דוד לביא (זמר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוד לביא
לידה 17 בפברואר 1988 (בן 36)
באר שבע
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2008
סוגה רוק
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים פסקול הסדרה ״ריקוד האש״
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הופעה במרפסת, מוזיקה בבית, ירושלים

דוד לביא (נולד ב-17 בפברואר 1988) הוא זמר, מפיק מוזיקלי ושחקן ישראלי. הגיע למקום השני בעונה התשיעית של תוכנית הטלוויזיה "כוכב נולד".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוד לביא נולד בבאר שבע, וגדל במושב בני דרום בבית דתי. הוא החל לשיר בתקופת בית הספר היסודי. בגיל צעיר יצא בשאלה, אך המשיך לשמור על קשר הדוק עם משפחתו. מאוחר יותר עבר להתגורר בירושלים וגר עם סבתו. למד בתיכון הימלפרב בירושלים. בגיל 17 החל לכתוב שירים ולהלחין אותם. במהלך שירותו הצבאי התקבל ללהקה צבאית, אך בחר שלא ללכת אליה, ולבסוף שירת בקריה בתל אביב בחיל האוויר.

באוגוסט 2015, מספר ימים לאחר פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, יצא מהארון כהומוסקסואל.[1]

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך שירותו הצבאי, הקליט אלבום שלם שהיה אמור להיקרא "מתפרק לאותיות" ביחד עם שי סעדיה, מפיק מוזיקלי מירושלים, מלהקת missflag. זמן קצר לפני השתתפותו בתוכנית "כוכב נולד" הוציא לאור מהאלבום סינגל ראשון, שנקרא "עוגות".

בשנת 2011 השתתף בעונה התשיעית של התוכנית "כוכב נולד" והגיע בה למקום השני. רבים מביצועיו במהלך התוכנית זכו לאהדת השופטים והקהל. זכורים משם בעיקר ביצועיו לשירים "לוח וגיר" של שמוליק קראוס, "היא חזרה בתשובה" של מתי כספי ו"הכניסיני תחת כנפך" של ריטה, אותם בחר לבצע, לדבריו, עם קשר כזה או אחר לתהליך חזרתו בשאלה[2]. במשדר הגמר של התוכנית ביצע את השיר "מבול" של רונה קינן, אותו ביצע גם באודישן לתוכנית, ואת השיר "פנים ושמות" של דני רובס.

ב-23 בנובמבר הופיע עם רוני דלומי כחלק מ"פסטיבל הפסנתר" 2011.[3] המופע הצליח וזכה לביקורות טובות ולכן דלומי ולביא המשיכו עם המופע גם אחרי "פסטיבל הפסנתר".

ב-6 בפברואר 2012 הוציא לאור את סינגל הבכורה שלו לרדיו הישראלי, "Straight Away". השיר נכתב והולחן בידי לביא. בראיון איתו סיפר לביא על השיר ועל תהליך כתיבתו, אך בולטת ההתייחסות העמומה למגדר מושא השיר. כך מתואר השיר: "השיר מדבר על מעשה שעשה לביא כבחור צעיר שנמצא עדיין בגיל ההתבגרות עם מישהי או מישהו בערב חג המולד (טקסט שמתאים גם להפצה בחו"ל), מעשה שהוא מתלבט לגביו - האם לספר עליו להוריו או לא, כי אם יספר הם יגיעו וייקחו אותו משם באופן מיידי."[4]

ביום הזיכרון 2012 השתתף בפרויקט "עוד מעט נהפוך לשיר" של גלי צה"ל, ובו הלחין ושר את השיר "אדם יודע" שכתב סגן רמי (אברהם) זוסמן, שנפל כמה חודשים לאחר תום מלחמת יום הכיפורים לאחר שהמוצב תל ענתר, שבו שימש כסגן מפקד פלוגה, ספג הפצצה של כוחות סוריים.

בתאריך 13 בינואר 2013 הוציא לאור לביא גרסת כיסוי לשיר "צוללת" של אפרת בן צור, לקראת הופעת הבכורה שלו שהתקיימה ב-15 בינואר ב'אוזןבר' בתל אביב, שפתחה את סיבוב ההופעות הקצר הראשון שלו.[5]

ב-20 במאי 2013 הוציא לביא סינגל בשם "שני חדרים", שנכתב והולחן על ידו והופק על ידי צח דרורי. השיר הוא בעצם דיאלוג של דוד עם אלוהים.

בנובמבר 2013 הופיע לביא בפסטיבל הפסנתר, במסגרתו ארח את דני בסן. בשנת 2014 שיחק בדרמת הנעורים של הערוץ הראשון "עמוק במים".

במאי 2016 הוציא לביא את אלבום הבכורה שלו, שהעבודה עליו ארכה מספר שנים, וחלק מהמימון שלו הגיע מפרויקט מימון המונים שבוצע באמצעות אתר "הדסטארט". הדיסק כולל קאבר לשיר "הכניסיני תחת כנפך" (שביצע לביא בתחרות "כוכב נולד"), שירים שכתב לביא בתחילת דרכו כזמר ויוצר, ושירים שנכתבו בשנים האחרונות (כולל כאלה שיצאו כסינגלים מוקדמים עוד במהלך תקופת העבודה על האלבום, כמו "שני חדרים"). האלבום נחשב מגוון מבחינה סגנונית, וזכה לשבחים רבים ממבקרי המוזיקה[6][7][8][9][10].

