דייוויד בארלו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דייוויד הריסון בארלו (David Harrison Barlow; נולד ב-1942, נידהם, מסצ'וסטס), הוא פסיכולוג אמריקני. התפרסם בעבודותיו בתחום הפרעות החרדה, הבנתן, סיווגן וטיפולן בשיטות התנהגותיות-קוגניטיביות וקבוצתיות. פיתח את המושגים האבחנתיים של הפרעת פאניקה והפרעת חרדה מוכללת, תרם להבנתן ועיצב שיטה רב שלבית ואינטגרטיבית של טיפול פסיכולוגי בהפרעות החרדה בכלל, ובהפרעת הפאניקה בפרט.

רקע ושנות הילדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשנת 1942, בנידהם, אחד מפרברי בוסטון. אביו נהרג במלחמת העולם השנייה לפני לידת בנו, כשמטוסו הופל בעת שהשתתף בהפצצות מהאוויר על פסי הרכבות בגרמניה. משום כך נאלץ לגור יחד עם אמו אצל הוריה בבוסטון. בילדותו זכה לצפות במשחקי הקבוצות המקומיות לבייסבול "בוסטון רד סוקס" (Boston Red Sox) ובוסטון ברואינס" (Boston Bruins) ושיחק בייסבול בעצמו מתוך שאיפה להפוך בעתיד לשחקן מקצועי. עם קבוצת הנוער שלו הגיע פעם להשתתף בתחרות הכל ארצית Little League World Series. התחנך בבית ספר קתולי ובחופשות בילה ימים רבים אצל קרוביו באי ננטקט שם יתגורר בעתיד ויכתוב רבים מספריו. בעת לימודיו באוניברסיטה הקתולית נוטר דאם שבסאות בנד, אינדיאנה, המשיך בפעילותו הספורטיבית.

לימודיו במדעי ההתנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוך כדי התעניינות בגיבורי הספרים שקרא התרשם עד כמה גורלם הוכרע על ידי נטייתם להרס עצמי. הרהוריו על כך הביאו אותו, בין השאר, להימשך לתחום הפסיכולוגיה .[דרוש מקור] בעת היותו תלמיד קיץ במעבדה לפסיכולוגיה ניסויית של ג'וזף קאוטלה (1999-1927), שהתמחה בתחום הביסוס המדעי של הטיפולים הביהביוריסטים למד בארלו את חשיבות המחקר בקידום הבנת ההתנהגות. אחרי ש- ב-1964 סיים תואר BA באוניברסיטת נוטר דאם, המשיך לימודיו אצל קאוטלה במכללת בוסטון . שם סיים עם תואר MA במכללת בוסטון ב-1966. הודות להתערבותו של קאוטלה, התאפשר לו בשנת 1966 להישלח במשך 3 חדשים לאוניברסיטת טמפל בפילדלפיה ולעבוד שם במחיצתו של ג'וזף וולפי, ממציא הטיפול ההתנהגותי לפי עקרון דסנזיטיזציה מודרגת (Systematic desensitization) המיועד לפוביות. אחרי שהתחתן עבר לגור בורמונט שם המשיך בלימודיו בפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטה המקומית. היה תלמיד של הווארד לייטנברג, מומחה בפסיכולוגיית בעלי החיים וסטיוארט אגראס, חוקר מוערך שהתחנך במסורת של הפסיכיאטריה הבריטית. סיים דוקטורט במדעים באוניברסיטת ורמונט בשנת 1969.

