דייוויד קאטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דייוויד קאטו
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 1968
מחוז מוקונו, אוגנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 26 בינואר 2011 (בגיל 43 בערך)
מחוז מוקונו, אוגנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוגנדה
ידוע בשל פעיל למען זכויות להט"ב באפריקה
השכלה אוניברסיטת יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד קאטו קיסולאנגלית: David Kato Kisule,‏ 1968 - 26 בינואר 2011) היה פעיל זכויות להט"ב באוגנדה, חבר בארגון "מיעוטים מיניים אוגנדה" (SMUG) ונחשב לאבי התנועה לזכויות להט"ב במדינה.[1] קאטו נרצח בשנת 2011, זמן קצר לאחר זכייתו במשפט נגד עיתון מקומי, שפרסם את תמונתו ופרטי המגורים שלו והוציא אותו מהארון תוך קריאה לרוצחו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד לשבט קיסול בכפר נקוואלה. למד בקולג' בודו ובאוניברסיטת קייאמבוגו. לימד במספר בתי ספר, ובמהלך תקופה זו גברה מודעותו לנטייתו המינית; הוא פוטר בשל כך ב-1991. עבר ליוהנסבורג שבדרום אפריקה, בה לימד מספר שנים, והושפע מקידום זכויות הלהט"בים בה לאחר סיום האפרטהייד. ב-1998 חזר לאוגנדה ויצא מהארון במסיבת עיתונאים; הוא נעצר ושוחרר לאחר שבוע. קאטו המשיך בפעילותו בתחום זכויות הלהט"בים, ויצר קשרים עם ארגונים פרו-להט"בים מחוץ למדינה. ב-2002 הצטרף לסגל בית הספר היסודי החדש לבנים "סט. הרמן נקוני" במאסקה.

ב-2004 ייסד לצד שותפים נוספים את הארגון "מיעוטים מיניים אוגנדה" (SMUG). ב-2009 נאם על זכויות להט"בים בוועידה לזכויות אדם המימון האו"ם, אך נציגי אוגנדה צחקו במהלך הנאום, ולאחריו עזבו קאטו ואנשיו את הוועידה מחשש שייעצרו.

ב-2010 עזב את תפקידו כמורה בבית ספר והתמקד בעבודתו במסגרת הארגון, ובהתנגדותו להצעת חוק שקבע עונש מוות על "מעשים הומוסקסואלים"; בהצעה תמכו ראש ממשלת אוגנדה ונשיאהּ ב-2008, דבר שעורר ביקורת בקרב הקהילה הבינלאומית. ב-2011 הוזמן לפעול במשך שנה כעמית מחקר במרכז לזכויות אדם שבאוניברסיטת יורק (בריטניה).

הפרסום ב"רולינג סטון" האוגנדי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2009 פרסום העיתון האוגנדי "רולינג סטון" מאמר הומופובי ובו רשימה של מאה אוגנדים שהואשמו בהומוסקסואליות, לצד פרטיהם האישיים ומקומות מגוריהם, תוך קריאה להוציאם להורג. קאטו, יחד עם שני פעילים נוספים מהארגון SMUG, הגישו תביעה נגד העיתון במסגרתה דרשו ממנו להפסיק ולפרסם שמות ותמונות של אנשים שהם הומואים ולסביות ולקרוא לאלימות נגדם. העתירה הוגשה ב-2 בנובמבר 2010.‏[2][3]

ב-3 בינואר 2011 פסק בית המשפט העליון באוגנדה כי העיתון הפר את זכויות האזרח של התובעים ושל להט"בים נוספים אשר פרטיהם פורסמו בו, והורה לעיתון לפצות את קאטו והתובעים האחרים במיליון וחצי שילינג אוגנדי לכל אחד.[4]

