דיסקורד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
דיסקורד
Discord
מפתח Discord Inc.
מחזור חיים 13 במאי 2015 – הווה (9 שנים)
גרסה אחרונה 159.0 (6 בינואר 2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה iOS
אנדרואיד
Microsoft Windows
MacOS
לינוקס
Xbox One
PlayStation 5
נכתבה בשפות JavaScript
React
Elixir
Python
Rust
C++
סוג רישיון תוכנה חינמית
discord.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיסקורדאנגלית: Discord) הוא יישום ואתר אינטרנט VoIP חינמי, המיועד בעיקר לקהילות משחקי הווידאו, אך גם לקהילות אחרות כמו קהילות בינה מלאכותית יוצרת. היישום מאפשר למשתמשים בו לתקשר עם משתמשים אחרים באמצעות התכתבויות, שיחות וידאו ושיחות שמע, באופן פרטי (Direct Message) או ציבורי ("שרתים"). השימוש העיקרי בדיסקורד הוא לשיחות בקהילות המחולקות לנושאים שונים ומכונות "שרתים". בנוסף ניתן לתקשר עם משתמשים באופן פרטי או ליצור קבוצה לא כשרת (עד 10 אנשים). מפתחים ומפיצים של משחקי מחשב יכולים לאמת את השרת מול דיסקורד, ובכך ליצור שרתים רשמיים לקהילות שלהם.

דיסקורד זמינה למערכות ההפעלה Windows, MacOS, לינוקס, iOS ,אנדרואיד,Xbox One ו-פלייסטיישן 5. נכון לינואר 2023, רשומים יותר מ-563 מיליון משתמשים ביישום.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הרעיון לפיתוח היישום הגה ג'ייסון סיטרון, מנכ"ל OpenFeint (פלטפורמת משחקים חברתית למשחקים לטלפונים ניידים). בשנת 2011 הוא מכר את OpenFeint לחברת GREE תמורת 110 מיליון דולר. בשנת 2012, בעקבות הרכישה, החל סיטרון לשתף פעולה עם Hammer & Chisel, סטודיו לפיתוח משחקים. המוצר המקורי של החברה היה Fates Forever, אשר היה צפוי להיות המשחק הראשון מסוג זירת קרב מרובת משתתפים על פלטפורמות ניידות. המשחק לא זכה להצלחה מסחרית. עם זאת, במהלך פיתוח המשחק, ציין סיטרון את הקשיים בהם שחקנים נתקלים כאשר הם מנסים לשחק משחקים אחרים כגון Final Fantasy ו-League of Legends, בדגש על בעיות הקשורות ל-VoIP. השחקנים נדרשו לשתף כתובות IP שונות על מנת לשוחח זה עם זה, ושירותים אחרים, כגון סקייפ או TeamSpeak, אשר משמשים גם הם לשיחות בין משתמשים, גזלו משאבים רבים מהמחשב והיו בהם פרצות אבטחה רבות. היעדר האבטחה והניצול הרב של משאבים במחשב הוביל את המפתחים לפתח שירות צ'אט שיהיה ידידותי, נוח ויעיל למשתמש ומבוסס על טכנולוגיה מודרנית יותר מהאלטרנטיבות אשר היו קיימות עד אז.

לצורך פיתוח דיסקורד, קיבלה Hammer & Chisel מימון נוסף מן החממה 9+ של YouWeb.

דיסקורד יצא לראשונה במאי 2015. לדברי סיטרון, קהל היעד היחידי שהם כיוונו אליו היה לקהילות Reddit. לאחר השקת השירות הוא נוכח לגלות כי פורומים רבים ב-Reddit הוחלפו בשרתי דיסקורד.

בשנת 2016 דווח שהאתר הותקף באמצעות NjRAT.