פעילותו כחוקר, קלינאי ומורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי הזמנתו של סטיוארט אגרס, כיהן כשש שנים כפרופסור לפסיכיאטריה באוניברסיטה של המרכז הרפואי מיסיסיפי בעיר ג'קסון שם ארגן את ההתמחות בפסיכולוגיה קלינית. יחד עם א.בלנשאר ואחרים חקר שם היבטים שונים של הפרעות בתפקוד המיני וכמו כן את הנטיות המיניות מנקודת מבט של הפסיכולוגיה ההתנהגותית. מאוחר יותר עבר ללמד כפרופסור לפסיכיאטריה ופסיכולוגיה באוניברטת בראון. היה גם פרופסור מחקר במחלקה לפסיכולוגיה של אובינרסיטת אולבני, אוניברסיטת מדינת ניו יורק. כעת הוא פרופסור לפסיכולוגיה, פרופסור מחקר לפסיכיאטריה ומנהל אמריטוס של המרכז לחרדה והפרעות נלוות CARD באוניברסיטת בוסטון, אותו הקים. בשנים 1997 -1998 היה חוקר אורח במרכז למחקרים מתקדמים במדעי ההתנהגות בפאלו אלטו, קליפורניה

בעבר היה עורך שותף של כתב העת לייעוץ פסיכולוגיה קלינית ערך את כתבי העת "טיפול התנהגותי" Behavior Therapy, הג'ורנל לאנליזה התנהגותית יישומית Journal of Applied Behavior Analysis "פסיכולוגיה קלינית:מדע ופרקטיקה Clinical Psychology: Science and Practice, כמו כן עורך את הסדרה "Treatments that Work" "טיפולים יעילים" של ההוצאה לאור " אוקספורד יוניברסיטי פרס" Oxford University Press. דייוויד בארלו נשוי לבוורלי קולבי ויש לו שני ילדים.

תרומתו לחקר ההפרעות בתפקוד המיני ויחסם לחרדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארלו חקר במיוחד את נושא הערכת העוררות המינית הגברית ואת הבנת הממשק בין הפרעות בתפקוד המיני ובין החרדה.

הפרעת פאניקה והפרעת החרדה המפושטת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1985 - 1988 בארלו ביסס את המושג הקליני "הפרעת פאניקה" - Panic disorder המתאפיינת בהתקפי חרדה בעוצמות שונות, לרוב דרמטיות, והגורמים לסבל רב ולפגיעה בתפקוד ומהווים סיבה שכיחה למדי לפניות לרופאים, לחדרי מיון של בתי חולים. הוא הבחין בין הפרעה זו ובין הפרעת חרדה מוכללת. Generalized Anxiety Disorder המתאפיינת בעיקר בדאגנות מטרידה ומתמשכת עם סימפטומים גופניים פחות דרמטיים. מאוכזב מהתוצאות בשטח של הטיפול ההתנהגותי לפי עקרון הדסנזיטיזציה המודרגת שיושם בפוביות, בארלו פיתח, בהשראת התאוריות הקיימות בתחום, שיטות תרפיה פסיכולוגית משלו (הוא בעצמו מעדיף את השם טיפול פסיכולוגי, כלומר המבוסס על מדע הפסיכולוגיה, על השם המעורפל יותר "טיפול נפשי" או "פסיכותרפיה") המשלבות כמה שיטות התנהגותיות וקוגניטיביות. הטיפול במקרה של חרדה חברתית כולל מפגשים קבוצתיים. את עקרונות תוכניתו הטיפולית להפרעת הפאניקה פרסם למשל בשנת 1993יחד עם ג'רום צ'רני בפרק בספר Clinical handbook of Psychological Disorders - Step by Step . בשנת 1989, יחד עם עמיתתו מישל קראסק, פיתח טכניקת טיפול להפרעת הפאניקה הקרויה טיפול לשליטה על הפאניקה, PCT) Panic Control Therapy) המושתת על גרימת תסמינים גופניים, מקלים עד חזקים יותר, של התקף פאניקה בעזרת התנהגויות או מילים וחשיפה של המטופל לתסמינים אלה עד להיעלמותם. השיטה הועילה בהתקפי פאניקה אך לא לאגוראפוביה הנלווית.