הרצח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-26 בינואר 2011 הותקף קאטו בביתו שבעיר מוקונו (Mukono Town) על ידי אדם אחד לפחות; הוא הוכה בראשו בפטיש, ומת בדרך לבית החולים.[5] דובר של המשטרה מסר כי החשד לרצח הוא כלפי כנופיית שודדים שפעלה באזור וכי נעצר חשוד אחד ונעשים חיפושים אחר תוקף נוסף,[6] אך מקורביו של קאטו דיווחו כי מאז ההליכים המשפטיים התלונן קאטו על עלייה חדה באיומים על חייו, ותלו את הרצח כנעשה על רקע נטייתו המינית.[5]

במהלך הלווייתו של קאטו התעמתו חבריו מהארגון "מיעוטים מיניים באוגנדה" עם מפגינים הומופובים, לאחר שהכומר שערך את טקס האשכבה דיבר בגנות הומוסקסואליות.[7]

התייחסויות לרצח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיד לאחר היוודע דבר הרצח, גינה הארגון משמר זכויות האדם את המעשה; חוקרת תחום אפריקה של הארגון מרי ברנט הוסיפה כי "מותו של דייוויד קאטו הוא אובדן טראגי לקהילת זכויות האדם". הארגון אמנסטי אינטרנשיונל פרסם הודעה לפיה הוא "נחרד מהרצח המזעזע של דייוויד קאטו" וקורא ל"חקירה אובייקטיבית ומהימנה של הרצח".[8] שני הארגונים פנו לממשלת אוגנדה בבקשה לפעול ולהגן על פעילים הומואים ולסביות במדינה.[5] את הרצח גינו גם נשיא ארצות הברית ברק אובמה,[9] והאיחוד האירופי, שקרא לרשויות באוגנדה לחקור אותו ולצאת באופן פומבי נגד הומופוביה וטרנספוביה במדינה.[10]

עורך ה"רולינג סטון" גילס מוהאמה הגיב גם הוא לרצח ואמר: "כאשר קראנו לתלות הומואים התכוונו... רק אחרי שהם עברו את ההליך במסגרת החוק... לא התכוונו לקרוא לרציחתם בדם קר כמו שקרה לקאטו."[11]

בנובמבר 2011 הורשע ברצח סידני נסובוגה אנוך, זונה ממין זכר, והוא נידון ל-30 שנות מאסר.[12]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • David Kato speaking at Cambridge University, 2010, "A matter of life and death: The struggle for Ugandan gay rights" (audio)
  • "BBC News - Obituary: Uganda gay activist David Kato". BBC Online. 27 בינואר 2011. נבדק ב-27 בינואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Gettleman, Jeffrey (27 בינואר 2011). "Ugandan Who Spoke Up for Gays Is Beaten to Death". The New York Times. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ "Uganda court orders anti-gay paper to shut", Reuters, November 2, 2010
  3. ^ "Judge orders Ugandan paper to stop publishing 'gay lists'", CNN International, November 2, 2010
  4. ^ Court Affirms Rights of Ugandan Gays
  5. ^ 1 2 3 Rice, Xan (27 בינואר 2011). "Ugandan gay rights activist murdered weeks after court victory". The Guardian. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ David Kato, Uganda Gay Activist, Brutally Slain
  7. ^ אוגנדה: מהומות במהלך הלוויית פעיל זכויות ההומואים שנרצח, באתר ynet, 28 בינואר 2011
  8. ^ "Uganda must investigate killing of LGBT rights activist". Amnesty International. 27 בינואר 2011. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ "Statement by the President on the Killing of David Kato". White House. 27 בינואר 2011. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ Kasasira, Risdel; Mayamba, Johnson; Bagala, Andrew (28 בינואר 2011). "World condemns killing of gay activist". Daily Monitor. {{cite news}}: (עזרה)
  11. ^ CNN Wire Staff (28 בינואר 2011). "Mourners to remember gay rights activist beaten to death". CNN (Updated 1137 GMT (1937 HKT)). {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ Johnson Mayamba (November 10, 2011). "Gay activist murderer sentenced to 30 years". Daily Monitor