גשר טראיאנוס

(הופנה מהדף גשר טריאנוס)
גשר טראיאנוס
Podul lui Traian
מאפיינים כלליים
שימוש גשר קשת תחתית, גשר, גשר לשעבר, גשר אבן, גשר עץ, גשר רומי עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם טראיאנוס עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום סרביה, רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 44°37′26″N 22°40′01″E / 44.623769°N 22.66705°E / 44.623769; 22.66705
מידע על ההקמה
מתכנן אפולודורוס מדמשק עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
אורך 1,135 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
רוחב 15 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 19 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שחזור של גשר טראיאנוס
גשר טראיאנוס בתבליט על עמוד טראיאנוס

גשר טראיאנוס היה הגשר שנבנה מעל הדנובה, מזרחית לשערי הברזל, על ידי אפולודור מדמשק עבור צבאו של טראיאנוס שעבר מעליו במלחמה הדאקיו-רומאית השנייה.

בניית הגשר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגשר נבנה בתקופה של שנתיים, בין אביב 103 ואביב 105. בניית הגשר תוארה בספרו של אפולודור מדמשק, ספר שלא שרד, אך תיאורים מיד שנייה מופיעים בספרים של דיו קסיוס, פרוקופיוס מקיסריה ומחברים קדומים נוספים. על עמוד טראיאנוס, ברומא, יש תבליט המתאר אותו.

אורך הגשר היה 1135 מטרים ונוצר ממבנה עילי עשוי עץ המונח על עשרים עמודי אבן. גובה הגשר היה 50 מטר ורוחבו 12 מטרים. הגשר חיבר בין המצודה פונטס (Pontes), שבחוף הדרומי של הדנובה ובין היישוב דרובטה (Drobeta) בחוף השמאלי. על פי המסופר על ידי פרוקופיוס מקיסריה בספרו De aedificis (IV, 6), הבונים הסיטו חלק ממי הדנובה לאפיק דרומי יותר וכך הצליחו לבנות 10 עד 12 עמודים על קרקע יבשה. לבניית העמודים האחרים היה שימוש בתבניות עשויות מקורות עץ אלון ומלט ומערכת משאבות.

הצבא הרומי עבר מעל הגשר לתוך דאקיה וכבש אותה בנקל. מעל הגשר הועברה גם התספוקת הדרושה לצבא.

טבולה טראיאנוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

טבולה טראיאנוס (Tabula Traiana)

על הגדה הדרומית של הדנובה הציבו הרומאים לוח זיכרון הקרוי Tabula Traiana, המציין בפקודת מי נבנה הגשר. רוחב הלוח 6 מטרים וגובהו 1.75 מטרים וחרות עליו הטקסט הבא:

IMP. CAESAR. DIVI. NERVAE. F
NERVA TRAIANVS. AVG. GERM
PONTIF MAXIMUS TRIB POT IIII
PATER PATRIAE COS III
MONTIBVUS EXCISI(s) ANCO(ni)BVS
SVBLAT(i)S VIA(m) F(ecit)

משמעות הטקסט היא:

הקיסר נרווה, בנו של האלוהי נרווה, נרווה טראיאנוס, אוגוסטוס, גרמניקוס, פונטיפקס מקסימוס, שהתמנה ארבע פעמים לטריבון, אבי המולדת, קונסול בפעם השלישית, חצב סלעים מההרים והשתמש בקורות עץ לבניית גשר זה

לפני בניית הסכר של שערי הברזל I, פורק הלוח והוצב מחדש במיקום גבוה בכ-30 מטר, כדי למנוע את הצפתו לאחר עליית מי הנהר לאחר הקמת הסכר.

הריסת הגשר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרבית ההיסטוריונים מקבלים את דברי דיו קסיוס, הטוען שאדריאנוס היה זה שהורה על פירוק המבנה העילי של הגשר, כדי לא לסכן את מואסיה במקרה של פלישה מכיוון צפון, אך יש גם מקורות הטוענים שנותן ההוראה היה אורליאנוס.

בשנת 1856 אפשר היה עדיין לראות את 20 העמודים של הגשר, כשגובה פני הנהר היה נמוך במיוחד. ב-1906 החליטה הוועדה הבינלאומית לדנובה להרוס שני עמודים שהפריעו לתנועת כלי השיט. ב-1932 ניתן היה לראות 16 עמודים תחת המים וב-1982 היו עדיין 12 עמודים והאחרים נסחפו כנראה על ידי מי הנהר. כעת ניתן עדיין לראות את העמוד הראשון ואת העמוד האחרון.

גשר טראיאנוס הוא אתר היסטורי המהווה חלק מהמורשת הלאומית ברומניה, נמצא ברשימת האתרים ההיסטוריים (מספר 16) תחת הקוד MH-I-m-A-10047.04 ונמצא תחת ניהול משרד התרבות והדתות הרומני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גשר טראיאנוס בוויקישיתוף