דגנס ניהטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Dagens Nyheter
תדירות עיתון יומי
פורמט טבלואיד
מייסד רודולף ואל עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים קבוצת בונייר
עורך ראשי Thorbjörn Larsson עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריכי הופעה 1864–הווה (כ־160 שנה)
שפה שוודית
מערכת סטוקהולם
תפוצה 339,700 בימות השבוע (2007)
מדינה שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
ISSN 1101-2447
עמוד ראשון עמוד ראשון מהיום
www.dn.se
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דַגֶנְס נִיהֵטֶרשוודית: Dagens Nyheter - "חדשות היום", מקוצר DN) הוא העיתון היומי הגדול והנפוץ ביותר מבין עיתוני הבוקר של שוודיה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיתון, בבעלותו של קונצרן בונייר של המשפחה היהודית המשפיעה בשם זה, נוסד על ידי העיתונאי רודולף מוריץ ואל, שהיה עורכו הראשון, ובדצמבר 1864 הודפס בסטוקהולם הגיליון הראשון שלו. העיתון משתייך לזרם העצמאי-הליברלי. המשפיעים שבין בעלי-הדעה והפובליציסטים בשוודיה נמנים עם הכותבים בו, והוא נחשב במה מרכזית ומרובת-השפעה בשיח הפוליטי הארצי, כשכלי תקשורת אחרים מאזכרים תכופות את הדיווחים וההחלטות הפוליטיות המשמעותיות שהוא מביא.

מטרתו המוצהרת של העיתון, שמקיף בעיקר את הנעשה בסטוקהולם - ורואה עצמו מעל לכל כ"עיתון של הבירה" (Huvudstadstidning), היא לשמש כתב עת שיוביל את מסורת-המידע ולהיות "הכיכר החברתית והדמוקרטית החשובה ביותר בשוודיה, (...) לשקף את מגוון החיים והחברה, להציע ביאוּר, ערך וכיוון, כמו גם לספק כלים שימושיים בעלי משמעות"[1].

מערכת העיתון החליפה את משכנה מספר פעמים מאז היווסדה, עד שב-1964 התמקמה בגורד שחקים חדש בשכונת מרייֶברג. ב-1996 עברה למבנה אחר בסמוך.

בערך מאז אותו זמן החלה תפוצת העיתון לצנוח. חזיתות חדשות כחינמונים, רשת האינטרנט ועיתונים מצליחים אחרים, הציבו ליומון הוותיק תחרות קשה מבעבר.

פרס התרבות של דגנס ניהטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

"פרס התרבות של דגנס ניהטר" מחולק מאז 2007. הפרס, 50,000 קרונות ופסלון, מוענק לזוכה שנבחר מבין חמישה מועמדים מתחומי אמנות שונים, כשהבחירה נעשית על ידי הקוראים, המצביעים באמצעות אס-אם-אסים או דרך האינטרנט, בנוסף לחבר מושבעים מטעם עורך התרבות של העיתון.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דגנס ניהטר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתוך "חזון ומטרה" (בשוודית).