דממה מדברת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דממה מדברת
Stillness Speaks: Whispers of Now
מידע כללי
מאת אקהרט טולה
שפת המקור אנגלית
הוצאה
תאריך הוצאה 2003
הוצאה בעברית
הוצאה פראג
תרגום עדי יותם
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002473004
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דממה מדברתאנגלית: Stillness Speaks) הוא ספר רוחני ופילוסופי מאת אקהרט טולה.

תוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הוא אסופת קטעים קצרים המיועדים להגות, לקשב ולמדיטאציה. ספר זה משתמש במילים, שבמהלך הקריאה הופכות למחשבות. אך אלה אינן מחשבות רגילות - המחשבות שחוזרות על עצמן, האנוכיות[1], "הרועשות, הזועקות לתשומת לב"[2]. לכן טוען טולה שזה לא ספר כמו כל הספרים, כי מילים הופכות למחשבות, שהרי ספר מסוג זה מחויב למילים המבטאות מחשבות, רגשות, רצונות. אך לא מדובר בסתם מחשבות רגילות. מדובר בהתמקדות זו, בעבודה זו של "עוצמת המחשבה" אשר בזכותה מגדיל האדם את יכולותיו להגיע אל השקט הפנימי, הודות לכישוריו ולתרגוליו על-מנת להרגיע את המחשבות, הרגשות והפעולות.

טולה מנחה את הקורא למודעות[3], כדי לעמוד בצורה מודעת על מחשבותיו, שחוזרות על עצמן, במיוחד האנוכיות, הרועשות, הזועקות לתשומת לב. המחשבות שמפריעות לגוף ולנפש להתארגן כראוי בחיים הארציים.

טולה מתמקד בבחירת מילים מדויקות, ולאחר כל קטע, מבקש מהקורא להגות בקטע, לספוג אותו פנימה, באמצעות הסימן הזה ~. לאחר כל סימן כזה ~ יש להפסיק את הקריאה ולממש את עצותיו. טולה נחשב למורה רוחני של אנשים רבים, במיוחד בזכות ספרו: "כוחו של הרגע הזה", שם התרגול הפילוסופי עולה על הכול. שם היכולת האנושית מתמקדת בריכוז ברגע הזה, עכשיו, לא העבר ולא העתיד. בספר "דממה מדברת" טולה שואב דימויים מהתנ"ך, מתאור אליהו הנביא: "קול דממה דקה"[4], והכוונה לנוכחותה של שתיקה מוחלטת. טולה נותן לקורא כמה אמצעים ותרגילים מעניינים. אחד מהם עולה בשאלתו: "האם הסבל באמת חשוב?"[5] ותשובתו היא:

כן ולא. אלמלא סבלתם כפי שאתם סובלים, כבני אדם לא היו בכם כל עומק, ענווה או חמלה. לא הייתם קוראים עכשיו ספר זה. הסבל סודק את קליפת האגו, וזו הנקודה שבה הוא ממלא את תפקידו. הסבל נחוץ עד אשר אתם מכירים בכך שהוא איננו נחוץ

עמ' 120.

המסר העיקרי בספר מדבר על כך שאם אדם יתחבר אל הדממה שבתוכו, יוכל להרגיע ולהשקיט את מחשבותיו ורגשותיו, יגלה שלווה, סיפוק ואפילו בהירות רבה יותר בזכות המודעות[6]. הקורא ילמד גם כיצד להרחיב את הדממה והשקט הפנימיים למרחבים ולמעמקים של הנשמה. "המחשבות שבספר הזה אינן אומרות הביטו בי"[7], אלא במפורש הרבה פחות אנוכיות, הן אומרות "הביטו מעבר לי"[8], המחשבות נובעות מן הדממה ואל הדממה תשובנה[9]. "דממה זו היא גם השקט הפנימי[8], היא מהות הקיום האמיתית ביותר של האדם ולכן כל אחד יוכל למצוא אותה כאן, בדממה הפנימית: "הדממה הפנימית היא זו שתושיע את העולם ותשנה אותו"[8].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ציטוט: "כל עוד האגו מנהל את חייכם, מרבית מחשבותיכם, רגשותיכם ופעולותיכם נובעות מתוך תשוקה ופחד. ביחסים עם אדם אחר אתם מגיעים למצב בו אתם רוצים ממנו משהו או פוחדים ממשהו בו". (עמ' 94).
  2. ^ אקהרט טולה, עמ' 9.
  3. ^ ציטוט: "אתם אומרים, 'אני רוצה לדעת ולהכיר את עצמי'. האני הזה הינו עצמכם. אתם ההכרה. אתם התודעה שדרכה מתרחשת ההכרה והידיעה. דבר זה אינו יכול להכיר את עצמו. הוא-הוא עצמו". עמ' 63.
  4. ^ מלכים א' פרק 19 פסוק 12.
  5. ^ עמ' 120
  6. ^ ציטוט:"כמה נפלא לפרוץ אל מעבר לגבולות הרצון והפחד במערכות היחסים שלכם. האהבה אינה רוצה דבר ואינה פוחדת מדבר". (עמ' 95).
  7. ^ עמ' 9-10.
  8. ^ 1 2 3 עמ' 10.
  9. ^ ציטוט: "לעיתים, אנשים ממש לפני מותם נעשים שלווים וקורנים מאוד, כאילו משהו זורח מבעד לצורה הנמוגה". עמ' 114.