דייוויד ת'יוליס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דיוויד ת'יוליס)
דייוויד ת'יוליס
David Thewlis
דייוויד ת'יוליס בפרמיירת הסרט "הנער בפיג'מת הפסים", 2008
דייוויד ת'יוליס בפרמיירת הסרט "הנער בפיג'מת הפסים", 2008
לידה 20 במרץ 1963 (בן 61)
בלקפול, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת קומדיה שייקספירית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1985 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג
צאצאים Gracie Friel עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד ת'יוליסאנגלית: David Thewlis; נולד ב-20 במרץ 1963) הוא שחקן קולנוע, תיאטרון וטלוויזיה אנגלי. תיוליס הוא זוכה פרס השחקן הטוב ביותר של פסטיבל קאן לשנת 1993 על הופעתו בסרט "עירום". התפרסם בתור רמוס לופין בחמישה סרטים מ"סדרת סרטי הארי פוטר" ובסרטים "הנער בפיג'מת הפסים", "שבע שנים בטיבט" ו"לב הדרקון".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ת'יוליס נולד בשם דייוויד וילר בעיר בלקפול שבצפון-מערב אנגליה, השני משלושת צאצאיהם של מורין לבית ת'יוליס ואלק ריימונד וילר. הוריו עבדו בחנות הצעצועים שהייתה בבעלות אביו. כנער היה ת'יוליס חבר בלהקת רוק בשם "QED" שהופיעה ברחבי בלקפול, לרוב במלונות, כדי לגייס כסף לקניית ציוד ולהפקת אלבום. לאחר מכן שימש כגיטריסט בלהקת הפאנק רוק "Door 66". בזמן שת'יוליס עסק בנגינה, לא העלה על דעתו להפוך לשחקן. למד ב"בית ספר גילדהול למוזיקה ודרמה", שם סיים בהצלחה ב-1984. כאשר ניסה לראשונה להירשם לאיגוד השחקנים בשמו המקורי "דייוויד וילר", גילה שישנו שחקן בעל שם דומה, לכן בחר להשתמש בשם המשפחה הראשון של אמו.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

את ת'יוליס גילה הבמאי המוערך מייק לי שנתן לו את תפקיד הבכורה שלו בקומדיה "מותק של חיים". פרץ לתודעת המבקרים והקהל העולמי בשנת 1993 בדרמה "עירום". בסרט שיחק בתפקיד ג'וני, מובטל כריזמטי הנוסע ללונדון כדי להתגורר אצל חברתו לשעבר לואיס. ת'יוליס זכה בפרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל קאן על הופעתו והועמד לפרסי המבקרים הנחשבים בהוליווד. ב-1995 השתתף לצידם של כוכבי קולנוע עולים בהוליווד לדוגמת רוברט דאוני ג'וניור בדרמה התקופתית "התחדשות" ולאונרדו דיקפריו בדרמה הביוגרפית "ליקוי מאורות" בתפקיד המשורר הצרפתי פול ורלן.

לאחר שצפה בו בסרט "עירום", בחר הבמאי רוב כהן בת'יוליס לתפקיד המלך האכזר אינון בפנטזיית ההרפתקאות התקופתית "לב הדרקון". שיחק בנוסף שיחק לצידו של מרלון ברנדו בסרט האימה "אי המסתורין של ד"ר מורו" בתור מנהל המשא ומתן מטעם האו"ם אדוארד דאגלס. ב-1997 שיחק ת'יוליס בדרמת המסע "שבע שנים בטיבט" בתפקיד המדען ומטפס ההרים האוסטרי פיטר אופשנייטר, העושה את מסעו לטיבט בזמן מלחמת העולם ה-2, ביחד עם חברו מטפס ההרים המפורסם היינריך האראר (בראד פיט). ב-1998 הופיע בתפקיד קטן בתור אומן הווידאו נוקס הארינגטון בסרט הקאלט של האחים כהן "ביג ליבובסקי". בשנת 2000 שיחק בסרט הפשע "גנגסטר מס. 1" בתור הגנגסטר הלונדוני פרדי מייס. ב-2003 שיחק בסרט ההרפתקאות הבדיוני "טיימליין". ב-2004 שיחק ת'יוליס בסרט "הארי פוטר והאסיר מאזקבאן" בתור רמוס לופין, מורה בבית ספר "הוגוורטס" והחכם מבין חבורת הקונדסאים. ת'יוליס זכה בתפקיד לאחר שלא קיבל את תפקיד המורה קוויריניוס קווירל בסרט הראשון "הארי פוטר ואבן החכמים".

ב-2005 הופיע ת'יוליס בסרטו התקופתי דתי של רידלי סקוט "ממלכת גן עדן" בתפקיד האביר ההוספיטלרי. ב-2006 זכה לכבוד מפוקפק כשהועמד לפרס פטל הזהב לשחקן המשנה הגרוע ביותר על תפקידיו בסרטים "אות משמיים" בתור הצלם קית' ג'נינגס ו-"אינסטינקט בסיסי 2" בתור הבלש רוי וושבורן. ת'יוליס חזר לתפקיד רמוס לופין בסרטים "הארי פוטר ומסדר עוף החול", "הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם" ובחלק הסופי בסדרה "הארי פוטר ואוצרות המוות". ב-2008 שיחק בדרמת השואה "הנער בפיג'מת הפסים" בתפקיד הקצין הנאצי ראלף, אביו של גיבור העלילה הילד ברונו (אייסה באטרפילד). ב-2010 הופיע בסרט הפשע "לונדון בולווארד" בתור ג'ורדן מנהלה של השחקנית הצעירה שארלוט (קירה נייטלי).

בשנת 2017 השתתף בסרט גיבורי-העל "וונדר וומן" בכיכובה של גל גדות, אשר מבוסס על חוברות הקומיקס "וונדר וומן" מבית DC קומיקס. הסרט הוא הרביעי בסדרת סרטי היקום הקולנועי של DC, שב לגלם את דמותו שוב בסרט ליגת הצדק: גרסת סניידר. כמו כן, השתתף בעונתה השלישית של סדרת הטלוויזיה "פארגו" בדמות הנבל הראשי.

החל משנת 2018 דובב בסדרה "פה גדול" את הדמות "מכשף הבושה".

ב־2024 לוהק לגלם את שרלוק הולמס בסדרה מבית חברת דיסקברי, ״שרלוק ובתו״.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1992 התחתן עם השחקנית הוולשית סרה סוגרמן. השניים היו נשואים במשך שנתיים. לת'יוליס ילדה אחת עם השחקנית אנה פריל, שהייתה בת זוגו במשך תשע שנים. בשנת 2007 פרסם את ספרו הראשון, הרומן "The Late Hector Kipling".

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דייוויד ת'יוליס בוויקישיתוף