גשר ווטרלו

גשר ווטרלו
Waterloo Bridge
מאפיינים כלליים
שימוש box girder bridge, גשר, girder bridge, Zone 3 A road עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם קרב ווטרלו עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 51°30′31″N 0°07′01″W / 51.508611111111°N 0.11694444444444°W / 51.508611111111; -0.11694444444444
מידע על ההקמה
מתכנן ג'ון רני עריכת הנתון בוויקינתונים
חומרים גרניט עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הבנייה ?–1945
מידות
אורך 381 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
רוחב 24.5 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
מִפְתָּח מרבי 71 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
מאפיינים תפעוליים
בעלים Metropolitan Board of Works עריכת הנתון בוויקינתונים
(למפת לונדון רגילה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גשר ווטרלו (אנגלית: Waterloo Bridge) הוא גשר מעל הנהר תמזה במרכז לונדון. הגשר, הנמצא בין גשר בלקפריירס וגשר הנגרפורד, קרוי על שם קרב ווטרלו שנערך בשנת 1815.

הגשר מקשר בין אזור סאות' בנק בדרום (בו מצויים אולם הפסטיבלים המלכותי, תחנת ווטרלו, אולם המלכה אליזבת, התיאטרון הלאומי המלכותי ותיאטרון הסרטים הלאומי המצוי ישירות מתחת לגשר), לרציף ויקטוריה, הסטרנד ואזור אלדוויץ' (בקרבת בית סומרסט) בצפון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגשר הראשון במיקום זה תוכנן על ידי ג'ון רני ונפתח לציבור בשנת 1817 כגשר אגרה. גשר זה היה בנוי גרניט וכלל תשע קשתות, שקוטר כל אחת היה 36.5 מטרים (120 רגל), ואורכו הכולל היה 748.5 מטרים (2,456 רגליים). בעת בנייתו נקרא הגשר "גשר הסטרנד", ועם חנוכתו שונה השם לשמו הנוכחי. הגשר הולאם בשנת 1878 והועבר למחלקת העבודות המטרופולינית אשר הפסיקה לגבות אגרות מעבר בגשר. מחלקת העבודות גילתה כי הגשר אינו יציב, והחלה בעבודות לחיזוק הגשר.

הגשר צויר על ידי אימפרסיוניסטים רבים ובהם קלוד מונה הצרפתי וג'ון קונסטבל האנגלי.

בשנות ה-20 של המאה ה-20 גברה אי יציבותו של הגשר, ומועצת מחוז לונדון החליטה על הריסתו והחלפתו בגשר חדש שתוכנן על ידי סר גיילס גילברט סקוט. הגשר נפתח לתנועה באופן חלקי בשנת 1942 והושלם בשנת 1945. גשר זה היה היחיד שבין גשרי התמזה שנפגע על ידי הפצצות הלופטוופה במסגרת הבליץ במהלך מלחמת העולם השנייה. מאחר שהגשר נבנה במהלך המלחמה, משערים שמרבית בוני הגשר היו נשים, עובדה המסבירה את הכינוי שדבק בגשר באותה עת - "גשר הנשים" ("the women's bridge"), אף שעל פי מסמכים מאותה תקופה לא עולה שמספר הנשים שעבדו עלה על מספר הגברים. גשר זה נבנה על ידי חברת פיטר לינד ושות', והיה עשוי מאבן פורטלנד שהובאה מדרום-מערב אנגליה. אבני הגרניט של הגשר המקורי נשלחו כמתנה למדינות שונות של חבר העמים הבריטי.

רצח גאורגי מרקוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאורגי מרקוב, שערק מבולגריה לגוש המערבי, נרצח על גשר ווטרלו ב-7 בספטמבר 1978 על ידי סוכנים של המשטרה החשאית הבולגרית בסיוע הק.ג.ב.. מרקוב חצה את הגשר בדרכו לתחנת אוטובוס מעברו השני של הגשר, ובדרכו חש דקירה ברגלו. בערב אותו יום לקה מרקוב בחום גבוה, ולאחר שלושה ימים נפטר. לאחר מותו מצאו הרופאים קליע פלטינה קטן, כ-1.52 מ"מ אורכו, נעוץ בשוקו. בדיקה מאוחרת יותר מצאה שנקדחו בו שני חורים, בהם נמצאו עקבות לרעל הריצין. את הקליע, כך התברר, ירו הסוכנים באמצעות מטרייה בה הותקן מנגנון ירי בעזרת גז דחוס.

הגשר בתרבות ובאמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר סרטים נקראו על שם הגשר ובהם הסרט גשר ווטרלו משנת 1931 והסרט גשר ווטרלו משנת 1940 בכיכובם של רוברט טיילור וויוויאן לי.

השיר "ווטרלו סנסט", שנכתב על ידי ריי דייוויס והוקלט על ידי להקת הקינקס בשנת 1967, מתאר שני אנשים שנפגשו בתחנת ווטרלו וחצו את הנהר על הגשר תוך שהם רואים ממנו את השקיעה (הגשר עצמו לא מוזכר בשיר, אולם דייוויס הסביר שלכך הייתה כוונתו).

השיר "אחרי ארוחת הצהרים" מאת המשוררת ונדי קופ מתאר שני אוהבים שנפרדים זה מזה על הגשר.

בסיפור הקצר חמישה חרצני תפוז ג'ון אופנשאו, לקוחו של שרלוק הולמס, מוצא את מותו כאשר שליחיו של ארגון הקו קלוקס קלאן דוחפים אותו מגשר ווטרלו אל מימי התמזה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גשר ווטרלו בוויקישיתוף


מעלה הזרם:
גשר הנגרפורד
מנהרת קו נורת'רן (רכבת תחתית)
גשרים ומנהרות
החוצים את התמזה
מורד הזרם:
מנהרת קו ווטרלו אנד סיטי (רכבת תחתית)
גשר בלקפריירס