בינואר 2016 גייסה החברה מימון נוסף בסך 20 מיליון דולר. בשנת 2019 הכנסות החברה היו 45 מיליון דולר, וב-2020 ההכנסות עלו ל-130 מיליון דולר.[2]

התוכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיסקורד בנויה על תשתית Electron על גבי טכנולוגיות האינטרנט, אשר מאפשרת לה להיות מרובת פלטפורמות ולרוץ על מחשבים אישיים באמצעות דפדפן האינטרנט. התוכנה נתמכת על ידי 11 מרכזי נתונים שמפוזרים ברחבי העולם. דיסקורד תוכננה במיוחד לשימוש בזמן משחק, ולכן היא כוללת תכונות כגון השהיה נמוכה, שרתי צ'אט חינם למשתמשים ותשתית שרת ייעודי. בשנת 2017 נוספה אפשרות לשיחת וידאו ושיתוף מסך בין משתמשים. קריאה ישירה נוספה בעדכון ב-28 ביולי 2016, עם תמיכה בשיחות ועידה. בדצמבר 2016 הציגה החברה את ממשק ה-API של GameBridge, המאפשר למפתחי משחקים לתמוך ישירות באינטגרציה של דיסקורד בתוך משחקים. מאגר ה-GitS של Discord מתארח ב-GitHub.

דיסקורד מספקת תמיכה חלקית בטקסט עשיר באמצעות הדגשת קוד (syntax highlighting).

בעוד שהתוכנה עצמה זמינה ללא תשלום, היזמים חיפשו דרכים לייצר רווחים, עם אפשרויות התאמה אישית בתשלום כגון אמוג'י או מדבקות. בחודש ינואר 2017, יצא לראשונה "Discord Nitro", אשר כלל דמי מנוי חודשיים ונתן למשתמשים אנימציית אווטאר משלהם, להשתמש באימוג'ים מותאמים אישית בכל השרתים, הגדלת גודל הקובץ המרבי אותו ניתן להעלות (מ-8 MB ל-50 MB), יכולת לבחור מזהה משתמש, תג פרופיל ייחודי ולהשתמש ב-GIF בתור אימוג'י. היזמים טענו כי בעוד שהם יחפשו דרכים לייצר רווחים מהתוכנה, היא לעולם לא תדרוש תשלום עבור תכונות הליבה שלה. דיסקורד משתמשת בפורמט Opus Audio, שנועד לדחוס קובצי שמע.

האפשרויות לשוחח בווידאו ולשתף צילומי מסך נוספו לדיסקורד באוקטובר 2017, על בסיס טכנולוגיה שנבחנה באופן מוגבל באוגוסט אותה שנה. בעוד תכונות אלה מחקות יכולות הזרמה (סטרימינג) של פלטפורמות כמו Twitch.tv, החברה אינה מתכננת להתחרות עם שירותים אלה, ותכונות אלה מכוונות בצורה הטובה ביותר לשרת קבוצות קטנות.

באוקטובר 2017 הציעה דיסקורד אימות שרת למפתחי משחקים, לבעלי אתרים וליוצרי תוכן, המאפשר להם להציג את הסטטוס "הרשמי" של השרת שלהם עם "סימן ביקורת מאומת" לאחר אישור הזהות שלהם עם צוות דיסקורד. מפתחים ובעלי אתרים עם שרתים מאומתים יכולים להשתמש בנתונים מדיסקורד. עד סוף שנת 2017 אומתו כ-450 שרתים וכ-20 שרתים השתמשו באופציה להתחבר לדיסקורד מהמשחקים שלהם.

באוקטובר 2019 הושקה האפשרות לרכוש "בוסטים" (Boosts) לשרתים. הבוסטים הם מעין מנויים חודשיים המשפרים את השירות למשתמשים בשרת ומרחיבים את האפשרויות הפתוחות בפניהם, כגון הוספת אימוג'ים נוספים, הזרמת נתונים מהירה יותר, העלאת קבצים בנפח גבוהה יותר, וזאת כתלות במספר הבוסטים שנרכשו. מנויי Nitro מקבלים הנחות לרכישת בוסטים ושני בוסטים חינם.

