דגור אגלרב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דאגור אגלארב)

דַגוֹר אַגְלַרֶבּ (הקרב המפואר, מסינדרין) היה הקרב השלישי במלחמות בלריאנד, חלק מההיסטוריה של הארץ התיכונה, עולם הפנטזיה של הסופר ג'ון רונלד רעואל טולקין. הקרב נערך בין האורקים של מורגות' לבין כוחות משותפים של סיעות העלפים מעם הנולדור הגולים, והסתיים בניצחון הנולדור. הקרב התרחש בשנת 75 לעידן הראשון לערך.

לאחר דגור-נואין-גיליאת, הפסידו הנולדור את הזדמנותם להביס את מורגות' וכוחותיו. לכן החלו הנולדור לבנות ולבסס את ממלכותיהם העצמאיות וביצירת קשרים עם הסינדר. ממלכת דוריאת הסתגרה בגבולותיה והוגנה על ידי חגורת המגן הקסומה שלה, והעלפים הירוקים סירבו להילחם אחר מפלת מלכם בקרב הראשון של בלריאנד.

מורגות' שלח פלוגות קטנות של אורקים כדי להטריד את העלפים ולבחון את ערנותם ויכולתם הצבאית. פלוגות האורקים חדרו למערב ומזרח בלראינד ולחמו בקרבות קטנים בדרכם. סופם בא מהנולדור ועלפי הפלס שלחופי בלריאנד. בו בזמן, הכוח הראשי של האורקים יצא מאנגבנד במסלולו לדורתוניון, היכן שתפקיד ההגנה הוטל על התאומים אנגרוד ואיגנור. לעזרתם חשו כוחותיהם של פינגולפין ומיד'רוס, אשר תקפו את האורקים מהעורף. מרבית האורקים הושמדו בקרב, ואלו ששרדו ופתחו במנוסה ניצודו לפני הגיעם לשערי אנגבנד.

ניצחון מפואר זה היה הניצחון המלא הראשון של הנולדור במלחמתם במורגות'. לאחר קרב זה הנולדור שמו מצור על אנגבנד, ובכך החלה תקופת שלום ושגשוג בבלריאנד.