את תוכנית הטיפול להפרעה החרדתית המוכללת ב-10 ססיות, כפי שהופיעה במהדורה השנייה מ-2006 של ספרו "השליטה על החרדה ועל הדאגה שלך: מדריך למטפל", (הכתובה עם מישל קראסקי וריצ'רד זינבארג) Mastery of your Anxiety and Worry: guide therapist ביסס על 4 שיטות מעולם הטפול ההתנהגותי קוגניטיבי: רסטרוקטורציה קוגניטיבית (או הבניה קוגניטיבית מחדש), cognitive restructuring, הרפיית שרירים בשלבים (progressive muscle relaxation), חשיפות לדאגות (worry exposures) ותרגילי חשיפה in vivo (exposure exercises in vivo). בשנים 2008-2006 בארלו פיתח פרטיכל מאוחד לטיפול בהפרעות הפסיכולוגיות שעמד להיות מיושם במרכזים קליניים שונים, למשל באוניברסיטה של האנדים בבוגוטה.

תרומתו לסיווג DSM של הפרעות החרדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארלו ניהל את כוח המשימה של הקווים המנחים להתערבות פסיכולוגית ובין השנים 1990-1994 היה חבר בכוח המשימה של הסיווג DSM של האיגוד הפסיכיאטרי האמריקאי במהדורתו הרביעית DSM IV, (אחד מ-3 הפסיכולוגים החברים בו). הוא ניהל בשותפות את קבוצת העבודה האחראית על רוויזיה של סיווג הפרעות חרדה.

תאוריית שלושת סוגי הפגיעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על סמך מחקריו בתחום ההפרעות בתפקוד המיני והפרעות החרדה פיתח בארלו תאוריה לגבי גורמי הפגיעות או הנטייה להפרעות חרדה. "תאוריית שלשת סוגי הפגיעות" "Triple Vulnerability Theory המהווה בסיס למחקרים חדשים בתחום.(1988,2000,2002) לפי בארלו, שלשת סוגי הפגיעות המשפיעים על התפיסה האישית של מצבים מעוררי חרדה או רגשות שליליים, הם: א.הפגיעות הביולוגית הכללית או הגנטית ב.הפגיעות הפסיכולוגית הכללית הנובעת מחוויות התפתחותיות בילדות המוקדמת, ג. הפגיעות הפסיכולוגית הפרטנית.

  • א. הפגיעות הביולוגית מתבטאת בנטייה לתגובתיות יתר לאירועים שליליים באמצעות מנגנון של "אזעקת שוא" false alarm נוירו-ביולוגית (המבוסס על תגובת "תיאבק או ברח" הקיימת בבעלי החיים, במקרים של סטרס).
  • ב.הפגיעות הפסיכולוגית הכללית - נטייה להגיב בחרדה עם מחושים גופניים ועיוותים קוגניטיביים והתנייתם של אלה על ידי גירויים גופניים פנימיים המלווים את התגובה הביולוגית (איתותים אינטרוצפטיבים interoceptive cues) - אזעקה נלמדת learned alarm.
  • ג. הפגיעות הפסיכולוגית הפרטנית - נטייה לרכז את החרדה על איתותים פנימיים מסוימים, על רקע חשיפות לנסיבות או אירועי חיים מסוימים כמו ההערכה החברתית או חוויתן של גירויים חושיים מסוימים - למשל למידת מחשבות מסוג - "איזה מצב הוא מסוכן". יחד עם הפגיעות הכללית, אלו גורמים להתפתחות הפרעות ספציפיות - כמו חרדה חברתית, טורדנות כפייתית, הפרעת הפאניקה, פוביות ספציפיות, הפרעות פסיכוגניות בתפקוד המיני וכו'.[1][2]

פרסים וכיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

2000 - פרס המדען המצטיין ליישומים פסיכולוגיים של האיגוד הפסיכולוגי האמריקאי

  • היה לחתן הראשון של הפרס להפצת המדע מטעם החברה למדע הפסיכולוגיה הקלינית שבמסגרת האיגוד הפסיכולוגי האמריקאי
  • הפרס לתרומה מדעית מיוחדת מטעם חברת הפסיכולוגיה הקלינית של א.פ.א. - 1989
  • פרס להישגים מיוחדים מטעם בית החולים הכללי של הצבא לשחרור האם של סין
  • אות הכבוד של המכון הלאומי לבריאות הנפש של ארצות הברית NIMH על מפעל חייו במחקר הקליני
  • הפרס ע"ש סטנלי הול - 1999
  • פרס צ'ארלס ברלינאיים מהמכון Institute of Living
  • דוקטור כבוד לספרות של בית הספר מסצ'וסטס לפסיכולוגיה מקצועית
  • פרס למפעל חיים של האיגוד האמריקאי לטיפולים התנהגותיים וקוגניטיביים, 2008