רשימת המינויים של דיסקורד[עריכת קוד מקור | עריכה]

Discord Nitro Basic - מנוי חודשי של דיסקורד אשר מאפשר:

  • להשתמש באמוג'ים (גם בעלי אנימציה) של שרת בכל צ'ט.
  • לשלוח סטיקרים.
  • העלאה עד 50mb (לעומת מגבלת ה-8mb כמשתמש חינמי).
  • הוספת תג בפרופיל האישי.
  • רקעים מותאמים אישית בשיחות וידאו.

המחיר הוא כ־2.99 דולר לחודש, או 29.99 דולר לשנה.

Discord Nitro - מנוי חודשי שמהווה הרחבה למנוי ה־Nitro הבסיסי והוא המנוי המרכזי שדיסקורד מציעים. בנוסף לתכונות שכלולות במנוי הבסיסי, מנויי ה־Discord Nitro מקבלים:

  • שיתוף מסך באיכות מקור (עד 4K) וב-60 פריימים לשנייה.
  • העלאה עד 500mb.
  • שני "בוסטים" בכל חודש, שנותנים לשרתי דיסקורד ולמשתמשים בשרת אופציות נוספות.
  • אפשרויות קוסמטיות נוספות כמו שימוש גלובלי בסטיקרים וכדומה.
  • חברות ב-200 שרתים (לעומת 100 כמשתמש חינמי).
  • שליחת הודעות עם עד 4000 תווים.
  • הוספת תג בפרופיל האישי.
  • רקעים מותאמים אישית בשיחות וידאו.
  • אפשרות ליצור פרופיל מותאם אישית לכל שרת.
  • גישה לעוד "Activities" (משחקים של דיסקורד).

המחיר הוא כ־9.99 דולר לחודש, או 99.99 דולר לשנה.

Discord Server Boosting - מנוי שנתי לרכישת "בוסטים". ניתן לתמוך ישירות בשרתים על ידי מנוי מתחדש בתוך שרת גם ללא רכישת המנויים הנ"ל, כלומר רכישה ישירה של "בוסטים". מנוי זה מאפשר לנרשם:

  • לקבל אוטומטית דרגה דפולטיבית אוניברסלית שאין לבעל השרת אופציה להוריד אך רק לערוך את השם וההרשאות בשרת בו רכש.
  • ההטבות של "Discord Nitro" ספציפית באותו השרת בו הוא תומך (כגון הזרמת נתונים גבוהה, אמוג'ים מיוחדים, שימוש בשרשורים פרטיים וכדומה).

את הבוסטים ניתן להוסיף (עד 30 למשתמש) לכל שרת על ידי כל מי שבשרת, אך מספיק "בוסט" אחד לכלל הטבות הנ"ל. רוב האנשים לא משתמשים בפונקציה הזאת שכן מנוי ה־Discord Nitro כולל 2 בוסטים בכל זמן שיש לך אותו. המחיר לבוסט אחד לשנה הוא כ-35 דולר לחודש, בעלי מנוי Discord Nitro מקבלים הנחה של 30%.

הצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד ינואר 2016 היו בדיסקורד 3 מיליון משתמשים, עם צמיחה של 1 מיליון נוספים תוך חודש. מספר זה גדל ל-11 מיליון משתמשים בחודש יולי באותה שנה. בדצמבר 2016 החברה דיווחה כי היו לה 25 מיליון משתמשים ברחבי העולם. בסוף שנת 2017 לשירות היה כמעט 90 מיליון משתמשים, עם כ-1.5 מיליון משתמשים חדשים בכל שבוע. החברה ציינה כי בעוד שרוב השרתים שלהם משמשים למטרות הקשורות למשחקים, מספר קטן של משתמשים נוצרו על ידי משתמשים לפעילויות שאינן משחקים, כגון מסחר במניות, כדורגל פנטזיה וקבוצות עניין משותפות אחרות.

