גרנולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרנולה
מאכלים
סוג מוזלי, food preserve עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים פתיתי שיבולת שועל, nut, דבש עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גרנולה
ערך תזונתי ל-100 גרם(בממוצע)
קלוריות 400 קק"ל
חלבונים 12 ג'
פחמימות 60 ג'
שומן 15 ג'
שומן רווי 4%
כולסטרול 0 מ"ג
נתרן 18 מ"ג
סיבים תזונתיים 11 ג'
מקור: [דרוש מקור]
קערת גרנולה עם יוגורט ופירות

גרנולה היא תערובת דגנים הנחשבת למזון בריאות. תערובת זו מבוססת על פתיתי שיבולת-שועל קלויים ובעלת גוון חום כהה (להבדיל מתערובת מוזלי שבה שיבולת השועל אינה קלויה, וצבעה לבן וחום, הגוון הטבעי של שיבולת-שועל). בנוסף יכולה הגרנולה להכיל מיני אגוזים, שקדים וזרעים המגוונים את טעמה ומוסיפים לערכה התזונתי. כדי להמתיק את הגרנולה משתמשים בדרך כלל בדבש, בסוכר חום, בסילאן ובמבחר סוגים של פירות יבשים בעלי מתיקות טבעית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרנולה הומצאה בדנסוויל (Dansville), שבמדינת ניו יורק על ידי ד"ר ג'יימס קיילב ג'קסון[1] בסניטריום של ג'קסון ב-1863 שהיה ספא בריאות בולט שפעל בתחילת המאה ה-20 ליד דנסוויל. הוא גם היה ידוע גם בתור 'הבית שלנו על הגבעה'; לכן, החברה שהוקמה כדי למכור את הגרנולה של ג'קסון הייתה ידועה בשם 'חברת הגרנולה של הבית שלנו' (Our Home Granula Company). הגרנולה הורכבה מקמח גרהם. מוצר דומה פותח על ידי ג'ון הארווי קלוג. גם הוא היה ידוע בתחילה בשם גרנולה בהגיה עם שורוק (Granula), אבל השם שונה לגרנולה כפי ההגיה המקובלת היום (Granola) כדי למנוע בעיות משפטיות עם ג'קסון.

ניתן לציין שתי אבני דרך בכניסתה לתפריט היום יומי בעולם המערבי:

  • בשנות ה-60 תנועת ילדי הפרחים חיפשה מאכלים יבשים הנשמרים לאורך זמן, טעימים, ובעלי מראה וטעם "קרובים לטבע", הניתנים לקנייה בצורת מזון ארוז מראש, אך שניתן גם להכינם לבד בקלות.
  • התפתחות דרישה למזון טבעי ללא תוספות של חומרים משמרים וצבעי מאכל.

הכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הגרנולה מומלץ להכין באזור בו יש מעט לחות על מנת לשמור על איכות חומר הגלם. בשלב הראשון מכינים את נוזל ההמתקה של הגרנולה מוסיפים לשיבולת השועל וקולים בתנור עד לקבלת המראה והפריכות הרצויה. לאחר מכן, יש לקרר את שיבולת השועל. השלב הבא כולל הוספת תוספות לשיבולת השועל, כגון אגוזים זרעים ושקדים. לבסוף, יש לקרר את הגרנולה ולשמור באריזה אטומה.

הגרנולה בתוספת יוגורט, חלב או מיץ תפוזים יכולה לשמש כארוחת בוקר מזינה. כמו כן משמשת הגרנולה כחטיף לאורך היום וכחטיף אנרגיה לאכילה לפני פעילות גופנית או אחריה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Greenbaum, Hilary; Rubinstein, Dana (2012-03-23). "Who Made That Granola?". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2024-02-25.
ערך זה הוא קצרמר בנושא מזון. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.