ד"ר צ'אן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ד"ר צ'אן
לידה 30 באפריל 1984 (בן 39)
שם לידה אמיר כץ
מוקד פעילות בית שמש, ישראל
תקופת הפעילות מ-2001
סוגה היפ הופ, ראפ, R&B, סול, האוס, פופ
חברת תקליטים סאיי רקורדס
שיתופי פעולה בולטים מוגלי, ג'ורדי, דנידין, איזי, שי 360, KYD, אבי מסיקה, בוסקילז, עידו שוהם, סמיילי, רון נשר

ד"ר צ'אן (נולד ב-30 באפריל 1984) הוא כינויו הידוע של אמיר כץ, ראפר, זמר, מפיק מוזיקלי, כותב, מלחין, פזמונאי, עורך, יוטיובר ובמאי וידאו קליפים ישראלי. אמיר הוא הבעלים של הלייבל "סאיי רקורדס" וחלק מצמד בעל אותו שם יחד עם הראפר "מוגלי".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בבית שמש כבן אמצעי למשפחה חד הורית. החל ללמוד לנגן על גיטרה בגיל 10 והמשיך בלמידה עצמית של כלי נגינה שונים.

מקור הכינוי "ד"ר צ'אן" או כינויו המורחב "ד"ר צ'אן לי"', וכן שם הלייבל "סאיי רקורדס", הוא מאמנויות הלחימה[1]. מגיל צעיר התאמן כץ באמנות הלחימה "קונג-פו", אמיר שימש כמדריך בבית הספר של אלי איבגי ומחזיק בחגורה שחורה בשיטה משולבת של קרב מגע ו-CLF (אנ'). במאי 2001 ייצג את ישראל במשלחת לאליפות העולם של איגוד World Kobudo Federation, שהתקיימה בצרפת, וזכה במקום שלישי בקרבות מגע מלא עד משקל 70 ק"ג[2]. כץ אימץ את שמות המשפחה של אישים מתחום אמנויות הלחימה בהם ראה דמויות להערצה, ג'קי צ'אן וברוס לי, והתואר "ד"ר" הוצמד לו מאוחר יותר על ידי הראפר אבי בן זקן, המכונה "אוקטובר".

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגיל 13 התוודע כץ למוזיקת היפ הופ דרך אלמנט ה"ביטבוקס" שראה בתוכנית טלוויזיה. הוא התאמן להפיק בעצמו צלילים שונים, דרך האזנה למוזיקה זו.

ב-2001 הקים את האולפן הראשון שלו, וב-2004 הקים יחד עם אחיו אלמוג ("מוגלי") את הלייבל "סאיי רקורדס". ב-2007 הוציא כץ, כחלק מהצמד "סאיי רקורדס", את סינגל המועדונים "מה זה כל הקטע". ב-2008 יצא סינגל הבכורה "פרפרים", שהגיע למצעד הבחירות של גלגלצ, וצוין כשיר השבוע ברדיו תל אביב וברדיו ירושלים.

ב-2010 שיתפו פעולה הצמד "סאיי רקורדס" עם יזהר כהן, וחידשו את להיט האירוויזיון "אבניבי"[3]. ב-2011 החלו "סאיי רקורדס" בשיתוף פעולה עם צמד המפיקים שוהם וגבריאל. האחים כץ כתבו, הלחינו וביצעו מספר שירים נוספים, בהם "אם תחכי לי", "את", "בלאגן", "אם את רוסיה", "סחי בלטה".

בשנת 2012 הוציא כץ קליפ לשיר "מכורה" מתוך אלבום הסולו הראשון שלו. באותה שנה הפיק וביים קליפ לשיר "דיבור מלוכלך" של KYD וג'ורדי, בעקבות שיתוף פעולה קודם עם KYD.

ב-2014 הוציא כץ את אלבום הבכורה "מציאות אחרת" שמימן באמצעות גיוס הדסטארט[4]. האלבום זכה להצלחה ובשבוע הראשון מכר למעלה מ-4 אלף עותקים.

ב-29 בדצמבר 2015 שירו "אף אחד" נכנס לפלייליסט הערב של גלגלצ.

בערוץ היוטיוב הרשמי של "סאיי רקורדס" למעלה מ-11 מיליון צפיות[5].

ב-15 בנובמבר 2018 החל ד"ר צ'אן ולוג ביוטיוב אשר מלמד הפקה המוזיקלית, סקירת מוצרי אולפן והפקה, מיקסינג ומאסטרינג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סאי הוא כלי נשק מסורתי מאמנויות לחימה מזרחיות
  2. ^ פרסום במקומון בבית-שמש (ארכיון)
  3. ^ אסף נבו, ‏אבניבי 2009, באתר ‏מאקו‏, 26 באוקטובר 2009
  4. ^ דוקטור צ'אן - אלבום בכורה
  5. ^ SaiRecords