דיארכיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דיארכיה (Diarchy) היא צורת שלטון שבה עומדים בראש המדינה שני אנשים או גופים. שני ראשי המדינה שולטים בה באופן משותף ושווה, כאשר לכל אחד מהם יש זכות וטו הדדית.

צורת שלטון זו התפתחה ביוון העתיקה והייתה נפוצה בכמה ערים ובהן ספרטה. ישות נוספת בעת העתיקה שבה התקיימה שיטה זו היא הרפובליקה הרומית, שבה שלטו שני קונסולים.

הבריטים הציעו צורת שלטון זאת להודים בשנות ה-20 של המאה ה-20 כאשר חששו שהיא תהפוך למדינה עצמאית לחלוטין והם יאבדו את שליטתם בה. ההודים סירבו להצעה זאת. דיארכיה הונהגה על ידי חוק ממשלת הודו (1919) עבור מחוזות הודו הבריטית. זה סימן את ההקדמה הראשונה של העיקרון הדמוקרטי לרשות המבצעת של הממשל הבריטי של הודו. אף על פי שהוא זכה לביקורת רבה, זה סימן פריצת דרך בממשלת הודו הבריטית והיה מבשר האוטונומיה הפרובינציאלית המלאה של הודו (1935) ועצמאותה (1947). דיארכיה הוצגה כרפורמה בחוקה על ידי אדווין סמואל מונטאגו (מזכיר המדינה של הודו, 19171922) ולורד צ'למספורד (המשנה למלך הודו, 19161921). עקרון הדיארכיה היה חלוקה של הרשות המבצעת של כל ממשלה פרובינציאלית לחלקים סמכותניים ואחראים עממיים. הראשון הורכב מחברי מועצה מבצעת, שמונו, כמו בעבר, על ידי הכתר. השני הורכב משרים שנבחרו על ידי המושל מבין חברי הנבחרים של המחוקק המחוזי.[1]

כיום ישנן שלוש מדינות שצורת השלטון בהן היא דיארכיה:
אנדורהאנדורה אנדורה – שהנסיכים-שותפים הרשמיים שלה הם נשיא צרפת והבישוף של אורז'ל.
אסוואטיניאסוואטיני אסוואטיני – במדינה זו המלך מחזיק ברוב הסמכויות, אך נהוג שהוא מולך יחד עם אמו.
סן מרינוסן מרינו סן מרינו – בה שני אנשים מחזיקים במשרת קפטן המחוז של סן מרינו. בניגוד לאנדורה ואסוואטיני, זוהי אינה מונרכיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dyarchy, באתר "Britannica Academic"


ערך זה הוא קצרמר בנושא מדע המדינה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.