דוד בזמוזגיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוד בזמוזגיס
David Bezmozgis
לידה 2 ביוני 1973 (בן 50)
ריגה, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד (דוד) בזמוזגיסאנגלית: David Bezmozgis;‏ נולד ב-1973 בריגה, לטביה) הוא סופר ובמאי קולנוע יהודי-קנדי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירוש שם משפחתו, בזמוזגיס, הוא שם גנאי בלטבית, אדם חסר מוח וחסר תבונה. על פי המסורת במשפחתו השם ניתן כדי לפטור את בעליו, יהודי דתי, משירות בצבא הצאר.

היגר כילד בן שש עם הוריו מריגה שבלטביה, בשנת 1980, לטורונטו שבקנדה[1]. סבו וסבתו עלו לישראל, חיו כאן כמה שנים ואחר כך היגרו גם הם לקנדה. לאחר פטירתם נטמנו בבית העלמין היהודי של טורונטו. דייוויד בזמוזגיס למד לתואר ראשון ספרות אנגלית באוניברסיטת מקגיל, ותואר שני, MFA, מוסמך בהפקת קולנוע, השלים באוניברסיטת דרום קליפורניה, במחלקה לקולנוע וטלוויזיה.

סרטו הדוקומנטארי הראשון, "המוהל", שליווה את אחד המוהלים בלוס אנג'לס, זכה לפרסום ולהצלחה רבה. הוא הוצג בפסטיבלים לקולנוע ברחבי העולם, ושודר בערוץ PBS בלוס אנג'לס. הסרט הדוקומנטארי האחרון שלו "המאמר המקורי: המשפט האחרון" (The Genuine Article: The Last Trial) נסוב על גיוסם של סטודנטים למשפטים ל-Toronto Bay Street והוא שודר בקנדה ברשת הציבורית.

קובץ סיפוריו הראשון, "נטשה", תורגם לשתים-עשרה שפות, ובכללן עברית[2]. הספר זכה בשבעה פרסים בעולם ובביקורת נלהבות. לדעת המבקרים ספרו מזכיר את עבודותיהם המוקדמות של ברנרד מלמוד, ליאונרד מייקלס ופיליפ רות. ויש בכתיבתו של דייוויד בזמוזגיס משהו מהמלנכוליה, המזכירה את כתיבתם של הסופרים הרוסים צ'כוב ואיסק בבל. הסיפור נטשה נכלל באסופת הסיפורים "הסיפורים האמריקאים הקצרים הטובים ביותר של שנת 2005". בזמוזגיס זכה במלגות של המועצה לאמנות של טורונטו, וכן מטעם המועצה הלאומית הקנדית לאמנות. בשנת 2005 זכה בפרס הספר של עיריית טורונטו.

בשנת 2008 השלים את סרטו העלילתי העלילתי הראשון, "ויקטוריה דיי" (Victoria Day), אותו כתב וביים. בסרט מככב מארק רנדל ככוכב הוקי בתיכון המתמודד עם לחצים בבגרותו וציפיות הוריו דוברי הרוסית. הסרט הוצג בבכורה עולמית בפסטיבל הסרטים סאנדנס, שם הוא היה מועמד לפרס חבר השופטים בקטגוריית "קולנוע עולמי - דרמטי". הוא גם היה מועמד לפרס ג'יני בקטגוריית התסריט הטוב ביותר ב-2010. הסרט הוקרן גם בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בשנחאי, בפסטיבל הסרטים הבינלאומי במוסקבה, בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של המפטון, בפסטיבל הסרטים הבינלאומי באתונה, בפסטיבל הבינלאומי לסרטי נוער בסיאול, בפסטיבל הסרטים היהודי בסן פרנסיסקו ובפסטיבל הסרטים היהודיים של טורונטו.

בשנת 2011 פרסם את הנובלה "העולם החופשי", על משפחה של יהודים סובייטים שנתקעה ברומא, לאחר שעזבו את ברית המועצות ומתלבטים בין להגר לישראל או לקנדה[3].

בשנת 2015 כתב וביים את סרטו העלילתי השני, "נטשה" (Natasha), המבוסס על סיפורו הקצר עטור הפרסים באותו השם. בסרט מככבים אלכס אוזרוב וסשה ק. גורדון. נטשה יצאה לאקרנים בקנדה ב-2016. בשנת 2017 קיבל הסרט מועמדויות לפרס המסך הקנדי לשחקנית הטובה ביותר (גורדון) והתסריט המעובד הטוב ביותר.

בשנת 2022 כתב את התסריט לסרט האנימציה "שרלוטה".

ספריו שתורגמו לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נטשה, וסיפורים אחרים, קובץ סיפורים, תרגמה יעל גרינפטר, זמורה ביתן 2006[4].
  • העולם החופשי, רומן, תרגמה עדית שורר, כתר 2011[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שירי לב-ארי, הקול הרוסי, באתר הארץ, 3 באוקטובר 2006
  2. ^ רמי סערי, אהבה ומיתות אחרות, באתר הארץ, 22 באוגוסט 2006
  3. ^ דוד רוזנטל‏, החופש לבחור: "העולם החופשי": ספר אנטי ישראלי, אבל לפחות היהודי אינו מתקרבן, באתר וואלה!‏, 2 בינואר 2012
  4. ^ הגר ינאי, ‏החברים של בזמוזגיס, באתר גלובס, 11 ביוני 2006
  5. ^ מאשה צור-גלוזמן, "העולם החופשי": תיאור מדויק של מצב "על סף" תמידי, באתר הארץ, 7 בדצמבר 2011