דוד מוכתר-סמוראי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דוד מוכתר)
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

דוד מוכתר-סמוראילועזית: David Mouchtar-Samorai; נולד ב-1942) הוא במאי ושחקן תיאטרון ואופרה ישראלי-גרמני.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוד מוכתר-סמוראי נולד בבגדאד, שבעיראק. עלה לישראל ב-1951. למד בחוג הבימה לנוער, בו הורו צבי פרידלנד ושלמה ברטונוב. למד משחק ב"אקטור סטודיו", בתיאטרון רויאל קורט, לונדון. בשנות השישים שיחק בתיאטרון הבימה בהצגות "ילדי הצל" מאת בן-ציון תומר, "כל אדם והאמת שלו" מאת לואיג'י פיראנדלו, "המלך נוטה למות" מאת אז'ן יונסקו, "מסע לנינוה" מאת יהודה עמיחי, "בלוז למיסטר צ'ארלי" מאת ג'יימס בולדווין ו"השקיעה" מאת איסאק באבל. ב-1967 שיחק בהצגה "עצור ! עד כאן !" בבימויו של יוסף כרמון, שהציגה בצוותא.

ב-1969 שיחק בהצגה "תיאטרון האכזריות" מאת אנטונן ארטו, בבימויו של מיכאל אלמז בתיאטרון המרתף, ביחד עם שפרה מילשטיין. מוכתר גילם את דמותו של אנטונן ארטו, אבי "תיאטרון האכזריות".

ב-1969 שיחק בהצגה "הזקן" בבימויו של מיכאל אלמז בתיאטרון המרתף, ביחד עם מירי פביאן. הצגה קומית-מינית מאת המשורר הביטניקי מייכל מאקליור. ההצגה מספרת על בילי הנער וג'ין הארלו. הציגה בתל אביב, לונדון וארצות הברית, בה נאסרה בתחילה בידי הצנזורה.

בראשית שנות השבעים של המאה העשרים, שב לאנגליה ולמד בימוי במשך שנתיים בתיאטרון סיטיזן, גלאזגו. ב-1972 שיחק בהצגת היחיד "דרייפוס על אי השדים" המבוססת על חייו של אלפרד דרייפוס. אלמז כתב את ההצגה על פי חומרים תיעודיים וגם ביים אותה. המחזה מתאר את דרייפוס היושב באי השדים, מנותק מהעולם ומשחזר את פרשת דרייפוס, בלי שהוא יודע על ההד שהפרשה חוללה בצרפת. העיתון "סקוטסמן" זיכהו בפרס על ההצגה, שהציגה בפסטיבל אדינבורו. ההצגה הציגה בישראל והייתה בסיבוב הופעות באירופה ובאמריקה. הוא השתתף בתסכיתי רדיו.

החל לביים בראשית שנות השבעים. הצגותיו הראשונות הוצגו בתיאטרון סיטיזן, בתיאטרון טרוורס, אדינבורו ובאוניברסיטת תל אביב, בה ביים את ההצגה "צ'ה גווארה". באנגליה ביים שני מחזות מאת מיכאל אלמז, אחד מהם "האנרכיסט", קומדיה פוליטית שהועלתה בפסטיבל אדינבורו ועוסקת במיכאיל באקונין. ביים בתיאטראות יאנג ויק ובוש בלונדון. בד בבד לעבודתו באנגליה ביים בתיאטרון הקאמרי ב-1976 את "מושל יריחו" מאת יוסף מונדי, "דון קרלוס" מאת פרידריך שילר ו"הפותחן" מאת המחזאי הצרפתי ויקטור לנו. באותה שנה ביים גם את המחזה "תוכנית כבקשתך" פרי עטו של המחזאי הגרמני בן המאה ה-20 פרנץ קסאוור קרץ. זוהי הצגת יחיד ללא מילים בכיכובה של נאוה שאן בתיאטרון באר שבע. המחזה עוסק בערב אחד בחייה של גברת ראש, אישה ערירית, כשהיא ספונה בביתה.