ביולי 2017 השתתף לביא בפרויקט מחווה ללהקת רדיוהד, שהופק על ידי יואב קוטנר בגלגלצ לקראת שובה הצפוי אחרי שנים רבות להופעה בארץ, וביצע במסגרתו גרסת כיסוי (גרסה קולית בליווי פסנתר) לשיר "Lotus Flower"[11].

במאי 2020 הפיק וביצע גרסת כיסוי לשיר "החולמים אחר השמש" של יורם טהרלב בדואט עם הזמרת תמר פילוסוף. השיר הועלה לערוץ של לביא באתר יוטיוב[12], וזכה לכתבת טלוויזיה על תהליך הפקת השיר, בהשתתפות יורם טהרלב[13].

בינואר 2021 הלחין וביצע את שירו של המשורר עמיחי חסון "הקפה ראשונה".[14]

דוד לביא הפיק מוזיקלית את הפסקול של סדרת הדרמה "ריקוד האש", סדרת טלוויזיה ישראלית שכתבה רמה בורשטין אשר עלתה לשידור ב-24 באפריל 2022 ביס. את הפסקול הלחין דניאל זמיר בשיתוף עם לביא. לביא גם ביצע מספר שירים, וכן כתב והלחין את השיר ״לא רואה טוב״. חלקו הראשון של הפסקול יצא לאור במהלך חודש יוני 2022.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דוד לביא בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ וואלה! סלבס‏, משתתף "כוכב נולד" יוצא מהארון, באתר וואלה!‏, 03 באוגוסט 2015.
  2. ^ בשיחות עם יוצרים דתל"שים סיפר לביא איך התגלגלה הבחירה שלו לבצע את השיר "הכניסיני תחת כנפך": "הייתי צריך לבצע שיר של ריטה, אז אמרתי שאמצא את הדבר הכי הזוי שלה, ואותו אני אבצע. ואז 'הכניסיני' עלה ביוטיוב, וזה היה יוצא דופן ומוזר כל כך. היא שרה כמו חזנית, כמעט א-קפלה (שירה בלבד, ללא ליווי מוזיקלי), אז בחרתי בו. ומיד כשהתחלתי לעשות על השיר חזרות, הבנתי שזו יותר מסתם בחירה רנדומלית. זה בול. זה מה שאני אומר בשירים שלי. זה מה שאני מנסה להגיד כשאני שר שורה כמו 'איך יכול להיות שאתה אוהב אותי ולא יודע מה חסר לי' (מתוך "שני חדרים"; אב"נ). זה זה, רק בלפני מאה שנה". אלעד בר נוי, גילוי וכיסוי: שיחות עם יוצרים דתל"שים הנוברים בנושא היציאה בשאלה, מאמר מיום 7.6.1917 (אוחזר ביום 15.7.1917)
  3. ^ יוני בינרט, פורשים כנף: רוני דלומי ודוד לביא במופע משותף, באתר Xnet‏, 22 בנובמבר 2011
  4. ^ אסף נבו, ‏דוד לביא: "זה יותר קשה ממה שדמיינתי", באתר ‏מאקו‏, 6 בפברואר 2012
  5. ^ אסף נבו, דוד לביא פתח סיבוב הופעות ונחשף בשירים אישיים, באתר mako, ‏16 בינואר 2013
    יובל אראל, מסע החורף של דוד לביא, הבלוג של יובל אראל, 16 בינואר 2013
  6. ^ עמוס אורן, דוד לביא: תרפיה לנפש סוערת, כתבה באתר הבמה מיום 5.6.2016 (אוחזר ביום 15.7.2017)
  7. ^ אתר למנויים בלבד עינב שיף, היה שווה לחכות, באתר "ידיעות אחרונות", 30 במאי 2016
  8. ^ אתר למנויים בלבד בן שלו, דוד לביא הוציא אלבום בכורה שראוי לרוח גבית מהקהל, באתר הארץ, 30 ביוני 2016
  9. ^ יוסי חרסונסקי, דוד לביא:דוד לביא - ביקורת אלבום באתר המוזיקה של חרסונסקי (אוחזר ביום 15.7.2017)
  10. ^ ארז לוטרינגר, עומד בציפיות - על אלבום הבכורה של דוד לביא, כתבה באתר מוזיקה נטו (אוחזר ביום 15.7.2017)
  11. ^ הביצוע סומן מייד כביצוע יוצא דופן ומרשים על ידי אורלי יניב ויואב קוטנר בתוכניתם המשותפת בגלגלצ, והועלה לערוץ של לביא באתר יוטיוב David Lavi - Lotus Flower - Radiohead Piano Cover
  12. ^ דוד לביא ותמר פילוסוף - החולמים אחר השמש, באתר יוטיוב
  13. ^ כתבת טלוויזיה על תהליך הפקת השיר
  14. ^ דוד לביא - הקפה ראשונה, באתר יוטיוב