גרינפיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
גרינפיס
Greenpeace
מטה הארגון אמסטרדם עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים Irving Stowe, Paul Côté, רוברט האנטר, Jim Bohlen, Dorothy Stowe, Ben Metcalfe עריכת הנתון בוויקינתונים
חברים 3,200,000 (נכון ל־2017) עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 5,898 (נכון ל־2021) עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1971–הווה (כ־53 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס Free Your Mind (1994)
  • Ozone Award (1991) עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרינפיסאנגלית: Greenpeace) הוא ארגון בינלאומי ללא מטרות רווח, הפועל למען הגנה על איכות הסביבה. מטה הארגון יושב באמסטרדם.

הארגון משתמש בשיטות של התנגדות בלתי אלימה הכוללת הפגנות, פעולה ישירה, לוביזם, מחקר ופרסום כדי לחשוף בעיות ומחדלים סביבתיים עולמיים ומקומיים כאחד, ולהציע פתרונות ראליים וברי קיימא לעתיד ירוק, נקי ובריא עבור האנושות והחי. מטרתו הבסיסית של גרינפיס היא להבטיח את יכולתו של כדור הארץ להמשיך לקיים את החיים על כל מגוונם.

גרינפיס נוסד בקנדה בשנת 1971. ראשיתו של הארגון הייתה בפעולות מחאה ומאבק נגד הניסויים הגרעיניים התת-קרקעיים שבוצעו בידי ארצות הברית באי אמצ'יטקה שבשרשרת האיים האלאוטיים שבדרום מערב אלסקה וכללה השטת אוניות לאזורים שנמצאו בהסגר צבאי. פעולות מחאה אלו נעשו בשיתוף התנועה לפירוק נשק גרעיני.

נכון לשנת 2021 יש לארגון משרדים ביותר מ-55 מדינות, ביניהן ישראל, ויש לו נוכחות ופעילות כלל-עולמית, כולל במוסדות כגון האיחוד האירופי והאו"ם. המנהל הנוכחי של גרינפיס ישראל הוא יונתן אייקנבאום.

פעולותיו המפורסמות הן בתחומי הגנה על יערות העד, הפסקת ציד הלווייתנים, מאבק בשינויי האקלים ועידוד השימוש במקורות אנרגיה מתחדשים ולא מזהמים.

תקריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרינפיס ישראל בפעולת מחאה נגד זיהום חיפה באצטדיון סמי עופר בחיפה
ערך מורחב – הטבעת האונייה ריינבו וורייר

בשנת 1985 שימשה ספינת הדגל של גרינפיס בשם Rainbow Warrior להפגנה נגד הניסויים הגרעיניים שערכה צרפת באטול מורורואה שבאוקיינוס השקט. בעקבות ההפגנה הורתה ממשלת צרפת לפוצץ את הספינה. בעת שעגנה בנמל אוקלנד שבניו זילנד, הוצמדו אליה שתי פצצות שגרמו לטביעתה, תוך שהן גורמות למותו של צלם שהיה על הספינה. שני האחראים למעשה, קצינים בצבא צרפת, נעצרו. לאחר לחץ ציבורי ותקשורתי שנמשך שנתיים, הסכימה ממשלת צרפת לשלם לארגון גרינפיס פיצוי בגובה 13 מיליון דולר ניו זילנדי. ב-9 ביולי 2005 פרסם העיתון הצרפתי לה מונד ידיעה כי פעולת החבלה בוצעה באישורו האישי של נשיא צרפת דאז, פרנסואה מיטראן.

גרינפיס ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל פעיל משרד גרינפיס המקומי כחלק מגרינפיס ים-תיכון שמאגד את טורקיה וישראל. הסניף הישראלי קיים מזה 25 שנה ובולט במיוחד במאבקים בנושא קידום אנרגיה בלתי מתכלה ולא מזהמת בישראל, מאבקים נגד שינויי האקלים וההתחממות הגלובלית, מאבקים להצלת הים התיכון מרעלים והקמת שמורות טבע ימיות, עצירת שיטפון הפלסטיק בישראל ובעולם, ובהשתתפות קמפיינים בינלאומיים להצלת יערות הגשם והקוטב הצפוני והדרומי.

בין פעילויותיו המוצלחות של גרינפיס בארץ: מאבק כנגד הקמתה של תחנת-כוח פחמית שנייה באשקלון, מאבק נגד הזרמת שפכים ובוצה לים התיכון, מניעת זיהום נחל קישון על ידי מפעלים, עידוד הפרדת פסולת על ידי העיריות הגדולות בישראל, מניעת שימוש ברעלים מסוכנים בתעשייה, מאבק נגד ניסוי מסוכן בהפקת נפט מפצלי שמן בשפלת יהודה (אזור שידוע כאחד מהמקומות הבודדים בהם ניתן להפיק דלק מפצלי שמן בישראל), הסרת כל החסמים הבירוקרטים בפני התקנת גגות הסולאריים בישראל (ביטול הצורך בפתיחת תיק במס הכנסה, במע״מ, ביטול הארנונה המוגדלת על הגגות, ותחילת יישום שיטת ״מונה נטו״ להפקת אנרגיה נקייה לצריכה עצמית), מניעת הרחבת בתי הזיקוק בחיפה (גורם הזיהום הבולט בחיפה) לגודל של פי 3 מגודלם המקורי, לאחרונה אף הארגון שכנע את שר האנרגיה יובל שטייניץ לסגור את היחידות הפחמיות בחדרה, הארגון רשם ניצחון נוסף לאחרונה במסגרת מאבק עולמי (ישראל הייתה בין מובילות המאבק) בתאגיד ייצור הבקבוקים המזהם בעולם ״קוקה קולה״ - אשר בעקבות המאבק התחייב לעבור לייצור מקיים.

הארגון גם מעודד העלאת מודעות בציבור הרחב לערכי השמירה על הסביבה והגנה על כדור הארץ ברמה הגלובלית והמקומית כאחד. הארגון נוקט מאבק יצירתי ובלתי אלים ומשלב זאת עם מחקר, לוביזם ועבודה ישירה מול מקבלי ההחלטות בכל הרמות. הארגון נתמך כלכלית על ידי אנשים פרטיים בלבד על מנת לשמור על עצמאות מוחלטת ואי תלות כלכלית ופוליטית ולהימנע מניגודי אינטרסים שעלולים לסכן את יכולתו לפעול למען טובת הכלל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרינפיס בוויקישיתוף