ביים את ההצגה "שטאלרהוף", שיצאה לסיבוב הופעות באירופה. לאחר שההצגה הועלתה בגרמניה, בסביבות 1975, הוזמן מוכתר-סמוראי לעבוד כבמאי-אורח בגרמניה. היה במאי בית בתיאטרון העירוני של היידלברג ואחר-כך במאי בית ב"שאושפילהאוס" של פרנקפורט, ב"שאושפילהאוס" של המבורג, בדיסלדורף ובבון.

החל משנות התשעים מוכתר-סמוראי עבד כבמאי עצמאי. בין המקומות בהם ביים: ה"שאושפילהאוס" של בזל, ה"שאושפילהאוס" של ציריך, תיאטרון יוזפשטאט בווינה ובתי אופרה שונים בגרמניה. תשע מההצגות שביים צולמו לטלוויזיה הגרמנית. זכה בפרס התיאטרון של בווריה עבור בימוי האופרה מקבת' מאת ג'וזפה ורדי. שהוצגה בברמן. במשאל מבקרים שערך כתב העת לאופרה "אופרה וולט", בחר ב"מקבת'" וב"בילי באד" שביים, כאופרות המעניינות ביותר לשנת 1997.

אחר-כך ביים את החטיפה מן ההרמון של מוצרט בשטאטאופרה בברלין, את "ורתר" של ז'יל מאסנה באופרה של מנהיים, את "דון קרלו" של ורדי בבון ומחזה מאת גראבה "מהתלה – סאטירה, אירוניה ומשמעות עמוקה" בבון. ביים האופרה "פיטר גריימס" מאת בנג'מין בריטן באופרה של פרנקפורט.

נשוי לשחקנית פיונה מור. לשניים שני ילדים.

בימוי בתיאטרון הישראלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצגה תיאטרון מחזאי הצגת בכורה
דוניה רוסיטה הרווקה תיאטרון הקאמרי פדריקו גארסיה לורקה 11 באוגוסט 2001
הפותחן הקאמרי ויקטור לאנו 24 ביולי 1976
תוכנית כבקשתך תיאטרון באר שבע פרנץ קסאור קרץ 1976
דון קרלוס הקאמרי פרידריך שילר 13 בפברואר 1976
מושל יריחו הקאמרי בשיתוף צוותא יוסף מונדי 8 בנובמבר 1975
צ'ה גווארה תיאטרון אוניברסיטת תל אביב 1975

משחק בתיאטרון הישראלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצגה תיאטרון מחזאי במאי תפקיד שנה
דרייפוס על אי השדים מיכאל אלמז מיכאל אלמז אלפרד דרייפוס 1972
תיאטרון האכזריות תיאטרון המרתף אנטונן ארטו מיכאל אלמז אנטונן ארטו 1969
הזקן תיאטרון המרתף מייכל מאקליור מיכאל אלמז בילי הנער 1969
עצור ! עד כאן ! צוותא צ'ארלס נולם יוסף כרמון 1967
השקיעה תיאטרון הבימה איסאק באבל שרגא פרידמן ארוך הרגלים ומלח 8 במרץ 1965
בלוז למיסטר צ'ארלי הבימה ג'יימס בולדווין אברהם ניניו לורנצו 17 בינואר 1965
קומדיה של טעויות הבימה ויליאם שייקספיר אטיין דבל סוחר א' 10 באוקטובר 1964
מסע לנינוה הבימה יהודה עמיחי יוליוס גלנר 1964
המלך נוטה למות הבימה אז'ן יונסקו אטיין דבל איש משמר המלך 12 באוקטובר 1963
כל אדם והאמת שלו הבימה לואיג'י פיראנדלו אטיין דבל מר צ'נטורי 18 במאי 1963
ילדי הצל הבימה בן-ציון תומר ישראל בקר המלצר 28 בנובמבר 1962

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]