דיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דיסאנגלית: Diss קיצור של המילה: "disrespect" שתרגומה הוא "חוסר כבוד") הוא שיר שמטרתו להעליב או לזלזל באדם או בקבוצה אחרת. השימוש בדיס נפוץ בהיפ הופ כחלק מתופעת היריבות בהיפ הופ.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסכסוך הראשון שחל בין שני זמרים ושהשתמשו במאפייני הדיס בשירים היה בין פול מקרטני לבין ג'ון לנון בשנת 1971. מקרטני הוציא לאור את השיר "Too Many People" מהאלבום "Ram", בשיר הוא צחק על ג'ון לנון ועל אשתו, יוקו אונו. יותר מאוחר באותה השנה לנון השיב למקרטני עם השיר "How Do You Sleep?‎" מהאלבום "Imagine".

הדיס הראשון שיצא לאור היה "Roxanne's Revenge‎". של הראפרית רוקסן שנטה (אנ') (חברה בקולקטיב ההיפ הופ ג'וס קרו (אנ')) כנגד ההרכב UTFO (אנ'). הדיס יצא לאור בשנת 1984, כשרוקסן הייתה בת 14.

בין סוף שנות ה-80 לתחילת שנות ה-90 השימוש בדיסים הלך וגדל. אם סי האמר היה ידוע בדיסים רבים שיצר באותה תקופה, כנגד מפיקי היפ הופ וראפרים שונים, כמו: אם סי סרץ' (מההרכב ת'רד בס), אל אל קול ג'יי, רדמן, ראן די אם סי ועוד. כמו כן, באותה תקופה התפתחה יריבות בין בוגי דאון פרודקשיין בראשות KRS-One לבין ג'וס קרו בראשות מארלי מארל, במהלך היריבות נוצרו דיסים רבים בין שני הצדדים.

באמצע שנות ה-90 היריבות בין הראפרים של החוף המערבי לראפרים של החוף המזרחי בארצות הברית, ובפרט היריבות בין דת' רואו רקורדס לבאד בוי רקורדס הובילה ליצירת דיסים רבים אחד כנגד השני. שני הדיסים המוכרים ביותר ביריבות זו היו: "Hit 'Em Up" של טופאק שאקור ו-"Who Shot Ya?‎" של ביגי סמולס.

ב-2013 הוורס (קטע מלל שמשמש כבית בשיר) של קנדריק לאמאר בשיר "Control" של ביג שון, עורר כנגדו מספר רב של דיסים מראפרים ידועים, כמו: דרייק, B.O.B, ג'ואל אורטז, ג'ו באדן, לופה פיאסקו ועוד[1].

דיסים מוכרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]