בחודש מאי 2016, שנה לאחר שחרורה של התוכנה, טום מרקס, כתב עבור PC Gamer, תיאר את דיסקורד כשירות ה-VoIP הטוב ביותר שקיים. Lifehacker שיבח את הממשק, קלות השימוש ותאימות פלטפורמה.

במאי 2019 ע"פ דיסקורד יש כ-250 מיליון משתמשים רשומים ו־56 מיליון משתמשים פעילים בכל חודש.[3]

שיבושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדיסקורד היו בעיות בהתנהגות עוינת והתעללות בצ'אטים, כאשר חלק מהקהילות של שרתי הצ'אט "פושטו" על ידי קהילות אחרות. זה כלל הצפה בנושאים שנויים במחלוקת הקשורים בגזע, דת, פוליטיקה ופורנוגרפיה. דיסקורד הצהירו כי יש להם תוכניות ליישם שינויים מסוימים כדי "להיפטר מהבעיות של הפלטפורמה".

דיסקורד זכתה לפופולריות בשל תכונות הלקוח התומכות באנונימיות ופרטיות. האנליסט קיגן הנקס טען כי "זה בלתי נמנע להיות מנהיג בתנועה זו ללא השתתפות בדיסקורד". בתחילת 2017, מנכ"ל ג'ייסון סיטרון הצהיר כי דיסקורד היה מודע לקבוצות ושרתים אלה בתוכנה שלהם. סיטרון הצהיר כי שרתים מעורבים בפעילויות בלתי חוקיות או הפרות של תנאי השירות וצפויים להיסגר, אך לא נתן דוגמאות.

כדי להגן טוב יותר על המשתמשים ועל השירותים שלה מאז האירועים האלה, דיסקורד יישמה צוות אמון ובטיחות וטענה כי הוא עובד מסביב לשעון כדי לפקח על השרתים ולדווח עליהם במקרה הצורך, כולל התמודדות עם הטרדה של משתמשים, שרתים המפרים את תנאי השירות של דיסקורד, וכדי להגן על השרתים מפני DDoS ודואר זבל על ידי משתמשים זדוניים או רובוטים. אף על פי שהם אינם עוקבים ישירות אחר הודעות, צוות האמון והבטיחות יכול לקבוע על פעילות זדונית מדפוסי שימוש בשירות ולנקוט בצעדים מתאימים הכוללים חקירה מפורטת יותר, כדי לטפל בנושא. השירות מתכנן להרחיב את הצוות הזה, תוך שהוא ממשיך לצבור משתמשים חדשים. מאז הקמת הצוות, כמה שרתים נאו-נאצים ואל-ימניים נסגרו על ידי דיסקורד, כולל הרחקה מהשירות של כל אלה שהופעלו על ידי מחלקת הטרור של נאו-נאט"ו, תנועת ההתנגדות הנורדית, מארון הברזל ודומס האירופאיות.

בחודש ינואר 2018 דיווח האתר Daily Beast כי איתר כמה שרתי דיסקורד שעסקו במיוחד בהפצת פורנו כנקמה על הטרדה בעולם האמיתי של קורבנות התמונות והסרטונים. פעולות כאלו נוגדות את תנאי השירות של דיסקורד, מה שגרם לדיסקורד לסגור את השרתים האלו ולאסור גישה לשירות למשתמשים המזוהים עם שרתים אלה. עם זאת, הקלות ביצירת חשבונות חדשים ושרתים מאפשרות לשרתים אלה להמשיך להיווצר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיסקורד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Discord global registered users 2023, Statista (באנגלית)
  2. ^ Sarah E. Needleman, What Is Everybody Doing on Discord?, The Wall Street Journal, ‏8 במרץ 2021
  3. ^ Discord has surpassed 250 million registered users, TechSpot (באנגלית)