גשר צף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף גשר פונטונים)
גשר צף על נהר הריין בתקופת מלחמת העולם השנייה
אחד מגשרי הפונטון שמתחו כוחות ההנדסה הבריטיים בין גדות הירקון במהלך ה-21 בדצמבר 1917 - קרב צליחת מעברות הירקון

גשר צף או גשר פונטונים הוא גשר נייד הבנוי משורה של מצופים הנקראים פונטונים. מצופים אלה קשורים אחד לשני ומעוגנים לקרקעית ועליהם מונח הגשר, משטח ארוך המאפשר מעבר בין שתי הגדות. גשרים אלו הם לרוב ארעיים ומוקמים לצורך אזרחי או צבאי זמני, אך יש וגשרים מסוג זה נותרים במקומם למשך שנים רבות. גשר צף הוא פתרון הנדסי טוב למצב בו מסיבה זו או אחרת קשה לעגן גשר לאחת מגדות הנהר.

השימוש העיקרי בגשרי פונטונים הוא צבאי. יתרונם של גשרים אלו הוא בניידותם, בכך שהכוח הצולח יכול לשאת אותם עמו לקראת חציית הנהר הבאה, וביכולת להשמידם במהירות על מנת שלא ייפלו בידי האויב. במהלך השנים נעשה בגשרים אלו שימוש רב. במהלך מבצע אבירי לב במלחמת יום כיפור נעשה שימוש בגשר הגלילים לצליחת תעלת סואץ. גשר זה היה מעין גשר פונטונים, אלא שבניגוד לגשר פונטונים רגיל היה גשר הגלילים עשוי מראש כיחידה אחת והוכנס למים בשלמותו, ולא הורכב מסירות או מצופים סטטיים המורדים למים כל אחד בנפרד.

במדינת וושינגטון קיים גשר מסוג זה על נהר וושינגטון המכונה SR 520 והוא כיום הארוך ביותר בעולם, 2,350 מטרים וברוחב של 35 מטרים. הגשר נחנך באפריל 2016 והחליף את הגשר הקודם שהיה בסמוך לו. הוא כולל 3 נתיבים לכל כיוון, וכן נתיב כפול להולכי רגל ורוכבי אופניים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא צבא. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.