דפוק וזרוק בפריז ובלונדון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דפוק וזרוק בפריז ובלונדון
Down and Out in Paris and London
מידע כללי
מאת ג'ורג' אורוול
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא עוני, פריז, לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות פריז, לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Victor Gollancz Ltd עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1933
מספר עמודים 239
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת כנרת
תאריך 2010
תרגום סמדר מילוא
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002779508
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דָפוּק וְזָרוּק בפריז ובלונדון (במקור האנגלי: Down and Out in Paris and London) הוא ספר מאת הסופר האנגלי ג'ורג' אורוול, שפורסם ב-1933. זהו ספר זיכרונות בשני חלקים על חוויית העוני בשתי ערים. החלק הראשון הוא תיאור החיים כנתמך של מערכת הרווחה בפריז, והחוויות של עובד במטבחי מסעדות. החלק השני הוא יומן מסע על החיים בדרכים בלונדון ובסביבתה מנקודת מבטו של חסר-בית, הכולל תיאורים של סוגי האכסניות וטיפוסי האנשים שניתן למצוא בשולי החברה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורוול, סופר בריטי עני, שהיה בעבר שוטר ועזב את תפקידו, מוצא את עצמו בשתי הבירות האירופיות הגדולות: לונדון ופריז. בלונדון הוא חווה מקרוב חסרי הבית, ובפריז הוא עובד כשוטף כלים במסעדה, ומתאר בפירוט את הקשיים.

בתחילה, בשנת 1927, עבר לגור בחדר בשוק פורטובלו בלונדון. בעודו כותב עבור מספר מגזינים, החל במסעות בלונדון וסביבתה, על מנת לאסוף חומר עבור מאמרו "The Spike", המאמר הראשון שלו שראה אור, שישמש לאחר מכן כחלק השני של ספרו "דפוק וזרוק בפריז ובלונדון". באביב 1928 הוא עבר לפריז וגר ברובע הלטיני. בעקבות המהפכה הרוסית, הייתה במקום קהילה גדולה של מהגרים רוסיים שהיגרו בפריז. דודתו של אורוול, נלי לימוזין, גרה גם היא בפריז וסיפקה לו תמיכה חברתית וכלכלית. אורוול ניהל חיים חברתיים פעילים, עסק בכתיבה ופרסם מספר מאמרים במגזינים אוונגארדים.

בשנת 1929 חלה אורוול, וזמן קצר לאחר מכן, נגנב כסף מביתו. הגנב ככל הנראה לא היה האיטלקי הצעיר שתואר ב"דפוק וזרוק". באחת ההקדמות לספר נכתב ש"התחשבות ברגישות של הוריו הייתה דורשת את דיכויה של ההרפתקה. מי שדרדר את אורוול לעוני קיצוני עשה לו גם טוב. עשרת השבועות האחרונים שלו בפריז זרעו את הזרעים של ספרו הראשון שיצא לאור".

פרסום הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרסה הראשונה של הספר נקראה "יומנו של שוטף כלים" והושלמה באוקטובר 1930, היא כללה רק את תיאור השהות שלו בפריז. הוא הציע אותו למוציא לאור בקיץ 1931, אך הוא דחה אותו. כעבור שנה הוא כתב את הגרסה הכוללת את הסיפורים על לונדון והציעה אותה לבית ההוצאה "פבר ופבר" (Faber and Faber), שם שימש ת"ס אליוט כעורך ראשי, אך הוא גם דחה אותו ואמר: "אכן מצאנו עניין רב מאוד, אך אני מצטער לומר שזה לא בשל לפרסום".

אורוול השאיר עותק בביתה של מייבל פיירץ, שהייתה ידידה של הוריו. היא לקח את כתב היד לסוכן ספרותי, לאונרד מור, שסבר שהספר יתאים לבית ההוצאה "גולנץ" שהוקם באותה עת. ויקטור גולנץ היה מוכן לפרסם את היצירה, בכפוף להסרת ביטויים בשפה לא נקייה וכמה שמות של אנשים הניתנים לזיהוי, והציעה מקדמה של 40 ליש"ט. אורוול התלונן כי קטע אחד שגולנץ ביקש לשנות או לחתוך היה "החלק הטוב היחיד בכתיבה בספר". שם הספר שהציע גולנץ, "וידויים של מטה ומעלה", הטריד את אורוול. ביולי 1932 הציע אורוול לקרוא לספר The Lady Poverty, בהתייחס לשירה מאת אליס מיינל; באוגוסט 1932, הוא הציע את "שבחי העוני". ברגע האחרון שינה גולנץ את שם הספר. אורוול לא רצה לפרסם בשמו האמיתי, אריק בלייר, ואורוול היה השם בו השתמש מכאן ואילך ליצירותיו העיקריות, אם כי עדיין פורסמו מאמרים תקופתיים רבים בשם אריק בלייר. הספר פורסם ב-9 בינואר 1933 וזכה לביקורות חיוביות. לאחר מכן הוא פורסם על ידי הרפר אנד ברדרס בניו יורק. אולם המכירות היו נמוכות עד דצמבר 1940, אז הדפיסה הוצאת ספרי פינגווין 55,000 עותקים למכירה במחיר של שש פני.

אמת או דמיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד הוויכוחים סביב הספר הוא, האם מדובר באוטוביוגרפיה עובדתית או בדיה חלקית. אורוול כתב במבוא למהדורה הצרפתית משנת 1935: "אני חושב שאני יכול לומר שלא הגזמתי בדבר למעט ככל שהסופרים מגזימים מתוך בחירה. לא הרגשתי שעלי לתאר אירועים בסדר המדויק שבו הם התרחשו. אבל כל מה שתיארתי אכן התרחש בזמן כזה או אחר". בפרק 14, ברור שאורוול אכן עיוות את העובדות בכך שטען בשובו מפריז הוא מצא את עצמו גר ברחוב בלונדון, ו"לא היה לו שמץ של מושג איך להשיג מיטה זולה". זה כמובן מגביר את המתח, אבל האמת היא שבפריז הוא כבר כתב את המאמר המהותי הראשון שלו, "הספייק", המתאר לילה שבילה קודם שעזב את לונדון לפריז באכסניה זולה בנוטינג היל.

בהדרך לרציף ויגן התייחס אורוול לחוויות הצפיפות המתוארות ב"דפוק וזרוק בפריז ובלונדון" וכתב כי כמעט כל האירועים שתוארו שם אכן קרו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]