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארלו פרסם מעל 500 מאמרים וכ50 ספרים וספרי לימוד בתחום ההפרעות הפסיכיאטריות (או הפסיכולוגיות, לפי הטרמינולוגיה המועדפת עליו) והמתודולוגיה של המחקר הקליני הנוגע להן. הם תורגמו למעל 20 שפות, לרבות רוסית, ערבית, סינית, הינדי, ביניהם:

  • מודלים של ניסויים על מקרים בודדים - אסטרטגיות למחקר השינויים ההתנהגותיים, (עם מייקל הרסן), הוצאה לאור פרגאמון פרס, 1984, אלמספורד, ניו יורק.

Single Case Experimental Designs:Strategies for Studying Behavior changes, (with Michael Hersen) Elmsford, NY : Pergamon Press, 1984

  • החרדה והפרעותיה: טבען וטיפולן של החרדה ושל הפאניקה, ההוצאה לאור גילפורד, ניו יורק, 1988.

Anxiety and its disorders :The nature and treatment of anxiety and panic. : Guilford Press.New York 1988

  • ספר לימוד קליני להפרעות פסיכולוגיות - מדריך לטיפול צעד - צעד, ההוצאה לאור גילפורד, ניו יורק, 1993

Clinical handbook of Psychological Disorders - Step by Step Treatment Manual Guilford Press, New York 1993

  • יעילות הפסיכותרפיה: מדע ומדיניות. בכתב בעת "קליניקל פסייקולוג'י", 3, (3), 236-240,

- The effectiveness of psychotherapy : Science and policy Clinical Psychology : Science and Practice, 3 (3), 236-240.

  • יסודות הפסיכופתולוגיה, (עם מרק וינסנט, תומסון לרנינג, 2005

Essential of Abnormal Psychology Thomson Learning 2005

  • פסיכופאתולוגיה - גישה רב ממדית, (עם וינסנט מארק) הוצאה לאור פסיפיק גרוב, וודסוורת, קליפורניה,2004

Abnormal Psychology - An integrative Approach with Vincent D Mark 2004 Pacific Grove, CA : Wadsworth.

  • המדען - הקלינאי: מחקר ואחריות בעידן הטיפול המנוהל, מהדורה שנייה, אליו אנד בייקון (עם סטיב הייס ורוזמרי נלסון)

The Scientist- Practitioner : Research and Accountability in the Age of Managed Care, ed 2Allyn &Bacon (with Steve Hayes and Rosemary Nelson)

  • שליטה על החרדה ועל הפאניקה שלך, הוצאה לאור אוקספורד יוניברסיטי פרס (עם מישל קראסק)

Mastery of your Anxiety and Panic -. Oxford University Press (with Michelle Craske)

  • (בעריכתו ושל מרטין אנתוני)- ספר לימוד לתכנון ההערכה והטיפול בהפרעות הפסיכולוגיות בהוצאה לאור גילפורד מרס, ניו יורק, 2004

(Martin M. Antony, David H. Barlow (ed Handbook of Assessment and Treatment Planning for Psychological Disorders, NYC Guilford Press, 2004

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Ed Noel Sheehy, Anthony J.Chapman and Wendy Conroy (ed)* Biographical dictionary of psychology Routledge, 1997, London, NYC

  • Mastery of your anxiety and worry: therapist guide

מאת Richard E. Zinbarg, Michelle Genevieve Craske, David H. Barlow מהדורה 2, Oxford University Press US, 2006

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

Martin M. Antony, Murray B. Stein-* Oxford Handbook of Anxiety and Related Disorders Oxford University Press US, 2008

  • Delia Podea , Rodica Feraru

Panic Disorder,MAIKO,Bucharest ,1998

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]