דורית פלד הרפז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דורית פלד הרפז
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 19 בספטמבר 1961 (בת 62)
שם לידה דורית פלד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית צבי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דורית פלד הרפז (נולדה ב-19 בספטמבר 1961) היא קומיקאית, סטנדאפיסטית, במאית, מחזאית, שחקנית תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה ומטפלת בשיטת PHD.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלד הרפז היא בוגרת בית הספר למשחק בית צבי, וזוכת מלגת הצטיינות. עם תום הלימודים הצטרפה ל"צעירי הבימה" ושיחקה עם הלהקה בהצגות התיאטרון במשך שתי עונות. בארצות הברית, שם גרה 3 שנים, השתלמה בסטודיו של סטלה אדלר וסטייסי רוברטס והשתלמה בבית הספר לקולנוע AFI.

כשחזרה לארץ למדה במכללת בית ברל לימודי דרמה תרפיה. בסוף הלימודים עבדה עם ילדים ונוער ומאוחר יותר העבירה סדנאות לנשים "טיפול באמצעות תיאטרון" ויצרה סדנת כתיבה טיפולית, העוזרת לכותב להתבונן בחייו ולהתמודד איתם באופן יצירתי.

בין השנים 19851995 שיחקה בתיאטרון הבימה ובתיאטרון בית ליסין. בהצגה הראשונה בה השתתפה "מעגל הגיר הקווקזי", שיחקה לצד יוסי בנאי ויונה אליאן. בהצגה "הדיבוק" שיחקה לצד שולי רנד.

בשנת 1996 שיחקה פלד הרפז בקלטת הילדים "פיץ העכבר" לצידו של עודד מנשה, בתפקיד אזדרכת והגברת פומפרניקל.

פלד הרפז כתבה מספר הצגות ילדים ונוער. ההצגה הראשונה שכתבה "מה שקרה ביער" בכיכובה של אורנה רוטברג זכתה במקום הראשון בפסטיבל חיפה להצגות ילדים. מיד אחר כך כתבה וביימה את ההצגה "הגן של סומו" בכיכובה של אודיה קורן וכמה שנים מאוחר יותר כתבה וביימה את ההצגה "מיקי כאן ועכשיו" בכיכובה של מיקי קם. כתבה את הצגות הילדים והנוער "חלומות וכוכבים" "בעקבות ויואלדי" "אלביס מבאר שבע" ואחרים.

משנת 2005 החלה לכתוב ולביים הצגות למבוגרים. ההצגה "נשים מדברות נשים", בה גם שיחקה עם עירית גידרון, מציגה נשים הבאות לטיפול פסיכולוגי ומשנות את חייה של המטפלת. המחזה מעלה לבמה נשים מההוויה הישראלית והתכנים אוניברסליים. ההצגה הועלתה ב-2006, הוצגה 800 פעמים במשך 6 שנים ואז הועלתה שוב לבמה ב-2016 והפעם עם חמש שחקניות צעירות.

בשנת 2006 פלד הרפז הקימה את "דור הפקות". במסגרת התיאטרון שלה, העלתה את הצגות נוספות שכתבה וביימה: "נשואים וחיות אחרות" ו"החיים על-פי פאני". במחזות אלה השתתפו שחקנים כגון דן תורן, תומר אופנר, טניה עדן, דורין מנדל, עינת משה, רעות בן טוב וטליה בר שלום.

בד בבד עם הצגות התיאטרון כתבה את הסטנד-אפ "אישה כמוני" והופיעה איתו במשך שנים ארוכות.

פלד הרפז השתתפה עם פינה קבועה בתוכנית הרדיו של ירון אנוש "קול שישי" כפולנייה, בשם גיציה קוחנה, מומחית בינלאומית לחשיבה שלילית. הפינה הסאטירית, אותה כתבה והגישה במבטא פולני כבד, קנתה לה קהל מעריצים. פלד הרפז עיבדה את החומר להצגה שהועלתה ב-2014 בשם "יומנה של פולניה" בה משתתף גם אמן האקורדיון איליה מגלניק.

בשנת 2014 יצאו לאור המחזות שלה "נשים מדברות נשים" "נשואים וחיות אחרות" בהוצאת "אור עם".

ב-2015 יצרה את המפגש "דמויות יוצרות מחזה" בו היא מספרת לקהל על תהליך כתיבת המחזות, על הדמויות אותן יצרה, על מקורות הכתיבה והסודות השמורים שפרצו לבמה.

ההצגות "נשים מדברות נשים", "נשואים וחיות אחרות" ו"החיים על-פי פאני" הוזמנו להופיע בפני הקהילה הישראלית בלונדון וב-2019 נרכשו על ידי "התיאטרון העברי" במיאמי, שם גם זכו לעיבודים בימתיים חדשים.

ב-2015 העלתה מחדש את ההצגה "נשים מדברות נשים" עם 5 שחקניות צעירות והופיעה ברחבי הארץ עם הצגת היחיד "יומנה של פולנייה".

ב-2017 כתבה עבור ששי קשת ויונה אליאן את מופע הבידור "עדיין נשואים?".

ב-2022 עלה, כהצגת בכורה בתיאטרון העברי במיאמי, המחזה שלה "נגד הזמן".

פלד הרפז מופיעה ב"מפגש דמויות", בו היא מספרת על תהליך הכתיבה והיצירה ומעלה דמויות מתוך המחזות שלה.

פלד הרפז הופיעה בטלוויזיה בסדרות שונות. בהן "קרובים קרובים" ו"קופיקו" (בתפקיד האם תמר) ובשנת 2022 שיחקה בסדרת הדרמה "כל עוד בלבב" בתפקיד רבקה, ניצולת שואה המלווה מסע לפולין של בני נוער ישראליים.

בקולנוע שיחקה בתפקידים משניים בסרטים "אלכס חולה אהבה" (1986), "מלך הסלים" (1988) ,"שלוש אימהות" (2006) ו"פטר השלישי" (2015).

בנוסף לכתיבה לתיאטרון, כותבת טור "נקודת מוצא" ובו סיפורים קצרים ודרמטיים על החיים בירחון "החיים הטובים".

פלד הרפז היא מטפלת עצמאית בשיטת PHD, שבה המטופל, הוא הדמות הראשית במחזה של עצמו. במהלך הטיפול, נחשפת בפניו האפשרות לראות את המרכיבים בסבך עלילת חייו, לזהות את המשתתפים במחזה הפרטי שלו, לגלות מה התפקידים שהם מגלמים ורמת תפקודם בעלילה.

פלד הרפז נשואה לאודי הרפז, המלחין מוזיקה לסרטים וטלוויזיה. הוא גם זה שהלחין את המוזיקה לכל ההצגות שלה. לזוג שתי בנות.

אחותה של פלד הרפז היא העיתונאית טליה פלד קינן.

בתה, אילונה הרפז, היא מוזיקאית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]