דוכס קנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוכס קנט
Duke of Kent
איוש נוכחי הנסיך אדוארד
תאריך כניסה לתפקיד 1942
תחום שיפוט הממלכה המאוחדת
ייסוד המשרה 12 באוקטובר 1934
איוש ראשון הנסיך ג'ורג'
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוכס קנטאנגלית: Duke of Kent) הוא תואר אצולה בממלכה המאוחדת. כעת נושא בתואר זה הנסיך אדוארד, נכדו של המלך ג'ורג' החמישי ובן דודה של המלכה אליזבת השנייה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלכי קנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

התואר הראשון הקשור לממלכת קנט - אחת משבע הממלכות אשר לימים התאחדו לממלכת אנגליה - היה התואר מלך קנט - תואר אותו נשא שליט הממלכה החל משנת 449 ועד כיבוש ממלכת קנט בשנת 825 על ידי אגברט, מלך ווסקס. החל משנה זו הייתה ממלכת קנט ממלכה תלויה של ממלכת וסקס, ושלטו בה מלכים, שהיו וסאלים של מלך וסקס. בפועל היו מלכים אלה בני משפחת המלוכה של ממלכת וסקס והתואר "מלך קנט" הפך לתואר של יורש העצר של הממלכה (בדומה לתואר נסיך ויילס של ימינו)[1].

רוזן קנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

התואר הראשון המשויך לקנט בממלכת אנגליה היה תואר רוזן קנט. לאחר מותו של גודווין, רוזן וסקס, בנו, לאופווין גודווינסון קיבל את התואר רוזן וסקס (ככל הנראה בין השנים 10561058). לאחר מותו של לאופווין בקרב הייסטינגס בשנת 1066, ויליאם הכובש העניק את התואר לאחיו החורג אודו מבייו. אודו איבד תואר זה בשנת 1082 כאשר נכלא על ידי אחיו, אולם התואר הושב לו לאחר שחרורו. התואר נגזל ממנו בשנית בשנת 1088 לאחר שניסה למרוד באחיו, ובעקבות כישלון המרד נמלט מאנגליה.

התואר ניתן בשנית בשנת 1141 עת הוענק לויליאם דה אפרה, אולם התואר נלקח ממנו בשנת 1155. בשנת 1227 הוענק התואר ליובר דה בורג', ובמותו הושב התואר אל הכתר.

בשנת 1321 הוענק התואר לאדמונד מוודסטוק, ובעקבות נישואי בתו, ג'ואן מקנט לתומאס הולנד עבר התואר למשפחת הולנד, אשר נשאה בו עד שנת 1408.

בשנת 1461 הוענק התואר לויליאם נוויל, ולאחר מותו הוענק התואר בשנת 1465 לאדמונד גריי. משפחת קנט נשאה בתואר עד שהנרי גריי קיבל את התואר "דוכס קנט".

מרקיז קנט ודוכס קנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהנרי גריי ירש את אביו, בשנת 1702, אנתוני גריי, הרוזן ה-11 מקנט, וקיבל את התואר "הרוזן ה-12 מקנט", הוא הועלה בתוארו בשנת 1706 וקיבל את התואר "מרקיז קנט". בשנת 1710 זכה לתואר "דוכס קנט" ובשנת 1740 קיבל את התואר "מרקיז גריי". להנרי היה בן אחד וחמש בנות מאשתו הראשונה, ג'מימה קרו (Jemima Crew), אשר נפטרה בשנת 1728, ובן אחד ובת אחת מאשתו השנייה, סופיה בנטינק (Sophia Bentinck). שני בניו נפטרו עוד בימי חייו (אנתוני בשנת 1723 וג'ורג' בשנת 1733), ולכן לא היה בן זכר שיירש את התואר "דוכס". נכדתו, ג'מימה יורק ירשה את התואר "מרקיזת גריי וברונית לוקס".

ב-23 באפריל 1799 הוענקה דוכסות קנט (יחד עם דוכסות סטראת'רן ורוזנות דבלין) לבנו הרביעי של המלך ג'ורג' השלישי, הנסיך אדוארד אגוסטוס. לאדוארד היה בת אחת - ויקטוריה (לימים מלכת הממלכה המאוחדת) ולכן במותו, בשנת 1820 בוטל התואר.

בשנת 1866 הושב התואר "רוזן קנט" לשימוש, והוא הוענק לנסיך אלפרד, דוכס סקסה-קובורג-גותה, בנה השני של המלכה ויקטוריה. בנו של אלפרד, הנסיך אלפרד מאדינבורו, נפטר בשנת 1899 קודם למות אביו בשנת 1900 ולכן במותו של אלפרד בוטל התואר.

בשנת 1934 הוענק התואר "דוכס קנט" לנסיך ג'ורג', בנו הרביעי של המלך ג'ורג' החמישי ושל המלכה מרי. במותו של הנסיך ג'ורג', ירש בנו, הנסיך אדוארד, דוכס קנט את התואר, אותו הוא נושא עד היום.

תארים ותפקידים רשמיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוכס קנט נושא במספר תפקידים רשמיים מתוקף תוארו. כיום משמש דוכס קנט בתפקיד "המאסטר הגדול" של הבונים החופשיים באנגליה, וכן כנשיא איגוד הצופים של הממלכה המאוחדת (תפקיד בו הוא מכהן מאז שנת 1975). דוכס קנט ביקר במספר ממדינות חבר העמים הבריטי כנציגה של מלכת אנגליה. הדוכס משמש בתפקיד "המאסטר הגדול" של מסדר סנט מייקל וסנט ג'ורג'.

שלט האצולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרכז שלט האצולה של הדוכס מתואר הסוס הלבן של קנט - סוס לבן ניצב על שתי רגליו האחוריות על רקע של שדה אדום. סמל זה נחשב לסמלה ההיסטורי של ממלכת קנט.

מגורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוכס ודוכסית קנט מתגוררים כיום בבקתת ורן (Wren Cottage) שבארמון קנזינגטון, אולם משרדם ממוקם בבית יורק שבארמון סנט ג'יימס.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דוכס קנט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]