דלאל אבו אמנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דלאל אבו אמנה
دلال أبو آمنة
דלאל אבו אמנה (2022)
דלאל אבו אמנה (2022)
לידה 9 באוגוסט 1983 (בת 40)
נצרת, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה ערבית
שפה מועדפת ערבית עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דלאל אבו אמנהערבית: دلال أبو آمنة; נולדה ב-9 באוגוסט 1983) היא זמרת וחוקרת מוח ילידת נצרת, השרה מוזיקה ערבית קלאסית ומוכרת ברחבי העולם הערבי. דוקטור במדעי המוח ונוירולוגיה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דלאל אבו אמנה ובעלה ענאן עבאסי

דלאל אבו אמנה נולדה בנצרת. היא למדה בבית ספר סנט ג'וזף אקליריקיה אלמוטראן. היא התחילה לשיר בגיל 13 במסגרת הופעות מקומיות, בתמיכה ועידוד הוריה ומורתה, ובגיל 16 השתתפה בתחרות הערביזיון הנערכת מדי שנה בתוניסיה, המקבילה הערבית לתחרות האירוויזיון. אבו אמנה נודעה בשל יכולתה לשיר את השירים של גדולי הזמרים הערבים ובמיוחד שירי אום כולתום, כמו גם שירי המורשת הפלסטינית.

אבו אמנה מגדירה עצמה כפטריוטית פלסטינית המייצגת את העם הפלסטיני, לדבריה. את שיריה היא מקפידה לשיר בניב הפלסטיני, ניב של השפה הערבית המדוברת בארץ ישראל. בנוסף לשירי האהבה וגרסאות הכיסוי לשירים ערביים קלאסיים שאבו אמנה מבצעת, חלק משיריה עוסקים בפוליטיקה ובבעיות חברתיות, בעיקר סבלו של העם הפלסטיני, אך גם שאיפתה לשלום. בריאיון סיפרה, שאזרחותה הישראלית מפריעה לה להתקדם אמנותית היות שבמדינות ערב רואים בה ישראלית ולא פלסטינית, ואילו בישראל היא מופלית על היותה ערבייה.[1]

אבו אמנה נוהגת להופיע בפני המגזר היהודי והמגזר הערבי, אך נמנעת מלהופיע באירועים פרטיים, דוגמת חתונות, ומופיעה רק בהופעות אמנותיות. היא השתתפה בפסטיבלים ואירועי זמר רבים בישראל ובעולם, בהם "אל-מדינה" בתוניסיה, "אל-דוחה" בקטר ו"פסטיבל ג'רש" בירדן. כמו כן, הופיעה בספרד, בגרמניה, ביוון ובבית האופרה בקהיר. בנוסף לכך היא מופיעה עם התזמורת האנדלוסית הישראלית והופיעה בפסטיבל העוד הישראלי, המתקיים בירושלים ובנצרת, במיטב שיריה של אום כולתום לפי סדר כרונולוגי בחייה של הזמרת.

אלבומה הראשון יצא בשנת 2006 ובנוסף, הוציאה אבו אמנה תקליט לרגל חודש הרמדאן וחג עיד אל-פיטר שכלל שני שירים דתיים; "כרים יא רמדאן" (רמדאן נדיב) ו"וטאלאעא אלבדרו" (הופיע הירח), שיר דתי ידוע שעובד מחדש. בהמשך הוציאה שני אלבומים נוספים. אבו אמנה סולדת מפופ ערבי ומכנה את הסוגה בשם "תופעת הזמר הזול". היא מותחת ביקורת חריפה על זמרות ערביות פופולריות, דוגמת נאנסי עג'רם והייפא והבי, אשר לטענתה מנצלות את גופן ומתפרסמות בזכותו ולא בזכות שירתן. בהופעותיה היא מקפידה ללבוש בגדים צנועים ומגדירה עצמה כשמרנית. אבו אמנה אף סירבה לחוזה הקלטות עם חברת המוזיקה הגדולה במזרח התיכון, חברת רותאנה אשר לטענתה "מתמחה בשיווק הגוף הנשי העירום" ושמה דגש על חיצוניות הזמר יותר מאשר על שירתו.[1]

אבו אמנה הנחתה תוכנית בהפקת ערוץ אל־ערבי, אשר במסגרתה טיילה בערים פלסטיניות והציגה את המורשת התרבותית שלהן. התנדבה באירגונים ובמוסדות אקדמיים ברשות הפלסטינית.

בדצמבר 2005 פרסם אתר נענע כתבה שקרית לפיה אבו אמנה מתגוררת בעזה, וקראה להילחם באויב הציוני באמצעות אבנים ורובים. אבו אמנה ובן זוגה הגישו תביעת דיבה, ובשנת 2008 פסק בית משפט השלום בחיפה כי האתר ישלם פיצויים בגובה 120 אלף ש"ח לבני הזוג[2].

ב-13 באוגוסט 2006 נישאה אבו אמנה לד"ר ענאן עבאסי, רופא עיניים במקצועו, סגן מנהל בית החולים העמק בעפולה, ומשורר אשר כותב לאבו אמנה את שיריה.

בחודש מרץ 2012 חזרה לפקולטה לרפואה בטכניון להמשך לימודיה לקראת תואר דוקטור. בעבודת התואר השני חקרה את פעילות המוח ושתי האונות.[3] בשנת 2017 סיימה את מחקר הדוקטורט שלה, ועזבה את הטכניון.

ב-7 באוקטובר 2023, לאחר שנודעו מימדי הטבח שביצע החמאס במתקפת הפתע על ישראל, פרסמה אבו אמנה בחשבונה ברשת החברתית את הסיסמה "ولا غالب إلا الله" ("אין מנצח מלבד אללה") (ער') בצירוף אמוג'י של הדגל הפלסטיני, ובהמשך מחקה את הפוסט. הסיסמה "אין מנצח מלבד אללה" מקורה בקריאת קרב שהשמיע שליט המוואחידון אבו יוסף יעקוב אל-מנצור, בעת קרב אלארקוס כנגד הנוצרים באנדלוסיה במאה ה-12[4]. הפוסט פורש על ידי רבים כתמיכה במתקפת חמאס, אך לדבריה של אבו אמנה הדגל צורף לפוסט שלא על דעתה, וכוונתה הייתה לקריאה נייטרלית נגד אלימות. בעקבות פרסום הפוסט נעצרה אבו אמנה על ידי משטרת ישראל לשלושה ימים, ושהתה עוד חמישה ימים במעצר בית. בתקופה שלאחר מכן התקיימו הפגנות מול ביתה בעפולה בדרישה לסלקה מהעיר[5][6]. ביום 12 בפברואר 2024 הודיעה משטרת ישראל על סגירת תיק החקירה נגדה מחוסר אשמה.[7]

אבו אמנה היא מוסלמית סוּפית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דלאל אבו אמנה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]