הצבא האדום את הצבא היפני ליד גבול מדינת הבובות מנצ'וקוו, שהקימו היפנים במנצ'וריה שעל אדמת סין.

בשנת 1939 היה שטרן מפקד חזית המזרח הרחוק (חזית היא המונח הרוסי לקבוצת ארמיות) שכללה את ארמיית המזרח הרחוק הראשונה ואת ארמיית המזרח הרחוק השנייה וכן כוחות מונגוליים. חלק מכוחות החזית ניצחו בפיקודו של גאורגי ז'וקוב בקרב חלקין גול נגד היפנים. הישגיהם של הסובייטים בקרב זה הביאו לרגיעה אל מול היפנים, ולשמירת המצב עד לסיום מלחמת העולם השנייה ומבצע סערת אוגוסט בו כבשו הסובייטים את מנצ'וריה ואזורים נוספים במזרח הרחוק. השקט שנשמר בין יפן וברית המועצות במהלך מלחמת העולם השנייה היה גורם חשוב בניצחון הסובייטים על הגרמנים, ובין היתר איפשר העברת תגבורות רעננות מהמזרח הרחוק בקרב מוסקבה בנובמבר 1941, תגבורות שהכריעו את הקרב לטובת הצבא האדום.

על חלקו בקרב חלקין גול הוענק לשטרן תואר גיבור ברית המועצות. במהלך שירותו הצבאי עוטר גריגורי שטרן בשישה עיטורים: שני עיטורי לנין, שלושה עיטורי הדגל האדום ועיטור הכוכב האדום.

ב-30 בנובמבר 1939, שלושה חודשים ושבוע לאחר חתימת הסכם מולוטוב ריבנטרופ ושלושה חודשים לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה תקפה ברית המועצות את פינלנד במתקפה שכונתה "מלחמת החורף". גנרל שטרן היה מפקד ארמייה במלחמת החורף. סטלין האמין כי הצבא האדום יכבוש את פינלנד כולה עד סוף 1939. ואולם הצבא הפיני, שהיה בנחיתות מספרית, גילה התנגדות שהפתיעה את הסובייטים, והסב להם אבדות ניכרות. פינלנד החזיקה מעמד עד חודש מרץ 1940, ואז נחתם הסכם שלום בין המדינות, אשר חייב את פינלנד לוותר על חלק משטחה.

ביוני 1940 הועלה שטרן לדרגת גנרל-קולונל. בינואר 1941 חזר שטרן לפקד על חזית המזרח הרחוק. באפריל 1941 הוא הוזעק למוסקבה ומונה (במפתיע) למפקד ההגנה האווירית הסובייטית. ב-15 במאי 1941 חדר מטוס תובלה גרמני לשטחה של ברית המועצות, מבלי שכוחות ההגנה האווירית הבחינו בו ונחת בעומק השטח הרוסי. הדבר הביא למעצרם של מפקדי ההגנה האווירית וחיל האוויר. ב-7 ביוני 1941, שבועיים לפני פלישת הנאצים לברית המועצות, נעצר הגנרל שטרן. הוא הואשם בכך כי מאז 1931 הוא קשר קשר נגד ברית המועצות והצבא האדום והיה מרגל נאצי. ב-28 באוקטובר הוצא גריגורי שטרן להורג ביריה, ללא משפט, בהוראת לברנטי בריה.

לאחר מות סטלין טוהר שמו של גריגורי שטרן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גריגורי שטרן בוויקישיתוף

גריגורי שטרן באתר הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה.