דמויות שחקן (מבוכים ודרקונים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דמויות שחקן (ד"ש) הן הדמויות אותן משחקים המשתתפים במשחק התפקידים מבוכים ודרקונים ונגזרותיו. בחירת סוג הדמות היא בדרך כלל הפעולה הראשונה של שחקן היוצר דמות חדשה למשחק. דמות השחקן מייצג את השחקן במשחק.

שתי הבחירות המשמעותיות של כל דמות הם: גזע ומקצוע. חלק מהשחקנים אוהבים לבצע אופטימיזציה לדמויות שלהם, ואף נעזרים לשם כך בפורומים שמתמחים בכך.

גזעים נפוצים במבוכים ודרקונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב עולמות המערכה בהם נהוג לשחק מבוכים ודרקונים מבוססים בעקיפין על העולם שיצר ג'. ר. ר. טולקין עבור סדרת ספריו שר הטבעות, לכן הגזעים הסטנדרטים המופיעים בעולמות מערכה אלו מבוססים באופן גס על אלו המופיעים בספריו. עולם המערכה השכיח של מבוכים ודרקונים הוא קרין בו מתרחשת עלילת רומח הדרקון, אך ישנם גם עולמות מערכה אחרים עם גזעים ומפלצות האופיינים להם.

יש מספר רב של גזעים במשחק מבוכים ודרקונים, כאשר נפוץ ליצור גזעים ייחודיים לעולמות מערכה שונים או לשנות את המאפיינים של גזע קיים. ניתן גם ליצור גזעים ביתיים ואף יש מדריכים לכך.[1]

אלפית סטריאוטיפית עם אוזניים מחודדות, שמתמחה בחץ וקשת וחייה ביערות.

הגזעים הבסיסיים במבוכים ודרקונים, שקיימים בכמעט כל עולם ומהדורה הם:

  • בני אנוש: הגזע הנפוץ במרבית עולמות המערכה. אין להם יכולות קסומות או מיוחדות אבל הם מפצים על כך בגמישות, סתגלנות ושאפתנות בלתי-מוגבלת.
  • אלפים: גזע של דמויי אדם עדינים, בעלי אוזניים מחודדות ונטייה לקסם. בחלק מהמהדורות קיימים אלפי-יער ואלפים גבוהים, ובמהדורה 4 הופיעו האלדרינים, כסוג של אלפים קסומים יותר. האלפים הגבוהים מבוססים על בני הלילית של טולקין.
  • גמדים: גזע של דמויי אדם נמוכי קומה, אך חסונים, קשוחים וחזקים. גרים לרוב בבטן ההר או מתחת לאדמה, עוסקים בכרייה ובחישול מתכות ואוהבים מינרלים, אבני חן וזהב. מבוססים על הגמדים מספריו של טולקין.
  • בני מחצית: קרויים לעיתים זוטונים, גובהם כמחצית מזה של בני-האנוש. חובבי לצון ושמחים. שואבים השראה מההוביט מספרי הארץ התיכונה של טולקין.
  • ננסים: גזע קטן קומה, יצירתיים ואוהבים מעשי טכנולוגיה וקסם. לעיתים מופיעים כטכנומאגים, כגון בעולם איי הסערה.
  • חצאי-אלפים: צאצאים מזיווגים של בני אנוש ואלפים. הם מנהיגים מטבעם, כריזמטיים, דיפלומטים ונבונים מאוד.

יש עוד מספר רב של גזעים נוספים, המשתנים בהתאם למהדורה ולעולם המערכה. הבולטים בהם הם:

  • דמי-דרקון: גזע שמוצאו מהדרקונים, ובהתאם הם בעלי קשקשים בצבעים שונים ובעלי יכולת נשיפת דרקון. הופיעו לראשונה במהדורה 3.5, ושואבים השראה מהדרגונים של רומח הדרקון.
  • זדים: צאצאים של בני-אנוש שאבותיהם יצרו עסקה עם השאול וקיבלו כוחות מיוחדים.
  • לטאים: גזע של יצורים שמוצאם מאנשי הלטא, בעלי חוש כבוד וצדק מפותחים. שואבים השראה מעולם המערכה איי הסערה. הופיעו לראשונה במהדורה 3.5.
  • דרו: אלפים אשר הדרדרו לרשע וסוגדים לכוחות הרע. הדרו כהים יותר מהאלפים וחיים במערות ובמחילות תת-קרקעיות.
  • חצאי-אורקים: צאצאי בני אנוש ואורקים. גבוהים ועבים יותר מבני אנוש ובעלי עור ירוק-אפור. חכמים יותר מאורקים ומגוונים יותר, אך לרוב סובלים מאפליה גזעית.
  • אנשי-חתול: קרואים גם טבאקסי, חתול בעל גזרה אנושית, תבונתי ביותר.

מקצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל דמות שחקן יש מקצוע, הקובע במידה רבה את יכולותיה של הדמות. אף על פי שכל המקצועות אמורים להיות מאוזנים במשחק של מבוכים ודרקונים, כל דמות מתמחה בדברים אחרים, ובחלק מהמהדורות אף קיימת חלוקה מפורשת של המקצועות לתפקידים בשדה הקרב - כגון במהדורה 4.

המקצועות הזמינים בכל מהדורה אינם קבועים, המקצועות המקובלים במרבית המהדורות של מבוכים ודרקונים (ושל פאת'פיינדר) הם:

אנשי מלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גמד לוחם, חמוש במספר גרזני קרב, שריון גוף וקסדה.

לוחם (Warrior): הלוחם הוא איש המיומן במלחמה ובמסעות, ועיקר יכולותיו בלחימה, כוח גופני וחוסן. הלוחם הוא חזק, קשוח, מיומן בהישרדות וכן בתפעול סוגים רבים של כלי נשק. הוא בדרך כלל עוטה שריון גוף כבד ומשתמש גם בקסדה ומגן. כלי הנשק הנפוצים בקרב לוחמים הם חרב ארוכה, גרזן קרב וחץ וקשת שגורמים לנזק גבוה בעת פגיעתם - אך הם שולטים במגוון רב של כלי נשק נוספים שכולל גם חניתות, רמחים ופגיון וחלקם מתמחים בכלי נשק אקזוטיים או כבדים במיוחד. זהו אחד המקצועות הבסיסיים והנפוצים ביותר.

פלאדין/אביר קודש/אלוף (Paladin): לוחם קדוש הנשבע לשרת את אחד מאלי הטוב, או כבל את עצמו בשבועה ובקוד שנותנים לו את כוחותיו. ככזה הוא בעל משמעת עצמית גבוהה וקוד מוסר נוקשה. לפלאדין יש יכולות הטלת לחשים בדומה לכוהן אך בעוצמה פחותה, בד בבד עם יכולת הטלת הלחשים אביר הקודש הוא בעל מיומנות קרבית והגנתית גבוהה.

סייר (Ranger): הסיירים הם אנשי מלחמה וגששים המתגוררים ביערות, מומחים בשדאות וקשורים לטבע. בחלק מהמהדורות הוא מקבל חיה מלווה או יכולת הטלת לחשים. מקצוע הסייר זוכה לעיתים לביקורת על כך שאינו שונה מספיק מהלוחם.

ברברי (Barbarian): לוחם בעל עוצמה וכוח גופני רב, המסוגל להיכנס להתקפי זעם מעוררי אימה. הברברי מבוסס על דמות הברברי בסיפורת הפנטזיה, כגון קונאן הברברי. היכולת המרכזית של הברברי היא הזעם (Rage), מצב שהוא יכול להיכנס אליו בקרב ולזכות במגוון יתרונות ומספר חסרונות.

אנשי דת[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוהן (Cleric): איש דת המתמקד בהרפתקאות ומשרת את אחד מהאלים במערכה. כהנים משתמשים בלחשי קודש ומקבלים את כוחם מן האלים. הם בעלי יכולת ריפוי וחיזוק לדמויות אחרות בחבורה. עם זאת, הכהנים הם גם בעלי כישורי לחימה (אך לא ברמה של הלוחם) ומשתמשים לרוב בכלי נשק קהים כגון אלה, פטיש קרב או מוט לחימה, מאחר שהם מצווים להימנע משפיכות דמים.[2]

דרואיד (Druid): מעין כוהן של כוחות הטבע, שמו לקוח משמם של הכהנים הקלטים שכונו דרואידים. הדרואיד הוא באופן מסורתי מטיל לחשים, ויכולות המקצוע שלו מבוססות במהדורות השונות על שינויי צורה למגוון חיות ושימוש והגנה על כוחות שנובעים מעולם הטבע.

נזיר (Monk): נזיר המאומן באמנות לחימה. מקצוע זה מבוסס על הנזירים הבודהיסטים הלוחמים במנזר השאולין שבסין. הייחוד של הנזיר הוא בכך שהוא נלחם בידיו וללא כלי-נשק. בחלק מהמהדורות הוא גם מקבל כוחות צ'י המאפשרים לו לבצע מהלכים מיוחדים.

נוכלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוכל (Rogue): נוכלים הם הרפתקנים המסתמכים על ערמומיות, קלות-תנועה, זריזות והתגנבות, לכן יכולותיהם המרכזיות הן פריצת מנעולים, התקנת ופירוק מלכודות, מתקפות פתע וכיוס. לנוכלים מגוון רחב של מיומנויות פיזיות ומנטליות שמאפשרות לחבורה לפתור בעיות ששאר המקצועות לא מותאמים להם. הנוכלים משתמשים בנשק קל כגון חרב קצרה ופגיון ולרוב לא לובשים שריון גוף שפוגע בזריזותם. במהדורות קודמות מקצוע הנוכל נקרא "גנב" (Thief).

טרובדור/פייטן (Bard): זמר נודד בעל ידע רב ומיומניות נרחבות. התפקיד והמהות של מקצוע הטרובדור משתנה מהותית בין מהדורה למהדורה. עם זאת, בכל המהדורות הוא היווה בעיקר תפקיד של תומך לחימה בקבוצה. ושמר על יכולת "הופעת הפייטן", הייחודית לו. ברוב המהדורות, הוא מסוגל להטיל לחשים, בדומה לקוסם, אם כי הטרובדור יודע מספר הרבה יותר נמוך של לחשים מרוב משתמשי הקסם במשחק.

קוסמים ומכשפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – קסם (מבוכים ודרקונים), קוסם (פנטזיה)
רייסטלין - מכשף מרומח הדרקון.

אשף (Wizard): דמות המסוגלת להטיל לחשי מאגיה שהוא לומד מספר הלחשים שלו. הקוסם הוא דמות חלשה בקרב פנים אל פנים אך בעלת גמישות רבה מאוד בבחירת הלחשים המשמשים אותו.

כושף (Sorcerer): כישרונו של הכושף לכישוף הוא מולד וביכולתו לפתח אותו. הכושפים מסוגלים להטיל יותר לחשים ביום מאשר קוסמים, והם לא נשענים על שינון מספרי לחשים או מגילות כמוהם, אך הם מכירים רק מספר מצומצם של לחשים.

מכשף (Warlock): מטיל לחשי מאגיה שגם יודע להילחם פנים אל-פנים, המכשף מקבלת את כוחותיו מפטרון עמו הוא כרת ברית - שד ממישור אחר, יצור חוצני מהמעמקים או פיה עוצמתית.

מקצועות נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף למקצועות אלו, בחלק מהמהדורות ועולמות המערכה יש מקצועות נוספים, כגון הממציא, מעין מדען מומחה המשתמש בקסמים ובגאדג'טים וממציא חפצי קסם שמסייעים לחבריו, שנוסף כמקצוע ראשי במהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים, האלכימאי בפאת'פיינדר, הטכנומג באיי הסערה, המצביא במהדורה הרביעית של מבוכים ודרקונים, ועוד.

מאפייני דמות נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיומנויות (skills): כישורים בסיסיים שיש לכל דמות במשחק. המיוחד במיומנויות הוא שניתן לשפר אותם בכל עליית דרגה. לדוגמה: טיפוס, דיפלומטיה, זריזות ידיים, מלאכה, שימוש בחפצים קסומים וכולי.

כישרונות (feats): אלו כישורים מיוחדים שיש לדמות בזכות אימונים או מורשת. כישרונות חזקים מהמיומנויות והם מהווים חלק חשוב מדמות השחקן.

רקע: במהדורה החמישית, נוסף רכיב נוסף ביצירת הדמות - הרקע (יש להבדיל בין סיפור הרקע של הדמות לבין ה'רקע' במשמעות המכנית של חוקי המשחק). רקע מייצג את העבר של הדמות (מה היא עשתה בעבר, לפני שהצטרפה לחבורת הרפתקנים).

ריבוי מקצועות: במהדורות מסוימות, דמות שהתחילה במקצוע מסוים יכולה להחליט לעלות רמה במקצוע שונה, למשל בן אנוש נוכל ברמה 2 יכול להיות במקום זאת נוכל ברמה 1 ומכשף ברמה 1.

מקצועות יוקרה: מקצועות אשר נועדו לשפר את מיומנויות הדמות מעבר למה שהייתה מקבלת רק ממקצועות רגילים. ניתן לקחת מקצוע יוקרה (או אפילו מספר מקצועות יוקרה) בנוסף למקצוע/ות הבסיס (כלומר, מקצועות שאינם מקצועות יוקרה). מקצועות יוקרה הופיעו במהדורה 3 של מבוכים ודרקונים. במהדורה 5 מקצועות היוקרה הפכו לתתי-מקצוע (sub-classes) שהם מעין שדרוג למקצוע שצריך לבחור מביניהם בין דרגה 1 ל-3 תלוי במקצוע.

נטייה (Alignment)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנטייה היא אפיון כללי להתנהגות המוסרית של הדמות: טובה או רעה, שומרת סדר או פורעת חוק. במשחק המקורי היו רק 3 נטיות: סדר, תוהו ונייטרליות, כאשר נטיות אלה היו קשורות לאלמנטים של טוב ורע (כלומר, שומרי סדר נוטים להיות טובים). במבוכים ודרקונים מורחב נוצרו שני סוגי נטיות ובכל אחת 3 אפשרויות, וכך מתאפשרים 9 צירופים שונים של נטיות. במהדורה חמש הנטייה הפכה לדבר זניח ולמעשה בוטלה עבור רוב-רובן של הדמויות בשינויים האחרונים במשחק.

ציר הסדר–תוהו:

  • סדר – אנשים שמאמינים בחוק וסדר.
  • תוהו – בעלי נטייה זו נוטים לזלזל בחוק ולפעול כראות עיניהם. למרות הנטייה של רוב האנשים לחשוב שתוהו משמעו רוע, זה אינו בהכרח נכון.
  • נייטרלי – אנשים שנמצאים בין סדר לתוהו.

ציר הטוב–רוע:

  • טוב – אנשים המחויבים לטובת הכלל, בעלי סטנדרט מוסרי גבוה. הם ישרים, נדיבים, אלטרואיסטים ובעלי לב טוב.
  • רוע – אלו אנשים שאכפת להם רק מעצמם, ואין להם שום ערך למוסר. הם אנוכיים, לא בוחלים באלימות, בשקר או בבגידה ולעיתים קרובות הם גם אכזריים ונהנים לגרום סבל לאחרים. הם פוגעים באחרים בשביל לשרת את האינטרסים או הרצונות שלהם ולעיתים קרובות הם תאבי כוח ותאבי בצע. דמות שחקן בעלת הנטייה רוע היא דבר לא מקובל במרבית המשחקים.
  • נייטרלי – אלה אנשים ממוצעים, שאכפת להם גם מהחבורה וגם מעצמם.

כאמור, אפשר ליצור מ-2 סוגי נטיות אלה 9 שילובים.

דפי דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דף דמות רשמי ממהדורה שלישית של מבוכים ודרקונים

במבוכים ודרקונים לרוב כל הנתונים של הדמות מסודרים בדף הדמות. רוב הגרסאות הוציאו דפי דמות רשמיים משלהם. לכל מהדורה יש דף דמות שונה. בדף הדמות גם רשום המקצוע, הגזע, שם השחקן, שם הדמות ועוד. המאפיינים העיקריים של הדמויות הם:

  • נקודות פגיעה (נק"פ, hp) – מד חיים שמייצג את כמות החיים שיש לדמות, וכמה נזק היא יכולה לקבל לפני שהיא תתעלף או תמות. בדרך כלל, כאשר כמות הנק"פ יורדת מתחת ל-0 הדמות מתה, אך המוות אינו בלתי הפיך ויש שה"מים מוסיפים מצב של גסיסה שבו הדמות מנוטרלת וחסרת הכרה, אך ניתן לרפאה.
  • דירוג שריון (דרג"ש) – ערך מספרי שמייצג את רמת הקושי של פגיעה בדמות, ומורכב מדרג"ש בסיס (שריון או שריון טבעי אצל מפלצות), זריזות (מייצג את היכולת של הדמות להתחמק מהתקפות) ותוספים (תוספים לדרג"ש כגון מגן, קסמים וחפצים קסומים).
  • תכונות – מייצגות את התכונות הפיזיות והמנטליות הבסיסיות של הדמות. במהדורה 5 התכונות מורכבות מהתכונות הבאות:
    • כוח (Strength): כוח פיזי המשפיע על לחימה, סחיבת משקל, ריצה ועוד.
    • חוסן (Constitution): העמידות הפיזית של הדמות לדברים כגון נזק גופני, פציעות מחלות, רעב, קור וכו'. נקרא בעבר "כושר".
    • קלות-תנועה/זריזות/זמישות (Dexterity): מייצגת את האינסטינקטים של הדמות ואת היכולת שלה לפגוע במטרה או לבצע פעילויות פיזיות אחרות שדורשות דיוק רב וקואורדינציה.
    • תבונה (Intelligence): מייצגת את הידע הכללי של הדמות ואת יכולת ההבנה שלה, כמו גם הבחנה בפרטים.
    • חוכמה (Wisdom): מייצגת את היכולת של הדמות להבין סיטואציות מורכבות, לאלתר ולהתנגד לפחד ולהקסמה.
    • כריזמה (Charisma): מייצגת את היכולת של הדמות להופיע מול קהל, לשכנע, להפחיד ולשקר בצורה אמינה.
  • יכולות – מייצג את היכולות שהדמות מקבלת מהמקצועות ומהגזע שלה. לדוגמה יכולות שמאפשרות להילחם יותר טוב באמצעות שני כלי נשק, או יכולות שמאפשרות לדמות לדבר עם חיות.
  • מיומנויות – מייצג את המיומנויות והידע של הדמות בתחומים מסוימים, כגון טבע, אקרובטיקה ושכנוע.
  • ציוד – מייצג את הציוד ואת הכסף של הדמות.
  • התקפות – מייצג את ההתקפות שהדמות יכולה לבצע (לא כולל קסמים).
  • קסמים – מייצג את היכולות של הדמות להטיל קסמים.

משחק תפקידים עמוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש שחקנים שמפתחים לדמותם גם אישיות ייחודית וסיפור רקע שמסביר מדוע הפכה להרפתקנית ונותן עומק רגשי למניעיה והתנהגותה. לדידם, הדמות היא לא רק "מכונת לחימה" או כלי לנצח את המשחק על ידי התגברות על האתגרים והמכשולים שבהרפתקאה. לדמות יש אישיות ורגשות, והם מכוונים את מעשיה. לעיתים ההרפתקאות של שחקנים כאלו מתמקדות גם בקונפליקטים רגשיים ובדילמות מוסריות.

שחקנים רבים נוהגים להוסיף לדף הדמות שלהם איור של הדמות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כך כותבים גזע במהדורה 4 [חלק א], באתר "הפונדק", ‏14 במאי 2009
  2. ^ כך לפחות לפי המהדורה הראשונה, בה כהנים היו מוגבלים לנטיית הטוב. כהנים של אלי הרוע יכולים להשתמש בכלי נשק חדים.